https://tummennuskalvot.fi/

Renaultia epäillään päästöhuijauksista, osake -20 prosenttia

Huikkari75

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.1.2014
Päästöskandaali Alex af Heurlin, 13:18
Renaultia epäillään päästöhuijauksista, osake -20 prosenttia

Autonvalmistaja Renaultin osake on 20 prosentin pudotuksessa Pariisin pörssissä. Bloombergin mukaan Ranskan viranomaiset epäilevät Renaultia päästömittausten kiertämisestä.

Volkswagen jäi viime syksynä kiinni diesel-autojensa päästömittauksista Yhdysvalloissa. Volkswagenin osake putosi jyrkästi paljastuksen seurauksena. Volkswagen on toistaiseksi ainut päästöpeukaloinnin myöntänyt yhtiö, muita autonvalmistajia kohtaan on esitetty epäilyjä mittausten kiertämisestä.

Bloombergin mukaan Ranskan viranomaiset aloittivat uudet päästömittaustutkimukset Volkswagen -skandaalin seurauksena.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/renaultia+epaillaan+paastohuijauksista+osake+20+prosenttia/a1074132
 
Vaikuttanee myös Nissaniin?

Renaulttejahan ei paljoa Suomessa liiku, mutta Renun diesel taitaa nakuttaa aika monen Qashqain tai X-Trailin pellin alla.
 
Trollsten sanoi:
Vaikuttanee myös Nissaniin?

Renaulttejahan ei paljoa Suomessa liiku, mutta Renun diesel taitaa nakuttaa aika monen Qashqain tai X-Trailin pellin alla.

Myös Dacian ja Mersun....
 
Trollsten sanoi:
Vaikuttanee myös Nissaniin?

Renaulttejahan ei paljoa Suomessa liiku, mutta Renun diesel taitaa nakuttaa aika monen Qashqain tai X-Trailin pellin alla.

Periaatteessa kyllä, mutta moottorivalmistajahan ei päästötestejä teetätä. Se on sitten autonvalmistajan asia automallinsa tyypittäminen, vaikka olisi Husqvarnan kaksitahtinen moottori.

Mites Renaultin ja Nissanin liitto oikein makaa? Onko ne jo samaa firmaa vaiko toistensa suurosakkaita?
 
Eipä nämä uutiset kyllä hetkauta yhtään. Jokainen meistä kuitenkin ymmärtää sen, että jokainen autotehdas venyttää rajoja tässä asiassa. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän ja jotkut törkeästi.

Jo monta vuotta sitten TM:kin tätä asiaa testasi ja yksikään testatuista autoista ei saavuttanut tehtaan lupaamia arvoja, vaikka itse testi tehtiin VTT:n dynolla, täsmälleen samalla tavalla kuin "virallinenkin" testi tehdään. Esimerkiksi Audin kohdalla kulutus pompsahti muistaakseni noin 50%.
 
Ranskassa käydään nyt kovaa sotaa dieseleitä vastan muutenkin, joteen tulee mieleen,
että onkohan tämä samanlainen ankka kuin muut vastaavat?

Volkkarin temppu täytti mielestäni huijauksen tunnusmerkit, mutta muilla merkeillä ei ole havaittu vastaavaa.
Kukaan (järkevä) ei odotakaan pääsevänsä aiana ja joka tilanteessa "luvattuihin" arvoihin.
 
Vempula sanoi:
Eipä nämä uutiset kyllä hetkauta yhtään. Jokainen meistä kuitenkin ymmärtää sen, että jokainen autotehdas venyttää rajoja tässä asiassa. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän ja jotkut törkeästi.

Jo monta vuotta sitten TM:kin tätä asiaa testasi ja yksikään testatuista autoista ei saavuttanut tehtaan lupaamia arvoja, vaikka itse testi tehtiin VTT:n dynolla, täsmälleen samalla tavalla kuin "virallinenkin" testi tehdään. Esimerkiksi Audin kohdalla kulutus pompsahti muistaakseni noin 50%.

Joissain olosuhteissa jotkut kuljettajat pääsevät jopa parempiin lukuihin, kuin mitä on luvattu.
Siis polttoaineen kulutuksen suhteen. Muista arvoista en sano mitään.
Ite pääsin Octavialla lähes joka tankkausella alle luvatun.
Toki tarkoittaa, että sekä ajoprofiili, että ajotapa oli taloudellinen.
 
Kettu sanoi:
Joissain olosuhteissa jotkut kuljettajat pääsevät jopa parempiin lukuihin, kuin mitä on luvattu.
Siis polttoaineen kulutuksen suhteen. Muista arvoista en sano mitään.
Ite pääsin Octavialla lähes joka tankkausella alle luvatun.
Toki tarkoittaa, että sekä ajoprofiili, että ajotapa oli taloudellinen.
Niin minäkin pääsin vielä viime vuosikymmenellä. Sen jälkeisissä autoissa kulutus on kyllä paperilla pienentynyt kymmeniä prosentteja, mutta puhtaassa matka-ajossa todellinen kulutus on jopa noussut noihin vanhempiin autoihin verrattuna. Samaa on valitellut moni kaverinikin.

 
PR_fig1_web.png

Tästähän sen näkee, 15v. sitten tosielämän kulutus oli vain n.10% testikulutusta korkeampi, nyt erotus on keskimäärin 40%. Ja vaikka luvut ovat keskiarvoja, niin ainakin suunta on varsin selvä. Perustuvat kuitenkin n. 600 000 auton tietoihin.

Koko raportti täällä:
http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_LaboratoryToRoad_2015_Report_English.pdf
 
Nopsasti kääntyi tämäkin keskustelu päästöistä kulutuslukemiin
 
Jeps. Ketju voitaneen lukita, koska kulutus vs. päästöt -keskusteluun tuskin on kenelläkään enää mitään uutta tai rakentavaa sanottavaa. Tai ainakin sitä varten voisi perustaa ihan oman ketjun ja jopa osion, jonka voi sitten piilottaa kun sitä jankkaamista ei jaksa lukea. Plääh.
 
Luin nyt vielä uudestaan nuo Renun uutiset ja ei siellä mielestäni missään mainittu mistä päästöistä on kyse. Voihan ne olla aivan hyvin CO2-päästöjäkin missä on huijattu?

Kettu sanoi:
Joissain olosuhteissa jotkut kuljettajat pääsevät jopa parempiin lukuihin, kuin mitä on luvattu.

Varmasti pääsevät. Siis ne ketkä häiritsevät muuta liikennettä omilla ekotavoitteillaan.

Mutta kun kaupasta haetaan uusi auto ja viedään se labraan kulutusmittaukseen ja siellä tämän auton kaikki päästöt ylittävät autotehtaan ilmoitukset reippaasti, niin kusetustahan se on. Siis kun testisykli on molemmissa mittauksissa täsmälleen sama. Ei ole siis kyse mistään normiajeluista.
 
nemos sanoi:
Nopsasti kääntyi tämäkin keskustelu päästöistä kulutuslukemiin

Eikö se ole lähes sama?
Myönnän että tekniikantietämykseni on vajavainen, mutta jotenkin yhdistän nämä kaksi asiaa.
Jos se rassaa, suksikaa, hiihtäkää, tai kontatkaa ihan omalla tyylillänne insinöörien omaan pikku nurkkaukseen. ;D :mad: ;D
Aion olla edelleen yhtä tyhmä asioissa, joita en ymmärrä.
 
Brittimedian mukaan kyse on lähes varmasti NOxeista, mistäpä muustakaan.. Virallista vahvistusta ei vielä ole.

Jos päästö"ongelmat" koskevat vain dieseleitä, niin silloin harvemmin on kyse CO2:sta. Jos CO2-päästöjä lähdettäisiin manipuloimaan, niin kai se tehtäisiin myös bensakoneisiin? Toiseksi sitä on hankala manipuloida, kun testissä poltetun polttoaineen määrä tiedetään grammalleen.

"'Management has not confirmed that it is about NOx emissions, but given the sectors that were inspected we think that it could be linked,' he added."

http://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-3399349/Renault-shares-plunge-following-emissions-cheating-probe-factories.html#ixzz3xFEUMnQ5

 
Vempula sanoi:
Varmasti pääsevät. Siis ne ketkä häiritsevät muuta liikennettä omilla ekotavoitteillaan.
Entä jos kyse on normaalista laillisesta ajosta?
Haittaako se Sinua?
Entä jos kyse Ei ole ekotavoitteesta?
En pidä itseäni viherpiiperönä, mutta toki turhan saastuttamisen kannalla en ole.
Mutta, mikä siinä rassaa, jos ajan kutakuinkin laillista nopeutta, letkassa?
Pitääkö ähistä toisen persauksissa, pyristellä kuin nalkkiin jäänyt kärpänen, pääsemättä mihinkään?

Se vain nyt sattuu olemaan niin, että normaali ajoprofiilini ei järjellä ajettuna vaadi pyristelyä.
Ellei siis halua olla teiden kuningas, jota kaikki väistävät ja kammoavat.
Hienoa, että tulkitset rauhallisen ajotavan teiden tukkona olemiseksi.
Olihan taas ajatusten kukkanen.
 
Vempula sanoi:
Jo monta vuotta sitten TM:kin tätä asiaa testasi ja yksikään testatuista autoista ei saavuttanut tehtaan lupaamia arvoja, vaikka itse testi tehtiin VTT:n dynolla, täsmälleen samalla tavalla kuin "virallinenkin" testi tehdään. Esimerkiksi Audin kohdalla kulutus pompsahti muistaakseni noin 50%.

Siitä on vielä kauemmin, kun VTT menetti statuksen akreditoituna laboratoriona, jossa voi teettää virallisen päästömittauksen.
 
Kettu sanoi:
Mutta, mikä siinä rassaa, jos ajan kutakuinkin laillista nopeutta, letkassa?

Minua ei ahista yhtään mikään siinä, että ajetaan kutakuinkin rajoituksen mukaan koko ajan. Se on ihan ok ja niinhän sitä pitäisikin ajaa.

Mutta minua ahistaa se, että ylämäkiin aletaan himmailemaan oikein urakalla ja liikennevaloihin aletaan himmailemaan 500 metriä ennen valoja, jos ne vihreät vaikka sattuisivat ehkä vaihtumaan punaisiksi. Ja jos tuntuu siltä, että ne eivät millään ehdi vaihtumaan punaisiksi, niin sitten himmaillaan vielä vähän lisää. Tämä minua ahistaa.

Ja voin myöntää senkin, että ahistaahan se minua, jos kauniina kesäpäivänä ajetaan 85 km/h todellista satkun rajoituksella. Mutta onneksi ahistus on lyhytaikaista, koska ohikin voi ajaa.
 
Aivan tällaista kuvaa ei tuo lauseesi anna.
Oletin että taas on kyseessä tilanne, että teiden kuningas puolustaa oikeuttaan ajaa moukkamaisesti.
En itsekään pidä hipsuttelusta tai minkäänlaisesta liikenteen haittaamisesta,
mutta mielikuva että taloudellinen tai yleensä rauhallinen ajotapa olisi tuota,
on mielestäni väärä.
Olen pitänyt sinua valveutuneena autoilijana, joka tietää vaikkapa että hidas kiihdyttäminen ei ole taloudellisin tapa.

Mutta joka tapauksessa, kun aamulla kerrottiin tutkimuksesta, niin jo illan uutisissa todettiin, että mitään vääryyksiä ei ollut Renaultilla havaittu.
Kuten ajattelinkin, ankasta taas on kysymys.
 
En tiedä, tulkitaanko tämä sitten huijaukseksi.
Sitten voidaan tulkita, mikäli on luvattu myydä yhtä, myydään toista.
Esim. testeissä on ollut toisenlainen suodatusjärjestelmä kuin tuotannossa.
Vaan mikäli tuota on sama kuin testeissä, kyse ei ole huijauksesta, vaan testin puutteellisuudesta.