https://yliteippaus.fi/

RE85 muutossarjat

Tarkoitus suunnata länsirannikolle ja ajella Uusikaupunki-Kalajoki väli. Välillä on vain Pori, Vaasa ja Kokkola, joissa näköjään myydään etanolia. Heikosti on asemia tuolla sunnalla näköjään. Hyvin on toiminut boxi.
 
Omalla kohdalla suurin "ongelma" on huohotuksen lisääntyminen.
Kylmällä koneella on niin paljon enemmän rikastusta startissa että, polttoainetta päätyy öljyjen sekaan ja huohotuksen kautta sitten koneen lämmettyä kampikammiosta ja venakopan kautta ulos vetenä.
Jos ei koskaan putsaa letkuja, niin imupuolelle voi mennä melkoista töhnää ja se ei helpota ainakaan suoraruiskukoneissa karstaongelmia. Itse vedin keruupurkkiin letkut ja tulos kyllä on yllättynyt joka kerta, vaikka saman asian todennut jo useassa autossa.
 
Suoraruiskukoneisiinhan tuota ei vissiin suositella, mutta niihin taas oil catch can eli öljynkeruusäiliö on hyvä parannus. Voisi kyllä hankkia öljynkeruusäiliön omaankin Yarikseen kun nyt ajellaan etanolilla. Amsoilin Signature Series 5W-30 öljyt tuli laitettua kun etanoliboksin asensin.
 
Katselin jonku videon tähän liittyen. Oikeastaan ihan kiinnostava laite. Harmi vain kun ei täältä Raahen suunnalta saa E85:ä mistään. Vois vaikka osaltaan pienentää hiilijalanjälkeä. Se kun Foresterin kohdalla varsinkin on aika suuri.
 
Itsekin laitoin öljynkeruupurkin tohon omaani, kun toi työntää vähän turhan paljon öljyä sieltä huohotuksen mukana, ja se oli sotkenut suuttimet melkoiseen kuntoon. Tuo konehan huohottaa aika reilusti, lienee kova ajo ja 230tkm tehneet tehtävänsä männänrenkaille.

Laitoin säiliön ensin väliaikaisesti lähimpään sopivaan paikkaan, mikä sattui olemaan kohtuu lämpimässä paikassa venakopan vieressä. Siinä säiliöön kertyi pelkkää öljyistä mönjää. Sitten siirsin säiliön kauemmaksi koneesta, paikkaan jossa se pysyy hyvin pitkälti kylmänä, ja nyt sinne kertyy (tiivistyy) myös kaikki öljyn seasta höyrystynyt vesi (ja etanoli), ja sitä tulee tosiaan yllättävän paljon.

Pitääkin ensin kesänä vähän mittailla miten säiliö täyttyy bensalla ajaessa. Kylmäkäynnistyksessähän bensaa päätyy öljyn sekaan vähemmän, ja bensa vaatii myös korkeammat lämmöt haihtuakseen sieltä pois. Ahdetussa vehkeessä sitä polttoainetta tietysti menee männänrenkaiden ohi jonkun verran myös niitä ahtoja käytettäessä.
 
Suuttimet likaantuu siitä mitä tankista irtoo bensalla ajoin jälkeen. Kärkiin muodostuu sellaista mustaa mönjää mikä liukenee bensalla helposti.
Tuosta syystä menee alkuun tiheään bensasuodatin vaihtoon, kun tankista lähtee kaikki lika liikkeelle.
Ja öljynvaihto väli tihenee varsinkin jos ajaa lyhyttä pätkää ja monta starttia.
Ja itse vaihdoin kuparitulppiin ja niitä menee 7500km välein 10e sarja.
Joten ihan jokaiselle tuo e85 ajo ei sovi, vaatii aikaa ja vaivaa tehdä pienet huollot itse.
 
McScott sanoi:
Suuttimet likaantuu siitä mitä tankista irtoo bensalla ajoin jälkeen. Kärkiin muodostuu sellaista mustaa mönjää mikä liukenee bensalla helposti.
Tuosta syystä menee alkuun tiheään bensasuodatin vaihtoon, kun tankista lähtee kaikki lika liikkeelle.
Ja öljynvaihto väli tihenee varsinkin jos ajaa lyhyttä pätkää ja monta starttia.
Ja itse vaihdoin kuparitulppiin ja niitä menee 7500km välein 10e sarja.
Joten ihan jokaiselle tuo e85 ajo ei sovi, vaatii aikaa ja vaivaa tehdä pienet huollot itse.

Nuo nyt likaantuneet suuttimet asensin sen jälkeen kun autolla oli jo ajettu pelkällä etanolilla yli 15tkm. Ja suodatin tietysti vaihdettu. Olisiko sieltä edelleen liuennut bensakäytöstä jäänyttä paskaa... ja nämä oli mönjässä muutoinkin kuin pelkästään kärjestä. Näillä oli tuossa kohtaa ajettu pelkällä etanolilla semmoiset 100tkm.

40670697733_cf2949f68d_b.jpg



Niissä 15tkm etanolilla ajetuissa suuttimissa oli semmoista punertavaa tahmeaa töhnää kärjissä kun otin ne irti.


 
Aika reilusti on kertymää.
Omaa autoa en pysty vertaamaan tuohon kun 10tkm välein nostan talvella suuttimet ylös ja vaihdan suodattimen, eikä huohotusta mene imupuolelle.

Mutta talvella tankissa on enemmän bensaakin seassa joten sekin voi vaikuttaa, toki sitten pitäisi tietää onko kaikki bensaan kosketuksessa olevat osat e85 kestävää ja onko esim imusarjassa vanhaa kertymää mitä olisi liotettu nyt irti. näitä mahdollisia arvauksia on yhtä monta kun autojakin liikenteessä. Kaikki eivät käyttäydy samalla tavalla.
Punainen väri tulee taas e85 värjäyksestä, se kun on pö tavoin punaista.
 
Minissä pa-suodatin on lifetime part... joten olen vaihtanut sen vasta kahdesti. Ei se tukossa ole ollut, mutta kyllä se aika mustaksi menee 100tkm:ssa.  ;D  Suodatin on Minissä tankin sisällä, ja aika pirun iso.

Noi suuttimet alko jo oireilemaan, meni välillä ahdoilla seos laihalle. Luulin sen johtuvan lähes 100% IDC:stä, joten hommasin isommat... kaippa noillakin olis vielä pärjänny putsaamalla.
 
Tuttavalla oli Vovon V8 koneisessa XC90:ssä muunnossarja parisen vuotta eikä se koko aikana toiminut kunnolla, toiminta häröjä, vuotoja jne vaikka oli alan liikkeessä asennettuna.

Toivottavasti uudemmat on parempaa tekoa, mutta em. perusteella ei voi oikein suositella.
 
Peugeotissa 3.0V6 toimi luvatun mukaisesti, mutta BT-yhteys oli työläs saada toimimaan. Kylmänä, jopa 5 asteessa moottori yskähteli starteissa (en pitänyt, vaan V6:sen on hyrähdettävä käyntiin siististi) ja suhteellinen kulutus oli suurehkoa kaupungissa ja maantieajossakin. Ehkä tehoja oli hieman enemmän. Webasto toimi ok, mutta ei ollut kovia pakkasia testata tositoimissa. "Muutenkaan ei raaski jättää Söpöä pakkaseen tai tehdä siitä juoppoa". Järkevintä on tankata Shellin V-Poweria, joka tuntuu toimivan parhaiten , koska moottorin reagointituntuma on terävintä. Boxi sai onneksi uuden kodin Jaguar XR V8 konepellin alta. Uudelleen aktivoituvan  etanoliboxin asennustuki huomioiden ja saastuttavampi auto siirtyy etanolille, kera investointikulua noin 50 euroa, ecoa kaikki👍.
 
Itsellä ollut nyt reilu puoli vuotta Yaris T-Sport vuosimallissa 2005 ja ei kyllä valittamista. Tuo säädettävyys olisi mielenkiintoista, mutta ehkä saisi olla ahdettu moottori, jotta olisi enempi hyötyä. Toki pelkällä boxilla ja etanolilla ajaessa tuntui auto hieman pirteämmältä.
 
Kun noita kotimaisia muunnoslaitevalmistajia on kaksi (eFlexFuel ja Flex Fuel Finland), plus kaikki ulkomaiset siihen päälle, niin olis kiva jos mainittaisiin selkeästi mikä purkki on ollut käytössä, kun noita kokemuksia jaetaan. :)
 
On muuten arvokkaaksi muuttuneet nuo purkit.
430/499/899e eflexfuelit


FuelFlexFinland
ei ole vissiin yhtään nostanut hintoja.

Onkohan miten eroja nykyään noissa?

Taky sanoi:
Tuttavalla oli Vovon V8 koneisessa XC90:ssä muunnossarja parisen vuotta eikä se koko aikana toiminut kunnolla, toiminta häröjä, vuotoja jne vaikka oli alan liikkeessä asennettuna.

Toivottavasti uudemmat on parempaa tekoa, mutta em. perusteella ei voi oikein suositella.

Oliko mikä merkki?


edit: löytyi tutkimus viimekesältä muutoksesta.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/343629/Makinen_Oskari.pdf?sequence=2&isAllowed=y
 
Menin myymään oman eflexfuelin, jolle nyt olisikin tarvetta Coltissa, joten löytyykö keltään käytettyä tai mistä katsella? Toria katsottu.

Aika kallis tosiaan uusi nyt. Tai miten nuo vaihtoehtoiset laitteet?
 
Kennedy sanoi:

Tuolla yhteenvedon lopussa ollaan melko optimistisia ;D

Mutta kun bensiinin hinta taas nousee, kasvaa korkeaseosetanolin taloudellinen hyöty, sillä öljyn hinnan heilahdukset eivät niin radikaalisti vaikuta etanolin hintaan.


Todellisuudessahan E85:n hintaa on nostettu bensiinin hintojen perässä siten, että sillä ajamalla saavuttaa säästöä korkeintaan 98E5:een verrattuna, ja silloinkin marginaalisesti.
 
Petri M sanoi:
https://a.aliexpress.com/_mqN7eYo

Joku aliexpressiltä tilattu flexfuel on jossain tallin kätköissä joutilaana. Siinä tosin liittimet VW mallia, 2001.golfissa ollut.
Golffit tosin toimi etanolilla ilman boksiakin.
Noissa halvoissa ei taas ole etanoli anturia. No en tiedä miten tarpeellinen se on.

Igor sanoi:
Todellisuudessahan E85:n hintaa on nostettu bensiinin hintojen perässä siten, että sillä ajamalla saavuttaa säästöä korkeintaan 98E5:een verrattuna, ja silloinkin marginaalisesti.
Tämäkin on totta, ei isoa eroa rahassa ole ja ihmetyttää se hinnan täysi seuraaminen, mutta olisi pois Venäjän öljystä etanolia käyttäen. No tulihan tutkittuun volvoonkin lisää tehoa, joten piristyisikö Coltti sitten myös yli sata heppaiseksi.  ;D
 
kahe sanoi:
Noissa halvoissa ei taas ole etanoli anturia. No en tiedä miten tarpeellinen se on.
Tämäkin on totta, ei isoa eroa rahassa ole ja ihmetyttää se hinnan täysi seuraaminen, mutta olisi pois Venäjän öljystä etanolia käyttäen. No tulihan tutkittuun volvoonkin lisää tehoa, joten piristyisikö Coltti sitten myös yli sata heppaiseksi.  ;D

Kyllä tämä bioetanolilla ajelu on omalla kohdalla mennyt jo pitkään ihan vaan puiden halailuna, säästöjähän tällä ei juuri ole tullut ainakaan vuoteen. Muunnoskulut olen onneksi ehtinyt jo kuolettaa molempien kärryjen osalta. Nyt tietty voi pikku boonuksena ajatella boikotoivansa samalla Venäläistä öljyä.
 
Igor sanoi:
Todellisuudessahan E85:n hintaa on nostettu bensiinin hintojen perässä siten, että sillä ajamalla saavuttaa säästöä korkeintaan 98E5:een verrattuna, ja silloinkin marginaalisesti.

Meinasin tosiaan jo käydä hakemassa boxin kunnes huomasin, että etanolin hinta oli noussut huomattavasti tässä.
Hintaa oli sen 30% vähemmän kuin 95;sen. Kulutus on melkein sama prosentti enemmän.

Se, että saa kuolletettua boxien hinnan jopa asennettuna niin saa aika monta vuotta rullata.
Harrastekikottimeen kyllä meinasin tuota, mutta se onkin ihan toisesta syystä.
 
Kennedy sanoi:
Meinasin tosiaan jo käydä hakemassa boxin kunnes huomasin, että etanolin hinta oli noussut huomattavasti tässä.
Hintaa oli sen 30% vähemmän kuin 95;sen. Kulutus on melkein sama prosentti enemmän.

Se, että saa kuolletettua boxien hinnan jopa asennettuna niin saa aika monta vuotta rullata.
Harrastekikottimeen kyllä meinasin tuota, mutta se onkin ihan toisesta syystä.
Ennen 1.9.2009 käyttöönotettuun autoon voi hakea muuntotukea: https://eflexfuel.com/fi/muuntotuki.

En tiedä kannattaako tuo muuntokatsastus, jos mieli muuttuu?
 
kahe sanoi:
Noissa halvoissa ei taas ole etanoli anturia. No en tiedä miten tarpeellinen se on.

Oma käsitys että ajettaessa pelkällä etanolilla ei anturilla suurta merkitystä ole. Jos seos vaihtelee kun esim talvella laittaa bensaa joukkoon, olisi seos anturille tarvetta.
 
Sande sanoi:
Ennen 1.9.2009 käyttöönotettuun autoon voi hakea muuntotukea: https://eflexfuel.com/fi/muuntotuki

En tiedä kannattaako tuo muuntokatsastus, jos mieli muuttuu?

200e takaisin on aika pientä kun boxi on 500e ja jos haluaa asennuttaa niin vissiin 150-200e tuohon päälle + muutoskatsastuksen hinta tyyliin 80e.

Muutaman prosentin säästää polttoaineen hinnassa ehkäpä.
 
Kennedy sanoi:
Meinasin tosiaan jo käydä hakemassa boxin kunnes huomasin, että etanolin hinta oli noussut huomattavasti tässä.
Hintaa oli sen 30% vähemmän kuin 95;sen. Kulutus on melkein sama prosentti enemmän.

Se, että saa kuolletettua boxien hinnan jopa asennettuna niin saa aika monta vuotta rullata.
Harrastekikottimeen kyllä meinasin tuota, mutta se onkin ihan toisesta syystä.

Kun kertoo E85 hinnan 1,33:lla, niin saa hyvin pitkälti vertailukelpoisen hinnan minkä yli bensan pitäis maksaa että homma kannattaa.

Mullakin harrasteessa oli ihan muut syyt mielessä kuin kustannus tuohon siirtyessä, mutta on se silti ehtinyt tässä 9 vuoden aikana maksamaan itsensä takaisin. ;D No, ei siinä tainnut mennä kuin 3 vuotta että tuo oli tienattu. Hommasin siis purkin jolla pääsee säätämään ECUa ja vaihdoin suuttimet. Muuntotukimahdollisuus tuli vasta paljon myöhemmin, mutta toki otin senkin. :) Tämä menee siis pelkällä etanolilla, kun sytkä on säädetty sen mukaan... vaihto bensalle vaatii aina softan vaihdon ECUun.

Käyttöpeliin laitoin sellaisen 10 vuotta nurkissa pyörineen Ukrainalaisen muunnosboksin, joka maksoi  silloin aikoinaan 90€. Mitään antureita siinä ei ole, eikä kylmäkäynnistysominaisuuskaan toimi. Eli talvella pitää laittaa vähän bensaa sekaan. Mutta hyvin se silti toimii flexfuelina, auton oman ECUn säätövara riittää siihen että tankissa tavara vaihtelee. Muuntotukea en ole hakenut, kun ei tolle purkille löydy mitään dokumentteja autoon sopivuudesta. Valmistajaakan en saanut enää kiinni, en edes ennen sotaa.