https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Rata-autoilu

Jos ensin kävisi sieltä aidan "väärältä" puolelta ihmettelemässä touhua ennenkuin tuon perhekikottimen radalle ajaa. Siellähän vallan jalkoihin joutuisi jos suoraa harjoittelemaan lähtee, etenkin kun tuo OZ rata on vielä kovin lyhkäinen...
 
ePa, kommentit tuosta OuluZone:sta?
Sivuilta katselin että varsin edullista tuolla on yksityishenkilönä käydä pörräämässä:

tutustumiskierros 1€

30€/3h

kausikorttti 150€
 
Eipä ole tämmösellä perusautolla radalle vielä uskaltautunu liikkuvaksi shikaaniksi harjottelemaan. Pitäs olla rauhallinen ajankohta.

Vatasen kaasujalka ja omatkädet, niin se taitaa mennä. ;)
 
Eskoop sanoi:
Eipä ole tämmösellä perusautolla radalle vielä uskaltautunu liikkuvaksi shikaaniksi harjottelemaan. Pitäs olla rauhallinen ajankohta.

Ei radalla tarvitse olla kylän nopein kuski, eikä autoltakaan vaadita mitään erikoista. Ratailu on hauskaa hommaa vaikka ei ihan hammasta purren menisikään. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Jokainen kun pitää säännöt mielessä ja järjen päässä niin radalle mahtuu mainiosti eri nopeusluokan kuskeja.
 
Tuola OZssa on tilaa vaikka kuinka paljon. Eilen oltii kaverin kanssa kaksistaan radalla.

3h30€ on tuolle radalle aika pitkä aika ja varmasti ehtii kiertämään ns tarpeeksi. Nälkähän kasvaa syödessä ja onhan tuo rata auttamatta lyhyt. Lisää on tulossa kunhan saavat rahaa kasaan.
 
ePa sanoi:
Tuola OZssa on tilaa vaikka kuinka paljon. Eilen oltii kaverin kanssa kaksistaan radalla.

3h30€ on tuolle radalle aika pitkä aika ja varmasti ehtii kiertämään ns tarpeeksi. Nälkähän kasvaa syödessä ja onhan tuo rata auttamatta lyhyt. Lisää on tulossa kunhan saavat rahaa kasaan.
Missä tuommoinen rata on ja laittakaa nyt jotain linkkiä paikasta?  :)
 
Tänään kävin ensi kertaa elämässä kokeilemassa radalla koppiautoa, jos siis siviililaitteet unohdetaan. Joskin, opastuskierros Alastaron rataan sujui siviili-Corvetten kyydissä. (Sanalla sanoen aika lussuja laitteita nuo on, en tiedä C-mikä mutta suht verski avo ja tosiaan siviiliauto)

Useitakin asioita tuli opittua päivän aikana, joitain pystyi hyödyntämään ihan tuolta kartingpuoleltakin vallan mainiosti. Ensinnäkin noiden kineettisten massojen vaikutus maallikolle on kuitenkin aika pienet loppujen lopuksi ja ovat puhtaasti siviiliautojen ongelmia.

Kartingista tuttuja oppeja tietysti ajolinjojen lisäksi terävä vauhdin poisotto ja kaasulle mahdollisimman pian, älä enää jarruta kun pitää jo kääntää, muuten luisuu. Vauhti pois, kääntö ja kaasulle. Rullaa jos myöhästyt jarrutuspaikasta tai jos myöhästyit liikaa, menet kaseikkoon. Älä pumppaa, hidastaa vaan, aina tasainen veto.

Pito saa irrota kunhan irtoaa tasaisesti koko auton alta, pelkkä etu- tai takapäänluisto hidastaa aivan helvetisti. Toki aina paras kun ei luista piiruakaan. Tällainen mikä lie endurance rengas antaa hyvän pidon ja tällaisella noin 150 heppaisella kipolla pito ei karkaa liian voiman takia koskaan. Se on aina kuskin virhe jos pito irtoaa. Sladitus vie aina aikaa, olkoonkin sitten näyttävää mutta kun keula menosuuntaan on tarkoitus mennä.

Aloittelijat, kuten minä, ajakoon pitkiä stinttejä, lyhyillä vedoilla ei opi mitään. Olisi hyvä jos radalla olisi samaan aikaan kovia ukkoja kenen linjoja voisit aina hetken seurata kun sinusta ohi pyyhkäisevät. Itselleni hitaampien ohitus oli helppoa, ei noista mitään tuskaa ollut joskin Alastaron viimeisissä kolmosen shikaaneissa ei kannata ohittaa vaikka voisi mennä paljon kovempaa ne kuin edellä ajava  ;D (Nimim. räkäluisussa pääsuoralle tullut pieleen menneen ohitusyrityksen kanssa)

Radasta nyt oppi sen, että ei oikein omaan makuuni. Hidas, ei kovin haasteellinen mutta onneksi kuitenkin suhteellisen jouheva eli ei siihen hermot mene.

Hemmetin kivaa hommaa ja tässäkin kannattaa ne pitkät kalsarit ja villapaita jättää pois ajohaalarin alta. Lämmin siinä tulee kun kun sellaisen 30 kierroksen setin siellä vetää. Toki voi välillä ajaa hiekoille, pääsee jäähylle, kuten kolleegat sanoi ketkä niin teki, itse en tuota jokeria hyödyntänyt.

Ai ne kierrosajat, jotain sellaista 1.37.xxxx ja autona Eagle Racingin niitä yleisöajokki 325i bemuja. Meidän tiimille sattui semmoinen vanhakoppainen E30 mutta ihan sama, suht samaa tahtia nuo E36 versiot menee näköjään. Ei ole autosta kiinni tällä kokemuksella ja taidolla vielä nuo ajat. (Rataennätys taitaa olla jotain 1.12... joskaan ei toki Eaglen bemarilla)
 
Suurimpia eroja kisakuskin ja tavallisen kuolevaisen välillä tulee ajon tasaisuudessa. Aikanaan sain hommattua velipojan polttareillaan erään Jari-Matti Latvalan kyytiin Alastarolla Audi RS4:lla. Vetivät rivakan 10 kierroksen setin ja aika oli yllättävän lähellä tuota 1.12 ennätystä ja sekin oli vain tuunattu siviiliauto. Mutta vaikuttavampaa oli, että rallimieskin takoi radalla kaikki kierrokset puolen sekunnin sisään. Ja tuossa kohtaa JM tuskin ihan naama irveessä veti..
 
Niin, autolla pitää oppia ajamaan niin hyvin että kierrokset tippuvat joiden kymppien sisään. Tämän jälkeen lähdetään vasta säätämään autoa nopeammaksi. Oppi pätee karteista siipiformuloihin. Itse ajoin lajia aloittaessa kartingautoa perussäädöillä noin 300-400 kierrosta pohjille ja vasta kun alkoi olla varma ettei omilla taidoilla ajat parane, eikä kierrosajoissa ole sekunnin heittoja, niin aloitettiin säätäminen. Tämäkin siten, että vain yhtä kohtaa kerrallaan ja riittävän paljon, jotta eron huomaa sekä ratissa että kellossa (huonompaan tai parempaan).

Pitääköhän meidän perustaa Autostadium ry:n kisajaosto ja hankkia oranassi-musta rata-auto isoilla Autostadium-mainoksilla... ;)
 
Niin, autolla pitää oppia ajamaan niin hyvin että kierrokset tippuvat joiden kymppien sisään. Tämän jälkeen lähdetään vasta säätämään autoa nopeammaksi. Oppi pätee karteista siipiformuloihin.

Näin se on. Valitettavan moni aloittaa vaan juuri väärästä päästä eli moottorin virittämisestä... tällä sapluunalla ne taidot ei koskaan pääse edes kehittymään.
 
Heh... tuosta se urkenee Alastaron pääsuora  ;D

 

Liitteet

  • Also Race IMG_4216_pieni.jpg
    Also Race IMG_4216_pieni.jpg
    111,1 KB · Katsottu: 228
Yllättävän kovaa ne menee siviiliautotkin tuolla kun katsoin äsken sattumalta Virittäjiä. Salo ajoi vanhalla typerällä (sillä Datrh Waderin näköisellä) perse edellä maaliin samoihin aikoihin kun minä tuolla "kilpa-autolla" joskin tyttö kenen auto tuo oli, jäi sitten ihan reilusti vaikka keula edellä maaliin tulikin. On sillä kuskillakin siis väliä.
 
Tuli käytyä ensimmäistä kertaa ajamassa Ahveniston radalla. Ompas meillä täälläkin hieno rata ajaa, tosin saisi olla jonkin verran pidempi. Rataan tuli reilulla määrällä kierroksia tutustuttua, täysin onnistuneita kierroksia ei tullut, mutta parhaaksi ajaksi jäi päälle 1:38. Täytyy kyllä palata takaisin tuonne, parannettavaa jäi rutkasti. En tiedä paljonko rata-ajoa jollakin tasolla harrastavia tällä palstalla on, mutta millasia aikoja olette ajelleet tuolla ja millaisella kalustolla? Itse ajoin vakio Cupra 280:llä ja Michelin Pilot Super Sport renkain. Täytyy kyllä todeta, että jarrut ovat surkeat. Vakio jarrupalat ei kestä kuumuutta ja sulaa alle. Ensiapuun olisi kyllä vaihdettava jarrupalat, -letkut ja -nesteet.
 
Voisin kommentoida ahveniston radasta sen verran ettei siellä jarrut joudu mitenkään koville. Kaksi paikkaa missä jarruja tarvitaan on pääsuoran päässä ja tarun mutkassa, parissa muussa mennään kevyellä hyvin lyhyellä jarrutuksella. Jos cuprasta saat jarrut loppumaan ahvenistolla niin todennäköisesti jarruttelet liikaa ja liian aikaisin.
 
Aika monesta sporttisesta/urheilullisesta henkilöautosta loppuu jarrut kesken melko nopiasti oikeassa rata-ajossa. Ei mitenkään tavatonta. Normaali liikennehissuttelussa niillä pärjää vaikka maailman tappiin, mutta toistuvat kovat jarrutukset ovat liikaa.

Edellä mainituissa mutkissa on kyllä Ahveniston kovimmat jarrutukset. Viime viikolla sain hyviä vinkkejä edellisten lisäksi kisakuskilta kuinka tuolla "pitää ajaa" ja heti meni hevosenkenkä huomattavasti paremmin.
 
Kyllä ahvenalla jarruja tarvitaan, mutta se on niin paljon ajotavasta ja auton tehoista kiinni montako jarrutettavaa mutkaa siellä on. Kaveri ei tarvitse siellä jarruja kun juuri tarussa ja pääsuoralla, kun muuten ajetaan kun tiili polkimen alla. Painaa kaasua vaan suoralla, mutkat menee hitaasti.
Itse käytän siellä jarruja enemmän, Tarun ja pääsuoran lisäksi sillalle tulossa ja suolenkin suoran päässä. varikonmäkeen ja tornin mutkaan riittää kun nostaa suoralla hetkeksi. Katurenkaissa ei riitä pito ajaa noita kaasupohjassa radalla pysyen.
 
Kyllä, eipä tuolla Ahvenistolla ole juuri kuin nuo kaksi edellämainittua kohtaa jossa tehdään kova jarrutus. Muut menevät enemmän ja vähemmän lyhyellä ja kevyellä vauhdin pois ottamisella ennen mutkaa ja mutkat kaasulla. Osassa hyvinkin kevyttä jarrun käyttöä. Mutta joka tapauksessa orkkisjarrupalat eivät tuotakaan rasitusta kestä vaan noin 4-5 kierrosta kovaa ja tuntuu kuin olisi purkkaa mitä polkee. Varmaan alkaa letkutkin antamaan periksi. Ei hirveästi ole luottoa jarruihin tämän jälkeen tulla lähtösuoranpään jarrutukseen. On tultava jäähylle jo tuossa vaiheessa. Kiitettävää vauhtia nuo palat tuntuvat kuumenemisen myötä myös kuluvan. Oma ajotyylini ei kuitenkaan ole mitään jarrulla seisovaa.
 
Verrokkina cupraan, bmw e36 m3 jossa painoa hieman enemmän, jarrut yksimäntäiset sileät levyt 315mm eikä siinä ole jarruongelmia. Käsittääkseni cuprassa on 340mm brembot ja nelimäntäsatulat. Palojen vaihto saattaa tuottaa lisää lämpöä jos vaihdetaan esim. Fedoro 2500.  Sileään levyyn muodustuu kaasua levyn ja palan väliin heikentäen jarrua.
Ahvenistolla kävi ajamassa Emma Kimiläinen z4:lla ja kyseisen auton omista valitteli jarrujen hiipumista, Emma mainitsi ettei ollut mitään ongelmia ja taatusti paukutti kovempia kierrosaikoja.
 
Jarruttamis tavallakin saattaa olla merkitystä. Uskoisin että Emma tietää miten jarrutetaan.

Radalla saa unohtaa siviililiikenteen himmaillut. Kun painetaan jarrua, sitä sitten painetaan kunnolla eikä laahata jarruja "jarrutellen". Eli lyhyet määrätietoiset/tehokkaat jarrutukset.
 
Lebis sanoi:
Tuli käytyä ensimmäistä kertaa ajamassa Ahveniston radalla. Ompas meillä täälläkin hieno rata ajaa, tosin saisi olla jonkin verran pidempi. Rataan tuli reilulla määrällä kierroksia tutustuttua, täysin onnistuneita kierroksia ei tullut, mutta parhaaksi ajaksi jäi päälle 1:38. Täytyy kyllä palata takaisin tuonne, parannettavaa jäi rutkasti. En tiedä paljonko rata-ajoa jollakin tasolla harrastavia tällä palstalla on, mutta millasia aikoja olette ajelleet tuolla ja millaisella kalustolla? Itse ajoin vakio Cupra 280:llä ja Michelin Pilot Super Sport renkain. Täytyy kyllä todeta, että jarrut ovat surkeat. Vakio jarrupalat ei kestä kuumuutta ja sulaa alle. Ensiapuun olisi kyllä vaihdettava jarrupalat, -letkut ja -nesteet.

Tekniikan Maailman kierrosaikapankki kertoo, että olisit hävinnyt jopa Ford Fiestalle ja Toyota GT86:lle joten tosiaan parannettavaa on useita sekunteja, veikkaan, että 1.35 aikoja pystyy Cupralla ajaan jos on rattimies ratissa.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/kierrosaikapankki/kierrosaikapankki

Pitänee itsekkin käydä kellottamassa aika Opel Corsa OPC Nurburgring Editionilla jossa on kaikki ratakilkkeet vakiona, vain tehoa uupuu sen 50-100 heppaa niin olisi oikeasti kivaa radalla, ehkä pieni softaus olisi poikaa, tuosa alla kertomus kun 3 viikkoa sitten kyykytin Porsche kuskeja Alastarolla, siellä oli myös Emma Kimiläinen hätää kärsimässä vaikka ajoi 280 SC DSG Cupralla, totesinkin ykskantaan, että samanlaisella kalustolla Emmalla ei olisi ollut mitään jakoa, sori vaan epäilevät tuomaat mutta simukuski oli radan nopein mies ja radalla oli melkoisen kallita laitteita, vaan kuskit oli mitä oli, taitoa saa vain kovaa treenaamalla ja omia taitoja pitää myös koetella muita vastaan esim. online kisat simuilla on hyvää treeniä.

3 viikkoa sitten...

Minäpä olin tuossa parisen viikkoa sitten Alastarolla Autoliiton järjestämillä rata-päivillä mun ratakireällä Opel Corsa OPC Nurbugring Editionilla.

Autosta pari sanaa, Auto täysin vakio vaparia lukuunottamatta. Recaron penkit, mekaaninen lukko, Brembon jarrut, Bilstein alusta, Remus tehoputkisto, ContiSport 2 edessä ja 5 takana, tehoa 211 hv / 280 Nm.

Säät suosi, alkuun ohutta yläpilvee ja lämpö 21 astetta, sitten tuli sadekeli joka oli yllättävän kivaa, loppuilta kivasti rata kuivu ja aurinko alko paistaan.

Joo no tarkoitus ei ollut mennä kuin testaamaan miltä tuo auto tuntuu kun ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä vaan saa ajaa urku auki. Kun saavuin paikalle, niin siellä oli pääosin Porschea, Maseratia, Ferraria, Mitsu Evo, M3 ja M6 Bemua, RS Audi, Golf R ynm. tuossa vaiheessa tuli jo kakat housuun, ajattelin, että ei perkele.

No joo siitä sitten päästiin ajohommiin niin siellähän oli paikalla myös Emma Kimiläinen, hän ajoi Seat Leon Cupralla, varmaan 280 versio, DSG vaihteinen. Emma opasti rata-ajon saloihin ja kyyditti halukkaita sillä Cupralla (Youtubesta löytyy videoo).

No ei siinä mitään luokkajako meni hitaat, medium, nopeat, lähdin nöyrästi siitä hitaasta ryhmästä, totesin heti että kaikki tulee perä edellä vastaan ihan sama mikä auto alla, joten jatkossa ajoin vain keskinopeassa ryhmässä, nopeaan en mennyt koska siellä oli mm. Formula Fordeilla ja Legends autoilla Rata-SM kuskeja joilla oli oma kisa tulevana viikonloppuna ja olivat tuolla treenaamassa mukana, lisäksi oli 1 Fast & Furious tyyppinen Mitsun Evo, se kun tuli pääsuoralle niin valehtelematta yhdellä polkasulla pomppas suoran päähän, jumankauta oli Poweria autossa, ihan Formula Fordien kyytiä taisi mennä suorilla.

No joo siinä keskinopeiden ryhmässä oli vauhti kohdillaan, ihan hyvin pysyin huomattavasti tehokkaampien kyydissä, ainoa tuskan paikka oli suorat joissa 100-200 heppaa tehokkaammat toki pysty pitään mut takanaan. Oli siellä kuskeja joilla oli erikseen ratasliksit jotka vaihtoivat alle, selvästi näki että osasivat ajaa, itse aloin ajaa tosissani aina kun joku tuollainen tuli taustapeiliin, ei niitä kauaa tarvinnut katsella kun meitsi katosi horisonttiin eikä ne sitten mun kyydissä pysyny, että loppupelissä taisin olla paras kuski radalla, mutta autossa suhteessa vähiten tehoja. Ongelma tosiaan oli auton vähäinen teho ja siitä johtuva tarve ajaa ihan urku auki jotta auton sai liikahtamaan, heti kun vähänkin hölläsi niin vauhti loppui kuin seinään.

No kävipä yhden session aikana sitten niin, että taustapeiliin ilmestyi Emma Kimiläisen ohjastama Cupra, tuo oli juuri ennen 3 mutkaa, no siitä Opelin lappu lattiaan ja lappu lattissa 4 mutkan läpi, Las Palmasin jarrutus aivan viime tippaan ja taas urku auki, kutosmutka jälleen aivan auton limiteillä, kovempaa sillä ei päässyt, tuntu että renkaat repee irti mutta pito ei loppunut koskaan, edelleen oli ammattikuski Emma Kimiläinen takana sen Cupransa kanssa, tässä vaiheessa tehoero tuli kuvaan mukaan ja se puristi väkisin ohi suoran päässä (otaksun että sillä jo sappi kiehu kun meikäläisen ohittaminen oli niin perkeleen vaikeaa). Olisi ollut kiva kokeilla samantehoisella autolla, väitän että Kimiläisellä ei oli ollut mitään jakoa, nytkään ei helpolla ohi mennyt ja hieman piti sääliä omaa alitehoista autoa :)

Pistäkäähän nimi ja auto muistiin, liittykää liittoon jos ette vielä kuulu, 55 euroa vuodessa ja saa 11 numeroa erittäin laadukasta Moottori -lehteä ja muita jäsenetuja. Autot radalla taisi olla nyt ensimmäistä kertaa autoliiton ratapäivien ohjelmassa tänä vuonna, ennen ollut vain mopoille tuo. Tulette sitten ensi vuonna mittaamaan meitsin vauhdin, jos olette todella hyviä ajamaan niin pääsette ohi, pelkkä tehokas auto ei välttämättä mun kanssa riitä, varikolla ihmettelijöitä riitti ja jopa Porsche kuskit kävi kyselemässä että mikä auto mulla on, tosiaan mulla oli vain Opel Corsa, joka tosin on täysin ratakelpoinen, omaan makuun ja taitoihin vain tehoa uupuu vähintään se 100 heppaa, muuten toimii täysin. Pitänee vielä käydä testaamassa Ahvenisto.

Loppukevennys: Tosiaan mun ohittamiseen tarvitaan "rataauto" ja vähintään +100 heppaa enempi tehoa kuin mun autossa ja silloinkin ohitus onnistuu vain pitkällä suoralla :)