https://tummennuskalvot.fi/

Ralli

Voishan noihin Suomesta mennä joku sellainenkin joka osaisi ajaa. Häkkinen on sentään joskus osannut asfaltilla ajaa, mutta se tässä tapauksessa auta kyllä yhtään.
 
Kovalaisen uusi kartturi SM sarjassa on Janni Hussi - mielenkiintoista.
Ainakin mediahuomiota tulossa - alkoi urheilustudiossa jo tänään.
 
ROCin henkilökohtaisen kilpailun vei Mattias Ekström. Finaalissa hän oli suorastaan liekeissä...

Ekström on rallicrossin maailmanmestari vuodelta 2016. DTM mestaruudet voitti vuosina 2004 ja 2007.
ROCissa menestyminen on tuttua puuhaa, 3 kertaa voittanut hlökisan ja joukkuemestaruuden kertaalleen.

Oliver Solbergista on jonkin verran keskusteltu ja tänään matka tyssäsi betonikaiteeseen.:confused:
 
Vaikka tuossa ei nyt ehkä kilpailla absoluuttisesti mailman nopeimman kuskin tittelistä niin kyllä voitto meni oikeaan osoitteeseen.
 
Vaikka tuossa ei nyt ehkä kilpailla absoluuttisesti mailman nopeimman kuskin tittelistä niin kyllä voitto meni oikeaan osoitteeseen.
Tässä kisassa täytyy olla nopea mukautumiskyky. Autot vaihtuvat melko tiuhaan ja radalla ei tahdo olla ns. puhdasta ajolinjaa, koska tosiaan eriautoilla ajetaan erilinjoja.
 
Tässä kisassa täytyy olla nopea mukautumiskyky. Autot vaihtuvat melko tiuhaan ja radalla ei tahdo olla ns. puhdasta ajolinjaa, koska tosiaan eriautoilla ajetaan erilinjoja.
Tarkoitin sitä että Mattias Ekström ei nyt ole siinä mielessä tunnettu kun F tai rallimiehet.
Kuskina juuri parhaimmillaan tuollaisessa.
 
Siinä hyvin pieni eroavaisuus Katsutan (18) ja Rovanperän (69) takasiivissä (kuvat tämän vuoden Montesta). Luulin muutoksen tulleen tähän kauteen mutta tätä takasiipeä Kalle on käyttänyt viime vuoden Viron rallista lähtien. Itse huomasin eron vasta nyt.
nimetön.jpg
 
Huomenna on tarkoitus lähteä avaamaan penkkakausi Kuopion SM-rallissa. Ek1 kiikarissa, vain tunnin ajomatkan päässä nähdä Rally1 autoja, joten pakko lähteä. Lumikengät pakattu, arviolta 2-3km tetsausta tiedossa.
 
Taitaa olla Ruotsin ralliin tunkua Suomesta > katselin Vaasan lauttaa pari viikkoa sitten ja silloin jo oli autokansi täynnä. Matkustaja lippua olisi vielä saanut, mutta ei autoa.
Eipä sitten tullut tänäkään vuonna lähdettyä Ruotsiin, nautitaan nyt tästä wrc live tilauksesta kotimaassa.

Onko sm-rallit ilmaisia katsojille?
 
Väärästä paikasta katselin ensin > Kuopion SM-Ralli isovalkeinen: Rallipaketit 25 €; sisältää pääsyn kaikille erikoiskokeille. Yksittäiset erikoiskokeet 10 €.
 
Taitaa olla Ruotsin ralliin tunkua Suomesta > katselin Vaasan lauttaa pari viikkoa sitten ja silloin jo oli autokansi täynnä. Matkustaja lippua olisi vielä saanut, mutta ei autoa.
Eipä sitten tullut tänäkään vuonna lähdettyä Ruotsiin, nautitaan nyt tästä wrc live tilauksesta kotimaassa.

Onko sm-rallit ilmaisia katsojille?
Kuopiossa rallipaketti joka oikeuttaa pääsyn kaikille ek:lle maksaa 25e ja yksittäinen ek lippu 10e. Ei paha ollenkaan. Olisin valmis maksamaan enemmänkin. Talkoo väkeä Kuopiossa yli 700hlöä...
 
Kaikkea mielenkiintoista löytyy, kun jaksaa penkoa. Esapekka Lappi voitti rallin suomenmestaruuden vuonna 2012. Autona toimi silloin Ford Fiesta S2000. Tätä samaa autoa käskyttää tänä vuonna Pekka Keski-Korsu Kuopion SM-rallissa. Toki on väärin sanoa, että samaa autoa, koska tekniikka on luonnollisesti vaihtunut mutta runko on sama. Voidaan siis todeta, että jos runko onnistutaan pitämään suorassa on huippuluokan autolla pitkä käyttöikä. Samaisella autolla Karl Kruuda voitti suomenmestaruuden vuonna 2014. Ennen vuotta 2012 ja auton eksymistä Lapin käsiin autolla oli ajanut jo Henning Solberg vuonna 2010 auton ensimmäisen rallin. Tämä tapahtui Bulgarian MM-rallissa ja tuloksena luokkavoitto, lisäksi EM-ralleissa samana vuonna luokkavoitot Ranskasta ja Espanjasta. Vuonna 2011 auton otti käskytettäväksi ruotsalainen Pontus Tidemand ja luonnollisesti voitti Ruotsin mestaruuden. Tokkopa Lappi tätä itse tiedostaa, että mestari ja mestaruusauto kohtaavat jälleen.:cool:
 
Hieno rallipäivä!
smkuopio.jpg

Aamulla sai ennen nolla-autoja kävellä tietä pitkin katselupaikoille. Ei ollut ainakaan tuolla tieosuudella ek1 lähdöstä 3km matkalla tungosta. Talvirallissa teen yleensä näin, että katson 2-5 autoa ja siirryn satametriä ja taas muutama auto. Pysyy lämpimänä paremmin kun pientä tetsausta tekee kokoajan.

Ei sille mahda mitään, kun Rally1 autot pyyhältävät ohi niin seuraavaksi tulevat Rally2 autot ovat lamaannuttavan hiljaisia ja hitaita vaikka tosiasiallisesti ovat täysverisiä ralliautoja. Ilman Rally1 autoja Rally2 autot olisivat näyttäneet huomattavasti nopeammilta. Yhden mutkan analyysillä Hynyn perä luistelee holtittomasti verrattuna Tojon ratakiskomaiseen etenemiseen. Haastava on Hynyä ajaa jos sitä täytyy noin kova otteisesti piiskata.

Katsutalla taisi meno loppua ek5:lla penkka pusun seurauksena jäähdytysnesteiden valumiseen. Lappi ulkoili ek:lla 7.

 
Minä olen liputtanut Lapin puolesta, samalla tavalla kuin Rovanperänkin ja hehkuttanut Esa Pekkaa yleensäkin, mutta hiukan huolestuttavalta näyttää, jos Rally1 autolla joutuu riskeeraamaan SM-kisassa niin paljon, että ei pysy tiellä.

Toivottavasti tuo oli vai satunnainen työtapaturma, eikä todista mitään tulevaisuudesta. (y)
 
Eipä Eesuppi ajanut varsinaisesti kilpaa kun vertailu mielessä tojoa vastaan.
Paremminkin hyvä että kokeillaan nyt limittiä eikä viikon päästä.
Toivotaan että tästä oli kysymys. Lapin meno näytti TV-kuvista katsoen melkoiselta paiskomiselta. Auto oli poikittain ja hermostuneen oloinen.

Rallikansa toki tykkää, mutta kello harvemmin ei. Vaikka olikin Takamotoa nopeampi pätkillä, niin jotenkin luulen että noin "näyttävällä" ajotyylillä ei Ruotsissa kärkisijoista ajeta.
 
Siinä hyvin pieni eroavaisuus Katsutan (18) ja Rovanperän (69) takasiivissä (kuvat tämän vuoden Montesta). Luulin muutoksen tulleen tähän kauteen mutta tätä takasiipeä Kalle on käyttänyt viime vuoden Viron rallista lähtien. Itse huomasin eron vasta nyt.
katso liitettä 92524
Katsutalla oli Kuopion SM-rallissa sama takasiipi kuin Kallella ja Ruotsissakin Katsutalla on yhteneväinen siipi KR:n kanssa. Case closed.

Jari Huttunen voitti Kuopiossa ajetun SM-rallin pienellä 2,1sek marginaalilla Juha Saloon. Kaikkinensa Jari Huttusen ralliura on tiukassa paikassa. Budjettia on kerättä tukikonsertteja järjestämällä ja keilaratoja varaamalla on voinut tukea tätä touhua. Eli voisia sanoa kaiken olevan pelissä. :D Taustalla ainakin aiemmin häärinyt Bosse Grönholmista ei ole hetkeen kuulunut mitään.. Jarin voinee sanoa joutuvan ajamaan aivan liian vanhalla autolla, Skoda Fabia R5:llä. R5 on ensimmäinen kehitysversio ja Jarin tämän hetkinen auto on vuodelta 2017. Fabiasta on tullut aiemmin ulos kehitysversio 2. nimeltään Fabia Evo2 ja nyt uunituore 3.painos kantaa nimeä RS Rally2. Käytännössä kukaan tosissaan ammatikseen ajava ei enää aja R5 versiolla. Evo2 on eniten käytössä oleva versio ja RS Rally2:n on moni tilannut mutta yleisen maailman tilanteen vuoksi näitä autoja Skoda ei ole saanut toimitettua kuin kourallisen. Tarkkoja speksejä näistä kehitysversioiden eroista on niukasti saatavilla. Joitakin tiedon rippeitä löytyy Evo2:sta verrattuna R5:seen. Joustovaraa on 30 millimetriä enemmän sekä edessä että takana, tämä parantaa mm. vetopitoa. Auto on kevyempi ja painopiste matalammalla. 15% tehokkaampi jäähdytin, jäähdytinnesteen kiehumispistettä on voitu nostaa. Paremmat jarrut sekä parempi öljyn voitelu paremman öljypumpun ansiosta. Vahvistetut vetoakselit, uudistettu pakosarja, uusi polttoainesäiliö sekä uusista materiaaleista valmistetut suuremmat oviverhoukset, jotka osaltaan parantavat turvallisuutta. Sitten voi vain arvuutella kuinka suuri ero on R5:lla ja uudella RS Rally2:lla. Jari antaa paljon tasoitusta ennen kuin metriäkään on ajettu. Kaikesta huolimatta Jari löytyy puolen tunnin päästä käynnistyvän Ruotsin MM-rallin lähtöluettelosta R5 Fabialla.:cool:
 
Kaksoispohjat Kallelle ja Eesupille. Harmittavsti WRC2:ssa ei tällä pätkällä vauhti suomalaisilla riittänyt, Lindholm taas ulkoili..
isoja eroja tulee WRC1:ssä riippuen siitä, paljonko Kalle joutuu auraamaan.
En usko Eesupin pysyvän tiellä tuolla vauhdilla, paiskoo hirveästi autoa, jopa vastaheittoja.
 
Minä jatkan Tojon takasiipien spottailua, Bertellillä on vanha spoikka. Ewrc on muuttunut osin maksulliseksi ja en pääse tarkastamaan ajaako Bertelli Katsutan Monten autoa. Tämän hetkisillä otteilla Evansin ja Lapin ajo näyttää rauhattomalle, ulosajo potentaali on jatkuvasti läsnä. Lappi ei saisi häivitä Breenille...
 
Eikö todettu että auto on ihan uusi?
Tämä tieto on mennyt minulta ohi. Sen verran sain selville ettei kyseessä ole Katsutan Monten auto. Tämä puoltaisi auton olevan täysin uusi. Ovatko tehneet vuokra-auton, jota Berelli on lupaillut vuokrata jos vain aikatauluihin osuu.