https://yliteippaus.fi/

Rengasliikkeiden työn laatu

Karmeita tarinoita.
Olen kokenut että itse vaihtamalla työ ja vaiva on pienimmät sekä työn laatu parasta.
Matka vaihtoon vie aikaa ja itse operoimalla saan vanteet puhtaaksi ja pinnoitukset käy samalla, myöskin ajankohta helpommin sovitettavissa.
Tietysti siinä hyvä tilanne että on paikka vaihtaa ja varastoida.
Merkki liikkeissä ollut yleensä huonointa käsittelyä autolle sekä vanteille, erikoisliikkeessä taas parasta-kun valitsee liikkeen oikein.
 
No tasan tarkkaan ei ajeta tai jos niin meinataan tehdä niin nostan renkaat kyytiin ja vaihdan ne itse kuten olen aina tähänkin asti vaihtanut. Nyt olisi ensimmäinen kerta kun joudun uuteen autoon vaihdattamaan renkaat muualla kuin kotona.
Ainakin Tampereen Metroautossa, kun ihmettelin alkuperäisissä renkaissa olevaa pattia, niin ajoimme myyjän kanssa vieressä olevalle muistaakeseni Euromasteriin rengasta näyttämään.
En pahemmin ole kiinnittänyt huomiota, että onko esim. Tampereen Käyttöautossa joka on samalla alueella Metroauton=Autoverkkokauppa omia rengaskoneita, vai käyttävätkö samaisessa Euromasterin myymälässä autojaan :rolleyes:
 
Olen kokenut että itse vaihtamalla työ ja vaiva on pienimmät sekä työn laatu parasta.
Niin minäkin, mutta vanhuus ei tule yksin ja siksi eilen käytin auton paikallisella Vianorilla. Siellä alle pantiin vanhat kesäpyörät ja talvipyörät jätin kesäksi heidän varastoonsa. Ainoa havaitsemani valituksenaihe oli paine. Olivat laittaneet 2,7 vaikka auton valmistaja käskee laittamaan 2,3/2,1. Sen hoidin itse kotona kuntoon.
 
Käytin firman (ei minun firma, mutta kuskina siinä) autoa renkaanvaihdossa taannoin Vianorilla. Sanoin jo tiskillä, että laittakaa paineet sen ohjaajan oven luona olevan kilven pohjalta (4,1 bar edessä ja 4,5 bar takana). No, nyt viikolla tarkistin paineet ja ne v*tun m*lkut oli laittaneet 4,1 bar kaikkiin. Siis miten epäpätevää väkeä siellä on?
 
Niin on minullakin.
Nyt oli jännä seurata tuo vanteiden momenttiin kiristäminen, kun sattui nätti ilma ja palloilin siinä hallin oven edessä auringossa, kun pojat vaihtoi renkaita.
Asentajat jättivät oikeasti "löysälle" nuo pultit pulttipyssyllä ja momenttiavaimella kiristäessä avain kääntyi jotakin neljänneskierroksen, ennen kuin naksahti.

Jos tuo tehdään huolimattomasti, niin siinähän vedetään pulttipyssyllä pultit umpikireään ja sitten vain naksutellaan momenttiavaimella, ikään kuin tarkastettaisiin momentit. :rolleyes:
Monessa paikassa on käytössä vähintään momenttisauvat pulttipyssyissä, joten ei niitä sentään (toivottavasti) täyteen pulttipyssykireyteen vedetä.

Sinänsä toi lopullinen kiristys oikealla momenttiavaimella on toki kaikista paras tapa.
 
Sinänsä toi lopullinen kiristys oikealla momenttiavaimella on toki kaikista paras tapa.

Näin eilen tapahtui kun tutustuminen uuteen (minulle) paikallisen rengasliikkeeseen ja positiivinen ylläri sillä tekijänä sama hemmo joka joitain - kysyin että 3v on jo omiin nimiin tehnyt - aikoja sitten oli toisella paikallisella liikkeellä hommissa.

Kun hän vanhalta mestalta poistui, laatu laskenut - mm. kahteen kertaan ainakin saanut käyttää painottamassa renkaat uudelleen kun puntit löytyneet varaston lattialta, joka sai vaihtamaan palvelun tarjoaa. No nyt sitten tietää mistä saa nurkista taas laatupalvelua.

Akkuauto nostettiin tukivarsista tyyliin katsastus, ei läheltäkään akkua.

Eikä hintakaan tapissa ollut 19" koossa:
Kesägummit
- alta pois
- vanteilta pois
- toisille vanteille
- tasapainotus
- auton alle
- pulttien kiristys ja momenttiin momenttiavaimella

Talvirenkaat
- vanteille
- tasapainotus
- nosto auton kyytiin

Molemmista asennus rasvojen pyyhintä.

Tasan satku koko operaatio.

-----

Vanhan mestan - joka liittynyt tänä keväänä Rengas Center ketjuun

Työhinnasto

Rengastyöt
Renkaanvaihto SUV/maasturi 30 €

Renkaanvaihto vanteille henkilö-/pakettiauto 19″ 100 €

Omien uusien renkaiden asennus +20 €/sarja

Pyörien tasapainotus
Henkilöauton pyörät 40 €/sarja

Saman olisi saanut kustantamaan +tuplat.
 
en jälkeen, siis renkaiden asennuksen jälkeen varsinkaan kun auton alla melkoisen hankalaa.
Kyllä osaava asentaja putsaa liimapainon alta ylimääräiset pois.
Kyllä, mutta siinä menee aikaa eikä se onnistu yhdellä jarrukliinerirätin pyyhkäisyllä..
Siksipä ensin vanteiden puhdistus, sen jälkeen irtona vienti rengasliikkeeseen ja tasapainotuksen jälkeen vahaus. Onhan se joo isotöistä.
 
Pitäisi varmaan selvittää, että onko tossa ALD liisarissa pakko säilyttää ja vaihdattaa renkaat rengashotellissa. Toki nyt kevät tuli rytinällä niin vaihtoajan saanti meni melko pitkälle. Toki osittain oman loman takia. Palvelu oli jälleen kerran melko nihkeää ja kuskin oven sivuverhoilu oli saatu sotkettua ihan kunnolla. Ei sentään missään näkynyt naarmuja tai muuta mutta ei tuolla kyllä mielellään asioi. Samalla ellei pienemmällä vaivalla vaihtuisi kotona.
 
Pitäisi varmaan selvittää, että onko tossa ALD liisarissa pakko säilyttää ja vaihdattaa renkaat rengashotellissa. Toki nyt kevät tuli rytinällä niin vaihtoajan saanti meni melko pitkälle. Toki osittain oman loman takia. Palvelu oli jälleen kerran melko nihkeää ja kuskin oven sivuverhoilu oli saatu sotkettua ihan kunnolla. Ei sentään missään näkynyt naarmuja tai muuta mutta ei tuolla kyllä mielellään asioi. Samalla ellei pienemmällä vaivalla vaihtuisi kotona.
Omista ALD-liisariajoista on jo aikaa, mutta silloin pääsin ainakin itse jonon ohi Euromasterille renkaan vaihtoon kun soitin sinne ja sanoin että ALD:n autoon pitäisi renkaat vaihtaa. En tiedä mikä sopimus oli ALD:n ja Euromasterin kesken tehty, mutta soittamalla sai aina ajan nopeammin kun katsomalla vapaita aikoja netistä. Paikkakuntakohtaista vaihtelua lienee tässäkin.
 
Monessa paikassa on käytössä vähintään momenttisauvat pulttipyssyissä, joten ei niitä sentään (toivottavasti) täyteen pulttipyssykireyteen vedetä.

Sinänsä toi lopullinen kiristys oikealla momenttiavaimella on toki kaikista paras tapa.

Momenttiavain ei ole aukoton. Kyse on lopulta siitä, että se rengas pysyy kiinni.
Jos laitat jotkut vanteet esim 90-100nm momentilla kiinni niin se ei loppujen lopuksi ole kovin paljon. Jos pultissa tai pultin reiässä on likaa yms, joka aiheuttaa kitkaa kovasti niin pultti voi jäädä jopa löysälle. Se momenttiavain ei tunnista sitä, onko se pultti /mutteri pohjassa.
Sen vuoksi täytyy aina kokeilla käsivoimin varmistamalla.

Mielummin hivenen liian tiukalla kuin löysällä. Vanha perussääntö jota ei tule unohtaa ikinä. Ne vanteet ei siitä mene rikki ja pultti ei katkea, vaikka kiristysmomentissa olis heittoa plussan puollelle. Jos katkeaa tai vanne menee pilalle niin silloin kyseessä paska pultti tai paska vanne.
 
Kyllä se momenttiavain on vaan aukoton, ja eihän paskaista pulttia laiteta paskaiseen pultinreikään, vaan ne edellä mainitut kuuluu pyyhkäistä ennen asennusta.
Tuo ajoneuvon valmistajan kiristysmomentti on juurikin se oikea kiristys vanteille, ja toki momenttiavain pitää olla kalibroitukin (usein jo valmistaja tekee sen, mutta käytössä tietyin väliajoin myös).
Ja kiristäminenhän suoritetaan yleensä ohjeistuksen mukaisesti ilman pultin tai mutterin rasvausta (tai kuparirasvan kanssa läträystä), jotta tuo kiristysmomentti olisi oikea.
Ylikiristäminenhän on ammattitaidon puutetta ja tai tietämättömyyttä :) niin monta kertaa tullut vuosien aikana vastaan ylikiristämisellä pultinrei'istä sorvattuja alu- tai peltivanteita.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se momenttiavain on vaan aukoton, ja eihän paskaista pulttia laiteta paskaiseen pultinreikään, vaan ne edellä mainitut kuuluu pyyhkäistä ennen asennusta.
Tuo ajoneuvon valmistajan kiristysmomentti on juurikin se oikea kiristys vanteille, ja toki momenttiavain pitää olla kalibroitukin (usein jo valmistaja tekee sen, mutta käytössä tietyin väliajoin myös).
Ja kiristäminenhän suoritetaan yleensä ohjeistuksen mukaisesti ilman pultin tai mutterin rasvausta (tai kuparirasvan kanssa läträystä), jotta tuo kiristysmomentti olisi oikea.
Ylikiristäminenhän on ammattitaidon puutetta ja tai tietämättömyyttä :) niin monta kertaa tullut vuosien aikana vastaan ylikiristämisellä pultinrei'istä sorvattuja alu- tai peltivanteita.
10-15Nm ylikiristäminen vanteiden pulteissa ei paikkoja hajoita. Eri asia kun pyssyllä vedetään 300-400Nm :cool:
Joskus TM rengasliikkeiden työn jälkeä testasi, niin muistaakseni yhdessä paikkaa pultit oli kiristetty niin lujaan ettei 400-500Nm pyssyllä saanut auki…
 
Liikkeellelähtömomentti on reippaasti suurempi, kuin liukukitkan vaatima momentti, joten todellinen kiristysmomentti on paljon pienempi, kuin ko. ruuvin avaamiseen vaadittu momentti. Samasta syystä ruuvin saa helposti kiristettyä liian tiukalle jälkikiristyksessä.

Momenttiavain on aivan yhtä hyvä, kuin sen käyttäjä. Sillä kyllä saadaan kohtuullisella varmuudella ruuvit oikeaan kireyteen, eli todelliseen kiristysmomenttiin tulee käyttäjästä riippuen kymmenien prosenttien eroja. Eipä tuollainen vanne tietystikään ole mitenkään erityisen kriittinen kohde kiristysmomentille. Kunhan nyt momentti on riittävä, että vanne pysyy paikoillaan. Tärkeämpää on tehdä kiristys tasaisesti, eli ristiin kiristämällä vähintään kahdessa vaiheessa.
 
Nyt viimeisimmässä kausivaihdossa, viime viikolla, pitkään käyttämäni rengasliike kyllä aivan asiallisen oloisesti työn suoritti, aivan paikan vakituinen henkilökunta jonka jo tunnistaa, ei siis kausityöläiset. Kuitenkin nyt kun tässä uusimmassa kulkineessa on nämä TMPS anturit, niin renkaisiin oli laitettu hieman painetta. Yhdessä 3.2 ja muissa kolmessa 3.0 kiloa. Tehtaan suositus on 2.4 ja itse korjasin tasolle 2.6. Rengaskokona 215/65/16
 
Jätän nämä kuvat tähän. Kiitos Autolle.com! 😎
Tästä tulee muistoja mieleen. Meni neljä tuollaista avainta, kaikki mitä tontilta löytyi, kun yritin ysisatkuun Saabiin renkaita vaihtaa. Hermostuin, ajoin kaupunkiin, ostin teleskooppivartisen vääntimen ja VOIMAhylsyn. Sama parivaljakko on käytössä edelleen vajaat parikymmentä vuotta myöhemmin ja kaikki on auennut. Nykyään noita voimahylsyjä on 17-19-21-23, sekä kapeana että leveämpänä, että käy niin pelti-kuin aluvanteisiin. Ei tartte arpoa. Kireällä on ollut, se on selvä, mutta nuo ristikkoavaimet ovat kyllä kestävyydeltään pelkkää *askaa joka tapauksessa ja niillä voi heittää vesilintua.
Se mikä Jarnon tapauksessa hämmästyttää on aluvanne, miten tuo on edes mahdollista. Oman muistoni Saabissa oli sentään ehta peltivanne.
 
Mun mielestä semmonen teleskooppiavain on tosi hutera ja vaarallisen olonen.
Mielummin vaikka 1/2" kunnon vääntövarsi ja metrinen jatkoputki 🙄