https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden paikan kierrätys ja kuluminen

Karvis sanoi:
Rengasvalmistaja myös varmasti tietää kuinka tuotteiden myynti saadaan maksimoitua ;) Mutta olkoon...
Tuon jos valmistaja haluaisi tehdä, niin sehän olisi helpompaa vaan kumiseosta muuttamalla ;) Taikka suositella aivan vääriä ilmanpaineita.
 
pokkus sanoi:
Tuon jos valmistaja haluaisi tehdä, niin sehän olisi helpompaa vaan kumiseosta muuttamalla ;) Taikka suositella aivan vääriä ilmanpaineita.

Tai suositella vääränlaista tapaa kierrättää renkaiden paikkoja  :-X
 
Karvis sanoi:
Tai suositella vääränlaista tapaa kierrättää renkaiden paikkoja  :-X
Josta päästäänkin siihen, että tuollaisten väärien neuvojen antaminen ja selkeä kusettamisen olisi vain valmistajan ampumista omaan jalkaan. Noista kun tuppaa yleensä jäämään kiinni.
 
Kaikkea sitä oppii kun 35vuotta autoiltu ja aina olen ollut kuvitelmissa että renkaat saa vaihtaa vain edestä taakse ja päinvastoin samalla sivulla muttei koskaan muuttamalla pyörimissuuntaa :(
Kiitos vinkistä!
Dunlopit täytynee tsekata keväämmällä jospa..
Olen varmaan vanha jäärä mutta vaikka voisikin ristiinvaihdon valmistajan suosituksesta tehdä, en sitä kyllä tee!
Mainioita nämä foorumit kun jatkuvasti oppii uutta! Luulen että tämä on varmaan tiukimmin iskostunut mieleen, tämä rengasuskomus/tieto!?
 
En ymmärrä mihin perustuu väittämä ettei renkaan pyörimissuuntaa voisi vaihtaa jos pyörimissuuntaa ei ole määrätty. Nastojen kanssa ohjeen ymmärtää koska ne kai "asettuvat" pyörimissuunnan mukaan alkuvaiheessa.

Mutta jos pyörimissuuntaa ei ole kesärenkaassa määrätty niin esim vesi ohjautuu urista samalla tavalla molempiin suuntiin. Mitähän ihmettä sen renkaan rungossa muka tapahtuu jotta suuntaa ei voisi vaihtaa myöhemmin. Jos taas pinta kuluu epätasaisesti on syynä väärät rengaspaineet tai alustan kulmat. Jos renkaan "nappulat" kuluu pitkittäissuunnassa vinoon (termi
englanniksi), tällöin on ajettu liian alhaisilla painella ja renkaasta tulee äänekäs eli rallattaa tietyssä nopeudessa.

Siksihän niitä renkaita juuri kierrätetään että saadaan minimoitua epätasaista kulumista ja koko neljän renkaan setin käyttöikä mahdollisimman pitkäksi.

Epäilen että nuo suomenkieliset rengasvalmistajien ohjeet suosittelevat pyörimissuunnan säilyttämistä pelkästään siksi että joissan renkaissa pyörimissuunta on määrätty, ja ei haluta aiheuttaa sekaannusta. Helpompaa vaan ohjeistaa että pitäkää pyörimissuunta, niin ohje ei ole väärin millekään renkaalle.
 
pokkus sanoi:
Auton alustageometria muutenkaan hyvin harvoin on sellainen, että rengas kuluu täysin tasaisesti molemmilta sivuiltaan. Pienikin poikkeus camberissa, niin toinen puoli kuluu nopeammin kuin toinen. Sitten kun jurnuttaa renkaat aina samalla puolelle ollen, niin toinen puoli varmasti kuluu toista nopeammin.

Renkaan vaihtaminen auton puolelta toiselle ei muuta tuota mitenkään. Ulko- ja sisäpuoli eivät vaihda paikkaa, ellei sitten kierrätä renkaita niin, että vaihtaa ne myös vanteella toisinpäin ja pitää ne samalla puolella autoa.
 
Eikös ne renkaat saata ristiinkin eli kulmittain vaihtaa, ilman pyörimissuunnan vaihtumista, jos kääntää vanteilla toisinpäin. Hieman normaalia työläämpi tai kalliimpi homma, mutta periaatteessa.

Omissa autoissani olen aina vaihtanut saman kyljen renkaat vanteineen päivineen edestä taakse ja takaa eteen - ilman sen kummempaa ongelmaa. Tosin autoissani on aina ollut kaikki renkaat samaa kokoa. Tasaisesti ovat kaikki loppuun kuluneet, mikäli pyöränkulmat ovat olleet kunnossa.
 
Penguin sanoi:
Renkaan vaihtaminen auton puolelta toiselle ei muuta tuota mitenkään. Ulko- ja sisäpuoli eivät vaihda paikkaa, ellei sitten kierrätä renkaita niin, että vaihtaa ne myös vanteella toisinpäin ja pitää ne samalla puolella autoa.
Totta, itse en ajatellut noin pitkälle :)
 
T sanoi:
Epäilen että nuo suomenkieliset rengasvalmistajien ohjeet suosittelevat pyörimissuunnan säilyttämistä pelkästään siksi että joissan renkaissa pyörimissuunta on määrätty, ja ei haluta aiheuttaa sekaannusta. Helpompaa vaan ohjeistaa että pitäkää pyörimissuunta, niin ohje ei ole väärin millekään renkaalle.

Itse katsoin ihan samaa ja tehtiin vielä oletuksia, että kyseessä on etuveto. Noissa suomalaiset ohjeet oli "yleispätevät" kaikkiin mahdollisiin tapauksiin. Toisin sanoen turvallinen ohje kun ei voi tehdä väärin, jos vaikka renkaisiin on merkitty se pyörimissuunta.
 
Voihan tuo nyt ihan niinkin olla että ohje mukailee sitä mitä rengasvalmistajalla on myynnissä. Parhaimmillaan jopa alueellisesti mukautettuna.
 
pokkus sanoi:
Itse katsoin ihan samaa ja tehtiin vielä oletuksia, että kyseessä on etuveto. Noissa suomalaiset ohjeet oli "yleispätevät" kaikkiin mahdollisiin tapauksiin. Toisin sanoen turvallinen ohje kun ei voi tehdä väärin, jos vaikka renkaisiin on merkitty se pyörimissuunta.

Heh, ei tähän paljon muuta voi kommentoida :rolleyes:
 
pokkus sanoi:
Ei varmaan voikaan, kun ei voi myöntää joskus olevansa myös väärässä ;)

No myönnä pois ;)

Lähinnä vaan huvittaa että rengasvalmistajan ohjeistus on se oikea, paitsi sitten kun joku toinen valmistaja suosittaa muuta niin se onkin  ehdottomasti väärä ohje ???
 
Turhaa kait tästä on nahistella. Pokkus laittaa nyt mailia paikallisille valmistajille/myyjille ja Karvis samoin. Vertaillaan sitten niitä vastauksia asiasta ;)
 
Karvis sanoi:
Lähinnä vaan huvittaa että rengasvalmistajan ohjeistus on se oikea, paitsi sitten kun joku toinen valmistaja suosittaa muuta niin se onkin  ehdottomasti väärä ohje ???
Missään vaiheessa en väittänyt sen suomalaisen ohjeen olevan väärä vaan, että se on yleispätevä ohje jokaiseen tapaukseen. Se ei kuitenkaan poissulje sitä asiaa, että saman asian voisi ohjeistaa tarkemmin eri rengastuksiin ja vetotapoihin jakaen kuten esimerkiksi tuo aiemmin postaamani Michelinin sivu ohjeisti.

Karvis sanoi:
Goodyerin toinen ohjeistus:
http://www.goodyear.com/en-US/services/tire-rotation

"Rotating your tires means moving them from one side of the vehicle to the other, moving them from front to back, or a combination of both. This helps avoid uneven tire wear, which can lead to poor performance and decreased gas mileage."
 
Tämähän onkin mielenkiintoinen aihe kun mode jo joutuu varoittelemaan modeja ;)
Jotenkin kyllä sotii ajatusmaailmaa vastaan että pyörimissuuntaakin voi vaihtaa!
Olkoonkin sallittua tai suositeltua mutta sittenkin!
Veikkaanpa että aika pieni prosentti täälläkin niitä ristiinvaihtajia.
Varmaan eri asia sitten jossain pikkupyörityksessä olevassa autossa.
Laittakaa äänestys asiasta?
 
Kesärenkaissa oon renkaiden paikkoja vaihellu kulumisen mukaan ristiinrastiin, renkaassa siis vain outside merkintä ja kuviohan on sama oli se rengas missä kulmassa tahansa. Kaikista pisimmälle kestäny kun kulumisen mukaan pyörittelee. :)
 
Ironic32 sanoi:
Turhaa kait tästä on nahistella. Pokkus laittaa nyt mailia paikallisille valmistajille/myyjille ja Karvis samoin. Vertaillaan sitten niitä vastauksia asiasta ;)

Oman rengasliikkeen mielipiteen jo tuolla aiemmin postasinkin ;)
http://www.discounttire.com/dtcs/infoTireRotation.do

Tosin itse pitäisin TireRack:n sivustoa monissa rengasasioissa vieläkin parempana:
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=43

Kuten nuokin sivut selkeästi sanovat, niin ristiinvaihtaminen ei ole kaikissa tapauksissa suositeltavaa.
 
Niin Eskooppi  mutta sinähän et paljon ajelekaan ja eikös sullakin renkaat harkinnassa!
Oletko huomannut kulumisnopeudessa ja mahdollisessa tärinässä alkuun eroja.
 
Vain ristikudosrenkaat saa vaihtaa ristiin.  ;D

Vai onko siinä ristissä renkaita laisinkaan?
 
focceristi sanoi:
Niin Eskooppi  mutta sinähän et paljon ajelekaan ja eikös sullakin renkaat harkinnassa!
Oletko huomannut kulumisnopeudessa ja mahdollisessa tärinässä alkuun eroja.

Aika vähän verrattuna kulkiaisiin ja taksareihin, mutta 2 kesää jos sarjalla pääsee niin hyvä. Tuolla lisään käyttökilometrejä ja pidän renkaiden urasyvyyden tasaisena. Tärinöitä ja muita en ole huomannu ja kuluu normaalisti.
 
S-maxissa vaihdoin renlaiden paikkaa 20000 km kohdalla. Nyt on jo menty 50 000 km ja kiire olisi taas pyöräyttää. Meinaan 70 tkm näillä päästä ja sitten roskiin ja kesäkumit alle.

Möhkö pääsi hieman  yllättämään. Takarenkaat kulahti 15000 km matkalla. Kesäksi takarenkaat etuakselille ja jos vielä yhden kesän pääsisi.
 
Autossa en ole sitä havainnut, mutta moottoripyörässä ne kulutuspalat kuluivat selvästi vinoiksi.
Penguin siitä jo mainitsikin.
Autoissa renkaiden kuluminen on vähäisempää, joten palojen muodonmuutoskaan ei ole niin raju.
Uskoisin, että mikäli jaksaa useasti jumpata niiden renkaiden kanssa,
ei pyörimissuunnalla ole kovinkaan kummoista merkitystä.
Sen sijaan harvemmin renkaita veivattaessa tulee juuri tuo ilmiö, että vinoksi kulunut pala aiheuttaa tärinää,
sekä kuluu nopeammin.
Voi myös olettaa, että vinoon kulunut kulutuspala ei pito-ominaisuuksiltaan vastaa suoraa, tai jo mukautunutta palaa.

Itse pidän tärkeämpänä renkaiden oikeaa ja mukavaa toimintaa, kuin niiden loppuun ajoa.

Ja nämä vain olettamuksia, pl. tuo havainto moottoripyörän renkaista.