https://tummennuskalvot.fi/

Rengaskoko ja mittarivirhe

E

E92

Vieras
Vempula sanoi:
Eli jos autossa on nyt vaikka 225/45/17, niin laitetaan 225/45/18. Ja jos ohessa madalletaan vaikka 10-15mm, niin auton maavara ei muutu käytännössä mihinkään, mutta renkaan ja lokarin väli kapenee noin 25mm. Ja se rako kapenee melko tasaisesti joka puolelta, ei vain yläosasta.

Joo, mutta mittarivirhe kasvaa reippaasti tällaisissa tunauksissa :( Renkaan ympärysmitta kasvaa 8,1 cm.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 896
E92 sanoi:
Joo, mutta mittarivirhe kasvaa reippaasti tällaisissa tunauksissa :(

No mä tein juurikin tuollaisen tuunauksen meidän Superbiin ja sen johdosta mittarivirhe on nyt joko nolla tai -1. Alle satkussa nolla ja jossain 120 hujakoilla tulee virheeksi -1. Eli kun mittari näyttää 120, niin GPS näyttää 119.

Mun mielestä tämä on vain positiivinen juttu.
 
E

E92

Vieras
Vempula sanoi:
No mä tein juurikin tuollaisen tuunauksen meidän Superbiin ja sen johdosta mittarivirhe on nyt joko nolla tai -1. Alle satkussa nolla ja jossain 120 hujakoilla tulee virheeksi -1. Eli kun mittari näyttää 120, niin GPS näyttää 119.

Mun mielestä tämä on vain positiivinen juttu.

Sulla on sitten näyttänyt hieman alakanttiin aiemmin mittari :)
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 896
E92 sanoi:
Sulla on sitten näyttänyt hieman alakanttiin aiemmin mittari :)

No niinhän ne näyttää aina ja kaikissa merkeissä. TM:n testien mukaan 120 nopeudessa todellinen nopeus on yleensä jossain 111-114 haarukassa.

Superbi vakiorenkailla 120 lasissa oli jotain 113-115 todellista. En enää tarkkaan muista oikeaa lukemaa.
 

hessut

Vakiokalustoa
Liittynyt
26.12.2013
Viestejä
792
E92 sanoi:
Sulla on sitten näyttänyt hieman alakanttiin aiemmin mittari :)

No mulla on 320i xdrive 2014 ja siinä mittarivirhe on noin 5-6 km/h kun ajelin mittarinopeutta 90 km/h
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 896
hessut sanoi:
No mulla on 320i xdrive 2014 ja siinä mittarivirhe on noin 5-6 km/h kun ajelin mittarinopeutta 90 km/h

Niin, jopa Bayerische Motoren Werkekin toimii aivan samalla tavalla tässä asiassa kuin muutkin merkit ;)
 
E

E92

Vieras
Vempula sanoi:
No niinhän ne näyttää aina ja kaikissa merkeissä. TM:n testien mukaan 120 nopeudessa todellinen nopeus on yleensä jossain 111-114 haarukassa.

Superbi vakiorenkailla 120 lasissa oli jotain 113-115 todellista. En enää tarkkaan muista oikeaa lukemaa.

Ok, mulla näytti digitaalinen nopeus mittaristossa 1-2 alle GPS:n.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 896
E92 sanoi:
Ok, mulla näytti digitaalinen nopeus mittaristossa 1-2 alle GPS:n.

Ja sulla on vakio rengaskoko?

Näyttääkö digimittari samaa kuin viisari Bemussa?
 
E

E92

Vieras
Vempula sanoi:
Ja sulla on vakio rengaskoko?

Näyttääkö digimittari samaa kuin viisari Bemussa?

BMW:n vakio koko on.

En osaa sanoa, seuraan vaan digimittarin nopeutta.
 

Rauska

Vakiokalustoa
Liittynyt
26.12.2013
Viestejä
863
Mulla A3:ssa 80 mittrinopeudella navi näytti 78 vakiorenkailla (uusilla).
Mutta:
Lainaus muualta:

Siitä nopeusnäytöstä tulikin jo kattavasti alustettua ja eri laitteiden erojen syitä käsiteltyä. Tarkoitinkin nimenomaan GPS-järjestelmän mahdollistamaa tarkkuutta nopeudenmittauksessa.

Se on ns. jumalan sanaa - mutta se tapahtuu tasoprojektiona eli korkeusmuutoksen aiheuttamia eroja vaaka- ja vinomatkan välillä ei automaattisesti huomioida.

Tämän korjauksen tekevät navigaattorit omilla algoritmeillaan, jotka saattavat siis poiketa toisistaan periaatteiltaan ja päivitysnopeuksiltaan paljonkin.

Myöskään tavan navin gps-vastaanotin ei ole mikään kummempi tarkkuusinstrumentti. Niissä painotetaan enempi herkkyyttä ihan senttitarkkuuden sijaan, kuten oikein onkin. Karttatietokanta pitää kyllä auton tiellä.

Navin mittaama paikka voi siis vaikkapa metsästä peltoaukealle tullessa hypätä metritolkulla. Tässä kohtaa kahden erimerkkisen paikantimen suodatus- ja keskiarvoalgoritmit saattavat tuottaa hetkeksi eri nopuden ruutuun.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 896
Rauska sanoi:
Lainaus muualta:
Navin mittaama paikka voi siis vaikkapa metsästä peltoaukealle tullessa hypätä metritolkulla. Tässä kohtaa kahden erimerkkisen paikantimen suodatus- ja keskiarvoalgoritmit saattavat tuottaa hetkeksi eri nopuden ruutuun.

Mitä nyt itse tulee gepsin ja nopeusmittarin eroja katseltua, niin ei ole vielä kertaakaan erotus muuttunut, jos autolla ajetaan maantiellä. Aina on sama mittarivirhe, eli nolla tai -1 ajonopeudesta riippuen.

Mutta toki gepsin nopeuden mittauksessa on paljonkin virhemahdollisuuksia, jos katveita on paljon ja vauhtia on vähän. Olen minäkin harva se kerta juossut pitkiksen lomassa vetoja vauhdilla 50km/h :) Ja kajakilla olen sukeltanut 15 metriin, huomaamatta sitä kuitenkaan itse!

Mutta jos autolla ajaa avoimessa maastossa maantienopeuksilla, niin kyllä gps näyttää ajonopeuden hyvinkin tarkasti. Varsinkin, jos autossa on aivan normaali tuulilasi ja gps on tuulilasissa kiinni.