https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden kuluminen

Ja jos joku ihmettelee tuota alhaisten paineiden vuoksi kovempaa kulumista keskeltä,
niin voisiko selitys olla, että alhaisten paineiden vuoksi rengas liikkuu siitä keskeltä enemmän,
samalla lämpenee enemmän ja on siten nopeampi kulumaan?

Entäs sitten liian kovat paineet?

Joku asiasta jotain tietävä voisi avartaa. Ei tarttis vähemmän insinööri-tyyppien turhia pähkäillä.
 
Itse olen pitänyt Superbin 225/40-18 kumeissa paineena 2,8bar ja edellisessä Ocussa 205/50-17 kumeissa 2,7bar ja molemmissa renkaat on kuluneet tasaisesti noilla paineilla.
 
Tuo keskeltä kuluminen voi varmaan johtua itse renkaastakin? Edelliset renkaat (yokihama) kului 2.5 paineilla reilusti keskeltä ja nämä vredesteinit samoilla paineilla kuluu tasaisesti. Yks nuista vredeistä sai ruuvin läpi ja tilalle viime kesänä löhimmästä rengasliikkeestä alle 1kpl pirelli p7 joka pyöriny yksinäisenä erimerkkisenä, niin on nopeammin ja keskipainotteisesti kulunut.

Fysiikasta en tiedä mitään, omaan vain käytännönkokemuksia. ;D
 
Minulle kerran eräs rengaspertti kertoi että nykyrenkaat ovat sen mallisia että liiallisilla paineilla ne eivät pullistu enää keskeltä, vaan muoto, ja runko ovat tehty niin että se pullistuu reunoilta enemmän... (pullistuu sana huono valinta, mutta en nyt oikeaa termiä muista)

Toki voin tätä kysyä euromasterilta kun siellä tässä piakkoin asioin  :) Vaikkakin kohta joku vääräleuka sanoo ettei ne rengasliikkeesä tiedä mitään renkaista.
 
Quality sanoi:
Renkaissa on liikaa painetta, jos keskikohta kuuluu reunoja enemmän. Näin siksi, että paine pyöristää renkaan profiilia, jolloin sen keskikohtaa  kohdistuu suurempi kitka.
Minäkin olen useammalta taholta kuullut, että tämän päivän rengasrakenteilla teräsvyö tms. pitää renkaan muodossaan ylipaineen määrästä riipumatta. Ts. pelkästään keskeltä rengasta olisi lähestulkoon mahdotonta saada kulumaan pelkästään liioilla paineilla.
 
Skula sanoi:
Minulle kerran eräs rengaspertti kertoi että nykyrenkaat ovat sen mallisia että liiallisilla paineilla ne eivät pullistu enää keskeltä, vaan muoto, ja runko ovat tehty niin että se pullistuu reunoilta enemmän... (pullistuu sana huono valinta, mutta en nyt oikeaa termiä muista)

Näin minäkin olen kuullut ja sen vuoksi laitoin 2.6, vaikka suositus myös tuolle koolle on 2,2/2,3. Taidan muuttaa 2.8 ja kokeilla sillä.
 
Ennen vanhaan liian suuri paine sai renkaan kulutuspinnan kulumaan keskiosastaan, liian pienellä paineella kuluivat reunaosat. Tämä siirtyi historiaan teräsvyörenkaiden myötä. Vyöpaketti kulutuspinnan alla on kuin hevoskärryn puisen pyörän ympärillä oleva teräsvanne. Se pitää hyvin muotonsa renkaan paineesta riippumatta. Sen sijaan renkaan sivut joutuvat kovemman muokkauksen kohteeksi, jos ilmaa on liian vähän. Renkaat lämpenevät ja kuluvat sen takia nopeammin. Suurempi paine vähentää tätä muokkausta ja laskee myös vierinvastusta sekä kulutusta.
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/rengaspaineista-0

 
Kysyin joskus Continental Rengas Oy:ltä tätä asiaa.
Liitteenä vastaus. Noita kaikkia kaavoja en saa ison koon johdosta liitettyä mukaan.
 

Liitteet

  • ContiEcoContact 5 225x50 17 renkaat.pdf
    98,5 KB · Katsottu: 559
  • Renkaan kuluminen1.pdf
    133,4 KB · Katsottu: 428
  • Renkaan kuluminen2.pdf
    198,2 KB · Katsottu: 362
Kesäauton takarenkaat ovat kyllä kulahtaneet mukavasti.. About 5-6tkm ajoa ja puolet pinnasta pois. 255/40-17, misukan PilotSport2:t..

Mutta tuo siis normaalia kulumista, ei huolta..
 
Skula sanoi:
Kesäauton takarenkaat ovat kyllä kulahtaneet mukavasti.. About 5-6tkm ajoa ja puolet pinnasta pois. 255/40-17, misukan PilotSport2:t..

Mutta tuo siis normaalia kulumista, ei huolta..
Nyt on taidettu ajaa pelkällä ON-kaasunasennolla?
Itellä oli pilotsportit yhessä jaappanin takavedossa ja tuntu ettei ne olis kulunu yhtään vaikka niillä mentiin monet mutkat kytkinpotkulla avittaen ja muutama kymppitonni kilsoja tuli. ;D
 
LuppaKorva sanoi:
Nyt on taidettu ajaa pelkällä ON-kaasunasennolla?
Itellä oli pilotsportit yhessä jaappanin takavedossa ja tuntu ettei ne olis kulunu yhtään vaikka niillä mentiin monet mutkat kytkinpotkulla avittaen ja muutama kymppitonni kilsoja tuli. ;D

No, kyllä aika kovin on tuo pelkkä ON asentokin ollut käytössä.. Mutta totuus kulumisen syystä lienee ihan auton ominaisuus.. Perspään renkaiden asento on (ilmeisesti pakosta, jotta auto on hyvä ajettava) sellainen että haritusta on tavallista kotteroa enemmän.. Elkää kysykö syytä, en ole teknistä tietoutta niin paljon tuosta kaivanut esiin, kunhan vain sovellan lukemaani..
 
Vaihdoin muutama viikkoa sitten omaan autoon uudet kesärenkaat, ko. renkailla tuli ajettua n. 47 700km. Kyseessä contisportcontact5:t 19" koossa ja vaihtohetkellä takarenkaissa ei ollut pintaa lainkaan jäljellä.

Positiivinen yllätys kuitenkin tuo km-määrä ja renkaiden käyttäytyminen loppuun saakka.
 
Quality sanoi:
Renkaissa on liikaa painetta, jos keskikohta kuuluu reunoja enemmän. Näin siksi, että paine pyöristää renkaan profiilia, jolloin sen keskikohtaa  kohdistuu suurempi kitka.

Taitaa tämäkin menää vanhan miehen horinoiden piikkiin ... näemmä.
 
No sitä tarvitse mennä kuin 80- tai 70-luvulle asti taaksepäin, kun liiallinen paine vielä aiheutti renkaiden kulumisen keskeltä ennenaikaisesti. Rengas on muuttunut noista ajoista aika paljon, vanhemmista renkaista puhumattakaan.
 
15 tkm takana ja pari milliä kulunut renkaat. Michelin kestää itselläni sen 50-60tkm ajoa.
 
Renkaat kun ovat kuluneet vaihtokuntoon, on se samalla hyvä syy myös autonvaihtoon.
Ainakin uudet vanteet pitää saada, jos varat eivät silloin riitä uuteen autoon.  :)
 
Mitkä Michelinit? Näyttää ainakin meidän 406:ssa, että uudet Energy 2:set eivät kestä yhtään mitään, kun sorateitä ajellaan. 10 tkm ajettu ja pintaa jäljellä 5 mm.
 
Edellisessä autossa (ford focus 1.6) ei mitkään kesärenkaat kestänyt kyllä kilometrejä, parhaat oli kokonaisuutena ja kilometrien puolesta nankangit. Olisko tullu 15tkm ja vielä oli kolme-neljä milliä pintaa jäljellä. Sitä ennen oli Aurora, Pirelli p zero nerot ja nexenit ja noi oli 15tkm ajolla sileitä. Tasaisestikin kulu ja voimaakaan ei autossa tosiaan ollu :D

Nyt tuohon Volvoon vaihdoin oston jälkeen vredestein ultrac centot alle ja 15tkm jälkeen niissä on edelleen 6mm pintaa jäljellä. Tämä tuntuu ihan uskomattomalle verrattuna entiseen. Hevosvoimat kaksinkertaistui, vääntö kolminkertaistui ja painoa tuli 500kg lisää ja renkaat näyttäisi kestävän 3xpidempään!

Paineet ollu Volvossa 3bar ja Fordissa 2,8-3bar.. Koot Volvon 235/40r18 ja Fordissa oli 205/40/17 ja viimeinen sarja 45profiililla (nankangit).
 
Vaihtelin talvirenkaat alle ja huomasin että vaihtoon menevät takarenkaat olivat kuluneet sisäreunoistaan nypylle.
Mistähän pyöränkulmien virheestä tämä johtuu? Jos saisi kulmat säädätettyä kuntoon ennenkuin keväällä laittaa uudet kesärenkaat alle.
 
Kiviharju sanoi:
Vaihtelin talvirenkaat alle ja huomasin että vaihtoon menevät takarenkaat olivat kuluneet sisäreunoistaan nypylle.
Mistähän pyöränkulmien virheestä tämä johtuu? Jos saisi kulmat säädätettyä kuntoon ennenkuin keväällä laittaa uudet kesärenkaat alle.

Mulla oli keväällä vanhoissa kesärenkaissa sama ilmiö ja takapyörän laakeri oli särki. Pyöränkulmat olivat ihan kohdillaan.
 
Täytyypäs sanoa huomenna huoltoon viedessä tuostakin.
Jostain kuuluu oikealle kaartaessa sen kaltaista vaimeaa vikinää että voisi laakeri olla menossa. Mielestäni se kuuluisi kuitenkin etupäästä. No katsokoot ammattilaiset.
Kiitoksia vinkistä.
 
Kiviharju sanoi:
Täytyypäs sanoa huomenna huoltoon viedessä tuostakin.
Jostain kuuluu oikealle kaartaessa sen kaltaista vaimeaa vikinää että voisi laakeri olla menossa. Mielestäni se kuuluisi kuitenkin etupäästä. No katsokoot ammattilaiset.
Kiitoksia vinkistä.

Minkäs verran olet jo kerennyt Golfilla rullailemaan?
 
Kiviharju sanoi:
Vähän reilu 100tkm  :-\

Mulla 160tkm ja nyt alkaa tuntua ettei alusta ole enää ihan "optimaalinen". Jos nyt koskaan voi vaikio alustalla olla.  ;) Itse aiheeseen niin kesärenkaita syö oma Golfini suht lahjakkaasti. Toki ajankin paljon ja kaasujalka tahtoo olla liikkeille lähdöissä raskas joten hyväksyn asian. Renkainakin ei niin kuuluisat kestävyydestään eli Nokiat. Ensi kesänä pitää uusi sarja ostaa ja se on kolmas sarja renkaita tähän autoon. Siis kesärenkaita.  ;D :eek:
 
Tuosta omasta Golfista sanoi kulmien säädössä kaveri, että etutukivarren taaemmat puslat kuluu vakiona nuista äkkiä väljiksi ja tuumasi että alkavaa välystä nuissa minun ~50tkm ajetuissa puslissakin oli jo näkösällä kun katsoi. Tarkka kaveri kun oli, niin sanoi, että pikkuisen kesärenkaat olivat eri tahtia kuluneet, mutta täysin "pelastettavissa" vielä.

Takaa sisäosien kuluminen nypylle muuten viittaisi aurausten olevan takaa pielessä. Pikkuisen nuita piti itsellänikin säätää, jotta yksittäiset auraukset ja kulkukulmat saatiin kuntoon. Vikaa oli molemmilla akseleilla minulla, mutta vain oikealla puolella. Tämä siis voi olla jonkin "törmäyksen" aikaansaamaa, joka sitten kilsojen myötä on kertautunut. Itsestään nuo eivät kuitenkaan korjaannu...

Oliko sinukka Kiviharju alustasarjaa autossa? Onko Camberit kunnossa sarjan jäljiltä jos moinen on?