Viimeisen vuoden aikana on ollut mahdollisuus kokeilla laajasti automaailman uutuuksia, joten laitetaan tännekin kokemuksia. Koeajot ovat olleet pääosin lyhyitä, joten kommentit on ensituntumia.
Leon Cupra vm. 2016, 265hv, manuaali.
Ensikokemus Cuprasta. Odotukset on korkealla varsinkin ohjauksen suhteen.
Sisusta on kovinkin muovinen, mutta se oli jo ennestään tiedossa, joten se ei niin haittaa tämän auton luonteen tietäen.
Ensikiihdytys paljastaa paremmin menohalut. Tehoa on ja keyyestä massasta johtuen kulku on pirteää. Ei erityisen rajua, mutta viritykseltään ja olemukseltaan raaempaa kuin esim. Audi TT. Ohjaus oli kyllä raikkaampi kuin monessa nykyautossa, mutta ei valtavan tunnokas-->hyvä, mutta ei loistava. 80-120km/h kiihdytys sujuu 3,4s mikä on sama kuin Nissan Skyline Gt-R (R34, 1999-2002) eli oikeasti urheiluautotasoa.
Alusta oli jäykkä, mutta ei luonteeseen nähden häiritsevän kova. Sopii Suomeen. Melua sen sijaan oli paljon.
Manuaali taas toimi hienosta ja heal-and-toe sujui luonnostaan tällä vaihdekeppi/polkimet yhdistelmällä. Kenties etuvedosta johtuen ohjaus oli kulmikkaampaa kuin mihin olen tottunut. Tästä syystä en päässyt sinuiksi auton ohjauksen kanssa. Vähän jätti vielä kylmäksi..
Ford Focus ST250
Vaihtoehtona edelliselle toimii ST250, vm. 2016
Tässä jäi taas mieleen turbon selkeämpi läsnäolo. Menossa kuului ahtimen äänet selkeästi ohjaamoon ja menohaluja oli vasta yläkierroksilla. Siinä missä Cupra liikahti hyvin koko kierroaslueen, niin Focus lähti sporttiseen menoon vastaa 4000rpm jälkeen.
Tässä taas oli tempoilevin ohjaus millä olen koskaan ajanut. Yhdellä kädellä ratista pitäen tehty täyskaasu kiihdytys oli päätyä viereiseen ojaan, niin kovaa oli tien urien mukaan tempoilu.
Hälyäänille olen hyvin tarkka ja tämäkään auto ei selvinnyt puhtain paperein. Kojelaudan keskellä oleva mittaristo tötterö pärisi ikävästi.
Verrattuna Cupraan en tästä löydä juuri mitään parempaa ajettavuuden osalta. Ulkonäkö taas on freesimpi Focuksessa ja siitä iso plussa. Koeajo tapahtui kitkarenkailla, joten siitä syystä paras terävyys ohjauksesta oli varmastikin poissa ja olisi vertailtavuuden vuoksi hyvä ajaa Focus ST vielä kesärenkailla uudelleen.
Leon Cupra vm. 2016, 265hv, manuaali.

Ensikokemus Cuprasta. Odotukset on korkealla varsinkin ohjauksen suhteen.
Sisusta on kovinkin muovinen, mutta se oli jo ennestään tiedossa, joten se ei niin haittaa tämän auton luonteen tietäen.
Ensikiihdytys paljastaa paremmin menohalut. Tehoa on ja keyyestä massasta johtuen kulku on pirteää. Ei erityisen rajua, mutta viritykseltään ja olemukseltaan raaempaa kuin esim. Audi TT. Ohjaus oli kyllä raikkaampi kuin monessa nykyautossa, mutta ei valtavan tunnokas-->hyvä, mutta ei loistava. 80-120km/h kiihdytys sujuu 3,4s mikä on sama kuin Nissan Skyline Gt-R (R34, 1999-2002) eli oikeasti urheiluautotasoa.
Alusta oli jäykkä, mutta ei luonteeseen nähden häiritsevän kova. Sopii Suomeen. Melua sen sijaan oli paljon.
Manuaali taas toimi hienosta ja heal-and-toe sujui luonnostaan tällä vaihdekeppi/polkimet yhdistelmällä. Kenties etuvedosta johtuen ohjaus oli kulmikkaampaa kuin mihin olen tottunut. Tästä syystä en päässyt sinuiksi auton ohjauksen kanssa. Vähän jätti vielä kylmäksi..

Ford Focus ST250
Vaihtoehtona edelliselle toimii ST250, vm. 2016

Tässä jäi taas mieleen turbon selkeämpi läsnäolo. Menossa kuului ahtimen äänet selkeästi ohjaamoon ja menohaluja oli vasta yläkierroksilla. Siinä missä Cupra liikahti hyvin koko kierroaslueen, niin Focus lähti sporttiseen menoon vastaa 4000rpm jälkeen.
Tässä taas oli tempoilevin ohjaus millä olen koskaan ajanut. Yhdellä kädellä ratista pitäen tehty täyskaasu kiihdytys oli päätyä viereiseen ojaan, niin kovaa oli tien urien mukaan tempoilu.
Hälyäänille olen hyvin tarkka ja tämäkään auto ei selvinnyt puhtain paperein. Kojelaudan keskellä oleva mittaristo tötterö pärisi ikävästi.

Verrattuna Cupraan en tästä löydä juuri mitään parempaa ajettavuuden osalta. Ulkonäkö taas on freesimpi Focuksessa ja siitä iso plussa. Koeajo tapahtui kitkarenkailla, joten siitä syystä paras terävyys ohjauksesta oli varmastikin poissa ja olisi vertailtavuuden vuoksi hyvä ajaa Focus ST vielä kesärenkailla uudelleen.