https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Premiumin Skodaan vaihtaneet?

NcP

Uudenkarhea
Liittynyt
6.2.2015
Foorumilla taitaa olla jonkin verran ihmisiä, jotka ovat vaihtaneen jonkin premium-merkin Skodaan (usein Octavia) varustehinnoittelun yms. syyn vuoksi.  Mitkä ovat fiilikset esim. vuosi tai kaksi vaihdon jälkeen?  Alkavatko ajatukset kääntyä taas johonkin erikoisempaan merkkiin, vai tuntuuko Skoda vaihtoehdolta seuraaksikin autoksi?  Itse käytin aiemin näitä normimerkkejä ja autokuume iski yleensä parin vuoden välein.  Audin kanssa on mennyt jo viitisen vuotta ilman vaihtohaluja, mutta nyt kilometrimäärä pakotti autonvaihtoon.  Saa nähdä kyllästyykö Skodaan taas vuodessa kuten aiemmin ja pää kääntyy taas kohti premiumia.  Toivon mukaan ei, rahaa säästyisi iso kasa  ;)
 
Monet eivät pidä Volvoa premiumina, enkä varsinaisesti minäkään.
Kuitenkin, S60, se vanhakoppainen, tuli vaihdettua Octaviaan.
Melko lailla juuri kaksi vuotta on nyt Octavia ollut.
Edelleen on ikävä tehoja, mukavuutta, äänettömämpää menoa, vaihteistoa,
sekä helpompaa puhtaanapitoa ja joitain varusteita.
Vastapainona huomattavasti taloudellisempi peli kaikin puolin, helpompi lastattavuus
ja ajettavuus varauksin.

En tosiaan tiedä seuraavan auton merkkiä, tai mallia, tai milloin edes on vaihto.
Kyllähän mieli tekisi palata, no, en nyt premiumista puhu,
mutta yleisesti ottaen luokkaa ylemmäs.
 
Minkä nyt kuka prenium merkiksi laskeekin,  mutta itse vaihdoin Saab 9-5 sta Ocu II seen. Aluksi tuntui hyvälle,  mutta kun vaimo aina muisteli Saabia aloin itsekin tutkimaan onko puheissa perää. Olihan tuon Ocun hyvät ajo-ominaisuudet tehty pitkältikin suht kovalla alustalla,  minkä totesin ajamalla A4sta jota siihen asti pidin "kovana"  autona. Audin alusta toimi kyllä hienommin. Kun sit poikien koivet ei enää mahtuneet takapenkille vaihdoin Ocun S80 seen.

Otsikon vierestä on sit seuraava vaihto kun Volvon jälkeen teki mieli korkeempaa ja alle vaihtui Rellun Grand Scenic. Tuo vaihto tuntui jotenkin paremmalle pidempään. Tuon jälkeen en ole preniumiin päässyt kiinni.

Nämä minun hyvin omakohtaisia rajoittuneita mielipiteitä.
 
Pitkäjalkaista sakkia.
Kun laitan penkin ajoasentoon, Ocussa mahtuu takana vaikka tanssimaan.
Mutta minulla onkin mittaa päästä maahan asti, kaikki 165 cm.
 
Mielestäni tuo tsekkiferrari on auto siinä missä muutkin. Pari edellistä on olleet premiumeja sivistysvaltiosta (F20 & A4), enkä nyt kokenut mitään vallankumousta vaikka tuossa nykyisessä on räpylä keulalla. Saattaa olla seuraavakin, tai sitten ei....
 
Tämä ei ole omakohtaista mutta hyvä ystäväni vaihtoi Mb (W212) mallin Suberbiin (184,dsg,4x4 jne) ja on ollut harvinaisen tyytyväinen, sanoi että samalla rahalla samoilla teknisillä ratkaisuilla (automaatti, neliveto jne) mersu maksaakin jo Suberb+toinen käyttöauto...

Itseäni ei ole Suberbissa "ahdistanut" kuin auton kapeus....5cm lisää ja auto sekä näyttäysi tasapainoiselta että olisi sisätiloiltaan tasapainoinen, nyt melko kanoottimainen sisältä.
 
Ajettavuuden puolesta Oculla (ainakin RS jossa tanakka alusta ja progressiivinen ohjaus) ajaa matka-ajoa aivan mukavasti- Toki jousitus on kova mutta mieluummin sellainen kuin löllyvä. Viimeistelykin kabiinissa ja korin saumoissa on hyvää tasoa, joskin nappuloista puuttuu se viimeinen herkkyys ja tunnokkuus verrattuna vaikkapa ex-Audi A 3 sedaniin. Tilaa näissä tuulipukukansan vehkeissä on enemmän kuin vastaavan hintaisissa Premiumeissa, mikä tietysti on plussaa mutta ei itselleni mikään kynnyskysymys.

Tunne- ja imagopuolella taas otettiin takapakkia ja rankasti. Skeida on vaan skeida, olipa malli tai hinta mikä tahansa. Plussaa siinä on se, että kukaan -ei kukaan- ole kateellinen eikä kiinnitä liikaa huomiota. Miinusta se, että preemiumien nuhapumppuversioilla ajavienkin on aivan pakko koettaa kiilata edelle ajoi miten rivakasti tahasa -arvovaltakysymys luulen. Välistä sitten näkee myrtsejä punoittavia naamoja taustapeilistä kun ei puhti aina riitäkään. Tunnettahan ei edes mallisarjan kärkimallit Skeidassa tarjoa tippaakaan, sitä ei muuta edes pitävällä kesäkelillä tuntuva voimakaan. Ulkonäkö on rauhallisen kliini, tyylikäskin ehkä, mutta kaunis se ei ole eikä ulkonäköön ihastu. Merkki-imagokaan ei luo tunteena hohtoa tai arvokkuutta vaan arkista puurtamisen tunnetta.

Mutta, ajaahan näilläkin.
 
Itse vaihdoin Octaviaan Mersusta (S212, W204, S211) ja kyllähän Skoda niiden jälkeen jokseenkin karulta tuntuu. Tilaa joo, tekniikkaa joo, mutta ei mitään fiilistä, vähän kuin tuulipuku.

Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt pitää vaikka väliaikaisautoksi ostamani E320CDI -- hirveästi ajettu, mutta silti paljon enemmän auto kuin Ocu.
 
Marko_K sanoi:
Itse vaihdoin Octaviaan Mersusta (S212, W204, S211) ja kyllähän Skoda niiden jälkeen jokseenkin karulta tuntuu. Tilaa joo, tekniikkaa joo, mutta ei mitään fiilistä, vähän kuin tuulipuku.

Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt pitää vaikka väliaikaisautoksi ostamani E320CDI -- hirveästi ajettu, mutta silti paljon enemmän auto kuin Ocu.

Joo, juuri tätä pelkään itsekin.  Varusteita kun on muutaman kerran renkattu ja uutuudenviehätys hävinnyt, saattaa Octavia tuntua aika karulta vehkeeltä.  Tosin omassa tapauksessa Skodaan tulisi selkeinä parannuksina neliveto ja automaatti, joita Audissa ei ollut.  Saapa nähdä...
 
Vaihdoin vuonna 2010 S-Mersun (S320CDI), jolla ajelin yli 6 vuotta, Superbiin. Meillä oli tuolloin myös Octavia, mutta koska kahdelle autolle ei enää ollut tarvetta, niin möin sekä Ocun että Mesen ja ostin sitten uuden Superbin tilalle.

Nyt olen omistanut kolme Skodaa ja kolme Mersua ja pari Volvoa (semipremium). Kaikki autot ovat olleet uusia, paitsi S-Mersu, joka oli 6000km ajettu.

Hinta-laatu -suhteeltaan Skodat ovat olleet parhaita autoja, kuten myös toimivuudelltaan, koska niissä on ollut vähiten vikoja. Takuukorjauksia varten ei ole tarvinnut Skodia pajalle viedä. Edullisia lisävarusteita on ostaessa mukavaa ruksailla  ;D

Mukavuutta tietysti S-Mersu tarjosi ja naapurien kateutta riitti  ;)
 
Tein siis yhden pykälän downgraden konsernin merkkien sisällä VW => Skoda. Yksilöitähän nämä on, mutta kyllä minun yksilöni oli 1200km kohdalla ekaa kertaa pajalla. Korjattiin huonon kokoonpanon jälkiä. Ja tuolla konsernifoorumissa on saman yhden mallin uutena hankittujen vikojen käsittelyyn topic johon on tullut 22kk:ssa 86 sivua viestejä. Tietoisena tästä vaihdoin ja sain oikeastaan juuri sitä mitä odotinkin...
 
Marko_K sanoi:
Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt pitää vaikka väliaikaisautoksi ostamani E320CDI -- hirveästi ajettu, mutta silti paljon enemmän auto kuin Ocu.

Tuotahan on tietty absoluuttisesti vaikeata mitata, mutta vaikka omani w246 (=etuvetoinen) ei olekaan "oikea" Mersu, niin jostain syystä kun välillä liikkuu muullakin kalustolla niistä ei tule ollenkaan fiilistä, omaan palaaminen tuntuu reilun vuodenkin/75000km:n jälkeen mukavalta.

Toistaiseksi mitä tullut ympärilleen katseltua, niin muu kuin tähtikeula - CLA Shooting Brake, ehkä uusi C:kin! - ei ole saanut aikaan tahtoo fiilistä.

Olenko kenties antanut aivopestä itseni....
 
Volvoa olen aina pitänyt premiumina siinä missä Saksan kolmikkoakin. Kuten autotallin puolella tuli mainittuakin, niin kolmen käytetyn Volvon jälkeen luvassa oli appiukon kokemusten, koeajojen sekä hinnan perusteella siirtyminen uuteen Skodaan. Ensin Superb Combi 2013 vajaan vuoden ja sitten vaihto paremmin varusteltuun ja modernimpaan 2014 Octavia Combiin. Molemmat tšekit olivat erittäin hyviä ajettavia, muotoilu miellytti ja oli mielestäni arvokkaamman oloinen kuin japanilaisilla ja korealaisilla, eikä kumpaakaan tarvinut kertaakaan käyttää merkkikorjaamolla.

Valitettavasti se yksi oleellisin puuttui, eli fiilis. Moni voi pitää hölmönä, mutta vain parikymmentä tuhatta ajettu Octavia vaihtui satatuhatta enemmin ajettuun ja neljä vuotta vanhempaan Volvoon. Välittömästi kuskin paikalle istuttua olo oli kuin olisi palannut kotiin pitkältä matkalta. Aivan toinen auto vielä käytettynäkin. Veri veti, ei voi minkään.

Ainakaan tällä hetkellä en enää vaihtaisi uuteen Skodaan tms., vaan mieluummin samalla rahalla käytetty preemiumi. Arvoautossa on arvoauton tunto ja fiilis käytettynäkin. Oman hankintalistan kärjessä nykypäivänä Volvo ja BMW, kolmantena varmaan Mercedes.
 
Kyllähän nämä on monimutkaisia tunneasioita, mutta en minä ole kokenut kummempaa ongelmaa pomppia premiumin ja Skodan väliä.

Onhan Skoda muovinen ja ei tarjoa fiilistä, mutta ei sitä tarjoa "hinnat alkaen" bisnespremiumikaan. Ihan uusimmista nyt taas ei ole kokemusta mutta aiemmin itsellä ollut E61 LCI "bisneskuli" on se edellinen mittari. Aika kolho se oli tuokin, joskin kitinätön, natinaton jne. Meillähän on edelleen perheessä sukupolvea vanhempi E39 BMW ja vaikka se tosiaankin on jo vanha, on sen materiaalit paljon paremmat kuin tuoreemmassa E61 mallissa. Siis ainakin sisällä, fiiliksen kannalta, vaikka pleikkarit yms. loistaakin poissaolollaan.

Olen myös aika paljon ollut kyydissä ja ajellutkin naapurin ceemelillä, ei tämä uusin, vaan edellinen koppa. Kovin on muovinen laite sekin, ei juuri fiilistä tarjoa. Mersu kuitenkin, saa tähdätä ajolinjoja keulamerkin läpi.

Aikanaan olin Ocu 2 räsää vaihtamassa A4 B8 Audiin, siis ihan vakavissani. Koeajo tappoi tuon vaihtoajatuksenkin ja tuolloin siis valinta oli ilman koeajoa E61 BMW. Tunnelma ja fiilis Audiin hypätessä oli että aha, tässähän ollaan omassa Skodassa. En itseasiassa juurikaan näe eroa akselilla Audi-Seat-Skoda-VW, valitettavasti. Syynä voi olla toki sekin että taloudellinen varantoni ei ole ikinä sallinut ruksia varusteita riittävästi jolloin Audikin ja varsinkin Mersu ja BMW alkavat olla vasta Premiumia. Satatonnia on se kynnysraja, ei siitä mihinkä pääse, mitä olen Mersun ja Bemarin konfiguraattoreita pyöritellyt ja sataa tonnia minulla ei ole autoon varaa laittaa rahaa.

Volvo? No en tiedä, mutta ei tuo vermovolvo ole lähellekään muutamaa vuotta vanhemman E39: tasolla. Jossain Skodan ja premiumin välissä se menee, tosin tuokin meidän kikotin on kuli. Ne on hyviä autoja, hyvyys alkaa tulla esiin vasta vuosien kuluttua. Aivan kuten Mersun ja Bemarinkin kohdalla. Audista ei valitettavasti ole kokemusta.

Minusta palkansaajalla on eväät käyettyyn premiumiin koska niissä arvo tippuu nopeasti, uuteen ei ole eväitä. Käyettykin voi olla loisto-ostos tarjoten paljon enemmän fiilistä kuin uusi Skoda/Tojota/VW/Audi jne. tuulipukukansan ajokit.

Ja tuosta meidän vanhasta E39:stä, miksi se on parempi kuin uudemmat vaikka kuli onkin? Materiaalit! Penkit on juuttikangasta mutta mukavaa ja kestäneet virheettöminä. Kojelaudan pinta "upottaa" ja on jotain nahalta tuntuvaa materiaa. Ratti toki kiiltää ja on iso kuin titanicin ruori. Kaikki katkaisijat, viikset yms. toimivat erittäin täsmällisesti. Ajettavuus kestää heittämällä vertailun mihin tahansa nykykikottimeen. Moottori käy kauniisti ja käyttöominaisuuksiltaan parempi kuin nykyiset pienet ahtokoneet, toki paukkua ei ole niin paljon, mutta käyttöominaisuudet. Kulutus on pienempi käytännössä kuin nykykikottimilla.

Mutta vastaus kysymykseen tai siis otsikkoon, en koe mitään ongelmaa pomppia tuulipukuauton (jos se muuten itseä miellyttää) ja premiumin välillä. Tilanne voisi olla toinen jos olisi se satku laittaa autoon rahaa ja seuraavassa vaihdossa olisikin enää 30k.