Kyllähän nämä on monimutkaisia tunneasioita, mutta en minä ole kokenut kummempaa ongelmaa pomppia premiumin ja Skodan väliä.
Onhan Skoda muovinen ja ei tarjoa fiilistä, mutta ei sitä tarjoa "hinnat alkaen" bisnespremiumikaan. Ihan uusimmista nyt taas ei ole kokemusta mutta aiemmin itsellä ollut E61 LCI "bisneskuli" on se edellinen mittari. Aika kolho se oli tuokin, joskin kitinätön, natinaton jne. Meillähän on edelleen perheessä sukupolvea vanhempi E39 BMW ja vaikka se tosiaankin on jo vanha, on sen materiaalit paljon paremmat kuin tuoreemmassa E61 mallissa. Siis ainakin sisällä, fiiliksen kannalta, vaikka pleikkarit yms. loistaakin poissaolollaan.
Olen myös aika paljon ollut kyydissä ja ajellutkin naapurin ceemelillä, ei tämä uusin, vaan edellinen koppa. Kovin on muovinen laite sekin, ei juuri fiilistä tarjoa. Mersu kuitenkin, saa tähdätä ajolinjoja keulamerkin läpi.
Aikanaan olin Ocu 2 räsää vaihtamassa A4 B8 Audiin, siis ihan vakavissani. Koeajo tappoi tuon vaihtoajatuksenkin ja tuolloin siis valinta oli ilman koeajoa E61 BMW. Tunnelma ja fiilis Audiin hypätessä oli että aha, tässähän ollaan omassa Skodassa. En itseasiassa juurikaan näe eroa akselilla Audi-Seat-Skoda-VW, valitettavasti. Syynä voi olla toki sekin että taloudellinen varantoni ei ole ikinä sallinut ruksia varusteita riittävästi jolloin Audikin ja varsinkin Mersu ja BMW alkavat olla vasta Premiumia. Satatonnia on se kynnysraja, ei siitä mihinkä pääse, mitä olen Mersun ja Bemarin konfiguraattoreita pyöritellyt ja sataa tonnia minulla ei ole autoon varaa laittaa rahaa.
Volvo? No en tiedä, mutta ei tuo vermovolvo ole lähellekään muutamaa vuotta vanhemman E39: tasolla. Jossain Skodan ja premiumin välissä se menee, tosin tuokin meidän kikotin on kuli. Ne on hyviä autoja, hyvyys alkaa tulla esiin vasta vuosien kuluttua. Aivan kuten Mersun ja Bemarinkin kohdalla. Audista ei valitettavasti ole kokemusta.
Minusta palkansaajalla on eväät käyettyyn premiumiin koska niissä arvo tippuu nopeasti, uuteen ei ole eväitä. Käyettykin voi olla loisto-ostos tarjoten paljon enemmän fiilistä kuin uusi Skoda/Tojota/VW/Audi jne. tuulipukukansan ajokit.
Ja tuosta meidän vanhasta E39:stä, miksi se on parempi kuin uudemmat vaikka kuli onkin? Materiaalit! Penkit on juuttikangasta mutta mukavaa ja kestäneet virheettöminä. Kojelaudan pinta "upottaa" ja on jotain nahalta tuntuvaa materiaa. Ratti toki kiiltää ja on iso kuin titanicin ruori. Kaikki katkaisijat, viikset yms. toimivat erittäin täsmällisesti. Ajettavuus kestää heittämällä vertailun mihin tahansa nykykikottimeen. Moottori käy kauniisti ja käyttöominaisuuksiltaan parempi kuin nykyiset pienet ahtokoneet, toki paukkua ei ole niin paljon, mutta käyttöominaisuudet. Kulutus on pienempi käytännössä kuin nykykikottimilla.
Mutta vastaus kysymykseen tai siis otsikkoon, en koe mitään ongelmaa pomppia tuulipukuauton (jos se muuten itseä miellyttää) ja premiumin välillä. Tilanne voisi olla toinen jos olisi se satku laittaa autoon rahaa ja seuraavassa vaihdossa olisikin enää 30k.