https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden kausivaihto

Nykyinen talvirengaslaki on varsinainen vitsi varsinkin, jos ajatuksena olisi vähentää nastarenkaiden käyttöä. Jo lähtökohtaisesti pääsiäisen mukaan liikkuva päivämäärä on hölmö. Lisäksi taas julistetaan, että silläkään päivämäärällä ei ole mitään merkitystä.

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201804022200850182_oa.shtml
Eli juhannuksena kuullaan taas nastojen ropinaa...

Käytännössä nastoille voisi laittaa jonkinlaisen tiukahkon aikarajan, jota myös valvottaisiin. "Ulkopuolelle" jäävästä kevät- ja syyskaudesta selviäisi varmasti kitkoilla ja suuri osa autoilijoista jatkaisi koko talven yli kitkoilla, kun ei jaksaisi kolmen rengassarjan systeemiin siirtyä.
 
Minä taas olen huolissani lakiuudistuksesta jossa talvirengaspakosta meinataan luopua ja siirtää harkinta kansalaisille milloin käyttää talvirenkaita! Tuo maalaisjärki, kun on katoava luonnonvara...
 
-karppa- sanoi:
Minä taas olen huolissani lakiuudistuksesta jossa talvirengaspakosta meinataan luopua ja siirtää harkinta kansalaisille milloin käyttää talvirenkaita! Tuo maalaisjärki, kun on katoava luonnonvara...

Asia tullaan korjaamaan koulutuksella:
 
TTO sanoi:
Nykyinen talvirengaslaki on varsinainen vitsi varsinkin, jos ajatuksena olisi vähentää nastarenkaiden käyttöä. Jo lähtökohtaisesti pääsiäisen mukaan liikkuva päivämäärä on hölmö. Lisäksi taas julistetaan, että silläkään päivämäärällä ei ole mitään merkitystä.

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201804022200850182_oa.shtml
Eli juhannuksena kuullaan taas nastojen ropinaa...

Käytännössä nastoille voisi laittaa jonkinlaisen tiukahkon aikarajan, jota myös valvottaisiin. "Ulkopuolelle" jäävästä kevät- ja syyskaudesta selviäisi varmasti kitkoilla ja suuri osa autoilijoista jatkaisi koko talven yli kitkoilla, kun ei jaksaisi kolmen rengassarjan systeemiin siirtyä.
No kuinkahan moni autoilusta mitään ymmärtävä todellisuudessa ajaa nastoilla kesällä. Mutta ne jotka ajaa, niitä pitää sakottaa isosti, kuin myös kesällä kitkarenkailla ajavia. Muuten tuo sun aikarajan asetus vois olla paikallaan, mutta ei se oikein toimi, kun eri puolilla maata on erilaiset ajo-olosuhteet. Vai meinaatko, että kun etelässä on olosuhteet kohdillaan, niin sitä se on muuallakin?
 
Lukkomutter1 sanoi:
No kuinkahan moni autoilusta mitään ymmärtävä todellisuudessa ajaa nastoilla kesällä. Mutta ne jotka ajaa, niitä pitää sakottaa isosti, kuin myös kesällä kitkarenkailla ajavia. Muuten tuo sun aikarajan asetus vois olla paikallaan, mutta ei se oikein toimi, kun eri puolilla maata on erilaiset ajo-olosuhteet. Vai meinaatko, että kun etelässä on olosuhteet kohdillaan, niin sitä se on muuallakin?
Nykylakikin on kirjoitettu yhdellä päivämäärällä koko maahan. Voisi siihen alueellista porrastustakin laittaa, mutta ilman mitään nykyistä ”olen huomenna lähdössä Leville” poikkeutusta.
 
Ei liene mikään yllätys, että osa myytävistä tunkeista on huonoja.
https://www.is.fi/autot/art-2000006520310.html

Tukes voisitarkastaa myös joskus auton mukana tulevat tunkit. Aikanaan kävi niin, että toisella vaihtokerralla rämähti Toyota alas. Onneksi oli vielä rengas alla ja kädet pois. Vein tunkin merkkihuoltoon, jossa todettiin, ettei tunkki ole tarkoitettu renkaan vaihtoon. Pienen keskustelun jälkeen sain uuden rämätunkin. Miten ihmeessä voidaan ajatella noin, tienpäällä tunkkia saatetaan käyttä huonoissakin paikoissa. Itsellä alla sentään tasainen asfaltti.
 
Mörkö sanoi:
Ei liene mikään yllätys, että osa myytävistä tunkeista on huonoja.
https://www.is.fi/autot/art-2000006520310.html

Tukes voisitarkastaa myös joskus auton mukana tulevat tunkit. Aikanaan kävi niin, että toisella vaihtokerralla rämähti Toyota alas. Onneksi oli vielä rengas alla ja kädet pois. Vein tunkin merkkihuoltoon, jossa todettiin, ettei tunkki ole tarkoitettu renkaan vaihtoon. Pienen keskustelun jälkeen sain uuden rämätunkin. Miten ihmeessä voidaan ajatella noin, tienpäällä tunkkia saatetaan käyttä huonoissakin paikoissa. Itsellä alla sentään tasainen asfaltti.

Mihinhän tunkki on tarkoitettu käytettäväksi, jos ei renkaanvaihtoon? Koristeeksi takakonttiinko? Ihmeelisiä päätelmiä huollossa.

Erkki
 
Erkka sanoi:
Mihinhän tunkki on tarkoitettu käytettäväksi, jos ei renkaanvaihtoon? Koristeeksi takakonttiinko? Ihmeelisiä päätelmiä huollossa.

Erkki

Juurikin näitä kysymyksiä esitin huoltoneuvojalle ja lopuksi hän taipui. Nykyaikana muutama kuva tunkista ja tiputtaminen twitteriin tekisi gutaa automerkin maineelle.
 
Olikohan muistaakseni jo B8, Audi A4:ssa, jossakin ohjeessa maininta tunkista, että ei sovellu kausivaihtoon.
Tuolloin joku perusteli minulle sitä sillä, että tunkki pitää tehdä mahdollisimman kevyeksi ja se mitoitetaan sen mukaan, jotta se juuri ja juuri varmasti kestää sen yhden tien päällä tapahtuvan, yllättävän renkaanvaihdon.
Sen jälkeenhän nuo vararenkaat ja tunkit ovat alkaneet jäädä historiaan ja paikkasarjat tulleet tilalle.
 
epjbmw sanoi:
Olikohan muistaakseni jo B8, Audi A4:ssa, jossakin ohjeessa maininta tunkista, että ei sovellu kausivaihtoon.
Tuolloin joku perusteli minulle sitä sillä, että tunkki pitää tehdä mahdollisimman kevyeksi ja se mitoitetaan sen mukaan, jotta se juuri ja juuri varmasti kestää sen yhden tien päällä tapahtuvan, yllättävän renkaanvaihdon.
Sen jälkeenhän nuo vararenkaat ja tunkit ovat alkaneet jäädä historiaan ja paikkasarjat tulleet tilalle.

Rocissa paikkaussarja kompressorilla sekä tunkki säilytyspussiin pakattuna. Pussin sisältöön en ole tarkemmin tutustunut. Sen verran kurkkasin, että tunkkihan se siellä CE merkinnällä. Kuva lisätty tunkista.

Erkki
 

Liitteet

  • 5E26A10C-2794-454D-BBD1-994AF4B2CB07.jpeg
    5E26A10C-2794-454D-BBD1-994AF4B2CB07.jpeg
    89,2 KB · Katsottu: 125
epjbmw sanoi:
Olikohan muistaakseni jo B8, Audi A4:ssa, jossakin ohjeessa maininta tunkista, että ei sovellu kausivaihtoon.
Tuolloin joku perusteli minulle sitä sillä, että tunkki pitää tehdä mahdollisimman kevyeksi ja se mitoitetaan sen mukaan, jotta se juuri ja juuri varmasti kestää sen yhden tien päällä tapahtuvan, yllättävän renkaanvaihdon.
Sen jälkeenhän nuo vararenkaat ja tunkit ovat alkaneet jäädä historiaan ja paikkasarjat tulleet tilalle.
Ilmeisesti CE-merkityn tuotteen ero sekundaan harakiritunkkiin on että kestää kerran. 😀
 
Erkka sanoi:
Rocissa paikkaussarja kompressorilla sekä tunkki säilytyspussiin pakattuna. Pussin sisältöön en ole tarkemmin tutustunut. Sen verran kurkkasin, että tunkkihan se siellä CE merkinnällä. Kuva lisätty tunkista.

Täsmälleen sama tunkki on Atecassa, sillä olen vaihdellut renkaat nyt kolme vuotta. Ihan soiva peli, huonompiakin on aiemmissa autoissa ollut. Hallitunkkikin löytyy, mutta Atecassa on vähän huonosti sille sopivia nostokohtia esillä sopivalla etäisyydellä, ja halki viilletyn jackpadin käyttö helmakantissa hieman arveluttaa tuolla halpis-hallitunkilla. Tuo auton oma vaikuttaa yllättäen tukevammalle ratkaisulle.
 
Kyllähän ne saksitunkit aika karmeita ovat. Eivät salli käyttäjän virheitä. Toki niillä vuosikausia tuli renkaita vaihdettua.
 
tet sanoi:
Täsmälleen sama tunkki on Atecassa, sillä olen vaihdellut renkaat nyt kolme vuotta. Ihan soiva peli, huonompiakin on aiemmissa autoissa ollut. Hallitunkkikin löytyy, mutta Atecassa on vähän huonosti sille sopivia nostokohtia esillä sopivalla etäisyydellä, ja halki viilletyn jackpadin käyttö helmakantissa hieman arveluttaa tuolla halpis-hallitunkilla. Tuo auton oma vaikuttaa yllättäen tukevammalle ratkaisulle.

Hankin jokunen vuosi sitten Motonetista Bahcon hallitunkin sekä Bahco 3T autopukkiparin. Erittäin käytännöllinen tunkki, jonka saa asetettua mataliinkin alustoihin.

Tuo Bahcon 3T autopukkipari on hyvä henkivakuutus, jos on aikomus tehdä remppaa auton alla.

Linkissä tuotetiedot tunkista.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807603/Bahco-BH1A2500-hallitunkki-ALU-25-tn

4779-7153-default.jpg


808850.jpg



Erkki

 
tet sanoi:
Täsmälleen sama tunkki on Atecassa, sillä olen vaihdellut renkaat nyt kolme vuotta. Ihan soiva peli, huonompiakin on aiemmissa autoissa ollut. Hallitunkkikin löytyy, mutta Atecassa on vähän huonosti sille sopivia nostokohtia esillä sopivalla etäisyydellä, ja halki viilletyn jackpadin käyttö helmakantissa hieman arveluttaa tuolla halpis-hallitunkilla. Tuo auton oma vaikuttaa yllättäen tukevammalle ratkaisulle.

En tiedä eroaako nostokohdat atecassa ja sportvani golfissa miten.
Volkkarissa on helmassa vaan semmonen paksunnos, ja siitä kohdalta olen nostellut bahco 11500 ja sillä omalla kumityynyllä nyt joka kevät ja syksy 2017 jälkeen. Ei ole mitään vahinkoa tapahtunut saatika helma vääntynyt tms.
Kyllä kunnon hallitunkilla homma käy niin sukkelaan, etten edes miettisi noita rihveleitä mitkä auton mukana tulee.
Sitäpaitsi.. bahcolla kun nostaa toisesta nostopaikasta, nousee etu+takapyörät kerralla ilmaan. Siihen lisäät akkumutterivääntimen, vaihto on yhtä juhlaa.  8)
 
Talvirenkaat vaihtuivat eilen! Kesärenkaiden pulteista joka toinen oli liian kireällä ja joka toinen liian löysällä, eli keskimäärin hyvin! Kesärenkaat olivat reilu viikko sitten laitettu rengasliikkeessä. Eikö noin yksinkertaista asiaa voi opastaa kunnolla työntekijöille? Kireimpiä pultteja ei meinannut saada auki edes metrisellä jatkovarella, kyllä alumiinivanne tykkää!