https://yliteippaus.fi/

Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi

Kas, ihan pahuuttani katsoin Torin tarjontaa hakusanalla 'kammet' ja halvimpina esiin tulivat yksipyöräisen ns. 'homogeeniset' 150 milliset nelikantti ( sopivat suoraan kuntopyörääni) kammet ( eli kumpikin yhtä kaareva) poislukien sen polkimen jengaa. Otin pois kuljeksimasta, saanen kokeilla niitä jo tulevana viikonloppuna. Ovat juu lyhyet mutta silti. Oli vähän aie että niitähän voisi käyttää säädettävien kampien pohjana ...... joskin kun ovat terästä mutta valua niin eihän niitä saa hitsattua.
 

Liitteet

  • 2B910D8D-C090-4B87-96CC-E0B97C972C0F.jpeg
    2B910D8D-C090-4B87-96CC-E0B97C972C0F.jpeg
    186,1 KB · Katsottu: 4
Viimeksi muokattu:
Nooh onhan siellä ja vaikka mitä, ehkä luontevin ja arvokkain myytävä olisi Kona Unit X M-koko (renkaat 27,5" x 2,8"). Jossain kohtaa käytiin frouvan kanssa yhtäaikaa 'jossain' ja silloin tämä oli enempi käytössä, nyt vähän tyhjän panttina.
Laitoin myyntiin maanantaina ja muutaman tunnin kuluttua sain ensimmäisen yhteyden oton. Minulle ei sopinut näyttää tätä eilen joten 5 kilsan päässä asuva kaveri kävi katsastamassa tämän tänään. Tuli paikan päälle pyörällä, kokeili pyörääni ja sanoi ostavansa sen. Tarjosi korvausta jos vaikka toisin sen hänelle autolla osoitteeseensa, sanoin että menee ihan samaan rahaan, olen kumminkin lähdössä uimaan ja tästä ei olisi sen koommin vaivaa.

Se kävi helposti.

Nyt Trekkiä myymään, siihen on jo kauan sitten ilmoittautunut yksi jonoon, katsotaan putoaako se kauppa sisään yhtä nätisti 😊
 

Liitteet

  • 9CA65983-1A86-4732-9A99-1F27FA5D4566.jpeg
    9CA65983-1A86-4732-9A99-1F27FA5D4566.jpeg
    245,1 KB · Katsottu: 29
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: MRe
Pöh, eivät kerenneet nuo super lyhyet kammet täksi viikonlopuksi.

Tätä kampien pituutta nyt ihmettelen urakalla, sieltä täältä laskien mun pitäisi edetä/kokeilla 160-165 millisiä kampia.
 

Liitteet

  • 9BE6D7C8-C2B1-4663-9DD7-B6DD6A4B3B60.jpg
    9BE6D7C8-C2B1-4663-9DD7-B6DD6A4B3B60.jpg
    47,4 KB · Katsottu: 9
  • AEC34F55-1538-4854-BEBA-EB682C6C5713.jpg
    AEC34F55-1538-4854-BEBA-EB682C6C5713.jpg
    65,6 KB · Katsottu: 8
  • 86B6FCF6-B6EE-4B6A-92D1-383285C0C555.jpg
    86B6FCF6-B6EE-4B6A-92D1-383285C0C555.jpg
    39,7 KB · Katsottu: 9
Jäi tuosta edellisestä mallennus miten lyhyt kampi vaikuttaa ajamisen ’ilmavuuteen’, jokainen 5 mm. jonka lyhennät kammesta laskee polven yläkuolokohtaa n.10 millillä (kammen lyhyydestä toinen 5 mm. joskin kun samalla tuo kammen lyhentämisen myötä satula nousee 5 mm. niin polven yläkuolokohta laskee n.10 mm. lantioon nähden).
 

Liitteet

  • 63503BE9-967F-47E2-8818-CAE06FEB853C.jpg
    63503BE9-967F-47E2-8818-CAE06FEB853C.jpg
    100,1 KB · Katsottu: 20
Viimeksi muokattu:
^toisaalta,satula nousee myös 5mm ja ajoasento muuttuu. Mulla on pyörästä riippuen kammet 165-175 mm, yleisin taitaa olla 172,5 tai 170.
 
Enpä ole koskaan ajatellut asiaa siltä kannalta, että polvikulma muuttuu kammen pituuden myötä, mutta tottahan tuo on. Kickrssä kiinni olevassa CC:ssä näyttää olevan 172,5 mm kammet ja samat mahtaa olla myös ajo CC:ssäkin. Ihan hyvin nuo tuntuu passaavan tällaiselle keskimittaiselle miehelle.
 
^toisaalta,satula nousee myös 5mm ja ajoasento muuttuu.
Näin tekee, siinä kohtaa voi tupauttaa stemmin päällä olleen 5 mm. spacerin stemmin alle niin torso pysyy jämptisti samassa kulmassa satulaan nähden.

Jännä jos päädyn käyttämään tuossa ’uudessa’ a-a pelissäni 160 mm. kampia, sattumoisin joskus harrastamiseni alkuvuosina ajelin 175 mm. kammilla. Aika-ajopyörässäkin.

Tuossa oli muytävänä yksi vanha siisti a-a peli jossa oli 160 mm. Rotorit samoin kun Sram Red 2X10 vaihteet, oli hilkulla etten ostanut sitä ’pyykättäväksi’ (vaihtaa osia ja myydä eteenpäin) tai osiksi. Tuollaisia kampia kun ei löydy oikein mistään eli ei saa rahallakaan.
 
Minun Tunturin E80:en penkin korkeuden säätö on varsin köpönen joskin olen 'parantanut' sen jo kaksi kertaa paremmaksi. Satulatolpassa on alkujaan reiät vain 30 mm. välein, olen porannut siihen välireiät eli säädön tarkkuus tuplaantui.
Aprikoin jonkun säädön vielä itse penkin kiinnitystappiin joka on täyttä puuta. Tarkka säätö olisi saatu aikaiseksi isolla lautasella toteutetulla pultilla, meinasin että vähän krouvimpi manuaalinen säätö riittää. Ehdotin laitosmiehellemme tappia keskelle
ja siihen sitten 1/2/5 mm. säätöprikat.

Ja tällainen siitä sitten tuli. Tosiaan tuo satulaklemmari 'makaa' pieneltä kulmaltaan tuon satulaputken päällä, prikoilla saan penkin säädettyä riittävällä tarkkuudella vs. alkuperäinen 30 mm. säätöväli .......:D

Eka kuva nolla tilanteessa, toisessa kuvassa 1+2+5 millin prikkojen kera.
 

Liitteet

  • 1C719FE1-BB4F-412B-9730-8F9518CBEFC9.jpeg
    1C719FE1-BB4F-412B-9730-8F9518CBEFC9.jpeg
    102 KB · Katsottu: 28
  • 62DD6E13-C097-48FD-BE61-2426FB31AD2A.jpeg
    62DD6E13-C097-48FD-BE61-2426FB31AD2A.jpeg
    100 KB · Katsottu: 20
  • 1A9D3EF5-E93B-4152-ABC4-55279D7175D8.jpeg
    1A9D3EF5-E93B-4152-ABC4-55279D7175D8.jpeg
    143,2 KB · Katsottu: 33
Eilen tulivat nuo odottamani lyhyet kammet, olivatkin hieman pidemmät. Esim. ebay:n myyntilistoissa on materiaalia 152/165/170 pituisina. nämä ovat 152 mm. pitkät. En 'ehtinyt' vaihtamaan niitä vielä eilen, yhteisen aamukahveemme jälkeen 'jouduin' sanomaan avovaimolleni:'nyt lapsettaa sen verran että mun on pakko vaihtaa ne vielä ennen töihin lähtöä, ei mene kuin pari sekuntia ...... ' Työkalut ulosvetimineen olivat jo esillä ja homma oli niin kuin pitikin eli 5 minuutin homma. Ja kun kampi lyheni 18 mm. niin samoin tein pystyin nostamaan penkkiä sen satulaputken yhden reiän eli n. 15 mm. verran. Pikkasen pyörittelin ilman kenkiä/ vastusta, kylläpä jää jalat 'suoraan'. Koekampien sopivampi pituus olisi ollut 160 mm., nyt vain sattuivat nämä osumaan näkökenttään vain 5 euron hinnalla niin kokeiluun vain.

Treeniohjelmani tämän päivän osio on kevyttä kuntopyöräilyä, illalla kokeilen eri tehoja ja seuraan tuntemuksia/ sykettä.

Avokki jäi kotiin etäilemään, tehnee jonkun pyörätreenin päivän aikana, taidan saada jo jotain palautetta päivän aikana. Hänen lantionsa elää turhan vahvasti 170 mm. kampien kanssa, saas nähdä mitä tykkää näistä.
 
En tiä. Otin vuoden alkuun lomaa, että olisi tullut ajettua. Heti loman aluksi tuli pienii ”flunssa” ja samalla garmin (ja oura) alkoi vilkuttaa punaista. Ajoin yhden semi-kevyen lenkin ja siitä toipumiseen meni viikko. No loma kokonaisuudessaan meni sitten reisille ja kävin vain kävelylenkillä päivittäin. Sama jatkui melkein koko tammikuun kun ei kelitkään suosineet. Nyt sitten eilen otin sähköpyörän esiin ja vedin kahden tunnin ja 30km lenkin maastossa ja ulkoiluväylillä. Taas mittarit huutaa punaisella. Mikähän perkele tässä oikein on? Kai sitä pitää joku lääkäri varata.
Ja taas tiistaisen semi-kevyen sähköpyöräläpsyttelyn jäljiltä mittarit huusi hoosiannaa. Sain nyt aikaseksi varata ajan lääkäriltä. Mehiläiseltä löytyi urheiluläkäri-kardiologi, joten eiköhän tähän jotain selvää saada. Ainakin sen, että pitääkö noita numeroita tuijottaa vai ei.
 
Nyt olemme kumpanenkin tehneet koeajon näillä 152 millisillä kammilla (aiemmat 170 mm.) satulan 15-16 millin noston jälkeen.
Jos vaikka tutkimukset kertoivatkin että itse pyöritys ja ajaminen ei muuttuisi niin otaksuin tässä olevan jonkun koiran haudattuna. Ajattelin että pyöritystä tulisi lisätä ( pii r toiseen) pinta-alan muutoksen suhteessa eli lyhyemmillä tulisi pyörittää noin 1/4 osaa enemmän (eli jos 80 rpm/170 mm kammet niin 100 rpm/152 mm kammet). Ja ketut, voiman tuotto on jokseenkin sama samoilla kierroksilla, kun poljetaan jalka enempi suorana lyhyempää liikerataa niin siitä ’vapautuu’ energiaa helpommin kuin pitkillä kammilla. Minkä eritoten huomasin oli vakaampi istuminen satulassa, olen kokenut tuon semipehmeän sisäpenkin ’vaikeaksi tapaukseksi’, nyt lantiokulman avautuessa istuminenkin oli helpompaa.
Helpon ajoni sykkeet/ keskiteho/ kuljettu matka pysyivät n. samoina kuin ennen joskin tekeminen tuntui helpommalta.

Olin jotenkin varma että muutos olisi liian suuri ja tämä tuntuisi pelleilyltä mutta ei, tämä jonkun tutkijan taulukko istuinkorkeudesta keskiöön nähden/kampien pituus tuntuu toimivan (istun 72 sentissä).

Avokki oli ehkä jopa minuakin vakuuttuneempi, taisi lantion vatkaus hävitä ?
 

Liitteet

  • 0B498375-EFDF-4033-8CFD-7779E0B12024.png
    0B498375-EFDF-4033-8CFD-7779E0B12024.png
    168,4 KB · Katsottu: 4
Viimeksi muokattu:
Frouva ajeli tänään matalakadenssisia voimavetoja ja oli edelleen sitä mieltä että nyt tuntuu paremmalta/helpommalta kuin ennen.

Asiasta toiseen eli pitäisi saada näihin spaiderittomiin gxp kampiin kiinni kahdet rattaat (22/32), miten se onnistuisi?
 
En tiä. Otin vuoden alkuun lomaa, että olisi tullut ajettua. Heti loman aluksi tuli pienii ”flunssa” ja samalla garmin (ja oura) alkoi vilkuttaa punaista. Ajoin yhden semi-kevyen lenkin ja siitä toipumiseen meni viikko. No loma kokonaisuudessaan meni sitten reisille ja kävin vain kävelylenkillä päivittäin. Sama jatkui melkein koko tammikuun kun ei kelitkään suosineet. Nyt sitten eilen otin sähköpyörän esiin ja vedin kahden tunnin ja 30km lenkin maastossa ja ulkoiluväylillä. Taas mittarit huutaa punaisella. Mikähän perkele tässä oikein on? Kai sitä pitää joku lääkäri varata.
No nyt oli lääkäri varattuna. Kardiologi-urheilulääkäri. Otettiin labrakokeet, EKG ja sydämen ultraäänitutkimus. Ei mitään hälyttäviä löydöksiä, kaikki arvot kuten pitää. Sydämessä ei mitään vikaa. Epäili myös, että vuoden vaihteessa on ollut joku pöpö, minkä seurauksena sydän edelleen lyö hieman liian tiheästi.

Tuollaiseen jos menee, niin kannattaa katsoa mitä työterveys korvaa tai sitten pitkä vilkaisu lompakkoon. Kokonaiskustannus tonnin luokkaa.
 
Canyonilla alennusmyynti. Neuron ON 6 tai 7, 600eur hintaeroa, onko perusteltavissa? Itse olisin ON 6 kannalla kun halvempi mut jos fiksummat osaa perustella.
 
Käytännössä ero näyttäisi olevan jousituksessa ja vaihteistossa. Mä en kauheasti ole innostunut noista 10sp vehkeistä, mutta onko se 600€ väärti…? Seiska voi olla inan kevyempi johtuen keulasta.

Ei tuo kutonen huono ole.
 
Onpa ihan merkittävä tuo Trail-ale Canyonilla. Taitaa pyörienkin kysyntä sakata. Korona-aikana ostettiin ihan todella paljon näitä eli kysyntä nyt laantumaan päin ja nyt muutenkin kiristetään kukkaronnyörejä.
 
Toinen asia, jota pohdin on M vai L-koko. 179/+90cm, voi olla jopa 92cm, jalan mitta. Ketterämpi on parempi, vaikeasti juuri siinä välissä. M koossa saisi reachia pidemmäksi stemmillä kun L koossa lyhentäminen aika mahdotonta..
 
Tai porukka odottelee uutuuksia, kysyntää oli kyllä koronapelossa kova kun ei oota myytiin vasta viime keväänä joka paikassa.
 
Toinen asia, jota pohdin on M vai L-koko. 179/+90cm, voi olla jopa 92cm, jalan mitta. Ketterämpi on parempi, vaikeasti juuri siinä välissä. M koossa saisi reachia pidemmäksi stemmillä kun L koossa lyhentäminen aika mahdotonta..
Tietysti koot vaihtelee valmistajien välillä, mutta mulla on kaikki fillarit M-kokoa (gräveli 54cm) ja pituutta heti 173 cm ilman sulkaa. Kanjoneita mulla ei ole.
 
M koossa saisi reachia pidemmäksi stemmillä
Stemmillä ei voi reachia muuttaa ;)

Neurononin geo näyttää lyhyeltä ja korkealta. Sikäli saattaisi ollakin sinun mitoilla oikean mallinen pyörä, minulle taas täysin väärä. Pituutta minulla on melkein 10cm vähemän, ja jalkaa jopa 15cm vähemmän. L olisi reachiltaan kodikas, mutta satulaputki on aivan liian pitkä. Ei vaan onnistu, vaikka monesti olen Canyonin hintoja katsellut.

Varoitan liian lyhyen pyörän vaikeudesta maastossa, varsinkin jos siihen alkaa pidempää istuma-asentoa rakentamaan vielä pitkällä stemmillä. Canyonin laskuri kyllä suosittelee mitoillasi M-kokoa, että ehkäpä minä olen vain väärä henkilö kommentoimmaan tähän 🙃
 
Asia, josta pidän pyörässä on pysty ajoasento eli niska ei saa olla yhtään kuten maantiepyöräilijöillä. Ilmeisesti pienemmässä koossa se olisi todennäköisempää mut poljenko sitten polvet suussa ja selkä pystyssä.. Ihmettelen, miten Canyonin ko'oista ei ole enemmänkin juttua netissä jos fillarit ostetaan pääasiassa suoraan tehtaalta netin kautta kokeilematta.
 
Asia, josta pidän pyörässä on pysty ajoasento eli niska ei saa olla yhtään kuten maantiepyöräilijöillä. Ilmeisesti pienemmässä koossa se olisi todennäköisempää mut poljenko sitten polvet suussa ja selkä pystyssä.. Ihmettelen, miten Canyonin ko'oista ei ole enemmänkin juttua netissä jos fillarit ostetaan pääasiassa suoraan tehtaalta netin kautta kokeilematta.
Pienemmässä koossa on lyhyempi emäputki, joka tekee ajoasennosta matalamman. Maastureista ei ole kokemusta, mutta ainakin mulle maantiepyörän, tai CC:n pituus on korkeutta tärkeämpi. Jos pyörä on sentin liian lyhyt, niin jatkuvasti tuntuu siltä, että ei tähän oikein meinaa mahtua.
 
Myös stack eli ylemmän ohjainlaakerin korkeus kasvaa Canyoneissa reilusti runkokoa kasvattaessa, mikä @dosetti :n tapauksessa olisi siis jopa toivottavaa. Edit: samaa juuri @ovi edellä kertoi.

Selviääkö mistään minkä pituisella stemmillä ko. mallit toimitetaan?