https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden paikan kierrätys ja kuluminen

Kettu sanoi:
Miksi kysyä, jos jo tietää mitä tekee.
Neuvoa kysytään, että voi kuitenkin tehdä oman päänsä mukaan, tai jos tekee kuten neuvotaan, on joku jota syyttää.  ;)
Elikkäs ensin pitää itse ymmärtää, mitä tavoittelee. Samoin se on myös suotavaa esittää kysymystä asetettaessa.
Paremmat taakse perustuu ajatukseen, että vältetään perän alta lähtö. Jos taas tasaista kulutusta, tietenkin kierrätetään parasta sinne, missä kuluu eniten.
Ja jos epäilee tuota vanhaa ja ihan pätevää ohjetta ristiin kierrättämisestä, niin pitää vain huolen, että pyörimissuunta pysyy samana.
Kyllä tässä yrittää itsekin oppia koko ajan uutta ja pyrkii kyseenalaistamaan myös omatkin tavat mikäli niille löytyy vakuuttavia perusteluja. Niitä tässä vielä odottelen. Niin ja vielä siihen kysymyksen rajaamiseen ja asetteluun. Miten olisin voinut enää selkeämmin esittää kysymykseni joka kuului seuraavasti: "Mitkä olisi arvon raadin suositukset renkaiden paikoiksi tulevaksi kesäksi, jotta kaikki renkaat kuluisivat mahdollisimman tasaisesti? Tavoitteenani olisi saadaan mahdollisimman paljon kilometrejä irti vielä tulevaisuudessakin. Kaikki vastaukset hyvien perustelujen kera ilman miss- tai disinformaatiota, kiitos."

Kettu, katsoitko edes tuon edellä linkkaamani Goss' Garagen videon aiheeseen liittyen? Siellähän juuri suositellaan kierrättämään nykyään yleisempiä epäsymmetrisesti kuvioituja renkaita kierrättämään myös ristiin puolelta toiselle (tällöin pyörimissuunta vaihtuu väkisinkin) jotta niistä saataisiin eniten kilometrejä irti. Tämä nyt sotii sitä ohjetta vastaan mitä täällä enemmistö suosittelee.
 
En katsonut videota. Eikö jo ole tullut aika selväksi, että jotkut eivät kierrätä ristiin, eivät suosittele sitä, jotkut taas eivät näe siinä mitään ongelmaa. Mitään satavarmaa faktaa tuskin tulet saamaan. Vai mites, onko hakusessa tuo edellisen viestin toisen lauseen loppuosa?  ;)
Mielipiteitä nämä ovat suurin osa. Ei minullakaan ole siitä ristiin kierrättämisestä muuta varsinaista kokemusta, kuin tuo jonka moottoripyörästä mainitsin. Veikkaisn että jos autossa on tuota ilmiötä, se on ainakin vähäisempi.

 
Kettu sanoi:
Veikkaisn että jos autossa on tuota ilmiötä, se on ainakin vähäisempi.

Ja ilmiö luultavasti korostuu lameloiduissa talvirenkaissa. Kesärenkaissa varmaan varsin pieni vaikutus.
 
Vempula sanoi:
Ja ilmiö luultavasti korostuu lameloiduissa talvirenkaissa. Kesärenkaissa varmaan varsin pieni vaikutus.
Näin minäkin luulen. Talvirenkaiden erilliset kuviopalat ja lamellit tekevät taipuvat varsinkin kiihdytys ja sutimistilanteissa enemmän renkaan alla paljastaen/kuluttaen enempi ensimmäisenä maahan vierivää palan reunaa/kulmaa. Kesärenkaista voi olla pirun vaikea sanoa mihin suuntaan ovat pyörineet vaikka silittelemällä yrittäisi tunnustella.
 
Foxit sanoi:
Nostetaanpas taas aihe esiin kun tätä varmasti osa silloin tällöin pähkäilee. Olen juuri pähkimässä kesärenkaiden alle laittoa ja minkä renkaan pistän millekin paikalle. Renkaat ovat siis Toyo NanoEnergy R41 (https://www.toyotires.eu/tire/pattern/nanoenergy-r41) joilla on 3-4 kesää ajeltu. Renkaissa ei ole erillistä pyörimissuuntaa olemassa. Urasyyvyydet ovat viime kesän jäljiltä seuraavat: 
  • Vasen eturengas 6,0 mm
  • Oikea eturengas 6,4 mm
  • Vasen takarengas 6,2 mm
  • Oikea takarengas 6,4 mm
Mitkä olisi arvon raadin suositukset renkaiden paikoiksi tulevaksi kesäksi, jotta kaikki renkaat kuluisivat mahdollisimman tasaisesti? Tavoitteenani olisi saadaan mahdollisimman paljon kilometrejä irti vielä tulevaisuudessakin. Kaikki vastaukset hyvien perustelujen kera ilman miss- tai disinformaatiota, kiitos.
Päädyin sitten tekemään seuraavasti:
  • Vasen eturengas 6,0 mm -> Vasemmalle taakse
  • Oikea eturengas 6,4 mm -> Pysyy paikallaan
  • Vasen takarengas 6,2 mm -> Oikealle taakse
  • Oikea takarengas 6,4 mm -> Vasemmalle eteen
Nyt sitten ristikkäin olevien renkaat (VE ja OT) pyörivät eri suuntaan kuin viime kesänä. Mitä nyt tässä pari päivää olen autolla ajellut niin mitään kummallisuuksia ajossa en ole huomannut, auto ei vetele eikä renkaat tärise. Jatketaan seurantaa vaikka renkaiden kulumismittaustopicissa jos sellaisen perustaisi taas tälle kesälle 2020...
 
Foxit sanoi:
Päädyin sitten tekemään seuraavasti:
  • Vasen eturengas 6,0 mm -> Vasemmalle taakse
  • Oikea eturengas 6,4 mm -> Pysyy paikallaan
  • Vasen takarengas 6,2 mm -> Oikealle taakse
  • Oikea takarengas 6,4 mm -> Vasemmalle eteen
Nyt sitten ristikkäin olevien renkaat (VE ja OT) pyörivät eri suuntaan kuin viime kesänä. Mitä nyt tässä pari päivää olen autolla ajellut niin mitään kummallisuuksia ajossa en ole huomannut, auto ei vetele eikä renkaat tärise. Jatketaan seurantaa vaikka renkaiden kulumismittaustopicissa jos sellaisen perustaisi taas tälle kesälle 2020...
Renkailla tuli sitten tänä kesänä 7313 ajettua ja renkaiden keskiurista mitattu urasyvyydet oli muuttuneet seuraavasti:
  • Vasen eturengas 6,4 -> 6,0 mm
  • Oikea eturengas 6,4 -> 5,9 mm
  • Vasen takarengas 6,0 -> 6,0 mm
  • Oikea takarengas 6,2 -> 6,0 mm
Mielestäni aika tasaisesti ja odotunlaisesti kuluivat renkaat, vaikka pari rengasta (VE ja OT) olivatkin pyörineet eri suuntaan kuin sitä edeltävänä kesänä. Auton renkaat käyttäytyivät kuten piti eikä mitään kummallista niiden käytössä tullut noteerattua. Huom! Toyo NanoEnergy R41 ei ole renkaille tiettyä pyörimissuuntaa määrätty.