https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

RenaultSport mallit

Se on muuten jännä miten 6,x nollasta sataan kiihtyviä autoja ei pidetä enää nopeina.

Ajofiilikseen vaikuttaa tosi moni muukin kuin absoluuttinen mitattu aika. Itselle se on ainakin kokonaisvaltainen homma jossa pitää tulla ärsykettä joka aistille.

Vaikka nämä RS mallit kiertäisivät Eifel vuoriston tiepätkän alle 9 min, niin onhan se kova aika. Kyseisellä pätkällä on niin monta kohtaa jossa annetuilla tehoilla pärjää paremmin kuin hyvin. Eriasia on sitten kun Breitscheidista lähdetään nousemaan "takasuoraa", niin silloin varmaan jokainen tuotantoauto kaipaisi lisää puhtia. Ja varmaan osa kisa-autoistakin.
 
Meillä on ollut reilut neljä vuotta tuollainen edellismallin RenaultSportin Clio, 197-heppaisena versiona tosin. Vaikka ikä jo autoa painaa, on se mielestäni edelleen varsin terhakka peli. Monet vähemmän autoista innostuneet tutut, jotka eivät jostain RenaultSportista koskaan olleet kuullutkaan, olivat aikoinaan jotenkin hämmentyneitä koajelutuksen jälkeen, varsinkin kun auto oli hommattu Renaulteista pitävän vaimoni kulkupeliksi.

Vaparikone vaatii tietysti kierroksia kulkeakseen, eikä ole siinä mielessä aluksi välttämättä samalla tavalla helppo kuin esimerkiksi nykyiset kaksoiskytkin-turboyhdistelmät. Autoon on kuitenkin mielestäni rakennettu aika hyvät ajo-ominaisuudet ja varsinkin pidon rajoilla, kuten myös luistossa ajettaessa auto herättää keskimääräistä huomattavasti enemmän luottamusta. Tämä luonnollisesti ottaen huomioon auton ikä ja luokka, jossa se aikanaan paini.

Kyllä tuosta on kokonaisuutena jäänyt erittäin hyvä kuva, varsinkin kun mitään suurempia teknisiä murheitakaan ei ole toistaiseksi kohdalle sattunut. RS-malleja ei Suomesta tällä hetkellä uutena saa, mutta uudesta Meganesta myyntiin tuleva GT-malli saattaisi olla kiinnostava korvaaja tuolle. Tosin huomattavasti sivistyneempi/kesympi vaihtoehto, mutta ehkä varsinkin kolmevuotiaan tyttären kanssa ajellessa auton ei niin "kisakireä" tarvitsekaan olla. Ykkösautotkin on olleet farmareita jo vuosia, eli peli on pelattu jo ajat sitten.
 
Alltour sanoi:
Kyllä tuosta on kokonaisuutena jäänyt erittäin hyvä kuva, varsinkin kun mitään suurempia teknisiä murheitakaan ei ole toistaiseksi kohdalle sattunut. RS-malleja ei Suomesta tällä hetkellä uutena saa, mutta uudesta Meganesta myyntiin tuleva GT-malli saattaisi olla kiinnostava korvaaja tuolle. Tosin huomattavasti sivistyneempi/kesympi vaihtoehto, mutta ehkä varsinkin kolmevuotiaan tyttären kanssa ajellessa auton ei niin "kisakireä" tarvitsekaan olla. Ykkösautotkin on olleet farmareita jo vuosia, eli peli on pelattu jo ajat sitten.
Hienoa että sentään Suomestakin löytyy joku jolla on RenaultSport pihassa/ tallissa. Ihan samat kokemukset itselläni Megane R.S:n kohdalla. Toki auto oli uutena ostettu ja lähti reilun kolmen vuoden jälkeen kiertoon mutta tuona aikana autossa ei ollut mitään vikaa, ei pienintäkään. Ainoa asia oli takajarrulevyt jotka vaihdatin kertaalleen kun alkuperäiset alkoivat pitää vikinää jarruttaessa ja se rupesi "syömään miestä". Alkuperäisistä levyistä ei kuitenkaan löytynyt mitään suurempaa sanomista joten jouduin itse kaivamaan kuvetta.

Mielenkiintoista nähdä millainen uusi Megane R.S. tulee olemaan. Ilmeisesti tiedossa on Clion tapaan vain 5-ovinen versio..? Tuo uusi perus Megane ei oikein omaan silmään osu mutta en epäile yhtään, etteikö RenaultSport saisi siitä aikaiseksi huikean pelin. Jälleen kerran. ;)
 
Cyclic Stig sanoi:
Hienoa että sentään Suomestakin löytyy joku jolla on RenaultSport pihassa/ tallissa. Ihan samat kokemukset itselläni Megane R.S:n kohdalla. Toki auto oli uutena ostettu ja lähti reilun kolmen vuoden jälkeen kiertoon mutta tuona aikana autossa ei ollut mitään vikaa, ei pienintäkään. Ainoa asia oli takajarrulevyt jotka vaihdatin kertaalleen kun alkuperäiset alkoivat pitää vikinää jarruttaessa ja se rupesi "syömään miestä". Alkuperäisistä levyistä ei kuitenkaan löytynyt mitään suurempaa sanomista joten jouduin itse kaivamaan kuvetta.

Mielenkiintoista nähdä millainen uusi Megane R.S. tulee olemaan. Ilmeisesti tiedossa on Clion tapaan vain 5-ovinen versio..? Tuo uusi perus Megane ei oikein omaan silmään osu mutta en epäile yhtään, etteikö RenaultSport saisi siitä aikaiseksi huikean pelin. Jälleen kerran. ;)
Ei kai tuo linkin näyttämä hahmotelma uudesta RS:tä voi sinun silmiisi täysin mahdottomalta näyttää, sen verran paljon samoja piirteitä siinä tuon sinun A AMG:si kanssa on.

http://www.auto-moto.com/nouveautes/scoop-renault-megane-4-rs-2016-40230.html#item=1
 
Alltour sanoi:
Ei kai tuo linkin näyttämä hahmotelma uudesta RS:tä voi sinun silmiisi täysin mahdottomalta näyttää, sen verran paljon samoja piirteitä siinä tuon sinun A AMG:si kanssa on.

http://www.auto-moto.com/nouveautes/scoop-renault-megane-4-rs-2016-40230.html#item=1
Onneksi nuo linkin kuvat on ainoastaan rendering:jä joilla ei välttämättä ole kovin paljoa tekoa valmiin tuotteen kanssa. Mitään virallisia kuvia R.S.:tä en ole vielä nähnyt... Toki auton perusmuodot tuossa on mutta nehän näkee jo julkaistusta perusmallisesta Meganestakin. Sekä etu- että takavalot vähän tökkii itselleni, lisäksi varsinkin takaviistosta katsottuna auto on sekä pullea että korkea. Makuasioita toki. Joilla ei tietty auton ominaisuuksiin ole paljon tekoa. :)
 
Cyclic Stig sanoi:
Onneksi nuo linkin kuvat on ainoastaan rendering:jä joilla ei välttämättä ole kovin paljoa tekoa valmiin tuotteen kanssa. Mitään virallisia kuvia R.S.:tä en ole vielä nähnyt... Toki auton perusmuodot tuossa on mutta nehän näkee jo julkaistusta perusmallisesta Meganestakin. Sekä etu- että takavalot vähän tökkii itselleni, lisäksi varsinkin takaviistosta katsottuna auto on sekä pullea että korkea. Makuasioita toki. Joilla ei tietty auton ominaisuuksiin ole paljon tekoa. :)
Taiteilijan näkemyksestähän tuossa on tosiaan kyse, eikä edes kovin kummoisesta sellaisesta. Aika näyttää mitä tuutista sitten loppujen lopuksi ulos tulee.
 
Tuossa on nyt pari kierrosta Nyrreltä aiemmin mainitulla Cliolla. Useammassakin jarrutuksessa auto käyttäyttyy kaikkea muuta kuin tasapainoisesti ja muutaman kerran joutuu mutkan jälkeen vaihtamaan pienemmälle kun auto ei kiihdykkään mihinkään. Toki väärä vaihde on selkeä kuljettajan virhe mutta eipä autossakaan ole sen vertaa jerkkua että jaksaisi mennä ns. yhtään, jos on yhden pykälän verran liian suuri vaihde. http://1drv.ms/1RO6lvd.

Mutta koska kokemusta ei ole vastaavista pienistä kipoista kuin yhden lyhyen koeajon verran A1 185hv versiolla ja sillä Suzukilla, niin varmaan tuo silti on luokassaan kuuminta hottia. Tuossa vielä se Suzukilla ajettu vertailulenkki. Absoluuttisesti hitaampi mutta ei mielestäni yhtään huonompi ja etenkin jarrutuksissa paljon vakaampi. https://youtu.be/qF8JLYU-G04?t=1m4s
 
TeroPee sanoi:
Tuossa on nyt pari kierrosta Nyrreltä aiemmin mainitulla Cliolla. Useammassakin jarrutuksessa auto käyttäyttyy kaikkea muuta kuin tasapainoisesti ja muutaman kerran joutuu mutkan jälkeen vaihtamaan pienemmälle kun auto ei kiihdykkään mihinkään. Toki väärä vaihde on selkeä kuljettajan virhe mutta eipä autossakaan ole sen vertaa jerkkua että jaksaisi mennä ns. yhtään, jos on yhden pykälän verran liian suuri vaihde. http://1drv.ms/1RO6lvd.

Mutta koska kokemusta ei ole vastaavista pienistä kipoista kuin yhden lyhyen koeajon verran A1 185hv versiolla ja sillä Suzukilla, niin varmaan tuo silti on luokassaan kuuminta hottia. Tuossa vielä se Suzukilla ajettu vertailulenkki. Absoluuttisesti hitaampi mutta ei mielestäni yhtään huonompi ja etenkin jarrutuksissa paljon vakaampi. https://youtu.be/qF8JLYU-G04?t=1m4s
Eipa taida Nurburgring olla paras mahdollinen paikka ottaa tuon luokan autoihin tuntumaa. Turhan nopea rata ja korkeuserojakin liikaa. Syherompi rata jattaisi varmasti paremman kuvan. Vaara pykala on muuten yhta kuin ajovirhe, vahan niin kuin vaarin ajoitettu jarrutus jne.
 
Alltour sanoi:
Eipa taida Nurburgring olla paras mahdollinen paikka ottaa tuon luokan autoihin tuntumaa. Turhan nopea rata ja korkeuserojakin liikaa. Syherompi rata jattaisi varmasti paremman kuvan. Vaara pykala on muuten yhta kuin ajovirhe, vahan niin kuin vaarin ajoitettu jarrutus jne.
Katselin videoita pikaisesti. Ei tuosta Cliosta tuon perusteella ainakaan minulle erityisen levoton kuva jää. En ole omallani ajellut kuin ihan kotimaisilla pikkuradoilla ja ratarengassettiä ei ole, niin yleensä kovin pitkiä sessioita ei parane vetää, jarrut siinä kyllä kestää vakionakin ihan hyvin. Hyvinhän tuo näkyy Clio käsissäsi kenkää saavan. Hienosti menee Swiftkin, mutta hyvänähän sitä yleisestikin pidetään. Minkälaisilla peleillä olet muuten ratoja tottunut kiertämään ja mikä sai Nürburgringilla päätymään etuvetoisiin pikkuluokan hot hatcheihin?
 
Levottomuus ei oikein näy videolla, mutta etenkin jarrutukset oli välillä hyvin epävarman tuntuisia. Muut nyrrellä ajamani autot ovat olleet paljon rauhallisempia. Huono jarrukäytös vie luottoa koko autoon.

Clioon päädyin ihan taloudellisista syistä. Ostin yhdeksän kierroksen kortin (+200€) ja Cliolla sai kuusi kierrosta samalla rahalla (muistaakseni 399€+bensat) millä olisi Meganella tai GT-86:lla saanut vain neljä. Kortilla olleet muut kierrokset ajoin A3:lla. Sillä en halunnut ajaa enempää koska kahden viikon Saksan reissua oli jäljellä vielä 1,5vkoa.

Ratoja olen ajanut monenlaisilla autoilla aina A2 TDI:stä RS4:ään (B7) ja Westfield Seiwiin saakka mutta eniten kierroksia on tullut Porsche 944:llä.
 
Katselin mielenkiinnosta yhden palveluntarjoajan fleetin hinnastoa ja eiväthän nuo ihan ilmaisia ole. Toisaalta, jos haluaa panostaa kunnolla niin valikoimaa riittää McLaren Mp4:seen asti. Harmi homma tuo, että Clio jätti huonot fiilikset. Yleensä sitā juuri helppoudesta ja yllätyksettömyydestä on tavattu kehua.
 
Ilmeisesti edellinen Focus RS:kin on sitten aika "hidas ja horjakka" ( ;D) kun tällä videolla Clio R.S. 200:lla pysyy melko hyvin tuollaisen Fjoordin perässä suljetulla mutkapätkällä... :rolleyes:
 
Nopeus on eri asia kuin tuntuma. Cliolla pääsi ihan sutjakkaa vauhtia syheröisemmällä osuudella, varvasin yhden RS3:nkin, mutta luottamusta Clio ei minussa herättänyt.
 
Cyclic Stig sanoi:
Ilmeisesti edellinen Focus RS:kin on sitten aika "hidas ja horjakka" ( ;D) kun tällä videolla Clio R.S. 200:lla pysyy melko hyvin tuollaisen Fjoordin perässä suljetulla mutkapätkällä... :rolleyes:

Olen ajanut radalla sekä Mk1 että Mk2 RS Focusta ja väitän ykköskoppaisen olevan nopeampi hitaalla radalla, vaikka tehoeroa noilla on 100 pollea. Tuossakin videossa näkyy Volvo-peräisen viitoskoneen olevan melkoisen raskas nuija vietäväksi. Nyrrellä taas todennäköisesti kakkoskoppaisen RS Focuksen teho puhuu. En aivan hirveästi tykännyt suunnasta, johon Ford vei RS-mallia tuon kakkoskoppaisen kanssa. Yksinkertaisesti liian painava ja liian paljon kompromisseja. RS Mk1 oli nopea, mutta vaati ranteita kuskilta (ja ei pelkästään hillittömän torque steeringin takia).
 
Cyclic Stig sanoi:
Tykkään muuten mutta perä on jotenkin vähän alakuloisen näköinen / oloinen.

Täältä löytyy lisää kuvia.

Eipä tuo esi-isänsä ahteri myöskään ole kovin iloisen näköinen:

eero1.jpg


Kiitokset lisäkuvalinkistä!  :)
 
http://www.evo.co.uk/renault/clio/17764/clio-rs16-revealed-brutal-megane-engined-hatch-could-be-quickest-renault-sport

Siinähän se. Aika kireä pikkurassi :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Koskahan tällaiset valot eksyy jälkimarkkinoille? Joutuu ehkä oman kauppakassin kasvoja kohottamaan  :)

04_Renault_Clio_Renault_Sport_RS16.jpg
 
Tuommoinen kilvellinen ratavehje olisi kyllä unelma laite ajella, ei mitään turhia mukavuuksia vaan sitä ajettavuutta ja tehoa. [emoji2]