https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renault Kadjar

Jubilee sanoi:
... Sivuhuomiona voidaan todeta että nämä nyky litrat autojen tavaratiloissa on aivan huuhaata, auton muotoilu vie käytettävyyden kontista jos vähääkään erikoisempaa pitäisi kuljettaa.

Taitavat laske ne tässäkin autossa olevat litrat "valepohjan" alta. Todellisuudessa ei tietenkään niin hyvin hyödynnettävissä vaikka lattian jättäis kotiin.
 
Täällä myytävien valmistuspaikka on Palencia, Espanja. Idemmässä myytävien yksilöiden valmistupaikkana toimii Wuhan, Kiina.

Auton mallinimellä on muuten mielenkiintoinen tarina. Iranin kuningas Mozaffar ad-Din Shah Qajar (Kadjar) osti vuoden 1900 Euroopan matkaltaan kaksi Renault merkkistä autoa, jotka olivat Iranin ensimmäiset autot. Kadjarit asuivat nykyisen Turkin alueella Qashqaiden naapurina.
 
Suuri kysymys kuuluu onko se niin paljon parempi kuin Qashqai, että vaihto kannattaisi. Ulkonäkö ja tyylikkyys ovat makuasioita, mutta yksi mitattava fakta näyttäsi olevan että Kadjarin tavaratila on suurempi. Miten lienee mukavuus ja ajaminen ja ennen kaikeka luotettavuus? Nämä eivät välttämättä selviä parilla koeajolla.
 
Joo, selviävät kyllä. Kysymykseni oli itselleni retorinen, koska en (vielä) ole koejanut. On myös kyse siitä, ovatko erot niin suuret että innostuisi vaihtamaan. Jos ero on pieni, miksi vaivautua, säästyy sekin väliraha ja voi odottaa vielä parempiominaisuuksista autoa.
 
Veikkaan kyllä, että vaikka Kadjar olisikin Qashqaita parempi auto, niin ei kuitenkaan niin paljoa, että kannattaisi välirahaa hirveästi vaihtoon haaskata. Uusia malleja tulee kuitenkin vähän väliä, niin todennäköisesti paremman katteen sijoitukselle saa kun malttaa hetken odottaa.
 
Kylmätyypit tuli tänään Kadjarista otettua. Ihan miellyttävän oloinen tuttavuus noin äkkiseltään. Kyseinen auto oli Zen-varusteinen ja jollain sisustapaketilla(?) tms. Etupenkit oli puolinahkaverhoillut ja vähän tuetumman oloiset. Pikkasen halvahkon näköistä muovia keskikonsolissa, mutta ei haitaksi asti. Ei paha ollenkaan.
 
Eilen kävin koeajamassa Kadjarin nelivedon, jota ei saakaan muulla koneella kuin 1.6 diesel 130 hp manuaalilaatikolla. Jotenkin kylmätyyppien perusteella pidän enemmän Rellun kuin sisarmalli Nissanin QQ versiosta.

Kaupunki& lähiö pyörityksessa ei tietenkään saanut mitään käsitystä nelivedon toiminnasta kuin että mittaristossa näkyi pienessäkin kiihdytyksessä, että takapyörille ohjattiin 5% vedosta.

Edellinen kuski oli ajanut autoa aivan käsittämättömässä asennossa ja saattaa johtua siitä että mulle jäi kuva ahtaasta ohjaamosta (kapea) enkä ehkä malttanut hakea aivan optimi asentoa- mm selkänojassa oleva pahka keskellä ei tuntunut hyvälle, enkä usko että se olisi ollut ristiseläntuen säädölläkään poistettavissa. Ajoin juuri ennen tätä mk5 Mondeolla ja Rellun istuin tuntui todella kehnolle hopan penkin jälkeen.

Kone vaikutti vievän autoa aivan ripeästi, vaikka automaattiin tottuneena en muistanut hämmentää laatikkoa mitenkään ennakoivasti. Poikkeuksellisen paljon tuntui kaupungissakin vaativan pienemmälle  vaihtamista. Tämä on itselle suuri kysymysmerkki automaatin jälkeen- manuaalin pitäs kyl olla sitkeällä koneella. Arvot tässä koneessa kyllä antais odottaa hyvää, mutta käytäntö tuntui hankalalle. Vaihteet kyllä napsui hyvin perille eikä kytkinpolkimen liike ollut pitkän oloinen. Varmaan tottumiskysymys pitkälle. Nelivedolla saa koukkuun laittaa 1800 kg kuormaa- etuvetomalleissa 1400 kg.

Auto oli Bose varusteinen lasikattoineen, kaistavahteineen ymv hilavitkuttimiin. Digimittaristossa tunnuttiin menneen design edellä jonkin verran käytännöllisyydestä tinkien. Pieni informaatioähky syntyi jota lisäsi vielä kaikenlaiset pimputukset kaistavahdista ja vaihteenvaihdosta muistutettaessa. Toivottavasti nuo äänet saa kytkettyä pois. Vielä niiden kaikkien informaatio ei mulle selvinnyt.

Autossa oli myös peruutuskamera, josta ei liikkeen pihaan palattaessa ollut mitään iloa- kameranlinssi niin kurainen ettei sen perusteella voinut mihinkään väliin peruutella. Eikä autossa sit tainnut olla tutkia piippaamassa tai sitten en uskaltanut peruuttaa riittävän lähelle ikkunaa.

Pidin ennen ajoa tätä ihan varteenotettavana vaihtoehtona seuraavaksi autoksi, eikä tämä kokemus sitä täysin muuttanut. Päätös vaatisi kyllä piiiitkän yön yli koeajon ja vaimo tuollle manuaalille kyllä voi käyttää pian veto-oikeutta- 13 vuotta sitten kyllä yritti tyrmätä ensimmäisen automaatin ennakkoluuloillaan.

Ohessa epäselvä kännykuva mittaristosta. Tässä oli kyllä positiivista aivan ymmärrettävä "vanhanaikainen" lämmityslaitteen käyttö ilman kosketusnäyttöä.

edit: Mittaristosta vielä- jonkin aikaa kesti ennenkuin ymmärsin, että nopeusnäyttö oli numerolla ison kierroslukumittarin keskellä. kuvassa tuota ei näy, kun ainut vähänkään julkaisukelpoisen kuvan sai vain paikallaan olevassa autossa.

 

Liitteet

  • 20151130_155315.jpg
    20151130_155315.jpg
    234,3 KB · Katsottu: 736
Alla on ollut Kadjar nyt kolmisen kuukautta. Tarkemmin sanottuna Renault Kadjar Energy dCi 110 EDC Bose. Eli isolla 1,5 litraisella diisselillä ja Rellun tuplakytkinlaatikolla varustettu malli, jossa äänistä vastaan Bosen vermeet.

Olen ollut autoon tyytyväinen. Suurin epäilykseni kohdistui ennen koeajoa tuohon voimalinjaan; Eihän tuollaisella koneella voi liikutella mitään katumaasturia. Ja kaksoiskytkinlaatikoilla lähdöt ovat nykiviä ja tarkat pysäköinnit tuskaa. No, kumpikaan näistä peloista ei ole osoittautunut aiheelliseksi. Kone liikuttelee autoa ihan riittävästi ja laatikko on tehtäviensä tasalla. Lähdöt ovat pehmeitä ja pysäköintikin on onnistunut.

Autossa on aika mukavasti varusteita: Navigaattori, avaimeton kulku ja käynnistys, tutkat eteen/taakse, liikennemerkkikamera, valoautomatiikka, kohtuullinen audiojärjestelmä + kaikki normaalit mukavuusvarusteet. Ja mikä parasta, nämä ovat toimineet ihan hyvin.

Miinukset
-avaimeton toiminta, mutta silti vaatii ovien lukituksen joko oven, takaluukun tai kaukosäätimen napista. miksei voisi lukittua, kun avain häipyy lähistöltä?
-sähköinen käsijarru ei mene automaattisesti päälle samutettaessa auto. joissain maissa kuulemma menee.
-volume ei säädy nopeuden mukaan. liekö jotain BOSEN hifistelyä, mutta typerä "downgreidaus" ominaisuuksissa

Kulutus oli ensimmäisellä tankkauksella tasan 5 litraa sadalla (sama tulos laskemalla ja tietokoneesta). Silloin tuli ajeltua reilummin maantiellä ja vähemmän kaupungissa. Nyt kovilla pakkasilla lähes pelkällä kaupunkipyörittelyllä kulutuksen on saanut nousemaan sinne seitsemän pintaan.

Lämpenemisen suhteen auto on semmoinen "ihan ok". Ei mitenkään erityisen nopea lämpenemään, muttei mikään ihan pakastinkaan. Siellähän taitaa olla sähkövastukset ilmakanavissa ja jonkunlaista lämpöä alkaa tulla kohtuullisen äkkiä.

Mukava auto ajaa ja näyttää omaan silmään hyvältä.
 
Hieno auto. Juuri edellisessä Kaarassa oli samalla voimalinjalla varustettu auto testissä ja kovasti sai kehuja. Varmasti tuo riittää Suomen oloihin jos aikoo rajoituksia noudattaa. Kyllä on Renaultin nykymallisto erinomaisen hyvällä tolalla. Muotoilu miellyttää omaa silmää. Eikä taida laadunkaan suhteen suurta valittamista nykyisin olla. Täytyy ottaa itsekin merkki vakavaan harkintaan seuraavan autonvaihdon aikoihin.
 
xrellu sanoi:
Miinukset
-avaimeton toiminta, mutta silti vaatii ovien lukituksen joko oven, takaluukun tai kaukosäätimen napista. miksei voisi lukittua, kun avain häipyy lähistöltä?

Erikoista, 2015 Meganessa ovet menevät lukkoon kun kävelee n. 4 metrin päähän autosta avain taskussa.. joskus sain tuon myös tilaan jossa ei tuota enää toviin tehnyt kun erehdyin sulkemaan ovet avaimen napista.
 
Minulla Grand Scenicissä oli myös tuo automaattisesti lukitseva. Kun hain Mondeon kaupasta oli auto lukitsematta parin kaupan pihassa kun en älynnyt painaa kahvan napista lukkoon. Totuttuani pidän jotenkin enemmän tuosta kahvasta lukittavasta.  Samoin en yhtään kaipaa Rellun automaattista käsijarrua- usein  pakkasilla se piti käsin poistaa päältä parkkeerattaessa jäätymisen pelossa.

Rellu oli myös tuo 110 hp EDC pidin sitä myös riittävänä- vedin sillä jopa vaunua. Juuri tuo automaatti varmaankin paikkaa hiukan koneen mahdollisia voiman puutteita. Koeajamani 130 hp manuaali Kadjar kun taas tuotti moottorin osalta pienen pettymyksen.
 
Jysky sanoi:
Samoin en yhtään kaipaa Rellun automaattista käsijarrua- usein  pakkasilla se piti käsin poistaa päältä parkkeerattaessa jäätymisen pelossa.

2007 Scenicissä, mitä pari kertaa olen ajellut, en päässyt oikein selvyyteen käsijarrun automatiikasta. Toisinaan se meni päälle itsestään, toisinaan ei. Olisiko niin, että jos liikkeellelähtiessä käsijarru on vapautettu kaasuttamalla, niin silloin sammuttaessa jarru menee itsestään päälle? Ja vastaavasti jos vapauttaa käsin, niin seuraava kytkentä vaatii myös käsikäyttöä. Toimisiko myös Kadjarissa samoin?
 
Tosiaan etuveto kyseessä. Halusin auton automaattina ja Kadjarissa on aika rajatut nuo moottori-vaihdelaatikko-vetotapayhdistelmät. Eli automaatin saa tasan yhteen koneeseen (1,5 diesel) ja nelivedon yhteen (1,6 diesel).

Itsekin muistan kokeilleeni uutta Meganea ja siinä tuo avaimeton toiminta oli tosiaan niin, että ovet lukittuivat automaattisesti. Kyllähän tuohon on jo tottunut, mutta alkuun etenkin ovet tahtoivat jäädä auki. Ja käsijarrusta sanotaan ihan ohjekirjassa, että sen toiminnassa (automaattisessa kiristyksessä) on maakohtaisia eroja. Liekö sitten jäätymistä estämään tehty, mutta itse olen sen joka kerta vetänyt päälle, eikä vielä ainakaan mitään ongelmia.

Jotenkin herää mielessä kysymys, että ovatko nämä kaikki heikennykset normaalisti Relluista löytyviin ominaisuuksiin (avaimeton toiminta, käsijarru, nopeuden mukaan säätyvä volume, konepellin kaasujouset...) perintöä Nissanilta. Kun kuitenkin paljon taitaa Qashqain verta virrata tässäkin vehkeessä.
 
Laitetaanpa tännekin.

Eli jos jollain on ongelmia saada rlink-toolboxia tietokoneella käynnistymään, niin seuraava "ratkaisu" on tällä hetkellä olemassa: Vaihda tietokoneen kieli englanniksi!

Outo juttu, mutta niin vain auttoi itselläni sekä ilmeisesti monella muulla. Renaultin Suomen päässä ollaan kuulemma hiljattain tultu tietoiseksi tästä ongelmasta ja päivitystä kehitellään. Liekö tullut - en tiedä.

Sain myös samalla vastaukset pariin kysymykseen. Eli käsijarrun voi huolto koodata toimimaan niin että se kiristyy automaattisesti. Nyt se on (pohjoismaissa) muistettava itse vetää päälle. Takuu ei kuitenkaan kata ongelmia, jos tällainen muutos tehdään.

Avaimettomaan toimintaan ei ole tulossa muutoksia, eli kävele-pois -toimintoa ei ole tulossa.

 
Rellulla nyt kohtuu hyvä tarjouksia entisten Rellu kuskien suuntaan ja tulevana viikonloppuna ymmärtääkeni kaikille asikkaille on saatavana varuste ja talvirengas etuja uuteen Kadjariin. Kävin tänään ajamassa tälläisen auton ja samalla isäni teki kaupat uudesta Kadjarista. Minusta auto näytti hintaisekseen kohtuu hyvin vausteltulta (keskimmäinen varusteluvaihtoehto) ja ei tuossa laatuvaikutelmassa ollut mitään sanottavaa tuon hintaiseen autoon ajateltuna.
 
VolvoV90AWD sanoi:
. Minusta auto näytti hintaisekseen kohtuu hyvin vausteltulta (keskimmäinen varusteluvaihtoehto) ja ei tuossa laatuvaikutelmassa ollut mitään sanottavaa tuon hintaiseen autoon ajateltuna.

Kokeilitko ilmastointia?

Kadjar ja se pienempikin suv ovat hyvän näköisiä autoja. Tekniikka lienee samaa konsernikamaa kuin sisarmerkissäkin.
 
Tänään oli kohtuu lämmin päivä ja koeajoauto oli kuuma sisältä kun lähdettiin liikkeelle ja kyllä se minusta kohtuu nopeasti jäähtyi.
 
Minkälaisia kokemuksia on Kadjarin LED-ajovaloista? Onko niissä mitään kääntymis- tai mukautumistoiminnallisuuksia, vai onko ne staattiset?
 
Vuokra-autoksi osui Kadjar Dynamique 1.5 dCi 110 EDC. Tai oikeastaan ei osunut, vaan valitsin tarjolla olevista, kun oli Jetta vaihtoehtona.

Komeannäköinen ehdottomasti:

bb1cb0cf1ba294a4a0eaabc5462df972.jpg


Fiiliksiä noin 400 kilsan pohjalta:

+ Kiva ajaa! Ajoasennon sai mukavaksi, ohjaustuntuma on asiallinen ja auto vakaa ja kallistelematon ajaa.
+ Melutaso varsin ok.
+ Siisti ja toimiva digimattaristo.
+ Asiallisenoloinenvarustelu kaistavahteineen ja liikennemerkintunnistusjärjestelmiin.
+ Hyvin vaihtava vaihteisto.

- Pienet japanialaisuudet: ei tajua sytyttää valoja, jos pyyhkijät aktivoituvat, ja jos ne kääntää käsin päälle, ei mittareita enää erota.
- Vaihteisto ei estä nytkähtämistä taaksepäin mäkilähdöissä.
- Avaimettomuus vaatii napin painamista ovesta.
- Ilmastointi oli automaattiasennossa onneton, pakko kääntää manuaalille.
- Moottori on alimittainen autoon.
- Ohjauspyörä asennettu väärälle puolelle autoa.
 
Marko_K sanoi:
- Ohjauspyörä asennettu väärälle puolelle autoa.
Ikuinen kiistakapula, can right be wrong?  ;D

Kaverilla on kakkosautona (tai siis vaimon autona..) tuollainen Kadjar, tosin jollain bensakoneella. Hyvät varusteet eikä ole moittinut muutenkaan. Sillä on siinä aika kasa varusteita kyllä, oli kait joku kamppis noin vuosi sitten kun sen vaihtoi. Varmasti ajaa asiansa pienen perheen "arkiautona" siinä missä joku Saksan tai Tsekkien peruspulkkakin.

Plussana vielä hyvä takuu, 4v /100000 mailia.
 
Cyclic Stig sanoi:
Ikuinen kiistakapula, can right be wrong?  ;D

On se. No, ainakin kaista-avustin on kapeilla teillä aika helskatin mukava, kun väärältä puolelta ohjatessa meinaa jatkuvasti ajaa liian lähellä tien reunaa.