https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden kuluminen

ConD sanoi:
Oliko sinukka Kiviharju alustasarjaa autossa? Onko Camberit kunnossa sarjan jäljiltä jos moinen on?
OEM madallusjouset on autoon laitettu n. 4 vuotta sitten ja samalla säädettiin kulmat kohdalleen. Kyseessä oli puolitutun pieni korjaamo, jossa on ainakin tähän asti hoidettu hommat kunnolla.

Olisikohan kolmisen vuotta sitten säädettiin kulmat uudestaan kun tölväisin oikeanpuoleiset vanteet kieroiksi asfaltin reunaan.

Täytynee tarkastuttaa kulmat talven aikana, tai sitten heti keväällä kun saa kesäkumit alle. Parempi varmaan niillä "leveillä" renkailla säädättää kuntoon.
 
Kesärenkaat pesty ja pintapuolisesti tarkistettu. Näyttää siltä, että möhkössäkin jatkuvasta nelivedosta huolimatta on huikea ero etu- ja takarenkaiden välillä kulumisen suhteen. Renkaat ajettu n. 14 tkm ja takarenkaissa enää pari milliä kulumisnappulaan jäljellä. Keväällä siis pyöräytettävä eturenkaat taakse.  Aika lyhytikäiseksi näyttää rengas jäävän. Jos 25 tkm sarjalla pääsee niin hyvä on  :eek:
 
JakeS sanoi:
Renkaat ajettu n. 14 tkm ja takarenkaissa enää pari milliä kulumisnappulaan jäljellä. Keväällä siis pyöräytettävä eturenkaat taakse.  Aika lyhytikäiseksi näyttää rengas jäävän. Jos 25 tkm sarjalla pääsee niin hyvä on  :eek:
Toi on helkatin hyvin. Mä kattelin justiin viikolla että mun ETUkumit taitaa olla entiset syksyllä. 10tkm mittarissa... Takana pintaa riittää, näyttää kestävän 2x sen mitä etufillarit. Eteen kaksi uutta syksyllä ja sitten aikanaan kaikki neljä uusiksi jos autoa vielä pidän.
 
Cyclic Stig sanoi:
Toi on helkatin hyvin. Mä kattelin justiin viikolla että mun ETUkumit taitaa olla entiset syksyllä. 10tkm mittarissa... Takana pintaa riittää, näyttää kestävän 2x sen mitä etufillarit. Eteen kaksi uutta syksyllä ja sitten aikanaan kaikki neljä uusiksi jos autoa vielä pidän.

Aktiivista ajoa, hehe?

Mulla oli yhdessä entisessä nelivetoisessa kinnerissä 360hv / 1450kg ja kävin sillä läpi helvetin monet ratapäivät ja mittariin renkailla tuli helposti +40tkm ennen auton myyntiä. Myydessä niissä oli vielä +3mm pintaa jäljellä jokaisessa. Jätin tosin sen sekoil.... spedeil... siis "aktiivisen ajamisen" yleisen liikenteen seassa aivan muille. Paineet radalle 2,8-2,9 bar ja normaalissa ajossa 2,5-2,6 bar.

Renkaat olivat Kumho KU37 225/40/18 -koossa. Renkaan pehmeyttä eri treadwear -lukemaa en nyt äkkiseltään muista.
 
Tosi hyvä jos 25 tkm pääsee. Mulla keski GY Asymmetric 2:set 20 tkm ja siinä vaiheessa ne oli ihan siinä rajoilla että sakkorenkaat. Ensimmäisen 7,5 tkm:n jälkeen alkoi jo urasyvyys olla sitä luokkaa, että vesikelillä ei hirveästi viitsinyt painaa. Tiedä sitä mitä se kertoo kuskista ja ajotavasta, että takarenkaat kuluivat liki samaa tahtia eturenkaiden kanssa etuvetoisessa autossa, eikä noita nyt liian pienillä paineilla ajettu.

Pojalla kesti Michelin Energy Saver+:t 8 tkm ja sen jälkeen ne oli ihan loppu. Siinäkin saattaa olla ajotavalla aika suuri osuus kulumiseen.
 
En tiedä mistä betonista nuo itälahnan Hankookin Venturs primet on tehty. Renkaissa paistoleimat vuodelta 2013, eli auton edellinen omistaja lienee noilla ainakin yhden kesäkauden ajanut, ehkä jopa kaksi. Huoltovihkon mukaan hänellä  vuotuiset kilsat n. 20tkm. Eli varmaan n. 10tkm. kesärenkailla. Meillä ollessa on autoon tullut kilsoja n. 73tkm josta suunnilleen puolet kesärenkailla eli ~35tkm. Nyt mittasin urasyvyydet renkaista kun alle laittelin ja tulos n. 4;5...5 mm tönärillä mitattuna.  :eek: parista renkaasta on kyllä sivulta syönyt enemmän. Mutta kyllähän noilla vielä kesän ajaa. Syksyksi sitten tallissa olevat Misukat tilalle.
 
Onpa jännä. Itsellä oli Opelissa Ventus S2:t ja niistä hävisi kesässä 4-5mm 10tkm ajolla.
 
Trollsten sanoi:
Onpa jännä. Itsellä oli Opelissa Ventus S2:t ja niistä hävisi kesässä 4-5mm 10tkm ajolla.
No niin on, tuntuu ettei nuo kulu millään. Parhaiten kestävät renkaat mitä minulla on koskaan ollut. Leonista oli 18" Bridgestonet vaihto kunnossa kun auto meiltä lähti. Niillä oli silloin ehkä 25 tkm ajettu.
 
Penguin sanoi:
Tosi hyvä jos 25 tkm pääsee. Mulla keski GY Asymmetric 2:set 20 tkm ja siinä vaiheessa ne oli ihan siinä rajoilla että sakkorenkaat. Ensimmäisen 7,5 tkm:n jälkeen alkoi jo urasyvyys olla sitä luokkaa, että vesikelillä ei hirveästi viitsinyt painaa. Tiedä sitä mitä se kertoo kuskista ja ajotavasta, että takarenkaat kuluivat liki samaa tahtia eturenkaiden kanssa etuvetoisessa autossa, eikä noita nyt liian pienillä paineilla ajettu.

Pojalla kesti Michelin Energy Saver+:t 8 tkm ja sen jälkeen ne oli ihan loppu. Siinäkin saattaa olla ajotavalla aika suuri osuus kulumiseen.

Täällä on vähän parempia kokemuksia kyseisistä renkaista. Mittari näytti noin 58tkm ja urasyvyys oli tällöin keskimäärin reilut 2mm. Ensiasennusrenkaat siis kyseessä. Aika tarkkaan on tullut ajettua 7kk vuodesta kesäkumeilla joka vuosi, joten tuosta laskien ovat kestäneet sen vajaa 34tkm. Itseasiassa ajomäärä voi olla myös himpun verran suurempi kesäkaudella.
 
P.Alikka sanoi:
No niin on, tuntuu ettei nuo kulu millään. Parhaiten kestävät renkaat mitä minulla on koskaan ollut. Leonista oli 18" Bridgestonet vaihto kunnossa kun auto meiltä lähti. Niillä oli silloin ehkä 25 tkm ajettu.
Itsellä oli edellisessä autossa Hankookin Kinergy Ecot ja noissa on kulutuskestävyys kohdallaan. En urasyvyyksiä mitannut, mutta silmämääräisesti katsoen noilla ajaa seuraava omistaja vielä pitkään.
Keväällä renkaiden vaihdon jälkeen kun kävin vanhemmilla, niin isä kysyi että oletko ostanut uudet kesärenkaat, kun näyttää niin hyvin olevan pintaa, vaikka auto on jo neljä vuotta vanha ja 45 000km ajettu.

Nyt uudessa autossa on Continentalin Contisportcontactit, saa nähdä, miten kestävät
 
teme565 sanoi:
Itsellä oli edellisessä autossa Hankookin Kinergy Ecot ja noissa on kulutuskestävyys kohdallaan. En urasyvyyksiä mitannut, mutta silmämääräisesti katsoen noilla ajaa seuraava omistaja vielä pitkään.
Keväällä renkaiden vaihdon jälkeen kun kävin vanhemmilla, niin isä kysyi että oletko ostanut uudet kesärenkaat, kun näyttää niin hyvin olevan pintaa, vaikka auto on jo neljä vuotta vanha ja 45 000km ajettu.

Nyt uudessa autossa on Continentalin Contisportcontactit, saa nähdä, miten kestävät

Hyvä kuulla että Rion alkuperäisrenkaat ovat kestäviä :) Omilla kesärenkailla ajettu tällä hetkellä vasta jotain 6-7000 km.
 
Trollsten sanoi:
Onpa jännä. Itsellä oli Opelissa Ventus S2:t ja niistä hävisi kesässä 4-5mm 10tkm ajolla.
Täällä sama juttu. Kahdessa kesässä, ajettu n. 10 tkm / kesä ja Ventukset aivan loppu.
 
Continental EcoContact 5:t  (91V, AO, 205/55R16) ovat olleet nyt 1120 km alla ja mittailin vetäviltä etupyöriltä kulumaa työntömitalla. Näytti lähteneen noin 0,2 mm tänä aikana pintaa. Takaa en mitannut, mutta ovat yleensä kuluneet puolet hitaammin. Seuraillaan tilannetta kesän aikana ja raportoidaan lisää. Treadwear on näissä 300.
 
TT_rex sanoi:
Täällä on vähän parempia kokemuksia kyseisistä renkaista. Mittari näytti noin 58tkm ja urasyvyys oli tällöin keskimäärin reilut 2mm. Ensiasennusrenkaat siis kyseessä. Aika tarkkaan on tullut ajettua 7kk vuodesta kesäkumeilla joka vuosi, joten tuosta laskien ovat kestäneet sen vajaa 34tkm. Itseasiassa ajomäärä voi olla myös himpun verran suurempi kesäkaudella.

Sulla oli varmaan eri koko ja siten myös eri treadwear arvo. Tuossa minulla olevassa koossa oli pienin treadwear, 240, kun useimmat muut koot oli suuremmalla arvolla.
 
Ekaa kertaa satuin itse tänään ajamaan Snapskan-anturien yli Kauppakeskus Kaaren parkkihallista poistuessani. Noin viisi sekuntia myöhemmin puhelin sanoi plim ja tekstiviesti ilmoitti että olisi mittausraportti tarjolla.

Aika tarkat kuvat tuo tekee:

acc3e642714d9ee298ce49845cffcbcf.jpg
 
Onpas selkeät kuvat. Entä jos renkaat ovat kuluneet pyörimissuunnassa epätasaisesti, pystyneekö näyttämään erot?
 
Kaareenkin siis tullut nuo Nokian sponssaamat mittarit
Mille ulosajoportille ? se takimmainen kai?
Myyrmäessä jossa noi on vartavasten kävin viikko sitten kokeilemassa, mutta eipä toiminut...
toki tiedän itsekkin, että 3,5mm pintaa.
 
Tuskin. Eiköhän tuo ole vain otos satunnaisesta kohdasta. Luulisi että mitään sileitä kohtia harvemmin yhteen kohtaan syntyy. Epätasaisen kulumisen jonkun kulmavirheen takia taas huomannee, jos urat eivät pysy tasasyvyisinä.
 
Kaaressa ajoin itsekin tänään tuommoisen yli ja ihmettelin, että mikä kikotin tuo oikein on. Ei tullut kyllä mitään viestiä puhelimeen, johtuiskohan siitä estosta, minkä johdosta rekisteritiedot saa vain kirjallisena?

edit: Raportin sai sittenkin näkyviin tuolta Snapskan -sivustolta  :eek: