https://tummennuskalvot.fi/

Pyörän mutterit

Trilisser

Uudenkarhea
Liittynyt
31.3.2016
Mahtaakohan tarvikeliikkeistä saada pyöränmutterisarjoja ollenkaan? Ainakin heitin nettisivuilta ei tunnu löytyvän. Vaihdoin juuri talvirenkaat ja taas ainakin 4 mutteria jumittui pulttipyssyn hylsyyn kiinni, että piti lyödä irti tuurnalla (ovat nyölääntyneitä).
 
Tuolla oman fordin autotallissa jo urputin, kun joku älypää on keksinyt laittaa sellaisen peltikuoren alkuperäisten renkaan muttereiden päälle. Itsellä myös mutteri jumissa pulttipyssyn hylsyssä, jäi homma kesken.

Kiitos vinkistä, motonetissa näyttäisi olevan uudet mutterit saatavilla ilman tuota peltikoristetta!
 
Ja muistetaan sitten myös ne oikeanlaiset olat/kartiot niissä mutterissa/pulteissa niin pysyy pyörät kiinnikin eikä mutteri/pultti kairaa itseään esim. aluvanteeseen sisään :)
 
Tekeekö Febi-Bilstein-merkkisillä muttereilla mitään?
Orkkislaatua todennäköisimmin - ainakin Saksalaisissa

Tämmöset mulla volkkarissa on:

anzAqoC.jpg
 
Kysytään nyt vaikka tässä ketjussa, että sopiihan Dezent TD vanteisiin samat pultit kuin Volkkarin alkuperäisiin aluvanteisiin? Ainakaan auton mukana ei tullut toisia pultteja. Golf Sportsvan kyseessä.

Yleensä olen tottunut käyttämään alkuperäisiä vanteita molemmissa sarjoissa, niin ei ole tarvinnut tätä miettiä.
 
Vastaan nyt miten parhaaksi näen. Volkkarissa alkuperäisenä peltivanteet ja alumiinivanteet kiinnitetään pultilla. Pultilla missä on pallokanta, ei kartio. Markkinoilla on tarvike vanteita mitkä myös kiinnitetään tuolla alkuperäisellä pallokannalla. Markkinoilla on myös tarvike vanteita mitkä kiinnitetään kartiopultilla. Sormella pystyt kokeilemaan vanteista selkeästi onko kartio muoto pultinreijissä vai pallomuoto(vertaa alkuperäiseen vanteeseen tuntumaa).
 
Just nuin, suoraan ei tarvikevanteesta voi pelkän merkin tai mallin osalta netin kautta sanoa mikä sopii.

Jotta asia ei olisi liian helpoo, niin tottakai pallokartioitakin on eri kartiosäteellä ja toisaalta niitä suoria kartioita eri kulmalla. Mutta *yleensä* jos vaikkapa volkkariin ostaa vanteet, niin sen pallokartio vaikkapa silloin on volkkarin pulteille sopiva. Etenkin jos on ns suorasovitteiset ostanut.

Mutta... pitäisi siis tarkka vanteen malli/tunniste tietää niin asiaan voisi tarkemmin vastata.
 
Tuolla oman fordin autotallissa jo urputin, kun joku älypää on keksinyt laittaa sellaisen peltikuoren alkuperäisten renkaan muttereiden päälle. Itsellä myös mutteri jumissa pulttipyssyn hylsyssä, jäi homma kesken.

Kiitos vinkistä, motonetissa näyttäisi olevan uudet mutterit saatavilla ilman tuota peltikoristetta!
Kun nyt sattui tämä topic silmiin niin tähänkin voisi vastata että Fordin HA-muttereista voi tuon peltihatun ottaa/jättää pois. Sen jälkeen mutteri käyttäytyy hyvin lopun elämänsä, 18mm kanta tämän muutoksen jälkeen sen alkuperäisen 19mm sijaan.
 
Pulttien sopivuuden kanssa on syytä olla tarkkana. "RenkaatVaihtoon"-firma lähetti minulle talvipyöräpaketin (renkaat+vanteet) mukana vääränlaiset kartiopultit. Toimitettuun Rial KK 707 V2-vanteeseen kuuluu valmistajan mukaan samanlaiset pallopultit kuin Tiguanissa on vakiona.

Vanteen valmistajalta löytyy tarkat tiedot, kuvassa olevat noille minun vanteille.
 

Liitteet

  • Vanteen_tiedot.png
    Vanteen_tiedot.png
    170 KB · Katsottu: 45
Joo, täytyypi näillä ohjeilla vielä tarkistaa sopivuus kun alkaa vaihto lähenemään.
 
Kysymys raatilaisille. Oletteko laittaneet pyörän pultteihin rasvaa pikkuisen. Volkkarin ohjekirja kieltää niiden rasvaamisen. Itse olen sipaissut pikkuisen rasvaa.
 
Joskus aikanaan tuli pikku sipaus laitettua. Sitten koin valaistumisen ja opin valmistajan ilmoittaman kiristysmomentin pätevän kuiville kierteille ja rasvaamalla menee tämä mitoitus aivan pieleen.

Kuivana siis. Mitään vaikeaa ei oikein kiristettyjen pulttien avaamisessa ole ollut joten en tiedä mitä ongelmaa sillä rasvaamisella poistaisin. Uusia sillä voi kyllä aiheuttaa.
 
Joskus aikanaan tuli pikku sipaus laitettua. Sitten koin valaistumisen ja opin valmistajan ilmoittaman kiristysmomentin pätevän kuiville kierteille ja rasvaamalla menee tämä mitoitus aivan pieleen.

Kuivana siis. Mitään vaikeaa ei oikein kiristettyjen pulttien avaamisessa ole ollut joten en tiedä mitä ongelmaa sillä rasvaamisella poistaisin. Uusia sillä voi kyllä aiheuttaa.
Mites kuparitahna? Sitä olen muistaessani vähän sipaissut pulttiin.
 
Mites kuparitahna? Sitä olen muistaessani vähän sipaissut pulttiin.
Ei oikein sovellu syystä että sitä herkästi menee myös aluvanteelle ja ne ei oikein sovellu yhteen.
Tervasprayta hiukan niin pysyy pultit ja kierteet kunnossa kunhan muuten ei pyörittele vehkeitä hiekassa.
Jos pitäisi autoa vuoden - pari, en rasvaileisi muttereita tai pultteja.
 
Huollossa suositeltu ja olen käyttänyt pultti- ja mutteritervaa.
Vähän on ärtsy haju.
Parempi olla mainostamatta, mutta M-kirjaimella alkaa yksi myyjä. :)
 
Kuparitahnaa olen laittanut jo pidemmän aikaa. Pieni sipaisu ainakin kun on uudet pultit. Niin nätisti lähtee auki kun seuraavan kerran vaihdetaan.