Lebis sanoi:
Tuli käytyä ensimmäistä kertaa ajamassa Ahveniston radalla. Ompas meillä täälläkin hieno rata ajaa, tosin saisi olla jonkin verran pidempi. Rataan tuli reilulla määrällä kierroksia tutustuttua, täysin onnistuneita kierroksia ei tullut, mutta parhaaksi ajaksi jäi päälle 1:38. Täytyy kyllä palata takaisin tuonne, parannettavaa jäi rutkasti. En tiedä paljonko rata-ajoa jollakin tasolla harrastavia tällä palstalla on, mutta millasia aikoja olette ajelleet tuolla ja millaisella kalustolla? Itse ajoin vakio Cupra 280:llä ja Michelin Pilot Super Sport renkain. Täytyy kyllä todeta, että jarrut ovat surkeat. Vakio jarrupalat ei kestä kuumuutta ja sulaa alle. Ensiapuun olisi kyllä vaihdettava jarrupalat, -letkut ja -nesteet.
Tekniikan Maailman kierrosaikapankki kertoo, että olisit hävinnyt jopa Ford Fiestalle ja Toyota GT86:lle joten tosiaan parannettavaa on useita sekunteja, veikkaan, että 1.35 aikoja pystyy Cupralla ajaan jos on rattimies ratissa.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/kierrosaikapankki/kierrosaikapankki
Pitänee itsekkin käydä kellottamassa aika Opel Corsa OPC Nurburgring Editionilla jossa on kaikki ratakilkkeet vakiona, vain tehoa uupuu sen 50-100 heppaa niin olisi oikeasti kivaa radalla, ehkä pieni softaus olisi poikaa, tuosa alla kertomus kun 3 viikkoa sitten kyykytin Porsche kuskeja Alastarolla, siellä oli myös Emma Kimiläinen hätää kärsimässä vaikka ajoi 280 SC DSG Cupralla, totesinkin ykskantaan, että samanlaisella kalustolla Emmalla ei olisi ollut mitään jakoa, sori vaan epäilevät tuomaat mutta simukuski oli radan nopein mies ja radalla oli melkoisen kallita laitteita, vaan kuskit oli mitä oli, taitoa saa vain kovaa treenaamalla ja omia taitoja pitää myös koetella muita vastaan esim. online kisat simuilla on hyvää treeniä.
3 viikkoa sitten...
Minäpä olin tuossa parisen viikkoa sitten Alastarolla Autoliiton järjestämillä rata-päivillä mun ratakireällä Opel Corsa OPC Nurbugring Editionilla.
Autosta pari sanaa, Auto täysin vakio vaparia lukuunottamatta. Recaron penkit, mekaaninen lukko, Brembon jarrut, Bilstein alusta, Remus tehoputkisto, ContiSport 2 edessä ja 5 takana, tehoa 211 hv / 280 Nm.
Säät suosi, alkuun ohutta yläpilvee ja lämpö 21 astetta, sitten tuli sadekeli joka oli yllättävän kivaa, loppuilta kivasti rata kuivu ja aurinko alko paistaan.
Joo no tarkoitus ei ollut mennä kuin testaamaan miltä tuo auto tuntuu kun ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä vaan saa ajaa urku auki. Kun saavuin paikalle, niin siellä oli pääosin Porschea, Maseratia, Ferraria, Mitsu Evo, M3 ja M6 Bemua, RS Audi, Golf R ynm. tuossa vaiheessa tuli jo kakat housuun, ajattelin, että ei perkele.
No joo siitä sitten päästiin ajohommiin niin siellähän oli paikalla myös Emma Kimiläinen, hän ajoi Seat Leon Cupralla, varmaan 280 versio, DSG vaihteinen. Emma opasti rata-ajon saloihin ja kyyditti halukkaita sillä Cupralla (Youtubesta löytyy videoo).
No ei siinä mitään luokkajako meni hitaat, medium, nopeat, lähdin nöyrästi siitä hitaasta ryhmästä, totesin heti että kaikki tulee perä edellä vastaan ihan sama mikä auto alla, joten jatkossa ajoin vain keskinopeassa ryhmässä, nopeaan en mennyt koska siellä oli mm. Formula Fordeilla ja Legends autoilla Rata-SM kuskeja joilla oli oma kisa tulevana viikonloppuna ja olivat tuolla treenaamassa mukana, lisäksi oli 1 Fast & Furious tyyppinen Mitsun Evo, se kun tuli pääsuoralle niin valehtelematta yhdellä polkasulla pomppas suoran päähän, jumankauta oli Poweria autossa, ihan Formula Fordien kyytiä taisi mennä suorilla.
No joo siinä keskinopeiden ryhmässä oli vauhti kohdillaan, ihan hyvin pysyin huomattavasti tehokkaampien kyydissä, ainoa tuskan paikka oli suorat joissa 100-200 heppaa tehokkaammat toki pysty pitään mut takanaan. Oli siellä kuskeja joilla oli erikseen ratasliksit jotka vaihtoivat alle, selvästi näki että osasivat ajaa, itse aloin ajaa tosissani aina kun joku tuollainen tuli taustapeiliin, ei niitä kauaa tarvinnut katsella kun meitsi katosi horisonttiin eikä ne sitten mun kyydissä pysyny, että loppupelissä taisin olla paras kuski radalla, mutta autossa suhteessa vähiten tehoja. Ongelma tosiaan oli auton vähäinen teho ja siitä johtuva tarve ajaa ihan urku auki jotta auton sai liikahtamaan, heti kun vähänkin hölläsi niin vauhti loppui kuin seinään.
No kävipä yhden session aikana sitten niin, että taustapeiliin ilmestyi Emma Kimiläisen ohjastama Cupra, tuo oli juuri ennen 3 mutkaa, no siitä Opelin lappu lattiaan ja lappu lattissa 4 mutkan läpi, Las Palmasin jarrutus aivan viime tippaan ja taas urku auki, kutosmutka jälleen aivan auton limiteillä, kovempaa sillä ei päässyt, tuntu että renkaat repee irti mutta pito ei loppunut koskaan, edelleen oli ammattikuski Emma Kimiläinen takana sen Cupransa kanssa, tässä vaiheessa tehoero tuli kuvaan mukaan ja se puristi väkisin ohi suoran päässä (otaksun että sillä jo sappi kiehu kun meikäläisen ohittaminen oli niin perkeleen vaikeaa). Olisi ollut kiva kokeilla samantehoisella autolla, väitän että Kimiläisellä ei oli ollut mitään jakoa, nytkään ei helpolla ohi mennyt ja hieman piti sääliä omaa alitehoista autoa
Pistäkäähän nimi ja auto muistiin, liittykää liittoon jos ette vielä kuulu, 55 euroa vuodessa ja saa 11 numeroa erittäin laadukasta Moottori -lehteä ja muita jäsenetuja. Autot radalla taisi olla nyt ensimmäistä kertaa autoliiton ratapäivien ohjelmassa tänä vuonna, ennen ollut vain mopoille tuo. Tulette sitten ensi vuonna mittaamaan meitsin vauhdin, jos olette todella hyviä ajamaan niin pääsette ohi, pelkkä tehokas auto ei välttämättä mun kanssa riitä, varikolla ihmettelijöitä riitti ja jopa Porsche kuskit kävi kyselemässä että mikä auto mulla on, tosiaan mulla oli vain Opel Corsa, joka tosin on täysin ratakelpoinen, omaan makuun ja taitoihin vain tehoa uupuu vähintään se 100 heppaa, muuten toimii täysin. Pitänee vielä käydä testaamassa Ahvenisto.
Loppukevennys: Tosiaan mun ohittamiseen tarvitaan "rataauto" ja vähintään +100 heppaa enempi tehoa kuin mun autossa ja silloinkin ohitus onnistuu vain pitkällä suoralla