https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pysäköintiavustimet (kamerat ja tutkat yms)

Mikko

Klassikko
Liittynyt
23.12.2013
Penguin sanoi:
On muuten tuon kuvan perusteella tosi alhaalla takaikkunan yläreuna. Kai siitä jotain taaksepäin kuitenkin näkee ja onhan autossa peilit.

Peruutuskamera on mielestäni tähän aivan pakollinen varuste. Näkyvyys taakse on monta kertaluokkaa huonompi kuin Sciroccossa, josta sieltäkään ei taakse mitään näe.
 
Mikko sanoi:
Peruutuskamera on mielestäni tähän aivan pakollinen varuste. Näkyvyys taakse on monta kertaluokkaa huonompi kuin Sciroccossa, josta sieltäkään ei taakse mitään näe.

Autoja peruutetaan sivupeileistä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Autoja peruutetaan sivupeileistä.

... ja näin betoniporsaat tms jää ehkä huomaamatta. Takakamera jos mikä on kyllä hintansa arvoinen hankinta.
 
Taky sanoi:
... ja näin betoniporsaat tms jää ehkä huomaamatta. Takakamera jos mikä on kyllä hintansa arvoinen hankinta.

Tutka kyllä hoitaa tämän. Kamerat kuuluu raskaaseen kalustoon ja niille joiden autoissa pitää olla kaikkia turhanpäiväisiä tingentangeleita, joita voi esitellä naapureille, "että hei kato mulla on tämmönenkin!!"
 
Tutkan piippauksesta ei oikein voi päätellä mikä este siellä on. Nyt autossa tutka ja edellisessä oli kamera, molemmissa omat hyvät puolensa ja paras olisi kun olis molemmat...
 
Kameran kanssa ei tarvi arpoa. Toki tämä yleistynyt hyödyke oli 99% porukasta turhake vielä 2009, ja nyt siitä on tullut pakollinen varuste  :rolleyes: Vähän kuin mukautuva vakkari 8)
 
off-topic, viime viikonloppuna piti lähetä todella ahtaasta välistä. Esteinä takana VW Polo ja Volvo V70, sivulla A4 ja mikähän siinä toisella sivulla olikaan. Aivan ei pokka pitänyt luottaa vain tutkiin, vaan hyppäsin autosta katsomaan reaalitilanteen, peilit kun näyttää että kohde olisi lähempänä. Hyvin olisi kuitenkin voinut luottaa tutkiin, penkkiä en viitsinyt nostaa ylemmäksi lattianrajasta että olisi (ehkä) ikkunoistakin nähnyt.

Hassua että paikalla lappoi porukkaa kuin pipoa eikä kukaan vaivautunut näyttämään toleransseja.

Ainakin räsässä punaisella kollohuudolla toleranssia on vielä 10 cm ja toleranssikin tuossa piti hyödyntää. DSG:n kanssa olisi (ehkä) ahdistanut.
 
Erilaisia pysäköintiavustimia on tullut käytettyä hyväksi jostain vuodesta 2005 tms. saakka enempi tai vähempi.

Tuolloin olin postilla duunarina, ja ajoon tuli senaikaisia Renault Kangoota, missä oli tutkat takana. Ihan kiva, mutta "SEIS NYT!"-piipityksestä oli kohteeseen n. puoli metriä.

Omaan autoon tuli hommattua kamera 2011 about kun Touranin mankan vaihdoin. Kamera tuli isossa autossa tuolloin hyväksi havaittua ja sitä on auton myymisestä asti tullut kaivattua. Etenkin kärryn kanssa pelatessa se oli must, kun koukun pystyi suoraan kärryn kidan alle ajamaan.

Jettassa ja nyt Golfissa on sitten ollut tutkat niin eteen kuin taaksekin, Golfissa vieläpä taskuparkkiassarilla varustettuna. Ihan niin hyvät pelkät tutkat ei ole kuin kamera taakse, mutta ajavat asiansa. Jettan kanssa etenkin huomasi, että pitkän perän kanssa oli välillä haasteita hahmottaa missä se on menossa esteen suhteen. Pystyperä on tässä hieman helpompi.

No onko nämä pakollisia? Ei ehkä. Hyviä ja hyödyllisiä? Kyllä mielestäni. Golfissa on nyt teoriassa mahdollisuus myös kameran asentamiselle OEM-tyyliin, joten aika näyttää tuleeko se siihen tutkien kaveriksi. Sitten voi peruutuskolhut olla puhtaasti omasta pöljyydestä johtuvia, jos vielä kolistelee pitkin poikin maita ja mantuja. :D
 
Minulla GLK:ssa on, ja oli autoa etsiessä wannabe-varusteita, birdview-kamera. On todella loistava pysäköitäessä kadun viereen, ajettaessa ahtaaseen porttikonkiin ja myös talliin ajettaessa jos tavaraa on enemmän kuin sallittua...
 
jols sanoi:
Minulla GLK:ssa on, ja oli autoa etsiessä wannabe-varusteita, birdview-kamera. On todella loistava pysäköitäessä kadun viereen, ajettaessa ahtaaseen porttikonkiin ja myös talliin ajettaessa jos tavaraa on enemmän kuin sallittua...

Birdview -kamerasysteemi on varusteista se, jota XC60:een ehkä eniten kaipaisin (muuttuvavälitteisen ohjauksen lisäksi). Tuo birdview tulee varmaan meidän seuraavassa autossa olemaan (olisko se auto sitten tuleva XC60, XC90 tai Superb).
 
Minulla ei juuri noista kameroista ole kokemusta, voisi olla että pidemmällä kokemuksella ei osaisi luopua. Muinoin koeajamassani X6:ssa sellainen oli ja kieltämättä tuossa möhkössä aivan paikallaan. Takapään ulottuvuus kun oli satunnaiselle koeajajalle varsin haasteellista ison koon ja erittäin viiston takalasin vuoksi. Lisäksi peruutuspeilista ei nähnyt käytännössä mitään, joskin sivupeileistä ihan ok.
 
Kahdessa autossa on takatutkat ollut (molemmat Poloja, eli pienimmät autot joita olen omistanut ;D ) täytyy sanoa, että kyllähän ne mukavat on. Ei sillä etteikö ilman pärjäisi mutta kyllä se vaan helpottaa elämää todella paljon, erityisesti silloin, kun niihin on jo tottunut. Kameraa en ole ikinä kokeillut mutta kyydissä katsellut moista ja mukavahan sekin olisi.
 
S-maxista löytyy kamera ja tutkat piippauksella. Kamera on loistava kuivalla ja aurinkoisella säällä mutta kun on sääolosuhteet sellaiset että sitä oikeasti tarvitsisi niin ei siitä näe kun pelkkää mustaa varustettuna auton piirtämällä grafiikalla. Tästä olen päätellyt että ainoa mihin sitä tarvitsee on karavaanarihommat kun yrittää vaunun eteen peruutella.
 
Kiinteiden esteiden kanssa pärjää tutkilla erinomaisesti. Työmailla käydessä pitää joskus vekslata ympäri montun / kaivannon reunalla, mm. tuolloin kamera olisi paikallaan kun tyhjän päälle ajamisesta tutkat ei osaa varoittaa ja montun reunaa ei peileistä näe.
 
pyllerö sanoi:
Kiinteiden esteiden kanssa pärjää tutkilla erinomaisesti. Työmailla käydessä pitää joskus vekslata ympäri montun / kaivannon reunalla, mm. tuolloin kamera olisi paikallaan kun tyhjän päälle ajamisesta tutkat ei osaa varoittaa ja montun reunaa ei peileistä näe.
Tämä on ihan totta. Kamera auttaa näissä hetkissä mukavasti. Kamera ei välttämättä anna nurkista kaikkein parasta kuvaa, sillä optiikan pitää monesti olla erittäin laajakulmainen, ja se sitten voi vääristää näkymiä. Pikku harjoittelulla kuitenkin erittäin hyvä kaveri.
 
Näkyykö muiden kameroista mitään pimeällä ? Ässä tarvitsisi kirkkaan lisäperuutustuikun jotta kamerasta pimeällä olisi apua.
 
Tuo pimeällä peruuttelu on ehkä se akilleen kantapää kameroille. Touranissa oli pari peruutusvaloa leditettynä tyyliin väkevimmillä ledeillä kun siihenaikaan löytyi, ja niillä kyllä näki peruutella.

Jos kamera tulee, niin varmaan tulee rakenneltua jotain leditystä peruutusvaloonkin. Niistä nimittäin löytyy hehkulankaan verrattuna aika paljon paukkua. Eihän tuo laillista ole kait, mutta...
 
Vanhassa autossani (Nissan P12 2005) oli peruutuskamera, jos sen joskus paskasta muisti putsata. Ei sitä tullut vilkuiltua oikeastaan ollenkaan, kun oli hyvät sivupeilit (korkeat ja etäällä)

Nyt on paljon pienempi auto ja sen sivupeilit ovat onnettomat, että ei saa mitenkään ilman lisäpeiliä näkyviin auton renkaiden/takapuskurin kohtaa ja näkisit ajossakin sitten ne takana tulevat autot.

Tähän autoon varmaankin asennan sitten, kunhan tuolta kiinasta joskus kännipäissäni tilaan sen android mediakeskuksen :p

 
Kätevä varuste tämä kamera kyllä, toimii pimeässäkin mainiosti ja valo riittää marras-joulukuun pimeydessä. Avautuvan luukun takana oleva kamera on aina puhdaskin.
 
Tuo Bemun vehje on jo melkoista hifistelyä. No ei se haittaa että asiat kehittyvät.
Pääasia, että on toimintavarma. Siitä kai saadaan aikanaan tietoa.

Kolmas auto menossa, jossa on takatutkat. Ensimmäinen, jossa on tutkat myös edessä pysäköintiavustuksella,
sekä peruutuskamera.

Volvoon otin takatutkan ajatuksella, että silmä ei välttämättä kaikkea näe. Vaikka pientä pipopäätä siellä takana.
Silloin totesin, että tutka on hidas. Eli jos peruuttaa reippaasti, tutka ei ehdi edes piipata ennen kuin kolahtaa.
Niin ei käynyt, mutta tutussa paikassa huomasin että tutka ei ehtinyt mukaan.
Eli maltilla.

Skodassa oli takatutkat ja niitä en koskaan laittanut "rasituskokeeseen".

Nyt Fordissa on tutkat joka nurkalla, sekä peruutuskamera.
Kamera näyttää myös pimeässä melko hyvin. Kuva on rakeinen.
Sen sijaan toteutus ei ole yhtä hyvä kuin Eskoopilla. Jos on sotkussa, ei siitä paljon ole apua.

Lähinnä käyttö on nyt ollut sitä viimeisen sentin hakua.
Siinä vaiheessa tutkat ovat huutaneet punaisella jo hyvän aikaa.
Peileistä peruutan, kamerasta vilkaisen varmistuksen että mitään ei takana näy.

Tutkat tosiaan huutavat hillittömästi jo kun matkaa on vielä sen 30 senttiä.
Tästä voi myös päätellä, että ajan taskuparkkiin pienempään koloon, kuin tuo avustin.

Hyvin olen pärjännyt ilman tutkia ja kameroita, pärjäisin jatkossakin.
Pidän niitä kuitenkin varsin hyvinä tuotteina ja mikäli eivät seuraavaan peliin maksa aivan törkeitä,
löytyy moiset tulevistakin autoistani. Täytyy kuitenkin muistaa, että ovat apuvälineitä,
joiden avulla voi tehdä varmempia päätöksiä, mutta niitä ei passaa syyttää, jos jotain menee pieleen.
 
Volvoon otin takatutkan ajatuksella, että silmä ei välttämättä kaikkea näe. Vaikka pientä pipopäätä siellä takana.
Silloin totesin, että tutka on hidas. Eli jos peruuttaa reippaasti, tutka ei ehdi edes piipata ennen kuin kolahtaa.

Sama havainto. Kun peruutin mökillä, tuiki tutussa paikassa koivuun, oli takaraivossa sama ajatus: miksei tutka ilmaissut mitään? Kunnes oivalsin, että olin ollut sitä nopeampi :(.
 
pyllerö sanoi:

Kyllä, erityisesti gadget-arvolla mitattuna. Tuossa ajassa kun heiluttelee käsimerkkejä kameralle, olisi pistanyt auton viisi kertaa parkkiin. Toki ymmärrän kyseessä olevan esittelyn, mutta listaisin nuo ominaisuudet käytännössä täysin turhiksi kikkailuiksi.
 
Quality sanoi:
miksei tutka ilmaissut mitään? Kunnes oivalsin, että olin ollut sitä nopeampi :(.

Onneksi ei omalla kohdalla hidastellut: Varmistin katsomalla, että koko iso parkkialue on tyhjä, joten tavoistani poiketen peräytin ruudusta huomattavan reippaasti. Tutka rääkäisi, joten jarrut pohjaan että mitä nyt? No olihan sinne suoraan taakse vain muutamassa sekunnissa kasvanut täysikokoinen lyhtypylväs  :-[ Sen jälkeen olen pakitellut hitaammin.

Takatutka on oikein kiva, mutta haluaisin tutkat myös etunurkkiin. Suoraan eteenpäin osaan arvioida etäisyyden tyydyttävästi, mutta jyrkästi kääntäessä etukulmia on vaikea arvioida, että pyyhkivätkö ne viereisen auton kylkeen vai onko tilaa liiankin tuhlaavasti.
 
Vaikka tuolta http://eud.dx.com/category/parking-sensors-736 ja etukulmiin kiinni. Näyttää etäisyyden nuo parin kympin vehkeet ja katkasijalla käyttöön, niin toimii vain tarvittaessa. Hyvin toimivat kolhun jälkeen vaimon exässä. Uuteen en ole saanut vielä paikalleen laitettua. Nm. "kolhua odotellen"