https://yliteippaus.fi/

Ratin tärinä jarruttaessa

R

Reneto

Vieras
Ihmetelläänpä tällaista ääneen, jos vaikka saisi hyviä ehdotuksia mikä mahtaa vaivata 15tkm ajetun Astran jarruja.

Voimakkaassa jarrutuksessa ratti tärisee. Ei kuitenkaan aina, joten kierot jarrulevyt lienee poissuljettu ongelman lähde. Tärinää ilmenee tyypillisesti alamäessä, jos joutuu jarruttamaan hieman voimakkaammin. Kuulostaa oudolta, mutta näin olen todennut  :eek:
Saattaapi toisaalta mennä useampi päivä, jolloin en edes kunnolla koeponnistamalla saa minkäänlaista tärinää aikaiseksi.

Olen hiukan yrittänyt lueskella aiheesta, mutta ongelmasta kärsitään yleensä huomattavasti suuremmilla kilometrimäärillä, jolloin syynä voi olla ties mitkä alustasta löytyvät väljyydet, tai ne loppuun kuluneet kieroutuneet levyt. Nyt on kuitenkin kyseessä 15tkm ajettu auto, joka ei muuten oirehdi. Ohjaus ei vetele (ei edes täristäessä), mitään kolinoita tai muita ääniä ei luonnollisestikaan kuulu.. Kaikki tuntuu olevan ok.

Jos joku ihmettelee, miksen ole vaatimassa takuukorjausta, niin auto on yli 2 vuotta vanha ja takuu umpeutui 3kk sitten. Kävin kyllä tiskillä kyselemässä, mutta lähtökohtaisesti vian tutkiminen menee omaan piikkiin. Mitä sieltä löytyy, niin he voivat sitten kysellä maahantuojan vastaantuloa.

Olisikohan jotain voinut jumiutua vähäisestä ajomäärästä johtuen..? Autoa kuitenkin käytetään päivittäin, eli ei vain seiso pihalla ruostumassa.

Jos on hyviä arvauksia, olen kuulolla.
 
^Vetonivelissä väljyyttä?

Tai takalevyt (siis takapyörien jarrulevyt) ovat kierot. Jos takana on rumpujarrut, niin sitten voi takapyörien laakerit olla vaihtokunnossa.

Nämä omien kokemuksien mukaisia vikoja Opeleissa, tosin jo 20 vuoden takaa.
 
^Vetonivelissä väljyyttä?
Ei tietenkään täysin mahdotonta, mutta noilla kilometreillä.. en oikein usko.

Jos takana on rumpujarrut, niin sitten voi takapyörien laakerit olla vaihtokunnossa.
Takana on levyt. Ja sähköinen käsijarru, jota myös käytetään. Jos se nyt kuuluu tähän mitenkään.
 
Autolla ajettu ikäänsä nähden todella vähän, joten jarrut voisivat oireilla käytön puutteesta johtuen.
Oletko kokeillut tehdä "kunnon" jarrutuksia esim. moottoritienopeuksissa (turvallisuusnäkökulmat huomioiden)? Muutamat tiukat jarrutukset saattaisivat saada jarrut pelittämään normaalisti.
 
skt1 sanoi:
Autolla ajettu ikäänsä nähden todella vähän, joten jarrut voisivat oireilla käytön puutteesta johtuen.
Oletko kokeillut tehdä "kunnon" jarrutuksia esim. moottoritienopeuksissa (turvallisuusnäkökulmat huomioiden)? Muutamat tiukat jarrutukset saattaisivat saada jarrut pelittämään normaalisti.

Olen tehnyt kokeeksi muutaman hätäjarrutuksen, kun tärinää on ilmaantunut. Tosin ihan taajamanopeuksissa. Ei ole ollut välitöntä apua.
Joku kertoi konstin jossa kulutetaan paloja, eli ajetaan vasen jalka jarrulla. Tätäkin olen hiukan kokeillut. Tuntui hieman koomiselta touhulta..
 
Eiköhän kannata tarkistaa ne jarrulevyt huollossa ensin, takuu varmaankin voimassa vielä? Meidän A6:ssa ihan samanlainen ongelma reilu vuosi sitten, tärinä ilmeni nimenomaan voimakkaassa jarrutuksessa ensin, jonkin ajan kuluttua myös normaalimmassa jarrutuksessa.
 
Pekka T sanoi:
Eiköhän kannata tarkistaa ne jarrulevyt huollossa ensin, takuu varmaankin voimassa vielä? Meidän A6:ssa ihan samanlainen ongelma reilu vuosi sitten, tärinä ilmeni nimenomaan voimakkaassa jarrutuksessa ensin, jonkin ajan kuluttua myös normaalimmassa jarrutuksessa.

Pähkäilin vaan että jos levyissä olisi kieroutta, niin eikös sen pitäisi aiheuttaa onkkelmia koko ajan.
Mulla on työmatkalla sellainen risteys loivan alamäen jälkeen, jossa ratin ravistaminen on ollut lähes päivittäistä. Tänään se meni oikein siivosti. Jos levy on viallinen, niin ei kai se voi hetkellisesti korjaantua..?
 
Mitä todennäköisimmin palasta jaa levyn pintaan ylimääräistä "jäämää", joka aiheuttaa ko. täristyksen. Palojen vaihdolla ongelman pitäisi poistua. Tämä on suhteellisen yleinen pulma huonolaatuisilla paloilla.
 
nokonzok sanoi:
Mitä todennäköisimmin palasta jaa levyn pintaan ylimääräistä "jäämää", joka aiheuttaa ko. täristyksen. Palojen vaihdolla ongelman pitäisi poistua. Tämä on suhteellisen yleinen pulma huonolaatuisilla paloilla.

Sinänsä ihan validi kommentti. En vaan tiedä, mikä olisi Opelin orkkispaloja parempi vaihtoehto. Audin, Bemarin vai Dacian? ;D ;D
 
Sanoisin että palat vaihtoon ensin, jos ei auta niin vika on levyissä ja nimenomaan edessä. Takana saa olla vaikka kuinka solmussa ja väljänä paikat, eikä se rattia täristä. Levyt voi mennä kieroiksi rajusti jarruttamalla tai koko pyörännapa saadaan kieroksi kiristämällä pyöränpultteja liikaa. Se miksi tärinä väillä tuntuu ja väillä ei, voi johtua ihan jarrujen lämpötilasta. Lämpötila vaikuttaa siihen miten pala ottaa kiinni ja se vaikuttaa mahdollisesti kieroon levyyn muuttaen sen mittoja eli kieroutta.
 
Penguin sanoi:
Sanoisin että palat vaihtoon ensin, jos ei auta niin vika on levyissä ja nimenomaan edessä. Takana saa olla vaikka kuinka solmussa ja väljänä paikat, eikä se rattia täristä.

Kylläpä täristää. Jos takajarrut "vibraavat", niin se välittyy myös eteen. En minäkään tätä aikanaan Kadettissa uskonut, mutta niin vain oli.
 
Itse tarkistaisin ensin edestä jarrusatuloiden liukupultit ja niiden suojakumit, että ovat kunnossa. Jos ne välillä jumittavat vaan toiselta puolelta. Levy on melkein aina ihan vähän kiero ja nuo liukupultit antavat sitten anteeksi tätä.
 
Reneto sanoi:
Sinänsä ihan validi kommentti. En vaan tiedä, mikä olisi Opelin orkkispaloja parempi vaihtoehto. Audin, Bemarin vai Dacian? ;D ;D

Orkkispalat ovat useimmiten mahdollisimman halpaa kuraa kovalla hinnalla. Ratkaisu löytyy siis laadukkaasta tarvikkeesta. Mainittakoon piilomainoksena vaikkapa EBC:n Greenstuff. Pitää paremmin, kestää paremmin ja pölyää vähemmän.