https://yliteippaus.fi/

Renkaiden uudet innovaatiot

Ja Nokian on esitellyt talvirenkaan josta saa nastat sisään/ulos nappia painamalla :eek: http://www.iltalehti.fi/autot/2014013117997268_au.shtml

iltalehti.fi sanoi:
Konseptirengas on tehty Hakkapeliitta 8 SUV:n rungolle. Renkaita on paistettu vain neljä kappaletta, ja ne pyörivät Porsche Cayenne testiauton alla.

Renkaan demoesittelyssä Porsche Cayenne jarrutti renkailla, joissa erottuivat nastat, mutta jäähän ei syntynyt lainkaan kovametallipiikkien jälkiä. Heti perään sama auto jarrutti uudelleen - ja pysähtyi huomattavasti lyhyemmällä matkalla nastojen raapiessa jäätä!

- Rakenne on suuri salaisuus, meillä on lähes kymmenen patenttia vetämässä, Morri kertoo.

- Enempää en kerro renkaan tekniikasta, mutta ei tämä ole mikään yksinkertainen juttu. Kun ohjaamossa olevaa nappia painetaan, kaikkien neljän renkaan nastat nousevat tai laskevat yhtä aikaa. Säätö tapahtuu myös ajon aikana, ja aikaa siihen kuluu vain sekunnin kymmenesosia, hän paljastaa.

Morrin mukaan nastan runko pysyy koko ajan paikallaan, eli liikkuva osa on nastan keskellä oleva kovametallitappi. Kaikki muu jää arvailujen varaan.
 
Tämä nastat sisään/ulos olisi tosi mainio ratkaisu muuttuviin olosuhteisiin.
Mutta miten käy, kun rengas kuluu?
Mahtaako se nastan runko tunkea väkisellä jo kumin pintaan?
 
Onkos mitään uutta tietoa siitä continentalin(muistaakseni) renkaasta jossa oli jonkinlainen vaahto/aine jonka pitäisi pienentää renkaan melua? Tästähän oli juttua talvella jonkin verran!
 
Citroen-foorumilla on yksi käyttökokemus ContiSilent™ -rengassarjasta. Ovat käyttäjän mukaan lupaustensa veroiset. Hiljaiset ja mukavat, mutta kalliit. Siitä huolimatta hintansa väärti. Kommenteissa tieto, että maahantuojan Passatissa testikäytössä ja kuluminen olisi nopeampaa kuin muissa Contin renkaissa.
 
Saivatko nämä EU:n rengasmerkinnät nyt aikaan rengasvalmistajien välille sellaisen "ekologisuuskilpailun", jonka maksavat kuluttajat entisestään lyhentyneenä käyttöikänä ja korkeampana renkaiden yksikköhintana.
 
Mulla ei premium kakkoset kestäny kun sen 15000 niin oli 4mm pintaa, nuo ei sitten varmaan kestä kymppiäkään. ;D
 
http://www.iltalehti.fi/autot/2014121018916841_au.shtml

IL.fi sanoi:
Nokian Renkaat esittelee ensimmäisenä maailmassa äärimmäisen matalan eli EU-luokituksen mukaisen A- luokan vierintävastuksen talvirenkaan.

-Leveiden läskirenkaiden aika on ohi, raportoi Iltalehti pari viikkoa sitten.

Tulevaisuus on varattu kapeille, korkeille pienen vierintävastuksen renkaille, jollaisen Michelin esitteli Renaultin ekoauton alla Pariisin autonäyttelyssä syksyllä.

Nyt suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat iskee samaan markkinarakoon ja iskee tavallaan vielä kovempaa. A-luokan vierintävastuksen talvirengasta ei ole maailmalla ennen nähty.

Nokian Renkaat Oy:n mukaan uusi Hakkapeliitta R2 nastaton talvirengas tarjoaa jopa 30 prosenttia pienemmän vierintävastuksen verrattuna markkinoilla oleviin talvirenkaisiin.

R2 on räätälöity erityisesti BMW i3-sähköautoon ja rengaskoko on juuri tuo tulevaisuuden perusrenkaan koko eli 155/70R19. Rengas on siis juuri tuo mainittu äärimmäisen kapea ja korkea, jolloin myös vierintävastus jää pieneksi.

Sähköautolle matalan vierintävastuksen rengas merkitsee pidentynyttä toimintamatkaa. Pohjolan olot ovat sähköautoille paha haaste ja tässä R2 pystyy auttamaan. Rengas on kehitetty nimenomaan Pohjolan karkeille teille ja pakkasiin.

Pieni vierintävastus keventää luonnollisesti myös polttomoottoriautolla energian kulutusta.

Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Ahvenlammi laskeskelee, että 30 prosenttia vähentynyt vierintävastus leikkaisi polttoaineen kulusta noin kuusi prosenttia. Saman verran venyisi karkeasti laskien sähköauton toimintamatka.

- Saavutettu säästö riippuu tietysti olosuhteista, minkälainen on tie, ajotyyli, auto ja moottori, mutta karkeana nyrkkisääntönä voisi ajatella, että polttoaineen kulutus vähenisi noin 6 prosentilla, kun vierintävastus pienenee 30 prosenttia.

- Vierintävastuksen osuus auton energiahävikistä on noin viidennes, sanoo Ahvenlammi.

Hakkapeliitta R2 superpihi rengas lanseerataan markkinoilta tammikuussa 2015.
 
Karvis sanoi:
Tuo rengas & vanneyhdistelmä tulisi omassa autossa kohtuu paljon lokarin sisään :)
Tai sehän riippuu vanteen et:stä, mutta sen mitä kuvasta saa selvää, niin kiinnitys on pikemminkin vanteen ulkoreinalla.. voi olla että kantavuuden kanssakin olisi tekemistä, noissa taitaa olla kantavuus 84.
Pikkuautoihin paluu vanhaan, eli kapeampiin kiekkoihin on hyvä idea.
 
focceristi sanoi:
Onkos mitään uutta tietoa siitä continentalin(muistaakseni) renkaasta jossa oli jonkinlainen vaahto/aine jonka pitäisi pienentää renkaan melua? Tästähän oli juttua talvella jonkin verran!

ConD sanoi:
ContiSilenteja on olemassa, mutta aika "top-of-the-line" kummeissa Audissa:

http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/car-tires/contisilent.html

Ei nuo itseasiassa rajoitu enää vain kalliimpiin Audeihin. Kävin Vantaan Rengasmaailmassa syksyllä vaihtamassa renkaat ja kyselin samalla tästä ContiSilentista kun Continental käsittääkseni omistaa Rengasmaailman. Kaveri kertoi myyneensä yhden satsin Citroen C5:een ja näytti jopa rengasta liikkeessä. Sisällä oli selvästi tuollaista vaahtomuovin näköistä materiaalia ja renkaan ulkopinta oli myös erityisesti muotoiltu.

Kertoi vieläpä miten Citroen kuski oli palannut liikkeeseen kehumaan renkaan hiljaisuutta.  :rolleyes: Noh, varmasti hyvä rengas ja jos kiinnostaa, kannattaa soitella lähimpään Rengasmaailmaan, mutta muistaakseni kokojen suhteen alussa on aika paljon rajoituksia.
 
Kyllähän ne pikkuhiljaa varmasti leviävät.

Erikoiskumi kuitenkin, ettei nyt ihan kaurapuurorengaskuskeille mene kaupaksi. Hyvä kuitenkin tietää että näitä saa kaupasta...
 
Otin vanhan ketjun käyttöön,  kun pohdin alkaako renkaat pikkuhiljaa kapenemaan yleisestikin.  Syksyllä kaupan tulevissa uusissa Rellun Sceniceissä on kaikissa 20" renkaat- 195/55R20 koossa.  Ajattelin että mitähän moisista joutuu sit pulittamaan,  mut ihan kohtuu hintaisia Conteja on jo  tarjolla. Missähän autoissa jo käytetään?

Paraneekohan ajo-ominaisuudet ja mukavuus Suomen teilläkin- itse hiukan uskon tähän.
 
Jysky sanoi:
Syksyllä kaupan tulevissa uusissa Rellun Sceniceissä on kaikissa 20" renkaat- 195/55R20 koossa.

Tämä ei pidä paikkaansa - ainakaan Suomen hinnaston mukaan. Vakiona 18", ja lisävarusteena ( paitsi 4Control-versiossa vakiona ) 19" renkaat.

Sorry OT. 
 
Suomi-autolinjalla valmistetaan erityisiä donitsiversiota, joihin asennetaan mopompi moottori ja pienemmät ja heikkotehoisemmat jarrut suomalaisten asiakkaiden vaatimusten mukaan ja näin saadaan myös pienemmät vanteet mahtumaan.