https://tummennuskalvot.fi/

Rengaspaineiden valvonta tulee pakolliseksi uusiin henkilöautoihin.

Onko ajoneuvossasi TPMS?


  • Äänestäjiä yhteensä
    90
Uusavuttomuuden aikakaudella ihan tervetullut lisä. Harva kuski kuitenkin säännöllisesti rengaspainemittarilla käy ja olen kuullut joidenkin ajelleen autolla gummi tyhjänä "ku emmää huomannu mitää..."

TPMS varoittaa tuolla perus-ESP:hen kytketylläkin systeemillä ihan riittävän hyvissä ajoin tyhjentyvästä renkaasta, jolloin tyhmemmänkin kuskin luulisi älyävän mennä tarkistuttamaan kuminsa kun mittaristossa palaa valo ja herja tulee.
 
Rengaspaineiden valvonta on ihan OK. Mutta kyllä siinä tuon passiivisen järjestelmän, jossa auto huomaa paineen muutokset renkaiden pyörähdysnopeuden vaihtumisesta, pitäisi riittää. Järjestelmähän ei vaatine mitään uusia antureita, vaan hoidetaan ohjelmallisesti, kuten ConD totesi.

Rengaskohtaiset paineanturit lisäävät vain autonkäyttäjien kustannuksia ja uuden potentiaalisen vikaantumiskohdan.

===============

Tämä passiivinen järjestelmäkin on varsin tarkka. Omakohtainen kokemus kesältä, kun se rupesi herjaamaan 'check tyre pressure'. Muutaman herjan ja parin päivän kuluttua vasta huomasin ruuvin renkaassa. Oisko renkaan paine pudonnnut 0,1 -0,2 baria...
 
Juu kyllä se toimii tuo passiivijärjestelmäkin. Talvirenkaat kun laitoin alle, niin siellähän oli 0,2...0,3bar vähemmän ilmaa kuin kesäkumeissa. Alle 10km niin tuli herja. Sitten kun kokeilin myöhemmin pudottaa 0,4bar yhdestä renkaasta (2,4 -> 2,0) pääsin n. 5km kun tuli herja.
 
Mulla tuli nykyiseen autoon ruksittua tuo kyseinen paineiden valvontajärjestelmä. Olen kokenut sen ihan hyödylliseksi, ensimmäisenä kesänä valo syttyi kun renkaassa oli ruuvi. Ajossa tuota ei kyllä huomannut, sen verran vähäistä oli vuoto, varoituksen myötä en ehtinyt ajaa kumia liian tyhjäksi. Tuosta järjestelmästä en osaa sanoa, että onko se passiivinen vai jonkun muun mallinen.

Sellaisen käsityksen kuitenkin olen saanut, että se tarkkailee auton kulkua ja asentoa, eli valo syttyy jos auton asento tai kulkusuunta muuttuu. (?) Varisinkin pienissä muutoksissa koen tuosta olevan hyötyä, jos esimerkiksi tulee ruuvi renkaaseen ja rengas tyhjenee "hiljalleen" niin sitä ei välttämättä heti huomaa ajossa. On se kivempi, että se järjestelmä herjaa esim. illalla, kuin että seuraavana aamuna huomaat renkaan olevan tyhjä.

Molemmissa tämänhetkisissä rengasseteissä on ollut nyt ruuvi kiinni ilman että olen sitä huomannut. Onneksi ilmat ovat pysyneet ja pelkillä paikkauksilla olen selvinnyt, kertaakaan ei ole tarvinnut matkaa keskeyttää.
 
Itsellänikin anturit löytyvät kesäpyöristä, tosin järjestelmä on kytketty autosta pois käytöstä, pyynnöstäni. Syynä pois kytkemiseen antureiden puuttuminen talvirenkaista, eikä kiinnostanut laittaa 500 € maksavaa anturisettiä autossa valmiiksi alla olleisiin talvipyöriin. Puuttuvien anturien kanssa ajamisesta menee fiilikset puolen tunnin välein tulevista äänekkäistä ja visuaalisista anturin puuttumista ilmaisevista muistutuksista johtuen.
 
Löytyisiköhän mistään testiä jossa olisi kokeiltu mm. väistöä, jarrutusta, vesiliirtoa vajailla rengaspaineilla? Kulutusta on testattu monessakin testissä.
 
RTWteam sanoi:
Löytyisiköhän mistään testiä jossa olisi kokeiltu mm. väistöä, jarrutusta, vesiliirtoa vajailla rengaspaineilla? Kulutusta on testattu monessakin testissä.

Muistelen jossain Autoliiton lehdessä olleen juttua asiasta, mutta jäsen kun en ole, niin paha tarkistaa...
 
Arska F sanoi:
Muistelen jossain Autoliiton lehdessä olleen juttua asiasta, mutta jäsen kun en ole, niin paha tarkistaa...

Joku näppärä voisi meitä hiukan valaista.  :)
 
Miten ihmeessä reilu 30 vuotta sitten selvittiin liikenteessä, kun juuri mikään ei ollut pakollista. Nämä liikenteen nollavisiot tulevat järjettömän hintaisiksi ja silti niitä "tavoitteita" ei tulla koskaan saavuttamaan.
 
Penguin sanoi:
Miten ihmeessä reilu 30 vuotta sitten selvittiin liikenteessä, kun juuri mikään ei ollut pakollista. Nämä liikenteen nollavisiot tulevat järjettömän hintaisiksi ja silti niitä "tavoitteita" ei tulla koskaan saavuttamaan.

Näin sitä on takavuosina selvitty, liikennekuolemat:

1973: 1086 henkilöä
1983: 604
1993: 484
2003: 379
2012: 254

:rolleyes:
 
^Ja tuon kun suhteuttaa autojen määrään 1973 --> 2012 niin melko turvallista alkaa autoilu olla. 
 
Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastot kertovat vähän muuta. Vuonna 2012 korvattiin liikennevakuutuksesta enemmän onnettomuuksia kuin koskaan ennen, 113 000 kpl. Poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien määrä on 80-luvun alun tasolla (33 065 kpl), käytyään vuonna 1990 huippulukemissa (43 569 kpl).

Tilastoissa näkyvät selvästi taloussuhdanteet. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä oli jo vuonna 1984 alle neljänsadan, kun seuraavan kerran vastaaviin lukuihin päästiin vasta lamavuonna 1996. Tästä aina vuoteen 2008 asti ei luvuissa tapahtunut mitään kehitystä, erot eri vuosien välillä menevät tilastollisen vaihtelun piikkiin. Seuraava pudotus on vuoden 2009 kohdalla, jolloin oli taas lama ja autoilun verotustakin rukattiin jälleen enemmän tuottavaan muotoon. Tuosta tähän päivään on sitten kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä sahannut alas, ylös, alas, ylös eli vuoden 2013 luku ylittää taas edellisen vuoden.

Loukkaantumisiin johtaneiden onnettomuuksien määrä on toki puolittunut vuodesta 1973, mutta vuoden 1980 lukuun verrattuna mitään kehitystä ei ole tapahtunut absoluuttisissa määrissä. Vain 80-luvun loppupuolen ja vuoden 1990 ja sitä seuranneiden kahden vuoden jo laskeva loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä poikkeavat tästä trendistä. Muuten seilataan 5 500 ja 7 000 onnettomuuden välillä ilman mitään havaittavaa kehitystä vähempään.

En minä vähättele turvavöiden, turvatyynyjen, lukkiutumattomien jarrujen tai edes ESC:n vaikutusta onnettomuusmääriin. Viimeisen vaikutusta ei tosin ole kyllä mitenkään havaittavissa noista tilastoista, enkä niistä jarruistakaan olisi niin varma.

Ei tämä jatkuva turvatekniikan lisääminen enää mitenkään tule vähentämään onnettomuuksia. Niiden seurauksia voi marginaalisesti lieventää, mutta ei tällaiset varoittimet mitenkään muuta ajatusmaailmaa siellä kuljettajan päässä ja siellä sitä muutosta olisi tapahduttava. Liikenteen asennekasvatus on varmasti yksi suurimmista tekijöistä pitämään luvut samalla tasolla, vaikka liikennemäärät nousisivatkin. Taloussuhdanteet ovat toinen ja verotus kolmas. Sen jälkeen pitäisi saada sairaat pois liikenteestä. Vaan mihin sen sairauden kanssa pitäisi vetää raja.

Oma äitini on ollut omasta mielestäni viimeiset 27 vuotta siinä kunnossa ettei kuuluisi liikenteeseen. Ei kuitenkaan lääkärin mielestä. Toistaiseksi lääkäri on ollut oikeassa, sillä äitini on selvinnyt liikenteessä ilman onnettomuuksia ja kolhuja. Varsin usein hän kuitenkin soittaa jostain, joutuneensa pysähtymään tienvarteen tai jollekin parkkipaikalle, kun ei pysty ajamaan. Hän siis vielä tunnistaa itse tilanteet ja osaa ja kykenee ajamaan sivuun. Jonain päivänä vaan tulee se kun minä olin oikeassa eikä se lääkäri, valitettavasti.

No rattijuopot on helppo homma. Määrätään alkolukko pakolliseksi kaikkiin autoihin, niin loppuu rattijuopot, vai loppuuko.
 
Okay then. Itse en noihin tilastoihin ole sen tarkemmin perehtynyt, joten heitin edellisen kommenttini vain Karviksen lyhyen statistiikan mukaan.

Absoluuttisia onnettomuus/loukkaantumis/liikennekuolemien määrää on mielestäni kuitekin aika lailla turha verrata, vaan ne pitäisi jotenkin saada suhteutettua esim. suomalaisten vuoden aikana ajamiin kilometreihin, jonka määrän uskon (mutu) olevan kasvussa. Toisin sanoen esimerkiksi Suomessa tapahtuu n kappaletta onnettomuuksia per ajettu 1000km tjsp. Ajettuja kilometrejähän ei tietenkään pystytä vielä kansakuntatasolla seuraamaan, koska ainut tapa jolla se voitaisiin luotettavasti tehdä on ottamalle ne ylös autokohtaisesti esim. katsastuksessa. Toki tulevat GPS pohjaiset valvonta- ja maksujärjestelmät mahdollistavat tämänkin, mutta se on eri topicin aihe se....
 
Kilometrit otetaan ylös katsastuksessa, jos ei sitä itse kiellä. Tilastokeskuksen pohjattomasta kaivosta tämänkin vasta kaivon, vaan ei nyt löydy linkkiä kun sitä kaipaisi. No joka tapauksessa suomalaisten keskimääräinen vuotuinen liikennesuorite auton ratissa eli ole merkittävästi muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Liikennesuorite.png


Itseäni yllätti, että viimeisen 35 vuoden aikana liikennesuorite on vain hieman yli kaksinkertaistunut. Oletin itseasiassa että nykyinen suorite olisi moninkertainen verrattuna 35 vuoden takaiseen.
 
Autojen kolariturvallisuus (=passiivinen turvallisuus) on parantunut merkittävästi 70-luvulta, mikä on toistaiseksi näkynyt liikennekuolemien määrän laskuna. Autoilun turvallisuus kokonaisuutena (kolarimäärät, loukkaantumiset) ei kuitenkaan noudata aivan samaa kaavaa. Penguin tuossa puhui asenteista, ja siitä tässä on pitkälti kysymys.

Jos palattaisiin ajassa 40 vuotta taaksepäin ja kaikille autoilijoille laitettaisiin alle nykyaikainen, aktiivisilla ja passiivisilla turvavarusteilla varustettu kulkupeli, liikenne olisi varmaankin hetken aikaa ennätysturvallista. Ennen pitkää ihmiset kuitenkin löytäisivät autojen suorituskyvyn, pidon ja turvallisen tilannenopeuden rajat. Näiden rajojen tuntumassa ajettaisiin, aivan kuten nykyäänkin. Välillä sitten lipsahtaisi yli ja kuskista tulisi matkustaja.

Minä olen sen verran pessimisti, etten usko asennekasvatuksenkaan muuttavan mitään, kun tietty ”asennetaso” on saavutettu. Fakta on se, että kuski on  vielä toistaiseksi ihminen,  ja ihmiset tekevät tiedostamattaan tai tietoisesti huonoja ja tyhmiä valintoja – oli asenne mikä tahansa. Tämän inhimillisen tekijän ja asenteiden välisen suhteen vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on mielestäni vaikea arvioida. Se mikä on toisen mielestä harkittua piittaamattomuutta, voi olla toisen mielestä vilpitöntä ymmärtämättömyyttä.

Vielä ei kuitenkaan olla tilanteessa, jossa asennekasvatus olisi millään tavalla hyödytöntä.  Tuolla liikenteessä näkee niin paljon älyttömiä ylilyöntejä ja törkeyksiä, ettei niitä voi tulkita pelkäksi ajattelemattomuudeksi.

Veikkaan, että rengaspaineen valvontajärjestelmien kanssa tulee käymään samalla tavalla. Aluksi turvallisuus paranee, mutta sitten piittaamattomuus lisääntyy ja varoitusvalo vain kuitataan pois nappia painamalla. Itse olen tarkistanut talvirenkaiden paineet ehkä kerran syksyn jälkeen. Olen sokeasti luottanut tämän hienon keksinnön toimivuuteen. Taidan siis olla asennevammainen.  :)
 
En lukenut näitä muita kannanottoja mutta jotenkin mua alkoi eilen sitä poistuvaa mersun C-mallia koeajaessani hymyilyttämään, hyvä kun päästiin koeajon alkuun niin jo tuli mittaristoon joku painehäly, sitten jonkun ajan päästä risteyksessä se kojetaulun päällä ollut punaisten ja keltaisten ledien patteristo vilkumaan ja jne. - itse en moista joulukuusta halua.

Taidan ajaa tuon audini paaliin asti ?
 
Minä väitän, että 70-luvulla tapahtuneessa tieliikennekuolemien lukumäärän jyrkässä pudotuksessa on turvavyöpakon lisäksi ollut toinenkin erittäin merkittävä tekijä: nopeusrajoitusten käyttöönotto.
 
Seppo sanoi:
Minä väitän, että 70-luvulla tapahtuneessa tieliikennekuolemien lukumäärän jyrkässä pudotuksessa on turvavyöpakon lisäksi ollut toinenkin erittäin merkittävä tekijä: nopeusrajoitusten käyttöönotto.
Totta. Aika hurja pudotus. Mikä mahtaisi olla seuraava pakkokeino kuolemien vähentämiseksi? Autojen kolariturvallisuuden parantuminen tuskin saa aikaan samanlaista pudotusta tulevaisuudessakaan. Täysin automatisoitu auto? Silloin ihmisen hölmöilyille ei jäisi tilaa.
 
EU direktiivi määrää TPMS (rengaspaineen valvonta-) järjestelmät pakolliseksi uusiin myytäviin autoihin:

http://yle.fi/uutiset/eu-direktiivi_nostaa_autonrenkaiden_hintaa_reippaasti/7156937

Jutun takana on mielenkiintoinen maininta:
Kuopion Euromasterin päällikkö Pasi Toppisen mukaan noin 80 prosenttia autovalmistajista on valinnut aktiivisen järjestelmän, joka on myös kuluttajan näkökulmasta kalliimpi.

Itselläni on mielikuva, että epäsuora/passiivinen ESP:n kautta toimiva TPMS olisi monessa autossa niin helppo ohjelmoida että se olisi yleisempi. Itse koodasin sen omaan autooni toimimaan heti kauppojen jälkeen, hinta 0e.

Mitä mieltä te olette rengaspaineen valvontajärjestelmistä ja niiden toimivuudesta yleensä? Minkälainen TPMS autostasi löytyy jos sellainen löytyy? Esimerkiksi VW, Seat ja Skoda käyttää uusissa malleissaan etenkin pienempien mallisarjojen yhteydessä epäsuoraa, passiivista TPMS:ää.

Äänestäkää niin katsotaan mikä systeemi tällä palstalla porukoilla paineita haistelee. :)
 
Passiivinen järjestelmä löytyy Superbista ja pelaa erittäin hyvin, viimekesäinen ruuvi renkaassa paljastui muistaakseni 0,3bar paineenalenemasta.

Työkaverilla on uusi Corolla ja siinä on anturit kaikissa renkaissa, paitsi talvirenkaissa...anturit olisi maksanut 500€/kierros, halabaa :eek: Lisäksi jos molemmissa rengassarjoissa on anturit, niin kausivaihdon jälkeen pitää käydä marmorilla koodaamassa oikeat anturit käyttöön.
Uudessa Nissan Qashqaissa on sitten vielä erilaiset anturit, jonkinlaiset pannat ja myös ne maksaa 500€/kierros, lisäksi ne on vaihdettava uuteen aina kun ostat uudet renkaat, kiva pikkulisä rengassarjalle.

Ei mitään järkeä noissa anturiversioissa, niiden luotettavuuskin on ollut takavuosina vähän epävarmalla pohjalla.
 
Mitenköhän tuo toimii jos antaa vaan olla pimeänä? Meneekö auto vikatilaan? Entä miten asia tarkastetaan katsastuksessa?

Hintahan tulee tietysti laskemaan, aivan kuten on käynyt kaikkien muidenkin systeemien kanssa, joilla ensin on ihmiset peloteltu. Katalysaattorienkin piti oleman sellainen helvetin kone, että vanhat autot paalataan ennätystahtiin ja omistajat joutuvat repimään jatkuvasti tuhatlappusia. Bonuksena vielä metsäpalojen räjähdysmäinen lisääntyminen. Mikään näistä profetioista ei ole pitänyt paikkaansa.
 
Urlaub sanoi:
Mitenköhän tuo toimii jos antaa vaan olla pimeänä? Meneekö auto vikatilaan? Entä miten asia tarkastetaan katsastuksessa?

Ainakin uudessa Corollassa vain palaa se rengaspaineiden varoitusvalo mittaristossa, ei aiheuta mitään muuta. Merkkiliike ei kuulemma saa koodattua sitä pois. TPMS ei taida vielä olla katsastusohjeissa, mutta jos se sinne lisätään pakollisena tietystä valmistusjankohdasta alkean niin kunnossahan se pitäisi silloin olla.
 
Työkaverilla on 2004 Jeep, jossa on anturimallinen TPMS. Anturit 200e/kpl. 11 rengasta niillä on varustettu (ml siis vararengas) ja aina talvirenkailla ajaessa herjaa TPMS:ää. Kuulemma nakertaa rotanlailla... Paineet kyllä löytyy mittaristosta kun naputtelee sopivan moodin, mutta kohta tulee herja takaisin. Pitäisi kuulemma käydä joka renkaanvaihdon jälkeen sopeuttamassa paineet merkkitesterillä.

Onko hinnat siis 10 vuodessa laskenut? Ei kovin kovasti ainakaan. Audiin TPMS tuli muistaakseni 90-luvun lopulla juurikin anturiversiona. Edelleen Audinkin anturit maksaa hunajaa.

Epäsuora TPMS omassa autossani huomaa noin 0.2bar pudotuksen yhdessä renkaassa. Sen huomaamiseen menee n. 10km ajoa. Testasin tuota pudottamalla yhden renkaan painetta. Jos pudotti 0.5bar, niin alle kilometri piti ajaa kun auto rupesi herjaamaan. Alle 2bar en uskaltanut kokeilla, mutta totesin homman toimivaksi näillä kahdella testillä. Renkaanvaihdossa (4 täyttä rengasta 4 täyteen renkaaseen) ei systeemi herjaile mitään, ja jos herjailee niin sopeutuksen voi tehdä itse nappia painamalla.
 
CX-5:ssa on tuo passiivinen järjestelmä, joka tuntuu pelaavan ihan OK. Viime keväänä hälytyksen aiheutti renkaaseen ilmestynyt ruuvi, jota en ihan heti huomannutkaan, kun paine-ero oli niin pieni. Samoin renkaanvaihdon jälkeen järjestelmä herjaa ja vaatii kalibroinnin.

Aktiivista systeemiä en kannata, koska en näe siinä mitään etua; tulee vain lisää häiriöaltista ja hintaalisäävää tekniikkaa...