https://yliteippaus.fi/

Ralli

Haikea mieli kun Mikko Hirvonen päätti tänään uransa. Mikko on ollut aina se the rallikuski jota kannustan. Johtuen siitä että olen saanut Mikon kanssa pienen hetken jutella kahdestaan ilman muita faneja/mediaa. Tietenkin Mikon ralli suorituksetkin ovat fanittamiseni syyt. Mikolla taitaa ikää olla vasta 34. Eli iän puolesta ei tämä show lopu. Tosin tässä vaiheessa on hyvä lopettaa, koska tästä eteenpäin kerkeää rakentamaan muita projekteja ilman kiirehdintää iän suhteen. Moni tietenkin miettii että jotain jäi saavuttamatta ja niin se toki on kun tilastoja katsotaan. Se maailman mestaruus jäi puuttumaan. Onko se huono juttu? Riippuu millaisin silmin asiaa katsoo. Neljä kertaa hopeaa, joten ei se yrittämisestä ole jäänyt kiinni. Mikon ralliura sattui pahimpaan mahdolliseen saumaan kun muuan Loeb oli Mikon parhaimman vaihdin aikaan samalla ek:lla. Tätä tuskin tarvitsee syvällisemmin spekuloida. Mainitaan sen verran että vuonna 2009 Mikko hävisin yhdellä pisteellä mestaruuden. Jälkikäteen helppoa sanoa että likaisella pelillä pytty olisi Mikon kaapissa. Muutama pronssimitali kaapista löytyy myös muisteltavaksi.

Mikko kiersi maailmaa WRC-autolla yli kymmenen vuotta, joten voinee sanoa häntä legendaksi ja kaupan päälle 69 palkintosijaa. Varmana kuskina Mikko tunnettiin mutta matkalle sattui tietysti niitä ulosajojakin. Tässä niistä kenties pahin ja henkisesti karmivin ulosajo vuodelta 2010.

Tätä ulosajoa on luonnehdittu urakäänne kohdaksi, koska tämä kaadon jälkeen on tullut vain kolme voittoa. Edellisin voitto on vuodelta 2012. Voittoja on tilille napsahtanut 15. Australiassa (3), Japanissa (2), Ruotsissa (2), Norjassa, Walesissa, Jordaniassa, Turkissa, Kreikassa, Puolassa, Sardiniassa ja Jyväskylässä.

Toki on hiukan raakaa miettiä, ettei Mikko olisi mitään, koska hän ei ole voittanut maailmamestaruutta. Näin se vain suurimman osan ajatuksissa moottoriurheilukansan mielestä menee. Voittajat muistetaan ja muut on jotain mitä harva arvostaa. Rallimaailma elää ja on elänyt useamman vuoden epävarmuudessa. Mihin laji on menossa ja onko lajia enää kohta olemassakaan tässä muodossa. Voittavat autotkin tai ylipäätään autot ovat hävinneet WRC:stä joten tätäkin taustaa vasten oli hyvä lopettaa tähän kohtaan.


Lopuksi vielä, Mikko, odotan sinua rallicrossiin. ;)
 
Jotenkin itelle jäi Mikosta semmonen mielikuva, että tuo jyväskylässä kunnolla rytiseminen hiljenti sen vauhtia.. En tiedä kuvittelenko, vai onko siitä jotain faktaa... Hieno ura silti, vaikkei pystynyt mestaruuteen koskaan ajamaankaan... Jos lööppiä ei oisi ollut, niin tilastot voisi olla eriluokkaa.. Ensi vuonna on mielenkiintoista seurata ralleja, kun ei ole mielenkiintoisia kuskia kotimaasta. Jm latvalaa en oo ikinä oikein kannattanut, en pidä ihmisestä tyyppinä.  ;D Mutta mielenkiinnolla jäädään odottamaan, mitä mikko tekee jatkossa  :)
 
Harmi kun sitä mestaruutta ei tullut Mikolle kertaakaan, sen olisi mies ansainnut, muutenkin todella mukavan oloinen persoona ja eikä tuntunu ikinä turhia selittelevän miksi ei kulje. Muistan kun joskusti Hirvonen pudotti pikku rellulla Jyskälässä todella kovaa, heti erottui pikkuluokasta että tuossa on tuleva mestari, mutta sitä kultaa ei aivan tullut uralla. Varmasti Mikko nähdään viellä ralliauton puikoissa, ehkä jopa mm-tasollakin?  :).
 
Hieno juttu että Loeb tulee härnäämään rallikaravaanareita. "Citroen saa käyttöönsä vuoden 2015 sääntöjen mahdollistaman uuden, tehokkaamman moottoriversion." lähde: sportti.com Eli tuleeko ralliin joku sääntö että taas saa kehittää moottoreita vai onko Citikan moottori kehitys ollut riittävän ajan tauolla ja taas saa virittää. Citikalla on suhteellisen varmat osat tulossa moottoriin kun samoja osia on jo käytetty WTCC:ssa.
 
Tuosta Mikosta vielä:
kertokaapas hehkuttajat, milloin Mikko on ollut NOPEA?
Varma: jooo...
Selittäjä: jooo.. Katsokaapa nuo pari viimeistä Jyskälän ulosajoa, selkeitä ajovirheitä molemmat. Kuitenkin aina autossa joku ihmeellinen vika, joka ei datassa kuitenkaan mitenkään näkynyt.

Huippuautoilla saanut hyvät mahdollisuuden ueseaan kertaan, mutta aina se 0.2 sek / km puuttunut vauhdista. Ei todellista MM-ainesta!
Kuitenkin, harmi kun poistuu näyttämöltä!
 
No jaa, neljä MM-hopeamitalia, joista yksi hävitty pisteellä. Ei Mikko ihan sunnuntaikuski ollut. Jos kultavuodet olisivat osuneet jonkun muun aikakaudelle kuin Loebin, niin olisi neljän mestaruuden mies.
 
Dakar-ralli polkaistiin tänään käyntiin ja heti on sattunut haaveri. Moottoripyöräluokan kuljettaja kaatunut ja saanut aivovamman.  :(

Mielenkiintoista seurata miten Carlos Sainz ja Stephane Peterhansel pärjäävät Pösöllä joka on takavetoinen. Kumpi jää ensin kiinni dyyneille..
 
Eskoop sanoi:
^Taitaa olla semmonen kisa, jossa joka vuosi kuolee tai vammautuu joku...  :-\

Valitettavasti, jokainen kilpailija tietää vaaran osallistuessaan. Osaltaan se taitaa myös kiehtoa osallistua tähän kilpailuun.
 
RTWteam sanoi:
Valitettavasti, jokainen kilpailija tietää vaaran osallistuessaan. Osaltaan se taitaa myös kiehtoa osallistua tähän kilpailuun.

Onhan jo Dakarin maaliin selviäminen jonkinlainen meriitti.

Rallin EM-sarja näyttää kanssa alkaneen, mutta Esapekka Lappi ei  näytä olevan mukana. Ajaakohan hän vain osan sarjasta, kun en ainakaan mistään WRC kuvioista Skodan ulkopuolella muista lukeneeni.
 
RTWteam sanoi:
Dakar-ralli polkaistiin tänään käyntiin ja heti on sattunut haaveri. Moottoripyöräluokan kuljettaja kaatunut ja saanut aivovamman.  :(

Moottoripyörille Dakar on älytön kilpailu. Tämän vuoden eka pätkä oli järjestäjien mukaan helppo lämppäri millä kilsoja 175, mutta siirtymineen 850. Huominen ek 518 km ja siirtymineen 625. Koko kisassa 3-17.1 ek kilsoja yli 4700 ja siirtymineen yli 9200.
 
Ensimmäinen ek 1 oli 175km pitkä ja moottoripyörällä kärkikuski veti aikaan 1h 18min. Huhuh. Tuosta Pösön autosta sen verran että höökiä löytyy 340hv ja V6-dieselmoottori. Nopeaksi kehuivat mutta tämä ensimmäinen ek oli melko nopea mutta ei tuntunut kulkevan kun nopein Pösö oli sijalla 8 (Sainz).

Tämän vuoden reitti on siinä mielessä uudenlainen koska reitti käy jopa 3600 metrin korkeudessa. Saa nähdä vaikuttaako tämä jotenkin kilpailun asetelmiin. Yleensä on pysytty alle 3200 metrissä. Tosiaan pyörät ajelee tuon 9200km ja autot pari sataa vähemmän. Kuorma-autot noin 8000km.

Kilpailu lähti autojen osalta tasaisesti käyntiin. Suurin yllätys oli muuten kun viime vuoden voittaja Nani Roma joutui jo 10km kohdalla pysähtymään. Öljynpaineet kadoksissa ja taisi tulla lopulta maaliin, lähes 5 tuntia kärkeä jäljessä eli kisa on voiton osalta siinä. Autojen puolelta kannattaa seurata Despresin otteita. Viisi kertaa voittanut Dakarin. Jätkä on ennen vetänyt moottoripyörillä ja nyt siirtyi autoihin. Ekan ekn jälkeen sij. 33 ja 10min eroa. Jänkkitähti Gordoniakin kannattaa seurata. Yrityksestä ei voi kaveria syyttää. Toisinaan omia ajovirheitään hän suoltaa kartturilleen..välillä kaverilla tunteet kuumeee. Ek1, sij. 2.

Moottoripyörissä ehdottomasti kannattaa seurata suomalaista Ralf Molanderia! Ek 1, sij. 125, ero 34min 54s. Tavoitteena tietenkin maaliin pääsy ja sitä me todella toivomme ja ehjin nahoin.
Ralfin kotisivut: http://ralfmolander.com/
Hyvä juttu Ralfista: http://www.hs.fi/urheilu/a1420087997914

Lähdetääs näillä liikkeelle ja seurataan päivittäin kuinka karavaanarit etenee.

www.dakar.com
 
jantsa sanoi:
Onhan jo Dakarin maaliin selviäminen jonkinlainen meriitti.

Rallin EM-sarja näyttää kanssa alkaneen, mutta Esapekka Lappi ei  näytä olevan mukana. Ajaakohan hän vain osan sarjasta, kun en ainakaan mistään WRC kuvioista Skodan ulkopuolella muista lukeneeni.

Huhut kertovat että Lapin kalenteria olisi suunniteltu tuonne WRC-2 luokkaan. Tosin voihan EP vielä EM-sarjaakin ajaa mutta vielä ei ole mukana leikissä. Vaikea tietysti enää uskoa että mestaruudesta tulisi ajamaan.

 
jantsa sanoi:
Muistaakseni tavoite oli ehjänä maaliin, joten toivottavasti pysyy järki päässä eikä ala hulluttelemaan.

Tuo on totta. Oma hermokontrolli on äärimmäisen tärkeää. Edelleen Ralf on hyvässä vauhdissa ja väliajoista päätellen on ohittanutkin joitakin kuljettajia. Voi olla vaikeaa toisinaan pitää vauhti järjellisenä jos näkee esim edessä menevän hiekkapölyn. Ajaakko kiinni ja ohi vai tyytyä tilanteeseen. Toisaalta ei voi ajaa toisen perässä liian varmasti koska omasuunnistus ei saa unohtua hetkeksikään.
 
Huonolta näyttää Ralfin eteneminen, joko hän on eksynyt, tekninen vika ja kolmatta vaihtoehtoa ei edes nyt mietitä että olisi jotain sattunut. Seurataan miten tilanne kehittyy.
 
Enää ei niin huonolta kuullosta Ralfin tilanne, sillä moottoripyörien osalta ek:ta oli lyhennetty. Osa kerkesi ajamaan maaliin saakka joten nyt on tulosluettelo sekaisin. Huomenna selvinnee Ralfin tilanne. Gordonia kun ehdotin seurattavaksi niin nyt oli tullut jarruvika ja yli neljä tuntia takkiin. Adam Malysz (ex mäkihyppääjä) matka katkesi auton tulipaloon. Rallista tuttu Alrajhi kiiruhti hyvin ollen jopa sij 6 ek:lla 2.
 
Jatkan yksin keskustelua. :D Huhut kertovat Ralfin kaatuneen pahasti ja peukalo on ottanut osumaa.
 
RTWteam sanoi:
Jatkan yksin keskustelua. :D Huhut kertovat Ralfin kaatuneen pahasti ja peukalo on ottanut osumaa.

Juu jatka vain ja kiitos siitä. Peukalo on varmaankin aika paha, kun ei saa puristettua kahvaa.