https://tummennuskalvot.fi/

Rallikokeilut

Turbodog

Klassikkoainesta
Liittynyt
16.9.2014
Viestejä
1 946
Tänään menossa lunastamaan synttärilahjakortin oikeuttamat palvelut eli rallikokeilu Lopen "Saukkolan EK:lla". Onko kellään muulla kokemusta tästä tai vastaavista? Kalustona tuolla ilmeisesti Sierrat.
 
M

Makkis

Vieras
Ei ole rallin puolelta mutta ratapuolelta parikin vastaavaa, voi johtua osittain taustoista omalta kohdalta.

Ralliautoakin olen kyllä kokeillut, muutamiakin, mutta ihan kaveriporukan autoja. Hieno elämys tulossa väitän ma! Siinä huomaa katujen "Vatanen" oman kuolevaisuutensa  ;D mutta vaikka itsetunto kokeekin kolauksen, niin saa aitoa elämän perspektiiviä millaista touhu on jo kansallisen tason romuilla ja aika monen mollaaminen päättyy per siihen.
 

dosetti

Legenda
Liittynyt
25.8.2015
Viestejä
6 361
Turbodog varmaan kertoo kokemuksesta, alkoi kiinnostaa minuakin aika lailla. Eikä tuo niin paha hinta olisi, varsinkaan jos sen saisi esim. synttärilahjana.. ;)
 

FXT

Vakiokalustoa
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
617
Löytyy kokemusta 90-luvulta, ei niinkään ralliauton ratista, vaan Sebastian Lindholmin kyydistä Sierra Coswortilla. Hieno kokemus, vaikkei siinä paljon ehtinyt maisemia ihailla, kun pää liikkuu ees taas hervottomasti...  ;D 1000 markkaa oli silloin hintaa moisella.

Hieman OT, toinen kokemus ratasarjan Saabista, hienoa menoa sekin, mitä nyt kuulo meinasi mennä ja usko loppua, ettei osuta kaiteisiin. Tämä siis koettu Ahvenistolla...
 

Turbodog

Klassikkoainesta
Liittynyt
16.9.2014
Viestejä
1 946
Jäi kirjoittamatta tästä kokemuksesta.

Paikkana oli tosiaan Saukkolan EK Lopella toukokuun puolivälissä ja järjestäjä 1st time racing. Paperien ja nettisivujen mukaan oli aluksi varsin epäselvää, onko paikkana Saukkola vai Hyvinkään Vauhtipuisto ja onko lajina ralli vai rallicross. Kun asiasta kyselin niin sanoivat, että netissä on vanhaa tietoa ja rallicross Hyvinkäällä on lopetettu jo pari vuotta sitten.

Kyseessä on siis maatila, jonka maille on tehty erilaisia moottoriratoja. Hälinästä ja äänistä päätellen siellä oli jengiä suhteellisen tosissaankin harjoittelemassa rallia erilaisilla metsäpätkillä.

Paikan päällä ensin vedettiin haalareita päälle ja käytiin läpi yleisiä ohjeita ja allekirjoitettiin joku lappu, jossa mm. hyväksyttiin olikohan 600 euron omavastuu vahingoista. Ajajia oli tasan 10 ja lisäksi muutamia, jotka kävivät ajamassa lyhyemmän setin ennen meitä.

Läheisellä pellolla odottivat autot: eri vuosimallien Sierroja oli vajaat kymmenen, joista ihan kaikki ei olleet ajossa. Sen jälkeen jaettiin ajovuorot ja noustiin autoihin. Vaikka autojen kunto muuten oli niin ja näin (niinkuin odottaa saattoi), niin turvavarustus näytti olevan kunnossa, mm. kunnon kaaret ja nelipistevyöt.

Sitten ajamaan! Tässä vaiheessa oli satanut jo yli puoli tuntia ja pellolle tehty vajaan kilometrin rata näytti melkoiselta kuravelliltä. Mutta hauskaa oli, autot olivat noihin olosuhteisiin riittävän suorituskykyisiä ja koko radan pystyi ajamaan kakkosvaihteella. Kakkosella pääsee lähelle satasta ja ainakin itsellä uskallus loppui paljon ennen. Kura roiskui ja perän sai mutkissa rinnalle hyvin helposti, vähän liiankin helposti sateen takia, välillä tuntuma oli kuin olisi ajanut jäällä kesärenkailla. Ja olin positiivisesti yllättynyt, että vaikken ole rallia aiemmin kokeillut, niin jostain selkäytimestä löytyi vastaohjaukset yms. ja tarvittaessa käsiä löytyi ohjaamosta enemmän kuin olisin uskonut.

Rataa tahkottiin lämmittelyn muodossa kaksi autoa kerrallaan n. 10-15 kierrosta. Sen jälkeen autot seis ja EK 1 alkoi eli kaksi kierrosta samaa rataa kelloa vastaan. Tämän jälkeen siirryttiin EK 2:lle, joka oli vajaa 1km lenkki läheisellä metsätiellä. Ensin tutustumiskierros ja sitten kaksi kierrosta kelloa vastaan. Nyt oman mausteensa toivat kapean tien reunalla ohi vilisevät puut ja kivet sekä korkeuserot, kun pellolla autoa oli voinut viedä niin leveästi kuin halusi. Onneksi metsätien pohja oli kovempi eikä samalla tavalla sateen pehmentämä. Tämän jälkeen tauko ja sitten EK 3 eli sama metsätie mutta vastakkaiseen suuntaan. Viimeisellä EK:lla kolme kuskia kymmenestä päätyi ojaan, mukaanlukien allekirjoittanut, eli lopputuloksella en voi kehuskella. Tarkistivat autot aina ulosajojen jäljiltä mutta ymmärtääkseni kellekään ei vaurioista laskua lähtenyt.

Koko tapahtuma kesti lähes neljä tuntia (normaalisti kuulemma kolme tuntia mutta ulosajojen ja sateen takia nyt meni pitempään), josta varsinaista ajoa oli ehkä vajaat puoli tuntia. Lähtisinkö uudestaan? Kokonaisuutena positiiviset fiilikset, vaikka ulosajo ottikin päähän aika lailla. Ja jonkinlainen nälkä tuohon jäi, olisi hauska kokeilla uudestaan kaveriporukassa ja kuivalla säällä vähemmän extreme-olosuhteissa.
 

Liitteet

  • 20160514_151644 – Kopio2.jpg
    20160514_151644 – Kopio2.jpg
    50,2 KB · Katsottu: 309
  • 20160514_134053 – Kopio2.jpg
    20160514_134053 – Kopio2.jpg
    38,6 KB · Katsottu: 273
T

TeroPee

Vieras
Turbodog sanoi:
Vaikka autojen kunto muuten oli niin ja näin (niinkuin odottaa saattoi), niin turvavarustus näytti olevan kunnossa, mm. kunnon kaaret ja nelipistevyöt.

No ei se turvavarustus ainakaan kunnossa ole ollut jos on ollut nelipistevyöt. Eikö muka haarojen välistä mennyt vyötä penkin alle?

 

Turbodog

Klassikkoainesta
Liittynyt
16.9.2014
Viestejä
1 946
TeroPee sanoi:
No ei se turvavarustus ainakaan kunnossa ole ollut jos on ollut nelipistevyöt. Eikö muka haarojen välistä mennyt vyötä penkin alle?
Ei mielestäni ollut. En minä noista niin tiedä, paremmat ne oli kuin kolmipistevyöt.
 
M

MMV

Vieras
Todennäköisesti nelipistevyöt ovat riittävät, mikäli kunnon merkkivöitä eikä mitään vinkuintian mallia tai muita piraatteja. 4-pistevyö on tuollaisessa asiakaskäytössä paljon helpompi sekä säädettävyydeltään että käyttömukavuudeltaan. En itse ajaisi enää kilpaa muilla kuin kunnollisilla 3" 6-pistevöillä, mutta jos ajaessa kakkosta isompaa ei ole tarvinnut, niin väittäisin 4-pistevyön olevan ihan ok.