- Liittynyt
- 20.12.2013
Rallin tulevaisuus – tarvitseeko huolestua?
Politiikka näyttäytyy kuljettaja valinnoissa yhä enemmän. Samalla se tarkoittaa, että ralli maailmakin on raakaa bisnestä jossa kuljettajat ovat pelinappuloita.
Ensimmäisenä on sanottava, että otsikon kysymykseen löytyy yhtä monta vastausta kuin teitä lukijoita on. Kerronkin mielipiteeni omasta näkökulmasta joka ei todellakaan ole absoluuttinen totuus vaan amatöörin mielipide. Mielipiteeni kuitenkin perustuu pitkälti faktatietoon joka on kaikkien saatavilla mutta muutoin mielipiteeni perustuu vain omaan ajatukseeni.
Tarkoitukseni on puhua rallin tulevaisuudesta ja tarkemmin suomalaiskuljettajien näkökulmasta. Ennen kuin voimme alkaa puhumaan rallin tulevaisuudesta, niin meidän pitää katsoa historiaa taaksepäin, ymmärtääksemme paremmin tulevaisuutta. Hyvin usein me ihmiset näemme sen mitä meille näytetään ja sen perusteella teemme valintoja ja muodostamme mielipiteemme. Rallista puhuessa puheenaihe kääntyy monesti rallin maailmanmestaruuteen ja Sebastian Loeb:n ja nykyisin Sebastian Ogierin. Loeb dominoi aikaväliä 2004 – 2012 ja Ogier vei tämän vuoden mestaruuden. Suomalaisen voittamaa mestaruutta päästiin edellisen kerran juhlimaan vuonna 2002. Mestaruuden pokkasi Marcus Grönholm. Eli aikaa on vierähtänyt kauan ja kirjoittajakaan ei muista kuin eilistä päivää enää tuota mestaruus vuotta. Tässä kohdassa täytyykin alkaa katselemaan asiaa tarkemmin, kuinka suomalaiset ovat pärjänneet mestareiden takana. Nostan seuraavalla listalla esille suomalaisten parhaimmat sijoitukset loppupisteissä aikavälillä 2005-2013.
Kausi 2005, sija.3 Grönholm (Tasapisteissä P. Solbergin kanssa joka sijoittui toiseksi.)
Kausi 2006, sija.2 Grönholm, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Leobille.
Kausi 2007, sija.2 Grönholm, jäi neljän pisteen päähän mestari Loebistä. Hirvonen sijoittui kolmanneksi.
Kausi 2008, sija.2 Hirvonen.
Kausi 2009, sija.2, Hirvonen, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Loebille.
Kausi 2010, sija.2, Latvala
Kausi 2011. sija.2, Hirvonen
Kausi 2012, sija.2, Hirvonen ja sija.3 Latvala
Kausi 2013, sija.3, Latvala
Tähän listaan nojautuen en näe mitään syytä olla huolissaan suomalaiskuljettajien tulevaisuudesta. Mestaruuksia ei toki ole tullut edelliseen kymmeneen vuoteen mutta pitää muistaa että kyseessä on maailman kovin rallisarja. Silti kuljettajamme ovat taistelleet itsensä kolmen parhaan joukkoon ja ylipäätään saaneet ajaa maailman parhaissa rallitalleissa ja vieläpä palkattuina kuljettajina.
Tulevaisuutta on vaikea rakentaa jos ei ole mitään työkaluja joilla sitä voisi rakentaa. Suomalaisten työkalut ovat laadukkaat ja niitä on riittävän paljon tulevaisuuden rakentamiseen. Meillä on nimittäin kolme kovaa kuljettajaa maailmalla kokoajan kärkkymässä tallipaikkaa WRC-talleista. Ensimmäisenä täytyy mainita, Esapekka Lappi. Lappi voitti SM-mestaruuden vuonna 2012. Tällä kaudella Esapekka ajoi Aasia-Tyynenmeren sarjaa, sieltä ei valitettavasti tuomisina ollut mestaruutta mutta hyviä sijoituksia kuitenkin. Lappi ajaa tällä hetkellä Skodan tehdasautolla ja taustajoukkoina häärii Even Management. Lapilla on vahvat taustajoukot mutta samalla myös hidaste. Even Management ”tallissa” ajaa myös Andreas Mikkelsen. Mikkelsen ajoi tällä kaudella WRC-sarjaa VW-tallissa ja tämä siirto on tehnyt selväksi sen että Mikkelsen on heidän ykköstykkinsä. Mietinkin onko Lapilla tarpeeksi suuri asema taustajoukkojen silmissä kun puhutaan WRC-sarjasta. Epäilen sillä Even Management on Norjalaistaustainen toimija ja Mikkelsen tuleekin sattumalta juuri Norjasta. Esapekan pitäisi mielestäni tässä tilanteessa tehdä ratkaisu ja lähteä pois Event palvelusta ja etsiä uusi manageritiimi. Nopeus ei ole Esapekan ongelma noustessa WRC-tasolle vaan tällä hetkellä ongelmat ovat taustajoukoissa.
Aasia-Tyynenmeren sarja on yksi arvostetuimmista sarjoista mutta sitäkin kovempi sarja löytyy Britanniasta. Tämän vuoden mestaruuden Britannian sarjassa vei Jukka Korhonen. Ensi kaudella Jukka pääsee ajamaan etuvetoisella Citroenilla kuusi MM-rallia.
Jari Ketomaa on ehkä hiukan unohdettu kuljettaja tai ei ole saanut aivan sitä arvostusta joka hänelle kuuluisi. Onhan hän ajanut kaksi edellistä kautta tavallaan tehdaskuljettajana, koska Dmac maksaa Ketomaan palkan.
Rallin SM-sarja on myös yksi maailman kovimmista sarjoista mutta onko riittävän tasokas tuottamaan maailman parhaita kuljettajia. Mielestäni ei ja kehittyäkseen on lähdettävä ajamaan ulkomaan sarjoja koska SM-sarjassa ei ajeta asfaltilla. Asfaltilla ajaminen onkin nykyisin ralliautoilun tärkein osa-alue. Ennen arvostettiin leveää ajolinjaa ja näyttäviä suorituksia. Eikä ihme koska se oli todellakin nopein taktiikka edetä. Tämän päivän ralliautoa täytyykin ajaa keula edellä, ei ovenkahva. Tämä juontaa juurensa tietenkin tekniikan kehittymisestä. Suurimmat vaikuttavat tekijät ajolinjojen muutokseen syntyivät jousituksen ja keskilukon kehittymisestä. Eli nykyisin ralliautoa ajetaan hyvin paljon etuvetoisen auton tavoin. Tästä syystä toivoisinkin nuorten kuljettajien siirtyvän entistä nopeammin ajamaan etuvetoista autoa kuin takavetoista. Onneksi kuitenkin SM-sarjassa ajetaan kahdessa luokassa etuvetoisilla autoilla josta se oppi saadaan.
Olen huolissani suomalaisten testeissä ajamisesta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun suomalaiset ovat valittaneet pidon puutetta. Auto joko puskee tai aliohjaa. Kaikkien näiden selitysten taakse kätkeytyy auton säätäminen ja säätäminen tapahtuukin pitkälti testeissä. Tarkemmin sanottuna testeissä täytyy säätää jousitus ja keskilukko. Tämän hetken suomalaiset WRC-kuljettajat ovat ”takapotku” sukupolvea. Tuolloin takaraivoon opeteltiin sivuluisut. Tässä se meidän oravanpyörä onkin. Osaavatko suomalaiset säätää nykyajan ralliautoa nykyajan tarpeisiin?
Rahalla ajamaan. Se on nykypäivänä joidenkin mielestä valitettava asia mutta silti todellista tätä päivää. Suomalaisten suurimpia ongelmia on tietenkin rahan saaminen kasaan. Pienestä Suomesta on haasteellista löytää miljoona budjettia ralliin jossa ei sinänsä pyöri miljoonat vaikka kuinka menestyisi. AKK on onneksi oman osansa laittanut ensi kaudeksi peliin ja tarjoaa SM3-luokassa parhaiten menestyvälle nuorelle kaluston Jyväskylän MM-ralliin WRC3 sarjaan. Se on konkreettisia tekoja joita kaipaamme AKK:lta ja nyt he sen tekivät. Siitä kiitos jo tässä vaiheessa.
Palatakseni tämän hetkiseen rallin tilanteeseen niin meillä on todennäköisesti kolme kuljettajaa ajamassa WRC autoa, Mikko, Jari-Matti ja Juho. Lisäksi ei pidä unohtaa kartturia Mikko Markkulaa Andreas Mikkelsenin vierestä. Se on yhtä kova suoritus kuin päästä kuljettajaksi WRC-tasolla. En voi todellakaan ymmärtää huolta rallista suomalaisten näkökulmasta. Eikö meille mikään riitä?
Politiikka näyttäytyy kuljettaja valinnoissa yhä enemmän. Samalla se tarkoittaa, että ralli maailmakin on raakaa bisnestä jossa kuljettajat ovat pelinappuloita.
Ensimmäisenä on sanottava, että otsikon kysymykseen löytyy yhtä monta vastausta kuin teitä lukijoita on. Kerronkin mielipiteeni omasta näkökulmasta joka ei todellakaan ole absoluuttinen totuus vaan amatöörin mielipide. Mielipiteeni kuitenkin perustuu pitkälti faktatietoon joka on kaikkien saatavilla mutta muutoin mielipiteeni perustuu vain omaan ajatukseeni.
Tarkoitukseni on puhua rallin tulevaisuudesta ja tarkemmin suomalaiskuljettajien näkökulmasta. Ennen kuin voimme alkaa puhumaan rallin tulevaisuudesta, niin meidän pitää katsoa historiaa taaksepäin, ymmärtääksemme paremmin tulevaisuutta. Hyvin usein me ihmiset näemme sen mitä meille näytetään ja sen perusteella teemme valintoja ja muodostamme mielipiteemme. Rallista puhuessa puheenaihe kääntyy monesti rallin maailmanmestaruuteen ja Sebastian Loeb:n ja nykyisin Sebastian Ogierin. Loeb dominoi aikaväliä 2004 – 2012 ja Ogier vei tämän vuoden mestaruuden. Suomalaisen voittamaa mestaruutta päästiin edellisen kerran juhlimaan vuonna 2002. Mestaruuden pokkasi Marcus Grönholm. Eli aikaa on vierähtänyt kauan ja kirjoittajakaan ei muista kuin eilistä päivää enää tuota mestaruus vuotta. Tässä kohdassa täytyykin alkaa katselemaan asiaa tarkemmin, kuinka suomalaiset ovat pärjänneet mestareiden takana. Nostan seuraavalla listalla esille suomalaisten parhaimmat sijoitukset loppupisteissä aikavälillä 2005-2013.
Kausi 2005, sija.3 Grönholm (Tasapisteissä P. Solbergin kanssa joka sijoittui toiseksi.)
Kausi 2006, sija.2 Grönholm, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Leobille.
Kausi 2007, sija.2 Grönholm, jäi neljän pisteen päähän mestari Loebistä. Hirvonen sijoittui kolmanneksi.
Kausi 2008, sija.2 Hirvonen.
Kausi 2009, sija.2, Hirvonen, hävisi yhdellä pisteellä mestaruuden Loebille.
Kausi 2010, sija.2, Latvala
Kausi 2011. sija.2, Hirvonen
Kausi 2012, sija.2, Hirvonen ja sija.3 Latvala
Kausi 2013, sija.3, Latvala
Tähän listaan nojautuen en näe mitään syytä olla huolissaan suomalaiskuljettajien tulevaisuudesta. Mestaruuksia ei toki ole tullut edelliseen kymmeneen vuoteen mutta pitää muistaa että kyseessä on maailman kovin rallisarja. Silti kuljettajamme ovat taistelleet itsensä kolmen parhaan joukkoon ja ylipäätään saaneet ajaa maailman parhaissa rallitalleissa ja vieläpä palkattuina kuljettajina.
Tulevaisuutta on vaikea rakentaa jos ei ole mitään työkaluja joilla sitä voisi rakentaa. Suomalaisten työkalut ovat laadukkaat ja niitä on riittävän paljon tulevaisuuden rakentamiseen. Meillä on nimittäin kolme kovaa kuljettajaa maailmalla kokoajan kärkkymässä tallipaikkaa WRC-talleista. Ensimmäisenä täytyy mainita, Esapekka Lappi. Lappi voitti SM-mestaruuden vuonna 2012. Tällä kaudella Esapekka ajoi Aasia-Tyynenmeren sarjaa, sieltä ei valitettavasti tuomisina ollut mestaruutta mutta hyviä sijoituksia kuitenkin. Lappi ajaa tällä hetkellä Skodan tehdasautolla ja taustajoukkoina häärii Even Management. Lapilla on vahvat taustajoukot mutta samalla myös hidaste. Even Management ”tallissa” ajaa myös Andreas Mikkelsen. Mikkelsen ajoi tällä kaudella WRC-sarjaa VW-tallissa ja tämä siirto on tehnyt selväksi sen että Mikkelsen on heidän ykköstykkinsä. Mietinkin onko Lapilla tarpeeksi suuri asema taustajoukkojen silmissä kun puhutaan WRC-sarjasta. Epäilen sillä Even Management on Norjalaistaustainen toimija ja Mikkelsen tuleekin sattumalta juuri Norjasta. Esapekan pitäisi mielestäni tässä tilanteessa tehdä ratkaisu ja lähteä pois Event palvelusta ja etsiä uusi manageritiimi. Nopeus ei ole Esapekan ongelma noustessa WRC-tasolle vaan tällä hetkellä ongelmat ovat taustajoukoissa.
Aasia-Tyynenmeren sarja on yksi arvostetuimmista sarjoista mutta sitäkin kovempi sarja löytyy Britanniasta. Tämän vuoden mestaruuden Britannian sarjassa vei Jukka Korhonen. Ensi kaudella Jukka pääsee ajamaan etuvetoisella Citroenilla kuusi MM-rallia.
Jari Ketomaa on ehkä hiukan unohdettu kuljettaja tai ei ole saanut aivan sitä arvostusta joka hänelle kuuluisi. Onhan hän ajanut kaksi edellistä kautta tavallaan tehdaskuljettajana, koska Dmac maksaa Ketomaan palkan.
Rallin SM-sarja on myös yksi maailman kovimmista sarjoista mutta onko riittävän tasokas tuottamaan maailman parhaita kuljettajia. Mielestäni ei ja kehittyäkseen on lähdettävä ajamaan ulkomaan sarjoja koska SM-sarjassa ei ajeta asfaltilla. Asfaltilla ajaminen onkin nykyisin ralliautoilun tärkein osa-alue. Ennen arvostettiin leveää ajolinjaa ja näyttäviä suorituksia. Eikä ihme koska se oli todellakin nopein taktiikka edetä. Tämän päivän ralliautoa täytyykin ajaa keula edellä, ei ovenkahva. Tämä juontaa juurensa tietenkin tekniikan kehittymisestä. Suurimmat vaikuttavat tekijät ajolinjojen muutokseen syntyivät jousituksen ja keskilukon kehittymisestä. Eli nykyisin ralliautoa ajetaan hyvin paljon etuvetoisen auton tavoin. Tästä syystä toivoisinkin nuorten kuljettajien siirtyvän entistä nopeammin ajamaan etuvetoista autoa kuin takavetoista. Onneksi kuitenkin SM-sarjassa ajetaan kahdessa luokassa etuvetoisilla autoilla josta se oppi saadaan.
Olen huolissani suomalaisten testeissä ajamisesta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun suomalaiset ovat valittaneet pidon puutetta. Auto joko puskee tai aliohjaa. Kaikkien näiden selitysten taakse kätkeytyy auton säätäminen ja säätäminen tapahtuukin pitkälti testeissä. Tarkemmin sanottuna testeissä täytyy säätää jousitus ja keskilukko. Tämän hetken suomalaiset WRC-kuljettajat ovat ”takapotku” sukupolvea. Tuolloin takaraivoon opeteltiin sivuluisut. Tässä se meidän oravanpyörä onkin. Osaavatko suomalaiset säätää nykyajan ralliautoa nykyajan tarpeisiin?
Rahalla ajamaan. Se on nykypäivänä joidenkin mielestä valitettava asia mutta silti todellista tätä päivää. Suomalaisten suurimpia ongelmia on tietenkin rahan saaminen kasaan. Pienestä Suomesta on haasteellista löytää miljoona budjettia ralliin jossa ei sinänsä pyöri miljoonat vaikka kuinka menestyisi. AKK on onneksi oman osansa laittanut ensi kaudeksi peliin ja tarjoaa SM3-luokassa parhaiten menestyvälle nuorelle kaluston Jyväskylän MM-ralliin WRC3 sarjaan. Se on konkreettisia tekoja joita kaipaamme AKK:lta ja nyt he sen tekivät. Siitä kiitos jo tässä vaiheessa.
Palatakseni tämän hetkiseen rallin tilanteeseen niin meillä on todennäköisesti kolme kuljettajaa ajamassa WRC autoa, Mikko, Jari-Matti ja Juho. Lisäksi ei pidä unohtaa kartturia Mikko Markkulaa Andreas Mikkelsenin vierestä. Se on yhtä kova suoritus kuin päästä kuljettajaksi WRC-tasolla. En voi todellakaan ymmärtää huolta rallista suomalaisten näkökulmasta. Eikö meille mikään riitä?