Pientä päivitystä tähän ketjuun... Parin kuukauden päästä 4 vuotta ikää Datsunille tulossa ja mittarissa nyt (vasta) 60 000 km. Takuujuttuja ollut muutamia; 1. toinen puolisko takapenkistä ei suostunut alkuun kippaamaan. 2. sitten oli joku takaisinkutsu jossa vaihdettiin turbon letku ja 3. Viime talvena vaihdettiin uusi akku takuuna sekä letkulämmitin ja ylläpitolaturi jotka olivat nyykähtäneet. Muuten ei sitten ole vikoja (kop kop...) ilmaantunut.
Auto on kyllä täyttänyt ne toiveet jotka sille hankkiessa oli asetettu. Momentimuunnin automaatti yhdistettynä kohtuullisen kokoiseen dielseliin ja nelivetoon on kyllä miellyttävä voimalinja. Mutta onhan tuossa aika kova kulutus, johtunee osaltaan öljynvatkain automaattilaatikosta, ja lisäksi aika viileä talvella. Webaston (ja letkulämmittimen) kanssa on kyllä hyvin pärjännyt, mutta ilman Webastoa olisi aika ankeaa talviautoilua.
4-vetoa pidän vähintään Haldex 4:n veroisena konstruktiona. Lisänä tässä on että etu- ja taka-akselin välisen jakon saa halutessaan lukittua 50%/50%. Tuota on tullut käytettyä nostaessa 1700 kg venettä luonnon luiskalta.
Hankkisinko nyt samanlaisen tai uudemman mallin Qashqain? Nissan laadun puolesta ei estettä olisi, mutta en kuitenkaan. Nissanilla ei ole Qashqaissa tai X-Trailissa voimalijoja jotka tyydyttäisivät tehojen tai muiden ominaisuuksien puoleen. Seuraavassa autossa tulee olla laillista- ja käytännön vetokykyä ainakin 2000 kg verran. Nyt toteutuu vain käytännön vetokyky. Noh, vetämistä tulee harvoin, pari kertaa vuoteen. Kerran vuodessa ahvenanmaan reissu ja sitten veneen kuljetus mökille ja alkutalvesta ylös ja säilytykseen. Tänä keväänä ei edes Ahvenanmaalle tarvitse omalla lähteä kiskomaan kun mennään kaverin Outlanderilla.
Huolloissa ei siis juuri ole poikettu kuin kerran vuodessa suunnitellusti ja vuosi sitten vaihdatin jo hyvissä ajoin öljyt automaattilootaan.