https://yliteippaus.fi/

RAV4 bensa vs. RAV4 hybrid

V_E

Uudenkarhea
Liittynyt
24.1.2023
Mulla on ollut aukko sivistyksessä, kun en ole aikaisemmin tänne foorumille löytänyt. Nyt kun etsin tietoa Toyotista niin tuli ekaa kertaa vastaan.

Nyt on autonvaihto ajankohtainen ja otsikon mukaista pohdiskelua olen harrastanut. Olen lukenut hyvin informatiivista keskustelua Toyota RAV4 Hybrid -otsikon alla ja nyt meen jo sivulla 53, eli puolivälissä. Hirveästi ei tuossa ketjussa ole tullut vastaan bensan ja hybridin vertailuja ainakaan tähän asti, joten ajattelin luoda tästä oman keskustelun.

Merkki ja malli on siis jo valittu automaatti RAV4:ksi nelivedolla, mutta vielä mietityttää bensan ja hybridin välillä. Hakusessa olis neljännen sukupolven facelift eli 2016-2018 alle 100tkm ajettuna. Bensa RAV4 tuli tänään koeajettua ja mielestäni siinäkin on hyvä paketti. Tärkeintä itselleni olisi löytää luotettava auto ja kun tuollaista 5-6 vuotta vanhaa etsii niin haluaisin että sillä ajaa vielä toiset 5-6 vuotta.

Paljon on tullut luettua myös Toyota moottoreista ja tuo 2 litranen Valvematic taitaa olla 3ZR moottorilla, jossa on muutamien lähteiden mukaan ollut ehkä hiukan enemmän vikoja kuin Toyotan moottoreissa perinteisesti. Toisaalta hybridissä on 2.5 litrainen 2AR moottori, jota taas on kehuttu tosi vähävikaiseksi. En sitten tiedä onko ero tosimaailmassa kovinkaan suuri ja varmaan hyvä huoltohistoria tasoittaa peliä. Toisaalta hybridiin tulee paljon lisää "uutta" tekniikka hybridivoimalinjan mukana, joiden vikaantumistodennäköisyys on suurempi kuin yksinkertaisen vapari-bensan tekniikan.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että molempien hinnat liikkuu aika samoissa, joten onko hybridin arvonalenema ollut kuitenkin isompi? Eikös se uutena kuitenkin ole ollut kalliimpi?

Tuolla RAV4 hybridi -ketjussa on paljon kyllä kehuttu hybridiä kaikin puolin, mutta toki siellä puhutaan uusista autoista. Mitenkähän asian laita on näin käytettynä? En tosiaan tämän hetkisessä auton hankinnassa painota erityisesti taloudellisuutta tai halua uutta ja hienoa vaan jotain luotettavaa ja vähävikaista. Sen takia tuo bensa ehkä nyt ykkösvaihtoehtona.

Olisi mielenkiintoista kuulla jos joku on pohtinut samojen vaihtoehtojen välillä.
 
Toisaalta hybridiin tulee paljon lisää "uutta" tekniikka hybridivoimalinjan mukana, joiden vikaantumistodennäköisyys on suurempi kuin yksinkertaisen vapari-bensan tekniikan.
Hybriditekniikan ei oikein kannata ajatella tulevan siihen vanhan tekniikan päälle, koska sen myötä pois jää mm. vaihteisto, kytkin ja laturi. Jos käytät auton huollossa merkkarilla niin saat käsittääkseni siihen Toyota Relaxin, joka on oikeasti aika kattava, eli ottaisin aika huoletta sen, kumpi koeajolla enemmän miellyttää.
 
Tuolla RAV4 hybridi -ketjussa on paljon kyllä kehuttu hybridiä kaikin puolin, mutta toki siellä puhutaan uusista autoista. Mitenkähän asian laita on näin käytettynä? En tosiaan tämän hetkisessä auton hankinnassa painota erityisesti taloudellisuutta tai halua uutta ja hienoa vaan jotain luotettavaa ja vähävikaista. Sen takia tuo bensa ehkä nyt ykkösvaihtoehtona.

Jos et ole hybridillä ikinä ajanut, niin kyllä se ainakin koeajamassa kannattaa käydä. Onhan se ihan erilainen kuin perinneautot. Luotettava ja vähävikainenkin, kun hybridin myötä tosiaan poistuu kokonaan kytkin ja vaihdelaatikko, startti ja laturi sekä kaikki hihnavetoiset laitteet siitä polttomoottorin ympäriltä.
 
Mielestäni Toyotalta ei kannata ostaa mitään muuta kuin hybridiä.
 
Toisaalta hybridiin tulee paljon lisää "uutta" tekniikka hybridivoimalinjan mukana, joiden vikaantumistodennäköisyys on suurempi kuin yksinkertaisen vapari-bensan tekniikan.
Toyotan hybridivoimalinja on kyllä niin yksinkertaisen nerokas ja luotettava, että ostaisin itse auton paljon mieluummin sillä kuin perinteisellä polttomoottoritekniikalla kytkimineen ja vaihteistoineen.
 
Hybriditekniikan ei oikein kannata ajatella tulevan siihen vanhan tekniikan päälle, koska sen myötä pois jää mm. vaihteisto, kytkin ja laturi. Jos käytät auton huollossa merkkarilla niin saat käsittääkseni siihen Toyota Relaxin, joka on oikeasti aika kattava, eli ottaisin aika huoletta sen, kumpi koeajolla enemmän miellyttää.
Eikös hybridissäkin kuitenkin ole jonkinlainen vaihteisto myös (e-CVT tms.)? Eikö sekin nyt kuitenkin vikaantuva osa ole? Laturin tilalla on sitten taas invertteri.
Katselin Toyota Relaxiin kuuluvia sisältöjä ja en huomannut että siellä olisi erikseen mainittu tuota e-CVT:tä. Vai millä nimellä se voisi tuolta löytyä:
Toyota Relax kohteet

Kiitos muillekin kommenteista!
Olin jo aika vahvasti päätynyt bensavaihtoehtoon, mutta kai se hybridi pitää käydä edes koeajamassa. Sähkötekniikan insinöörille kaikki ylimääräinen elektroniikka vain kuulostaa epäluotettavalta. Ehkä koneinsinööri näkee asian toisin päin :)
 
Se e-CVT koostuu muutamasta planeettapyörästöstä ja sähkömoottorista/generaattorista.

Ei yhtäkään kytkintä, ei yhtäkään siirtohaarukkaa, ei yhtäkään venttiiliä, ei ylipäänsä oikeastaan mitään sellaisia osia joita perinteisesti kuuluu auton vaihteistoon. Mikään paikka ei luista eikä kulu, toisin kuin vaihteistoissa yleensä. Tietysti voidaan saivarrella että kuluvathan ne laakerit ja hammaspyörät, mutta niin hitaasti ettei sillä oikein ole merkitystä.

Itse pidän tuota erittäin paljon kestävämpänä ja huoltovapaampana kuin mitään muuta vaihteistoa.
 
Katselin Toyota Relaxiin kuuluvia sisältöjä ja en huomannut että siellä olisi erikseen mainittu tuota e-CVT:tä. Vai millä nimellä se voisi tuolta löytyä:
Toyota Relax kohteet
En minäkään löytänyt tuosta ihan suoraa mainintaa, mutta ei myöskään mainintaa siitä että ei kuuluisi. Pitäisin kuitenkiin selvänä, että tuo kuuluu turvan piiriin ja toisaalta tuo on jokseenkin tuhoutumaton keksintö kuten Mika_M sanoikin.
 
No mun 2016 vuotisessa hybridissä on nyt yli 226 tuhatta mittarissa ja ei mitään vikoja. Ainoa vika oli yhden edessä olevan parkkitutkan liittimen piikin hapettuminen poikki, kun sinne oli päässyt vettä. Purkuosa 45 eurolla ja taas piippaa. Edellisen omistajan aikana on vaihettu moottorin vesipumppu, kun oli kuulemma vuotanut. Se onkin ainoa mikä pyörii apulaiteremmillä. 12-voltin akku siis ladataan inverterillä ja ilmastoinnin kompura pyörii hybridiakun jännitteellä.

Hybridin neliveto on eri tavalla toteutettu kuin perusbensassa, jossa on normaalisti jakolaatikko ja kardaani. Hybridissä taka-akselilla on toinen sähkömoottori, eli kardaania ei siis ole. Ylivoimasesti suurimman osan ajasta auto etenee täysin etuvetoisena. Takapää tulee mukaan lähinnä paikaltaan lähtiessä ja myös kun ajaa pehmeähkössä hiekassa tai syvähkössä lumessa.

Hybridiä voin kyllä suositella, vaikka tässä vanhemmassa hybridissä maantiekulutus on aika korkea. Näin talvisin keskikulutus on 8,2, kun ajan suurimmaksi osaksi pelkkää maantieajoa. Kesällä pääsin pienimmillään 6,6 l/100km.

Nelivetoisella hybridillä saa vetää 1650 kg.

Merkkihuollossa kun huollattaa, on hybridiakkutakuu voimassa 10-vuotiaaksi tai 350 tuhanteen kilsaan asti. Toyota relax ei siis sitä kata.

Veikkaan että ecvt luetaan automaattivaihteistoksi, joka siis kuuluu relaxin piiriin.