https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Rata-autoilu

Kisavideoo botnialta pari viikkoa sitten
Pojalla tiukkaa kisaa vihreää bemaria vastaan. Tässä näkee kuinka nopea Botnia on, kolmessa kohdassa rataa mennään noin 200km/h, muilla Suomen radoista ei ainakaan näillä autoilla mennä kuin kerran yli tai vähän alle sen parisadan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: chr
Asiallisen oloista kilvanajoa ja näyttää roadsportissa porukka kunnioittavan kanssakilpailijoita, eikä laitteita hierota tuhannen myttyyn kisassa.
 
JNorr sanoi:
Voi veljet!

Olipahan hieno viikonloppureissu Pohjanmaalle ja Botniaringille. Järjestäjille ei muuta kuin iso käsi ja hatun noston paikka. Puitteet ja järjestelyt oli kyllä viimeisen päälle

Näihin kommentteihin on helppo yhtyä! Vaikka omasta autosta loppui vieteri kesken heti lämmittelykierrosten jälkeen, niin se ei tunnelmaa juuri latistanut. Kierrokset Legendsillä sekä Climan ja Beedron tarjoamat kyydit antoivat kaikki huikeita elämyksiä joita jaksaa muistella.

Reissun jälkeen heittäydyin lomamoodiin, ja Mini heitti tauluun neljä eri vikakoodia, jotka eivät edes liittyneet Botniaringillä löystyneeseen ahtimen rullaan. Mini on siis levännyt tukevasti tallilla, ja olen tässä taas joutunut vähän keräilemään autoharrastusmotivaatiota, mutta eiköhän tämä taas tästä. Parin viikon päästä olisi tarjolla Ahvenistoa..

PS. kiitoksia kuvista ja videoista asianosaisille :)
 
Tuli vähän aikaa sitten käytyä taas Alastarolla. Siinä ei sinällään ole mitään ihmeellistä mutta ratapäivä oli nyt melkoinen kokemus kartturin penkiltä - pääsin näet kahden uuden ja mahtavan katuauton kyytiin.

Porsche 992 GT3:
Huima ratapeli. Menee suorilla hienosti mutta mutkissa käsittämättömän upeasti. Nopeat mutkat mennään alustan ja aeron turvin käsittämättön lujaa. Vaikea kartturin penkiltä huomata eroa 991 GT3 RS:ään, mutta vähintään yhtä makea. Ja ne soundit, nykyautoksi uskomattoman hyvät, sisällä kypärä päässäkin voimakas, puhdas ihana vaparisoundi ad 9000 r/min.

Ferrari SF90 Stradale:
Voimaa tässä hyperhybridissä on käsittämättömästi!! Kiihtyvyys mutkista ulos liimaa penkkiin ja on pakko nauraa. Mutkissa mentiin auton luonteen mukaankin vähän Possua hiljempää mutta kiihdytyksissä ei tarvinnut epäillä valmistajan lupauksia: 0-100km/h 2.5s, 0-200km/h 6.7s.

Pääsuoran päässä nopeudet:
Oma auto vähän vajaa 180 km/h (330hp), GT3 200 km/h (510hp), Ferrari 230km/h (1000hp).
Huhhuh!
 
Onpahan ollut melkoista kyytiä! Toi GT3 taitaa olla lajinsa viimeisiä dinosauruksia, kun puuttuu sekä ahtimet että sähkömoottorit.

Mä kävin kanssa hiljattain Alastarossa, mutta kostea keli torpedoi osittain hauskanpidon. Pääsin sentään ottamaan tyypit 997 Carrera 4S PDK:lla. Tossa yllätti ohjauksen hitaus. Siis ei kääntymisen hitaus, vaan ohjausvälitys. Minissä on 2,5 kierrosta laidasta laitaan, ja radalla selviää aika pienillä liikkeillä. Ekaan nopeaan kinkkiin tultaessa luulin että possu meinaa aliohjata, mutta sitä pitikin ruuvata reilulla kädellä. Aliohjaamisesta ei todellakaan ollut tietoakaan. Hieno laite. Nelivedon ansiosta ei tarvinnut paljoa säästellä kaasun kanssa mutkista ulos tultaessa, vaan vekotin ampui juuri sinne minne tähtäsi.
 
Parempi ennemmin kuin myöhemmin, jottei ehdi kalenterit täyttymään kaikesta turhasta. :) Mini makaa vielä leikkauspöydällä, mutta ennuste potilaan selviämisestä on hyvä.
 
Kevään ensimmäinen ratapäivä osuu omalle kohdalle perjantaina Pärnussa. Lautat ja majoitukset on olleet varattuna jo hyvän tovin, ja Mininkin sain eilen liikkumaan taas omin voimin. Viimeksi ajelin tuolla radalla vuonna 2010, on tainnut hiukan muuttua sen jälkeen. ;D
 
Harmi.

Jääköhän rata nyt n vuodeksi ”tyhjilleen” ja paikat rapistuu, kunnes joku rohkea lunastaa omakseen pilkkahinnalla?
 
Veikkaan KymiRingin muuttuvan kiertopalkinnoksi, jota aina uusi yrittäjä kokeilee pyörittää jonkin aikaa ja ajautuu konkurssien sekä pilkkahintamyyntien kautta kansalliseksi nuhjuiseksi korpiradaksi harrastajien käyttöön. Toisaalta palvelee tällä tavoin harrastajia, mutta vaikea nähdä että MotoGP tms. isoja kisoja tuolla saataisiin järjestettyä.
 
No hyvä että ehdin käymään eksklusiivisella Xsaralla ajamassa ajan tuolle vanhalle lyhyelle Alastarolle, niin on sitten vertailupohjaa sillekin. Aika oli 2:06.jotain, eli vain noin puoli minuuttia hitaampi kuin Minillä ajamani aika.  ;D
 
Harmittaa kyllä kovasti tuo Kymiringin mahdollinen kohtalo.

Moottoriurheilijat tuo näkyvyyttä ja mainosta Suomelle ihan pirusti, väittäisin enemmän kuin hiihto yms, mutta silti tänne ei saada edes yhtä kansainväliset normit täyttävää moottorirataa. 
 
Räikkönen ymmärtää mihin kannattaa tai ei kannata sijoittaa.
Ja vähän muuta puuhaa...

F1-maailmanmestari Kimi Räikkönen lopetti uransa kauteen 2021, mutta nyt hän on tekemässä paluuta NASCAR-sarjaan.

... jos juttu ei ole ankka.