https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Qashqai 2007-2013

Vanhemmillani on tuollainen Qashqai 1.6 bensamalli, sitä vanhempaa koppaa. Eipä ole mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, ei tosin ole paljon ajettukaan. Epämukava alusta, penkit on liian korkealla ja ahdas se on + kylmä talvella, mutta muuten ihan ok. Onhan se näppärä pyöritellä ja hyvä näkyvyys. Suorituskyky on mielestäni aika lailla sitä luokkaa mitä 1.6 koneelta voi odottaa tuossa kopassa. Ei mitään ihmeellistä mutta ainakin kaupungissa ihan ok.
 
Kiitos vastauksesta. Suorituskyvyllä ei nyt suurta merkitystä ole, tuo peräkärryn veto toisinaan on suurin kuormitus autolle.

Sinänsä kauppareissuja kummempia pahemmin tehdä, ajosuorite suuntaansa noin 10 kilometriä.

Pomminvarmaa japsia osasinkin odottaa, katsotaan mihin päätyvät.
 
JamoS sanoi:
Sehän tässä olikin pointtina. Tarkoitus turhia kuluja pienentää, niin uutta ehdotellaan. Muita älynväläyksiä?  :rolleyes:

No ei tuohon 12-14 haarukkaan kyllä kovin paljoa tarttisi lisätä, kun jo 17 alkaa saamaan uuskorista. Tosin vasta Visia-karvalakkina tai melko paljon ajettuna Acentana => wanhakoppasessa saannet enempi autoa pienemmällä rahalla tai ainakin mukavammin varusteltuna :)
 
Tiedostan kyllä tuon hintaongelman, mutta se vesittää vanhempien alkuperäisen idean. Ihan hyvin voi pitää nykyiset molemmat autot jos auton vaihdossa tarvii lykätä lähemmäs 10k€ lisää.

Tarkoitus siis saada kahden auton hinnalla yksi, ei intoa hankkia velalla väkisin uudempaa.
 
Sande sanoi:
Pientä päivitystä tähän ketjuun... Parin kuukauden päästä 4 vuotta ikää Datsunille tulossa ja mittarissa nyt (vasta) 60 000 km. Takuujuttuja ollut muutamia; 1. toinen puolisko takapenkistä ei suostunut alkuun kippaamaan. 2. sitten oli joku takaisinkutsu jossa vaihdettiin turbon letku ja 3. Viime talvena vaihdettiin uusi akku takuuna sekä letkulämmitin ja ylläpitolaturi jotka olivat nyykähtäneet. Muuten ei sitten ole vikoja (kop kop...) ilmaantunut.

Auto on kyllä täyttänyt ne toiveet jotka sille hankkiessa oli asetettu. Momentimuunnin automaatti yhdistettynä kohtuullisen kokoiseen dielseliin ja nelivetoon on kyllä miellyttävä voimalinja. Mutta onhan tuossa aika kova kulutus, johtunee osaltaan öljynvatkain automaattilaatikosta, ja lisäksi aika viileä talvella. Webaston (ja letkulämmittimen) kanssa on kyllä hyvin pärjännyt, mutta ilman Webastoa olisi aika ankeaa talviautoilua.

4-vetoa pidän vähintään Haldex 4:n veroisena konstruktiona. Lisänä tässä on että etu- ja taka-akselin välisen jakon saa halutessaan lukittua 50%/50%. Tuota on tullut käytettyä nostaessa 1700 kg venettä luonnon luiskalta.

Hankkisinko nyt samanlaisen tai uudemman mallin Qashqain? Nissan laadun puolesta ei estettä olisi, mutta en kuitenkaan. Nissanilla ei ole Qashqaissa tai X-Trailissa voimalijoja jotka tyydyttäisivät tehojen tai muiden ominaisuuksien puoleen. Seuraavassa autossa tulee olla laillista- ja käytännön vetokykyä ainakin 2000 kg verran. Nyt toteutuu vain käytännön vetokyky. Noh, vetämistä tulee harvoin, pari kertaa vuoteen. Kerran vuodessa ahvenanmaan reissu ja sitten veneen kuljetus mökille ja alkutalvesta ylös ja säilytykseen. Tänä keväänä ei edes Ahvenanmaalle tarvitse omalla lähteä kiskomaan kun mennään kaverin Outlanderilla.

Huolloissa ei siis juuri ole poikettu kuin kerran vuodessa suunnitellusti ja vuosi sitten vaihdatin jo hyvissä ajoin öljyt automaattilootaan.

Huomenna olisi SE PÄIVÄ kun pitää vaihtaa aasialainen toiseen... Tuossa lainauksessani on auton 5,5 vuotinen historia kiteytettynä ja eipä tuon jälkeen ole muuta tehty kuin ajettu ja hommattu uudet kesärenkaat. Nyt mittarissa on 85 000  km. Vieläkään ei ole oikein pahaa sanaa sanottavana Qashqaista. Olisi melkein tehnyt mieli jättää se vaimon käyttöön, mutta ehkä 2 kpl isokulutuksisia dieseleitä samassa talaoudessa on liikaa...

Pieni summaus:
+voimalinja
+toimintavarmuus
+rengasäänet
+nitinät ja natinat puuttuvat edelleen

-isohko kulutus
-nahkapenkit kylmät talvella Webastosta huolimatta
-hallintalaitteiden askeettisuus ja vanhanaikaisuus

Toivon että vanha ratsu löytää hyvään kotiin  :)
 
Tuli talouteen toiseksi autoksi -11 Qashqai +2 2.0 bensa reilu 100tkm ajettuna puoli vuotta sitten. Kilometrejä ei tule kuin reilu 10tkm vuodessa, niin öljynkulutuksen seuranta on aika pitkissä kantimissa, mutta mitä tässä on seurannut niin näyttäisi vievän öljyä reilu 2dl/1000km. Tuo ei nyt itseä sinänsä haittaa lisäillä, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko tuo ominaista tälle kahden litran koneelle, vai onkohan tässä odotettavissa että kulutus lisääntyy koko ajan?
 
Tytär hommasi 2009 mallisen qashqain  2.0l diisselin tuossa loppukesästä.Eilen tytär  soitteli ja kertoi että auto heittää hälyt päälle pihalla vähän väliä. Kova tuuli ja sade aikaan sai ilmeisesti?  Aikaisemmin ei ole mitään ongelmaa hälyn kanssa.Onkohan tuolle mitään tehtävissä vai sovinnolla huoltoon vietävä?

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

 
Hmm..onpas vanha ketju vaikka kuuluu myydyimpiin autoihin. Mutta kysytään nyt silti, talouteen olisi todennäköisesti (ei olla vielä koeajettu) tulossa toiseksi autoksi tällainen faceliftattu 1.6 litrainen, manuaali tai automaatti.

Onko kellään siis kokemuksia millainen tämä ensimmäisen sukupolven faceliftattu eli 2010-2013 QQ on, talviominaisuudet ennen kaikkea kiinnostaa. TM:n talviauto vertailussa moitittiin lämmityslaitetta mutta siinä vertailussa olikin dieseli ja toiveikkaana pidän bensa-autoa jo lähtökohtaisesti lämpimämpänä. Mutta annan vetovastuun autosta enemmän tietäville, onko heitä täällä ? 👍🏻
 
5 vuotta ja 60000 km tuli autom.dieselillä ajettua. Webasto on kyllä dieselin kanssa lähes pakollinen varuste. Mitään  varsinaista vikaa autossa ei ollut tuona aikana. 4 veto toimi mallikkaasti, mutta harvahan noista nelikko on.

Edit. 2012 plus 2 malli oli kyseessä
 
Vm. -11 1.6-litran bensakoneisella tuli neljässä vuodessa 90 tkm. Vikoja ei ollut. Takuuaikana vaihdettiin kampanjatyönä joku rele, siinä kaikki mitä normaalihuoltojen lisäksi piti tehdä. Lämmityslaitteenkaan suhteen ei ollut valittamista. Tosin auto oli yöt katoksessa ja sisätilanlämmitintä tuli käytettyä paljon, joten olosuhteet lämmityslaitteelle olivat helpot. Kulutus 6.5...7.5 litraa satasella. Ajettavuuskin ok, vaikka autolehdet Qashqaita ovat sen suhteen moittineet.
 
Anopille ja appiukolle ostatin elokuussa 2012 tuollaisen 1.6 bensan. Kohtapuoliin tulee täyteen 7 onnellista vuotta ja mittarissa taitaa olla jo reilut 120 tkm. Vikoja ei ole ollut. Jarrulevyjä ja paloja on vaihdettu pariin otteeseen, talvirenkaat ovat alkuperäiset ja kesärenkaiksi ostatin pari vuotta sitten Bf:n Crossclimatet, joilla mennään vielä monta vuotta. Ei todellakaan syö renkaita tuo auto. Todella huoleton, kohtuullisen hyvin varusteltu perusauto 117-heppaisena ja manuaalina. Pelkillä huolloilla ja siellä tehdyillä lisätöillä on menty, vian takia ei ole tarvinnut ylimääräistä aikaa tilata.

Auto on asiallinen ajettava, ajoasento on korkea ja ryhdikäs, näkyvyys erinomainen, siksi sen ostatinkin, koska sopii erinomaisesti vanhemmalle parille.

Minusta Kassu on oikea perusautojen perusauto, mikään siinä ei ärsytä, mistään ei tarvitse laulaa ylistyslaulua, mutta kaikki toimii luotettavasti, tarpeeksi miellyttävästi ja kohtuu taloudellisesti. Kymmenen erilaista autoa silloin aikoinaan kävin heille koeajamassa ja Qashqaita suosittelin, täytyy tässä vaiheessa todeta, että hyvin osui  :)
 
IC1970 sanoi:
Pelkillä huolloilla ja siellä tehdyillä lisätöillä on menty, vian takia ei ole tarvinnut ylimääräistä aikaa tilata.

Duunikaverilla oli, tosin 4x4 diesel ja piti sen huoltoja kalliina ja oliko ne vielä 15000km väleikin.
 
Taky sanoi:
Duunikaverilla oli, tosin 4x4 diesel ja piti sen huoltoja kalliina ja oliko ne vielä 15000km väleikin.
Muistelen että huoltoväli oli vuosi tai 30 000 km, kumpi tulee ensin. No, mulla tuli vuosi l. huoltoväli käytännössä 15 000 km.
 
Kerran vuodessa huollossa on käynyt, en muista mikä on km väli. Laakkosella tuo hoituu Porvoossa ja se on totta, että Nissanin huolto on aivan he-le-ve-tin kallis esim. Fordiin verrattuna, kun kyseessä on kuitenkin tuollainen aivan tavallinen perusauto. Appiukon huoltolaskuja olen välillä silmäillyt ja huomio kiinnittyi perusosien, kuten suodattimien ja öljyjen todella kovaan hinnoitteluun. Mikä Fordiin maksaa 200e, maksaa Nissaniin 400e, mikä Fordiin maksaa 400e, maksaa Nissaniin 700e ja sitä rataa. Aika hyvä kyllä ollut vertailla, kun Focus on myös perusvessa ja samassa rakennuksessa huolletaan.

En tiedä, onko tuo Laakkosen hintapolitiikkaa, vai yleensäkin Nissan-huoltojen tilanne ympäri maata. Oli miten oli, mutta törkeää rahastusta joka tapauksessa.
 
No nyt on emännän auto vaihtunut vuoden 2007 ja 235000 km ajetusta Lagunasta 2010 vuotiseen ja 117000 km ajettuun Qashqaihin.
Auto on 1.6 Acenta manuaalina Style Pack tasolla, auto on saanut kolme vuotta vanhana Finikor ruostesuojauksen (800 €) ja äänieristyskäsittelyn (400 €) ja takasisälokarit.

Qashqai on yllättävän hiljainen 215/55x18 renkaista huolimatta, ehkä juurikin tuon äänieristyskäsittelyn ansiosta.
 

Liitteet

  • C8220D52-8F5D-4DBE-8B9F-D1C8889BFDCC.jpeg
    C8220D52-8F5D-4DBE-8B9F-D1C8889BFDCC.jpeg
    84,4 KB · Katsottu: 318