https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden kantavuusluokka

vespa68 sanoi:
Suuremman akselipainon mukaan.
Eli renkaalla pitää olla kantavuutta vähintään suurempi akselipaino jaettu kahdella.

Toinen eräs rengasliikkeen sivuilla ollut sääntö oli kokonaispaino / 4  ( josta tulee hieman pienempi arvo / rengas).

Oman auton numerot ovat 1565 (omap.)/ 2040 (kok. p)/ 1090 ( se isompi akselipaino), tuohon tarpeeseen 89-luokan rengas ( 580 kg.) on ihan omiaan, aiempi 96  ( 710 kg.) meni ja rankasti yli.

Kaverin Masaan ( 1280 / 1800) mainittu 710 kg. kantavuuden omaava rengas on hippasen 'raju', ajattelee sitä miltä kantilta tahansa  :rolleyes:  :p  .
 
TON-III sanoi:
Toinen eräs rengasliikkeen sivuilla ollut sääntö oli kokonaispaino / 4  ( josta tulee hieman pienempi arvo / rengas).

Ne akselipainot harvoin menee 50/50.
Saattaa joissain tapauksissa jäädä vajaaksi.
Rekisteriotteeseen merkatun isomman akselipainon mukaan kun laskee, niin menee "lain mukaan".
 
Se on sitten ihan suomalainen tulkinta, että akselipaino/2 riittää. Muualla Euroopassa vaaditaan, että rekisteriotteeseen merkityt kantavuudet täyttyvät.
 
Tarina päättyi vähän niin kuin arvailittekin eli maahantuoja meni sen kapean tarjonnan taakse, ei ole olemassa muita luokkia 205/60/16 koossa tarjota.
 
Älä välitä, tuohon meidän XV:hen näytti asennetun talvirenkaat 102 XL  ;D. XV:n kokonaispaino huikeat 1940.
Edit.No, onhan sen omapaino näköjään 200kg enemmän kuin Mazda3:n.

Ihan ok:ta tuntuu silti kun nuo Contit 4x4 tuntuivat olevan priima pyöreät ja tasapainossa.
 
TON-III sanoi:
Tarina päättyi vähän kuin arvailittekin eli maahantuoja meni sen kapean tarjonnan taakse, ei ole olemassa muita luokkia 205/60/16 koossa tarjota.

Vannetukun sivulta löytyi ainakin Continentalilta ja Dunlopilta 92-luokan kitkarenkaita kokoa 205/60/16. Vai olikos kyseessä nimenomaan nastarenkaat?
 
Tuli varoitus, että tähän ketjuun ei ole kirjoitettu yli 120 päivään.
Johan se on aika, vaikka vähän ohi aiheesta.
Tyhmänä siis kyselen renkaista.

105 heppaisen julmetun tehokkaan Octavian alla pyörii tällä hetkellä V-nopeusluokan rengas.
Ilmeisesti riittäisi nopeusluokka U, tai vähintään H.
Mielestäni rekisteriotteessa ei ole vaatimusta V-nopeusluokan renkaasta.
Jos nyt syssyllä renkaita ostaessa valitsen vaikka pykälää kapeamman H-nopeusluokan renkaan,
miten käy ajettavuuden, mukavuuden ja melutason?
Onko kokemusta?
 
Ja tarkistin rekisteriotteesta. H riittää.
Ja kuormitustunnus on 91.

Osaako vielä joku selventää tuon 91:n?
Siis lukuhan tuo on, mutta miten menee nuo arvot?
Mikä logiikka?
 
Kun topic on renkaan kantavuusluokka, niin tuo luku 91 ilmaisee kantavuusluokkaa.

91 kantavuusluokan rengas kantaa 615kg/rengas, eli akselikohtaisesti tuollaiset renkaat riittää 1230kg massalle. Lisää aiheesta:

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Mainitsemasi luokat V, U ja H ovat nopeusluokkia. josta U = 200km/h, H = 210km/h ja V = 240km/h. Nämä tulevat jotenkin kierosti vaatimuksina Saksanmaalta sekä auton huippunopeuksista. Suomessahan "tarvittava" nopeusluokka jatkuvaan ajoon olisi max L = 120km/h. :D

Samaa asiaa kuin hessut:llakin.
 
Nopeusluokka on tuttua asiaa, mutta tuo kantavasuuluokka oli minulle vähän uutta.
En ole siihen aiemmin kiinnittänyt huomiota.

Kysymykseni oikeastaan koski että onko merkittävää eroa auton mukavuudessa, ajettavuudessa, meluisuudessa,
kulutuksessa jne. jos siirtyy nykyisistä V luokan renkaista riittäviin H luokan renkaisiin,
joissa vielä kantavuuskin on maltillinen?
 
Kaivelin joutessani hinnastoja ym.
Hintaan yhden nopeusluokan pudotus ei juuri vaikuta.
Kantavuusluokia tuntuu kyllä löytyvän, sekä yli, että alle tarpeen.
Tietenkin typerää ottaa väkisin alle kantavuusluokan. Eivät välttämättä ammattilaiset edes myy.
Puuttuu enää oikeastaan, että on tuolla ...blaa blaa blaa.
Ilmeisesti kellään ei ole omaa kokemusta ja tuntemusta asiasta?
 
Jos nyt voimakkaan 1.6 dieselin rengastusta miettii, niin yksi ja sama onko se nopeusluokka H tai V, kunhan normikoossa pysytään. Erot ovat varsin marginaalisia ja käyttäjälle merkityksettömiä. Ehkä se rengas voi olla hieman mukavampi, hiljaisempi tai vähäkuluttavampi, mutta yksin nopeusluokkaa isompi tekijä on jo renkaan merkki ja malli, joiden muuttuessa ominaisuudet muuttuvat todennäköisesti enemmän kuin saman renkaan sisällä nopeusluokkia vaihelemalla.

Sitten kun näitä "erikoisempia" 18" renkaita mietitään niin erot alkavat näkyä ja tuntuakin. Esim omat 225/40R18 kumit ovat vaivaisesti W-nopeusluokalla, eli 270km/h. Tuo nyt sattuu olemaan jopa mukava rengas, mutta jos jostain syytä tarvisi olla nopeampi (tai hiemankin erikokoinen), niin gummi vaihtuu jo eri renkaaseen sitten, jolloin ominaisuudetkin muuttuvat - eivätkä yleensä mukavuudenhaluiselle mieluisaan suuntaan.

Mutta joo... jos ylipäänsä mietit minkä renkaan laitat alle, on siinäkin jo vähän purtavaa. Jos vielä mietit minkä nopeusluokan valitset sitten "voittajasta", puhuttaneen jo hiusten halkomisesta. :)
 
Tarkastaako muuten kukaan koskaan vanteiden kantavuusluokkaa?
Ei taida tosin kovin moni harrastaa tuota mahdollisimman kevyiden vanteiden käyttämistä.

Itsellä on tullut vastaan tilanne kun liike ei suoraan suostunut myymään vanteita koska vanteissa kantavuus ei riittänyt alle menevään autoon. ( vuosia sitten. en muista vannetta enkä autoa, mutta tapauksen )
 
Viimeiset 14 vuotta mulla on ollut automerkin omat vanteet. Volvo ja nyt Skoda.
Ei ole tarvinnut kantavuusluokkia miettiä.
Muutenkin tuo on mennyt minulta ohi.
Vasta tämän ketjun myötä olen edes tutustunut asiaan. Ei ole ollut tapetilla.

ConD, kiitos vastauksesta. Turha siis lähteä pilkkua puristelemaan.
Syksyllä kattelen sopivaa rengastusta ja kärsin sitten taas reilun kaksi vuotta.
Jollei mene tuo voimanpesä vaihtoon.  :D
 
Kennedy sanoi:
Tarkastaako muuten kukaan koskaan vanteiden kantavuusluokkaa?

Tuohon meidän joukkojenkuljetusvankkuriin pitää tsekata.
Muutama vuosi sitten huomasin, että se sesonkiaikaan tarjouksessa ollut testivoittajarengas jäikin kantavuudeltaan vajaaksi.
 
^ Taisi mennä asiat sekaisin..? Kennedy jutteli vanteiden kantavuuksista, ei renkaiden.  ;)
 
ConD sanoi:
Suomessahan "tarvittava" nopeusluokka jatkuvaan ajoon olisi max L = 120km/h. :D

Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta.Liikenneministeriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.

Kennedy sanoi:
Tarkastaako muuten kukaan koskaan vanteiden kantavuusluokkaa?
Ei taida tosin kovin moni harrastaa tuota mahdollisimman kevyiden vanteiden käyttämistä.

Itsellä on tullut vastaan tilanne kun liike ei suoraan suostunut myymään vanteita koska vanteissa kantavuus ei riittänyt alle menevään autoon. ( vuosia sitten. en muista vannetta enkä autoa, mutta tapauksen )

Minulla on 308 SW:ssä 206 GTI:n vanteet. Edestä loppui vanteesta kantavuus 10 kg kesken ja sekin vain teoriassa auton ollessa täydessä kuormassa, mutta eipä tuo menoa haitannut.
 
Suoriin lainauksiin olisi syytä mainita informaation lähde, ettei tule tekijänoikeuskiistoja...näin toimitaan mm. joillain ihan eri alojen keskustelupalstoilla.  :rolleyes:

Sorry OT.