https://yliteippaus.fi/

Rascasse päivittyvä koeajoblogi v. 2015/2016 autouutuudet

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
Viimeisen vuoden aikana on ollut mahdollisuus kokeilla laajasti automaailman uutuuksia, joten laitetaan tännekin kokemuksia. Koeajot ovat olleet pääosin lyhyitä, joten kommentit on ensituntumia.

Leon Cupra vm. 2016, 265hv, manuaali.

next-seat-leon-cupra-getting-265-hp-57907-7.jpg


Ensikokemus Cuprasta. Odotukset on korkealla varsinkin ohjauksen suhteen.
Sisusta on kovinkin muovinen, mutta se oli jo ennestään tiedossa, joten se ei niin haittaa tämän auton luonteen tietäen.

Ensikiihdytys paljastaa paremmin menohalut. Tehoa on ja keyyestä massasta johtuen kulku on pirteää. Ei erityisen rajua, mutta viritykseltään ja olemukseltaan raaempaa kuin esim. Audi TT. Ohjaus oli kyllä raikkaampi kuin monessa nykyautossa, mutta ei valtavan tunnokas-->hyvä, mutta ei loistava. 80-120km/h kiihdytys sujuu 3,4s mikä on sama kuin Nissan Skyline Gt-R (R34, 1999-2002) eli oikeasti urheiluautotasoa.

Alusta oli jäykkä, mutta ei luonteeseen nähden häiritsevän kova. Sopii Suomeen. Melua sen sijaan oli paljon.

Manuaali taas toimi hienosta ja heal-and-toe sujui luonnostaan tällä vaihdekeppi/polkimet yhdistelmällä.  Kenties etuvedosta johtuen ohjaus oli kulmikkaampaa kuin mihin olen tottunut. Tästä syystä en päässyt sinuiksi auton ohjauksen kanssa. Vähän jätti vielä kylmäksi..

SEAT_leon_ST_Cupra_2015_galeria_dm_36.jpg


Ford Focus ST250

Vaihtoehtona edelliselle toimii ST250, vm. 2016

fordfocusst-21115-1.jpg


Tässä jäi taas mieleen turbon selkeämpi läsnäolo. Menossa kuului ahtimen äänet selkeästi ohjaamoon ja menohaluja oli vasta yläkierroksilla. Siinä missä Cupra liikahti hyvin koko kierroaslueen, niin Focus lähti sporttiseen menoon vastaa 4000rpm jälkeen.

Tässä taas oli tempoilevin ohjaus millä olen koskaan ajanut. Yhdellä kädellä ratista pitäen tehty täyskaasu kiihdytys oli päätyä viereiseen ojaan, niin kovaa oli tien urien mukaan tempoilu.

Hälyäänille olen hyvin tarkka ja tämäkään auto ei selvinnyt puhtain paperein. Kojelaudan keskellä oleva mittaristo tötterö pärisi ikävästi.

4-Ford-Focus_ST_2015_1600x1200_wallpaper_0f--644x362.jpg


Verrattuna Cupraan en tästä löydä juuri mitään parempaa ajettavuuden osalta. Ulkonäkö taas on freesimpi Focuksessa ja siitä iso plussa. Koeajo tapahtui kitkarenkailla, joten siitä syystä paras terävyys ohjauksesta oli varmastikin poissa ja olisi vertailtavuuden vuoksi hyvä ajaa Focus ST vielä kesärenkailla uudelleen.
 
Mercedes Benz E220d vm. 2016

00-Mercedes-Benz-Vehicles-new-e-class-2016-1180x559.jpg


Autoon sisään astuminen oli jo kokemus itsessään. Sisusta on upea varsinkin varusteltuna ja fiilis sitä kautta nousee. Ratista löytyy painikkeen tilalla touchpadi keskimittariston valikkoja varten. Toimii sen touchpadillakin ihan hyvin. Lineekö ensimmäinen valmistaja? Porschella 917:ssa samanlainen.

2017-Mercedes-Benz-E-Class-Steering-Wheel-02.jpg


2017-Mercedes-Benz-E-Class-steering-wheel-lcd-screen-dashboard.jpg


Alustan viritys on selkeästi kompromissiton. Tämä on tehty maantieajoon. Auto kulkee junamaisesti suoraan ja jousitus on viritykseltään pehmeä. Varjopuolena tämä on epädynaamisin premium saksalainen, jolla olen ajanut. Mutkissa auto nojaa voimakkaasti ja jousitus on kulmikas. Auto asettuu hetken päästä mutkamoodin ja paino on selvästi läsnä. Epädynaamisuutta korostaa massan tuoma vahva aliohjautuvuus. Suoran auetessa auto suoristuu ja matka voi jatkua. Ero esim. BMW 5-sarjaan on suurehko. Jos mutkatiellä ei ole tarkoitus nautiskellla, niin sitten meno on mersumaisen hienoa ja sulavaa.

Erityisplussa vaihteistosta. Tyhjäkäynnillä karheaääninen diesel antaa parastaan uuden 9-vaihteisen laatikon kanssa.  Auto tuntuu numeroitaan vahvemmalta, kun aina on oikea vaihde sisässä. Toimii bemarin 8-vaihteista paremmin ja nyt kun tällä on ajanut, niin huomaa selvemmin bemarin 8-vaihteisen hitauden tietyissä tilanteissa. Tämä on vaan astetta sulavampi, ainakin 20min koeajon perusteella.

Liekö yksilöominaisuus, mutta vasemmalta a-pilarin seutuvilta kuului kojelaudasta selkeämpi hälyääni karkealla tiellä.

Kerrassaan hienostunut auto ja pitkän matkan taittajalle oikein osuva valinta. Dynaamisemman kuskin taas kannattanee odotella tulevaa 5-sarjaa.
 
Audi A4 B9 2.0tdi Quattro Stronic

HksXDFkcH1sCEx8JBgAMERBYOzcjSjMGAQozUQARFgofWg8CFA==.jpg


Jos ulkonäkö ei herätä suuria tunteita, niin sisätiloissa taas laatuvaikutelma on selvästi edellä bmw:n 3-sarjalaista. Materiaalit ovat korkealuokkaisempia.

Tämä oli sporttialustaltalla varustettu. Pieni tutina välittyi ohjaamoon koko ajan, vaikka alla oli kitkat. Sporttialusta on melkko jäykkä ja tällaisenään en suosittelisi Suomeen. Muuten meno on hyvinkin laadukasta ja sujuvaa. Ohjaus taason mallia "fully muted" ja raikkautta saa etsiä muualta. Ohjaus ei innosta aktiivisenn ajoon, mihin kyllä kitkat voi vaikuttaa osaltaan aika paljonkin. Odotin dynaamisempaa luonnetta, mutta ei tai ainakaan näillä renkailla.

Uusittu mittaristo on moderni, ja toimii mielestäni digitaalisenakin.

Moottori oli suht hiljainen ja toisaalta etevä. Perusajoon 2.0tdi motti on riittävän hyvä ja lineaarinen tehontuoltoltaan. Tehopiikkiä ei ole enkä sitä kaipaakaan, mieluummin näin.

Perushyvä paketti, mutta ei innostava ajoltaan. Parhaana puolena kabiinin laatuvaikutelma.

827675949_4_1080x720_limousine-sport-20-tdi-quattro-140-kw-190-km-s-tronic-2016-osobowe_rev003.jpg
 
Laitetaan vielä kolmaskin premiumi

BMW 330e plug in hybridi, 2016

BMW-330e-7.jpg


Interiööri on perusvarusteilla tähän hintaluokkaan karu. Audi A4 on selvästi edellä laatuvaikutelmassa. Toki ruksimalla varusteita tilanne paranee ja 2. kuva osoituksena siitä.

cd5206378728187071264.jpg


2016-bmw-330e-hyibrid-interior.jpg


Onneksi ajossa taas tilanne paranee. Hybridi tuo voimaa erityisesti 1000-4000rpm alueelle ja silloin meno on varsin pirteää peittoen 2.0d moottorin helposti. Yläkierroksillakaan meno ei ole puhditonta, joten selkeä parannus. Voimaa on sen verran, että tuon yllä mainitun Cupra ei päässyt metriäkään karkuun alle moottoritie nopeudessa.

Muuten hybridia ei erityisemmin huomaa ja painoerokin on ajossa marginaallinen. Mersun hybridiin  verrattuna jarrut taas toimivat luonnollisemmin ilman selviä porrastuksia hybridin latauksen ja normaalin jarrutuksen välillä.  Hiljaisessa ajossa olin kuulevinani hybridistä jotain toiminnan ääniä (kytkeytymistä tms. ), mutta vaatisi tarkempaa koeajoa. Samoin kuin Mersun hybridissä, niin tässäkin on pieniä kummallisia piirteitä. Kun kaasun laittaa mutkassa pohjaan ja ennen mutkan avautumista taas kokonaan pois, niin hybirdiijärjstelmään "kerätty" energia vapautuu vaikka, kaasupoljin on kokonaan ylhäällä. Voima tulee ikäänkuin perästä. Outoa varsinkin sähkömoottorin kanssa, mutta ehkä tässä voimalinjan koodaus vaikuttanee asiaan.

Kulutuksesta en voi sanoa mitään näin lyhyellä koeajolla. Kulusäästö riippuu täysin laitailun aktiivisuudesta.

330e on kiinnostava uutuus varsinkin verotuksen kannalta ja toisaalta ajossa hybridin tuoma lisäpuhti on aina tervetullutta. Ottaisin ehkä tämän mieluummin kuin 330i:n.
 
BMW 730d 2016

20160223_053818_BMW_740Li_Pure_Excellence-01.jpg


Tämä on uusinta uutta autoteknlogiassa ja korissa on käytetty hiilikuitua ja sitä kautta saatu painoa pois. Ja ihme kyllä, tämän todella huomaa myös ajossa. Ajossa on keveyttä. Auto on ketterämpi ja ajettavampi kuin nykyinen F10 BMW:n viiitossarja. Niin paljon tuota on saatu parannettua. Tämä lupaa erityisen hyvää tulevalle viitoselle ajettavuuden suhteen. Alustaltaan taas tämä on paras ajamani iso auto. Tien epätasaisuudet menee todella nätisti ja tienkuoppiin ei oikeastaan kiinitä huomiota. Aivan erityisen hienoa menoa!

2016-bmw-730d-images-1900x1200-96.jpg
 
Audi TT 2.0Tfsi Quattro 2015
Hyvin kevyt ja ketterä. Äänissä huomio kiinnittyy vaihtokohdissa kuuluvaan pamakuseen. Tämä tulee käsittääkseni tulee kaiuttimista ja tuntuu keinotekoiselta. Jos pidempään ajaisi, niin tähän ominaisuuteen kyllästyy varmasti pian. Mutta ne parhaat puolet. Hyvin kevyt ja pito on tautinen. Quattrolla paikaltaan lähtö on sykähdyttävä kokemus. Kyllä liikahtaa 0-50km/h näppärästi!

BMW 220d, 2015
Keveytensä ansiosta sopii kaupunki ympäristöön. On astetta 3-sarjalaista ketterämpi ja houkuttelee ajamaan liikenneympyrät sporttisemmin. Moottori tarjoaa kaiken tarvittavan normaaliin liikenteeseen, mutta auton luonne kaipaisi räväkkyyttä, johon 220d ei vastaa. Meno on rauhallisen sujuvaa, mutta ei ollenkaan terävää, jota sporttiautossa kaipaisi. Tämä auto kaipaa 235i, / M-moottoria!


BMW 330d, 2015
BMW 330d:llä ajo oli yksi hienoimpia autoilukokemuksia. Kevyehkössä korissa 330d alavääntö on murhaavaa. Lagia ei ole juuri yhtään ja voima on heti tarjolla. Sitä on enemmän kuin Plug in malli 330e:ssä. Bonuksena 3-sarjalaisen ajettavuus on yksi parhaista tämän hetken "tavis" autoista. Ei täydellinen (mm. ohjaustunto voisi olla merkittävästi parempi), mutta parempia ei ole tarjolla tässä luokassa. Auto on ketterä ja houkuttelee nauttimaan ajettavuudsta. Kivaa!

BMW 340i, 2016
Selvästi ripeämpi kone kuin aiempi 335i. Voimaa on tullut erityisesti alakertaan. Äänet tulee kaiuttimista vahvistettuina.
M-Sport korisarjassa peilien suhina oli selvästi kuuluvaa. Täytyy ihmetellä miten tämä on päässyt tällaisenaan tuotantoon. Onko kyse yksilöominaisuudesta vai suhiseeko kaikki näin?


VW Passat GTE plug in hybrdi
Ajoin tämän BMW 330e hybridin jälkeen. Ajotunnelma on hienostuneempi ja arvokkaampi. Ehkä tämä johtuu siitä, että äänieristys on Passatissa parempi. Voimalinja ei ole yhtä tehokas, mutta oikein hyvä kuitenkin. Voimalinja pelaa hienosti yhteen (polttomoottri+sähkömoottir). Ylimääräisiä nykimisiä ei esiintynyt. Autosta löytyy muutama eri ajomoodi ja olikohan nyt latausmoodissa kaasun noston jälkeen "moottorijarrutus" on hyvin voimakas. Erittäin jyrkässä alamäessä vaihti hyytyi tällä moodilla ajettaessa. Vaatii totuttelua, mutta ainakin näin aluksi sai ajon tuntumaan hyvin raskaalta kun kaasupoljinta sai polkea kokonaan ja rullaavuutta ei voinut hyödyntää yhtään. Sama ilmiö on normaali moodissakin, mutta lievempänä. GTE mallin kanssa pitää opetella uusi ajotapa ajamiseen ja unohtaa rullaus.

Kauneuvirheenä kojelaudasta kuului hälyääniä ja tuuli suhisi ikkunoissa/peileissä.


 
Hyvä avaus sinulla Rascasse. Sinun tekemät koeajot omassa topicissa. Täältä peukkua ajatukselle ja toteutukselle  :D
 
juupeli sanoi:
Hyvä avaus sinulla Rascasse. Sinun tekemät koeajot omassa topicissa. Täältä peukkua ajatukselle ja toteutukselle  :D

Kiitos ja mielellään kuulen mitä ajatuksia koeajot herättää:)

 
Rascasse sanoi:
Äänissä huomio kiinnittyy vaihtokohdissa kuuluvaan pamakuseen. Tämä tulee käsittääkseni tulee kaiuttimista ja tuntuu keinotekoiselta.
Kyllä ainakin viimeisimmän mallin TTs paukuttelee ihan mekaanisesti pakoputkessa. Voi siinä toki olla vielä lisänä "äänitehosteet" kajareiden kautta mutta siinä tapauksessa paukkuminen tuskin kuuluisi auton ulkopuolelle useamman kymmenen metrin päähän...
 
2016 Mini Cooper D

2017-MINI-Countryman-750x500.jpg


Tätä koeajoa odotin innolla ja odotukset korkealla. Miniä olen aiemmin ajanut muutamaakin eri mallia, mutta vähän kylmäksi jätti huikeista kehuista huolimatta.

Heti kun meni sisälle tuli pitkästä aikaa wow efekti. Sisustan materiaalit vaikuttaa suht laadukkaalta ja yleisilme on persoonallisen freesi. Aiempi, omasta mielestä typerän iso nopeusnäyttö, on siirtynyt perinteisemmälle paikalle ja tilalle on tullut normaalinäyttö, jonka ympärillä on väriä vaihtavat valot. Nämä valot vaihtavat milloin mistäkin syystä valoa: esim. start-stop tilanteessa tulee vihreä, ajomoodin mukaan ja ties mitä kaikkea muuta vaikuttaa. Kuulostaa pleikkarimaiselta, mutta sopii tähän autoon ja auton nuorekkaaseen yleisilmeeseen. Pientä miinusta tulee hiostavista nahkapenkeistä, parempaan olen tottunut.

1-en.jpg


2017-Mini-Countryman-Interior.jpg



Koeajo tapahtui Välimeren sileillä teillä ja tästä syystä tunnelmat voi poiketa hyvinkin paljon siitä mitä auto olisi Suomessa. Rengasmelu vastasi Suomen teillä edustusautotasoa: hiljaista ja laadukasta hinta-ja kokoluokasta huolimatta.  Toinen mihin huomio kiinnittyy, on alustan toiminta. Tämän osalta parannus on ollut iso. Nyt pienet kuopat ja epätasaisuudet hoituvat tukevan mallikkaasti. Toisaalta kallistelu on hyvin maltillista, vaikka kyseessä oli 5 ovinen versio (Contryman). Lisäksi tässä mallissa oli ajotilan kytkin, josta voi valita perinteiset kolme asetusta. Tällä kertaa erona oli se, että myös alusta säätyy ajotilan mukaan, mikä on harvinaista tässä hintaluokassa (ainakin BMW:llä on vastaava, koska sieltähän muukin tekniikka on lainattu). Erot eivät ole valtavia ja niitä joutuu hieman tunnustella, mutta kun tottuu autoon paremmin niin erot kyllä huomaa.

Moottori oli mielenkiintoinen tuttavuus. 1,5l kolmisyliterinen diesel (116hp/270Nm). Numeroiden mukaan onneton, mutta käytännön ajossa tilanne oli hyvinkin toinen. Dieseliksi hyvinkin värinätön ja siististi käyvä (toki värinää esiintyy matalilla ja korkeilla kierroksilla, mutta vähemmän kuin monessa muussa). Lisäksi turbolagi on hyvin pieni ja tämä sai auton tuntumaan numeroarvojaan liukkaammalta menijältä. Voima on tarjolla heti 1300rpm (harvinaista ja varsinkin pikkudieselissä) ja lisäksi tosiaan viiveettömyys.  Suurempi potku tulee totuttuun tapaan 1800rpm kohdilta. Tällä moottorilla ja kevyehköllä korilla meno on jopa ripeää pikkuteillä, mutta sitten kun kaipaisi lisää vauhtia ja terävyyttä sitä ei olekaan yhtään reservissä. Kaikki olikin jo annettu. Maantiellä meno on taas verkkaisempaa, mutta missään vaiheessa ei tullut täysin puhditonta menoa. Erittäin hyvä pikkudiesel ja kuulemma bensana jopa vielä parempi (?)

Kulutus oli 6.0l/100km sisältäen hauskanpidon. Maantiellä (80-100km/h) taas ei päässyt alle 5l/100km. Ehkä syynä oli ilmastoinnin runsas käyttö, mutta 3l alkaviin lukemiin ei ollut toivoakaan. Minusta iskohko kulutus näin pienelle autolle. Ehkä kulutus paranee kilometrien myötä. Nyt oli vasta 1000km taulussa.

Sport moodi lupaa ”maximum go-kart feel” ja tällä kertaa lupaukselle on jopa katetta! Toisin kuin BMW:n ”Ultimate Driving Machine” (monien mallien kohdalla tämä on vain lause..), niin tätä slogania ei ole kehittänyt yksin markkinointiosasto, vaan tälle on myös perusteita. Suurimpana tekijänä auton keveys tai paremminkin sen tunne. Ajaminen tuntuu kevyeltä ja tiukoissa liikenneympyröissä tuntee ajavansa karting autoa. Tällaista raikkautta ja fiilistä ajoon en ole kokenut missään muussa nykyautossa (olenkin ajanut paljon raskaampia autoja). Iso miinus tulee ohjaustunnon puutteesta. Ohjaus on tarkka ja herkkä, mutta tunto puuttuu mitä etupyörät tekevät. Tämä ei parane millään ajomoodilla. Tuntoa ei vain ole. Ohjaustuntuman kun vielä saisi ja takavedon, niin olisi aivan ylivoimainen paketti. Bemarillahan on tämä takavetoisena, joten pitäisiköhän käydä koeajolla..:)

Mini imeytyy kaarteisiin hyvin hanakasti ja aliohjautumista ei onneksi tarvitse pelätä toisinkuin hyvin hyvin monessa sporttisessa autossa. Oheisella videolla näkyy kuinka ketterästi mutkatiet taittuu ja pysyypä Mini jopa moottoripyörän perässä.


 
Videon lopun neulansilmien jälkeen katsoin varmuuden vuoksi paremmaksi pitää tauon. Ehkä oli paikallaan, kun jarrut kävin todella kuumina hehkuen lämpöä 1,5m päähän.
 
Minin korkeahko maantiekulutus johtunee persoonallisen muotoilun tuomasta korkeahkosta ilmanvastuksesta.
 
Foxit sanoi:
Minin korkeahko maantiekulutus johtunee persoonallisen muotoilun tuomasta korkeahkosta ilmanvastuksesta.

Näin varmasti. Silti odottaisi matalampaa kulutusta. Ilmanvastuskerroin on iso, mutta taas poikkipintala pieni, joten kokoniasvastus oletan olevan tavanomainen.
 
Hyvä ajatus laittaa useita koeajoja samaan ketjuun.. Cupran tekstin ulkokuvassa ei ole Cupra.  ;)
 
Rascasse sanoi:
Toisaalta kallistelu on hyvin maltillista, vaikka kyseessä oli 5 ovinen versio (Contryman).

Pientä tarkennusta nyt tarvitsisi: Ajoitko 5-ovisen vai Countrymanin?

Nykyään kun löytyy perus 5-ovinenkin ja mainitsemasi moottorin teho 116 viittaa siihen. Countrymanissa on 112 hv ja 2-litrainen kone. Kuvassa taitaa olla Countryman.
 
Arcca sanoi:
Pientä tarkennusta nyt tarvitsisi: Ajoitko 5-ovisen vai Countrymanin?

Nykyään kun löytyy perus 5-ovinenkin ja mainitsemasi moottorin teho 116 viittaa siihen. Countrymanissa on 112 hv ja 2-litrainen kone. Kuvassa taitaa olla Countryman.

Hyvä kysymys ja tarkennus. Tämä ei selvinnyt itsellenikään täysin, kun Minin mallit on niin samankaltaisia. Takaluukussa ei lue Countryman, joten olisiko sitten tuo normaali Mini. Niin samannäköisiä molemmat. Rekisteriotteessa oli 85kw, mutta ei juuri muita tietoja. Mainio ajettavuus viittaisi normaali Miniin.
 
BMW 116D 2017 manuaali

$_58.JPG

Vastaava

Tämä 116d on mainio vertailupari aiemmin ajetulle Mini Cooper D:lle. Käyttävät samaa konsernitekniikka, mutta on olennaisia erojakin: BMW on takavetoinen, Mini etuvetoinen. Ihan uusi tuttavuus ei 1-sarjalainen ole. aiemmin ajettu 118i ja 120dx, mutta nämä olivat pre lci mallia.
Tässä yksilössä ei ollut juurikaan varusteita ja sisusta oli Miniä selvästi karumpi. Penkit olivat lättänät ja ratti perusversion karu malli. Mini on uudemman oloinen tyyliltään ja raikkaampi. Minissä koettu wow-efekti jäi kokematta. Alla havainnekuva.

hqdefault.jpg



Ajo ominaisuuksilta odotin paljon. Olihan tämä takavetoinen kilpailija Minille. Jousitus on yllättävänkin pehmeä. Kaupungissa tästä ei ollut haittaa, mutta maantiellä moottoritien vauhtien mutkaosuudet olivat jopa pelottavia. Kallistelu on voimakasta ja varsinkin moottoritiellä ajo on jopa huojuvaa. Varsin erikoista bemarilta. Suomessa vastaavia mutkia ei ole, joten täällä samanlaista ilmiötä tuskin kokee. Alusta on selvästi mukavuuspainotteinen ja tätä korostaa 16” renkaat, jotka tiukemmissa mutkissa taittuivat alle (tai tällainen tuntuma välittyy). Suoraan ajo onnistuu ykkössarjalaisella urattomilla teillä hyvin.

Nurkka-ajossa tulee esille pienen dieslin heikkoudet selkeästi esille. Alle 1500rpm auto sammuilee ja nurkka-ajo on erityisen raskasta, kun moottori putoaa jatkuvasti kadunkulmissa pois vetoalueelta. Tuntuu kuin 75% ajasta moottori olisi pois veto-alueelta. Veto alkaa erittäin myöhään, vasta 1700rpm jälkeen. Sama vaivasi vahvasti myös Polo 1.6tdi:tä (2015). Alle 1700rpm ennen vetoa ei ole ja vauhtia yritetään saada melkoisen jyristyksen säestämänä. Vähemmän värinättömän alueen alue on melko kapea ja kaupungissa ollaan vähän väliä vetoalueen ulkopuolella. Kovin ristiriitaisia kommentteja kun vertaa samaa moottoria aiemmin ajettuun Miniin, jossa kehuin sitä! Näin se vaan kori ympärillä vaikuttaa! Pedaali voi joissakin kadunkulmissa olla 3s pohjassa ennen kuin alkaa tapahtua. Viiveet on pitkiä. Syynä lienee pitkät välitykset ja toisaalta 200kg lisäpaino verrattuna Miniin (1195kg / 1395kg).  Nelosta ei voinut käyttää alle 60km/h nopeuksissa. Pieniä vaihteita oli koko ajan käytettävä. Tämä moottori kaipaisi ehdottomasti automaattia. Miniin taas sopi manuaali ja sama moottori.

Ohessa miten 116d kipuaa ylämäkeä vasten:

Maantiellä ollaan puolestaan paremmin veto-alueella (+2000rpm), mutta tätä iloa on vain 2000rpm käytössä (2000-4000rpm), joten vaihteita saa vaihtaa koko ajan. Vaivatonta ajo ei ole maantielläkään moottorin puolesta. Nopeudet muutos vaatii aikaa ja työtä. Tuuli suhisee noin 100km/h jälkeen. Rengasääniä ei juurikaan ollut: ei ehkä niinkääni auton hienoutta vaan Espanjan asfaltti on niin hiljaista mallia.

Mitään käytännön eroa en huomannut ajossa pre-lci ja lci mallien välillä. Siitä kun ajoin pre-lci:tä on kulujun jo vuosia, joten muistikuvat hataria ja ajo tapahtui eri mantereilla. Kehitystä ei ainakaan ajettavuuden osalta ole suuresti tapahtunut.

Kulutus asettui viikon ajamisen jälkeen 5,7l/100km, joka on hyvin lähelle tuota Minin vastaavaa. Kylissä pyörien lukema oli n. 6.0l/100km, jota moottoritie ajo hieman pudotti. Kulkupuoleen nähden vähän korkeahko kulutus, mutta Suomessa menisi varmaankin 0,5l/100km vähemmällä vastaavassa ajossa, kun ei ole niin vuoristoista.

Nämä kommentit koskevat vain 116d mallia ja tällä alustalla/rengastuksella. Toisenlaisella setupilla ilonaiheita voisi olla enemmänkin. Minissa oli säätyvä iskunvaimennus ja sen ansiosta mukavuuden ja sporttisuuden kompromissi oli pienempi. Tosin siinäkin säädön alue on melko kapea (keskikova/ pinta kova).  Ao. videossa taas kehutaan 1-sarjalaisen nopeaa ohjauksen reagointia ja kehutaan hauskaksi ajaa. Tästä olen täysin eri mieltä. Olen takavetojen ystävä, mutta tässä mallissa ei vaan ajettavuus valitettavasti toimi.


Mini Cooper vs BMW 1 on minulle muutoin helppo valinta. Mini voittaa kaikessa. Kannattaa siis ykkössarjalaista harkitsevien ottaa tuntumaa myös Miniin!

ps. taannoin koeajettu Mini oli Mini Cooper D, ei siis Countryman. Opin vihdoin tunnistamaan Minin mallit, vaikka kovin samanlaisia ovatkin.
 
MB E350e, 2016

Aiemmin tuli ajettua 220d ja tässä kokemuksia kesärenkain varustetulta E350e

Tässä jousitus ei ollut häritsevän löysä kuten 220d tapauksessa. Nyt oltiin mukavuusalueella, mutta ei kuitenkaan yli pehmeä. Nyt myös mutka-ajo onnistui hyvin/paremmin, toisinkuin taksiksi viritetyllä 220d:llä. Hybridi toimi sivistyneesti ja mukavan muhkeasti. Vääntöä on reippaasti ja tunnelma on kuin V8 ajaisi, paitsi ääniltään. Erikoisena yksityiskohtana ajonvakautus ei täysin pelaa hybridivoimalinjan kanssa yhteen. Paikaltaan kun lähtee talla pohjassa, niin perä ehtii sutia 2-3s sivulla enennkuin ajonvakautus puuttuu peliin. Hyvin poikkeuksellista nykyautoilta (pl. muutkin MB hybridit). Upea auto ja kesärenkailla alustakin antaa paremman kuvan. Hiljaista, laadukasta menoa. Kulutusta en osaa kommentoida koeajon lyhyyden vuoksi. Saksalaiskolmikosta kaikkein tuoreimman oloinen ja muotokieleltään aistikkain.

Mercedes-Benz-E350e-1.jpg


W213-Mercedes-Benz-E350e-PHEV-Lisbon-3.jpg



16c185_038.jpg



Audi A4 2.0tfsi Quattro, 2016
2015_Audi_A4_B9_3.0_TDI_quattro_V6_200_kW_S_line_Tangorot_Vorderansicht.jpg

Kesärenkain auto oli hiljainen ja vakaa. Ohjaustuntuma ei parantunut juurikaan verrattuna kitkarenkaisiin. Tuntuma on yhä "muted" ja siten ajamisen ilo on poissa. Muuten laadukas ja varmatoiminen auto, mutta tällä ei ole vaan hauska ajaa. Moottorikin on voimakas, mutta mitäänsanomaton. Nopeus nousee vaivatta, mutta ei tämä kovin hauskaa ole. A4:lla ajaminen ei tuota oikeita fiiliksiä. Auto on liian kliininen: kaikki toimii hienosti mutta tunteet pysyy kylminä.  Kokoluokka on taas juuri oikea. Ei liian iso, mutta alumiinin käytön myötä kevyt ajettava, jopa kuin ajaisi Golf-kokoluokan autolla. Loistava auto arkeen, mutta ei sunnuntainautiskeluun.