Traxxasin autot ovat oikein hyvä valinta aloittelijalle. Autot on kestäviä, mutta kun kaikkea kuitenkin sattuu ja tapahtuu, niin niihin saa hyvin varaosia myös Suomesta. Toki noissakin autoissa on, kuten isommissakin, suunnitteluvirheitä eli osia ja ratkaisuja, jotka eivät vakiona kestä. Joka mallissa omansa, toisissa helpommin hajoavia kohtia, toisissa taas kestävämpiä. Toisaalta näistä myös löytyy aina jostain se edullinen "sulake" josta antaa periksi kun rääkki on liian rankkaa.
Suomesta Traxxasin autoja ja varaosia saa ainakin seuraavista liikkeistä:
http://www.hobbypeople.com/shop/
http://www.rcm.fi
http://www.hobbyfactory.fi
https://sabe.fi/hobby/
http://www.racingfactory.fi
http://hobbypoint.fi/traxxas_rc
http://fi.eurorc.com
Ulkomailta omia suosikkejani ovat olleet:
http://liquidrc.com
http://towerhobbies.com
http://www.modelsport.co.uk
ja monta muuta… EU:sta tilatessa ei edes tullien ja ALVien kanssa ole ongelmaa, EU:n ulkopuolelta ei mitään pientä kannata nykyisin tilata oikeastaan muualta kuin LiquidRC:ltä, jossa postikulut on liki olemattamat.
Harjallisista moottoreista sanoisin, että älkää sortuko. Se voi vaikuttaa aluksi halvemmalta ja väitetään auto ei muka kulje niin kovaa. Kuitenkin esim. Traxxasin autot kulkevat harjallisellakin niin kovaa, että paitsi että sillä saa auton hajalle ja ympäröivät paikat hajalle, sillä saa vielä ihmisetkin hajalle. Kaikissa nykyisissä aloittelijoille tarkotetuissa autoissa on mahdollisuus rajoittaa auton nopeutta joko nopeudensäätimestä tai ohjaimesta, usein jopa molemmista samanaikaisesti.
Se harjallisen moottorin edullisuus loppuu hyvin äkkiä. Traxxasin käyttämiä harjallisia ei pysty huoltamaan mitenkään ja uuden vaihtaminen tilalle vähän väliä alkaa äkkiä tuntumaan lompakossa. Toki tilalle voi vaihtaa sellainen harjallisen moottorin, jota pystyy huoltamaan, mutta kuka aloittelija osaa niitä huoltaa ja viitsii niitä huoltaa joka ajokerran jälkeen.
Monessa autossa väitetään että nopeudensäädin on vesitiivis. Totuus on että yhdessäkään ei ole ja jos sen kastelemalla hajottaa ei mikään takuu yleensä korvaa. Takuu on myös sellainen asia, jossa oman kokemukseni mukaan suomalaiset kauppiaat ovat kovin hanakoita välttelemään vastuuttaan ja kuluttajan on todella tiedettävä ja vaadittava oikeuksiaan. Poikkeuksiakin on, mutta tuntuu että nämä poikkeuksetkin arpovat sen jotenkin asiakkaan pärstäkertoimesta kenelle palvelu pelaa ja kenelle ei. No, niinhän se tuntuu menevän isojenkin autojen kaupassa.
Jokaisen aloittelijan ja harrastajan ehdoton tietolähde on alan foorumi:
http://rc10.fi. Siellä kannattaa käydä, sinne kannattaa rekisteröityä ja siellä saa esittää niitä tyhmiä aloittelijakysymyksiä. Toki jos malttaa hakua käyttää ja lukea, lukea ja lukea, niin vastaus siihen omaan kysymykseen melko varmasti on jo tuolla foorumilla.
Crawler. Mielestäni crawler olisi monesti paras auto aivan aloittelijalle ja nuorelle sellaiselle. Sillä ehtii rauhassa opettelemaan auton ohjaamisen ja käyttäytymisen salat ja kotona voi vaikka olohuoneeseen rakennella omia ratoja joita ajella. Losin pienet crawlerit 1/18 (mini rock crawler) ja 1/24 (micro rock crawler) olivat suosittuja muutama vuosi sitten. En nyt heti löytänyt myykö niitä joku Suomessa, mutta Modelsport UK ainakin myy. Itselläkin oli pari rakenneltua mini rock crawleria, jotka sitten tuli myytyä, että sai hankittua isomman Axialin. Siinä onkin sitten se aloittelijan ja pidemmällekin edistyneen crawling-harrastajan the merkki. Löytyy suuresta osasta yllä mainittuja liikkeitä sitäkin ja mallivalikoima on nykyisin huikea silläkin merkillä. Varaosia saa Suomesta, kuin myös viritysosiakin ja maailmalta löytyy vaihtoehtoja loputtumasti. Crawlerin saa sitten kulkemaan vaikka kuinka hiljaa ja taitolaji on sekin kun maastossa ajellaan. Mikä parasta, harvemmin jos koskaan tulee mikään aktivisti valittamaan kuin tuollaisella pienellä sähköautolla ajelee maastossa. Nuo ulkona käytetyimmät ovat nimellisesti 1/10 -kokoisia, tosin crawling piireissä auton koko arvioidaan rengaskoon, eikä fyysisten mittojen perusteella. Toki sitten jos ja kun kilpailemaan lähdetään, tulee myös jotakin minimi- ja maksimimittoja, jotka auton pitää täyttää.
Crawling hommiin kannattaa tutustua osoitteessa
http://www.rc-offi.net jossa sielläkin niitä tyhmiäkin kysymyksiä saa esittää ja paikalta löytyy varmasti maan parhaat crawling-asiantuntijat.
Itsellä on viime aikoina ollut ajamisen ja rc-harrastamisen kanssa vähän hiljaisempaa, mitä nyt pikkuhiljaa varaosavarastoa on tullut myytyä pois. Etenkin polttisautojen osat ovat saaneet lähteä, kun ei niillä tule lainkaan ajettua, mutta osia on kertynyt autojen mukana kun niistä on muutettu sähköautoja.
Omassa kalustossa tällä hetkellä seuraavaa:
- Traxxas Rustler, DYI alumiinirungolla ja useilla DYI-osilla uudelleen rakennettu takaveto truggy. Kokoluokka 1:10. Moottoriteho >1 kW
- Traxxas e-Revo 6x6, DYI-alumiininen jatkorunko ja 6-pyöräveto, alennusvaihteisto, tasauspyörästön lukot edessä ja keskellä, kaksi takimmasta akselia ilman lukkoja ja ilman välitasauspyörästöä. Kokoluokka 1:8. Moottoriteho >1,5 kW
- 2 kpl Hong Nor SCRT-10, short course autoja, rakennettu short course ja RC Formula Offroad kisaamiseen (neliveto, 1:10, 1 kW)
- Hong Nor CRT.5E Pro, nelivetoinen "pikkutrukki". Kokoluokka 1:12. Moottoriteho >1 kW
- Pumilio X10-CR, edelliseen pohjautuva kotimainen buggy-luokan säännöt täyttävä sähkökilpuri. Kokoluokka 1:10. Moottoriteho >1 kW
- Hong Nor X1-CRT:hen pohjautuva Land Rover Defender 147 pickup-korinen Unlimited-luokan RC Formula Offroad -kilpa-auto. Kokonaan omatekoinen pidennetty alumiinirunko, omatekoiset teräskardaanit, custom moottoripukki, DYI Land Rover Defender -kori. Kokoluokka 1:7. Moottoriteho >2,3 kW. Suorituskyky: kiihtyvyys 0-60 km/h 0,7 s laparenkailla soralla.
- Axial "Ford F-650" 1:10 skaalaan AX-10 -pohjalta rakennetty crawler 2,2"-luokkaan. Auto tuli itselleni käytettynä ja jo rakennettuna, mutta on sen jälkeen kerran rakennettu itse uusiksi ja alkuperäistä on oikeastaan vain etu- ja taka-akselit ja jakolaatikko. Omatekoista mm. runko, pyöränripustus, ohjaus, kardaaniakselit, kaikki sähköt uusittu. Lisäksi autossa on omatekoinen erittäin vahva vinssi. Moottoriteho luokkaan riittävä <0,5 kW
- Axial AX-10 crawler ARTR, jota ei vielä ole hirveästi rakenneltu.
Näiden lisäksi löytyy Hong Nor CRT.5:een pohjautuvia työn alla olevia projekteja useita. CRT.5 varaosia on laatikkokaupalla ja pari avaamattomassa myyntipakkauksessa olevaa CRT.5 Pro -polttistakin löytyy vielä hyllystä. Renkaita on kymmeniä sarjoja yhteensä. Yksi Hong Nor X2-CR ja X1X-CR odottavat, että niistä rakentuisi ensin yksi ja sitten ehkä toinen Unlimited -luokan RC Formula Offroad -kilpuri.
Ajopaikoista vielä. Kannattaa käydä katsomassa noilta kahdelta linkittämältäni foorumilta missä pääsee näin talvellakin ajelemaan sisällä. Yleensä ensimmäinen käynti on ilmainen ja seuraavatkin puitteisiin nähden erittäin kohtuullisia hinnaltaan. Tästä saa ihan kivan harrastuksenkin kun puitteet ovat kunnossa ja radoilla, niin sisällä kuin ulkonakin, neuvoja saa ja kun vaan kysyy ja moni harrastaja kyllä huomaa sen kun niitä tarvitaan vaikka ei itse rohkenisikaan kysyä. Väkeä mm. sisäradoilta löytyy ihan naperoikäisistä aina 70-vuotiaisiin asti.