https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Premium auton tunnusmerkit

P

pantero

Vieras
Alla on ensimmäinen premium auto. Kun sitä harkitsin, tutkin myös muita samaan kokoluokkaan kuuluvia 4veto-premiumeja (Audi Q5, Volvo XC-60, MB GLK, BMW X3 ). Suunnilleen samanlaisella varustetasolla (yleensä alimmasta perusvarustelusta seuraava ylöspäin) ja haluamillani must lisävarusteilla (tehdasnavi ja vetokoukku) hintahaitari oli 60k€ – 65 k€. Kun pari, vastaavat tilat tarjoavaa edellistä autoani samoin varustein oli hintaluokassa 45-47 k€, laskin premium-lisähinnaksi noin 15 000 €.

Päätin jo silloin, että myöhemmin selvitän itselleni, mitä noilla lisä 15 k€:lla saa. Ohessa väliraportti, johon toivon kommentteja sekä ehdotuksia ja havaintoja mahdollisista muista premium lisäherkuista.

Olen itse rajannut pois paljon sellaisia ominaisuuksia, joita voi lisävarusteina ostaa tänä päivänä noihin verrokkiautoihin merkistä riippumatta. Muutamana esimerkkinä voi mainita adaptiivinen vakkari, kuolleen kulman vahti, automaattisesti vaihtuvat ajovalot, hyvät stereot, sähköinen takaluukku, ym.

Samoin moottoritehojen ja voimalinjan kohdalla olen nostanut kädet pystyyn. Moottori ja voimalinjahan sisältyvät jo valittuihin vertailuautoihin ( 4veto ja alle 10 s kiihtyvyys 0 – 100 km/h).

Tässä omaa listaani:

1. Imago ja naapurien kateusefekti

No, tästä en ole valmis maksamaan euroakaan. Sitä paitsi se taitaa olla myytti. Tosin olen huomannut joidenkin kanssa-autoilijoiden tarkastelevan NX:ääni, mutta se lienee enemmänkin uteliaisuutta uutta automallia kohtaan.

2. Yleinen laatuvaikutelma, erityisesti sisätiloissa

Epämääräinen asia. Monet uudet, halvemmatkin autot ovat sisätiloiltaan jo varsin tyylikkäitä. Lisäksi halvemman hintaluokan autoissa on erikoismalleja, joissa erityisesti sisätiloihin on panostettu (esim. GT, GSI, ym.). Tästä voisi hiukan maksaa extraa, ovathan nuo erikoismallitkin kallimpia.

3. Hiljaisuus, jämäkkyys

Kieltämättä premium auto mielletään hiljaisemmaksi ja laadukkaammin valmistetuksi, jolloin turhia nitinöitä tai koriääniä ei kuulu. Kyllähän NX on hiljaisempi kuin mikään aikaisempi omistuksessani ollut auto, joten hiukan extraa tästäkin voisi maksaa. Tosin muissakin autoissa on ryhdytty panostamaan meluttomuuteen.

4. Konepelti alumiinista

Liittyy painonhallintaan, mutta ei silti ole tullut vastaan normiautoissa.

5. Ylhäällä pysyvä konepelti

Kahdella pumppujousella toimiva, automaattisesti lukituksen aukaisun jälkeen ylös nouseva ja siellä pysyvä konepelti. Ei tarvitse pimeässäkään kiinnityshakasen kanssa tuhrata...

6. Sähköikkunoiden tuplanopeus

Sähköikkunat hidastuvat noin 5 cm ennen sulkeutumista. Mielestäni jonkinlainen premium-ominaisuus, hyöty tosin on hiukan hakusessa.


Mitäs tästä listasta puuttuu? Ei ole vielä koossa 15 k€, tai sitten pitää ryhtyä arvostamaan noita listan etupään kohtia korkeammalle...
 
4. ja 5. löytyy mm. kaikista uusista bemareista. Myös niistä pienimmistä. Samoin äänieristematto konepellin alta. Bemarissa alumiinia on muuallakin kuin vain konepellissä. Tavaratilan verhoilu on useammassa mallissa pehmeää velouria tai vastaavaa, eikä karkeaa huopaa.
 
Tavaratilan laadukkaampi verhoilu on premiumia, omassani se on tosin huopaa.

Itse mietin NX:n varapyörää premium-ominaisuudeksi, mutta sitä se ei taida olla, koska joihinkin SUVeihin sen saa ostaa lisävarusteena. Samoin verrokeissani (VW Tiguan) se oli ja (CX-5) ei ollut.
 
Kohta 5. Pumpulla varustettu konepelti löytyy jo nykyisestä VW Golf Variantistani. Samoin se löytyy tulevasta Passatista, joten ei ehkä premium -ominaisuus.
 
Pumpulla varustettu konepelti oli jo ainakin Passat 3BG:ssä. Taisi olla myös 3B:ssä?
 
Children of the damned sanoi:
Mites kahdella pumpulla ja ilman tuulihakaa. Tai pumpulla varustettu tavaratilan lattia.

Vielä pitäisin tuon kaksi pumppua, automaattinen ylösnousu ja ilman hakaa jonkinlaisena premium ominaisuutena.

Mitenkäs tuo 'pumppu'lattia toimii?
 
Yleisellä tasolla puhuttaessa ns. premiumin erottaa ns. taviksesta mielestäni neljästä asiasta, joista ensimmäinen on tärkein:

1) Merkin imagosta kuluttajien keskuudessa
2) Korkeammasta hinnasta sisältäen sekä auton hankintahinnan sekä varsinkin lisävarusteiden hinnoittelun
3) Lisävarustelistasta, joka on huomattavan laaja ja joka sisältää ns. uusia varusteita, jotka tulevat taviksiin sitten muutaman vuoden viiveellä
4) Joissain tapauksissa paremmasta laatuvaikutelmasta esim. käytetyt materiaalit tuntuvat laadukkaammilta ja osien sovitus tuntuu olevan kohdillaan, ja auto tuntuu muutenkin jämäkältä ilma ylimääräisiä hälyääniä. Tarpeeksi kun vielä laittaa rahaa niin myös mukavuuskin alkaa olla kohdillaan (tyyliin S-Mersu).

Sen sijaan absoluuttinen laatu ei kulje ollenkaan käsi kädessä premiumien kanssa, ts. samalla tavalla niitä menee remonttiin hajonneiden turbojen, jakopäiden, vaihdelaatikoiden ym. vuoksi, ja samalla tavalla niistä löytyy mallikohtaisia ongelmakohtia esim. tiettyjen paikkojen ruostumisherkkyyden tai vaikkapa alusta osien jatkuvan vaihtotarpeen muodossa. Myöskään mainitsemani laatuvaikutelma ei aina ole premiumin tae, jonka voi kukin todeta itsekin istumalla vaikka kuli 1-3-5 sarjan Bemun tai kuli A3:n tai A4:n kuskin paikalle. Laadun huokuminen ja ns. premiumfiilis on noista aika kaukana. Toki sen saa sitten niihin (merkittävällä) rahallisella lisäpanostuksella, joka ei kaikkien tavisautojen kohdalla ole mahdollista.

Yllä olevista neljästä kohdasta kohtien 1-3 tulee täyttyä aina, että voidaan puhua premiumista. Sen sijaan 4. kohta yksin ei tee autosta premimumia sitten millään. Toisin sanoen esim. Skodan melko laaja lisävarustelista ja konepellin kaasujousi - oli niitä sitten yksi tai yksitoista - eivät tee merkistä premiumia, koska muut kohdat jäävät täyttymättä.

Tuohon Panteron listaukseen noista premium ominaisuuksista voisi todeta, että hänen listaamansa kohdat 1-3 ovat hyvinkin ns. premiumin tunnusmerkkejä, mutta vastaavasti kohdat 4-6 voisiat ihan hyvin löytyä vaikkapa uudesta Nissan Notesta. Se, että kannattaako sitten maksaa autosta esim. tuo mainittu 15k€ enemmän on kiinni jokaisen omasta arvomaailmasta ja mieltymyksistä, ja ovatko nuo Panteron kohdat 2 eli laatuvaikutelma ja 3 eli hiljaisuus ja jämäkkyys tuon 15k€ väärti, vai saisiko ne jonkun taviksen kuorissa jopa "ilmaiseksi"?

Todennäköisesti etsivä löytäisi taviksen jossa nuo kohdat täyttyisivät, mutta se tavis olisi sitten todennäköisesti väärää merkkiä jolloin kohta 1 eli imago (+kateusefekti?) ei olisikaan sitten enää ostajan mielestä kohdillaan. Näin ollen voidaanko tehdä johtopäätös, että sitä maksettiin sitten 15k€ extraa kuitenkin pelkästä imagosta?  :)
 
Kaikenlainen viattomuus ja lastentautien puuttuminen tuonne 150-200tkm kohdille on Premiumia. Luo sellaiseen tunteen, että tuote kehitystä ei tehdä asiakkailla! Sulkee aika monta nk.premumia ainakin minun listoilta pois.
 
Yksi sellainen Premium tunnusmerkki ei koske yleensä auton ensimmäistä eikä toistakaan omistajaa. Eli natisemattomuus myös iän ja kilometrien myötä. Esimerkkinä vaimon museobemari 520i vuodelta 1998. Autohan on hinnat alkaen kulimalli koska on "suomiauto" eli maahantuoja on itse rustannut noihin Hangossa ilmastoinnin ja tehtaan jäljiltä ei taida olla kuin valopaketti (joka tuo myös sadeanturin yms.) koska tuolloin maassa vaadittiin valonpesimet.

Kukaan ei kiistä sitä etteikö auto olisi nykyautoihin verrattuna vanhanaikainen. Ei ole multimeedioita, himmeneviä peilejä (hei... itseasiassa onhan ne tuon valopaketin myötä) mutta siis kaikenlainen bling bling puuttuu. Nyt 17 vuoden iässä ja 220tkm ajettuna se ei silti nitise, ei natise, ei kitise, ei kolise vaan toimii kuin se kuuluisa junan vessa. öljyjä kun vaihtaa 15tkm välein ja joka toinen vuosi muutaman kympin linnunluut etuvakaajan ja tukivarren väliin niin ei kun kovaa ajoa. Myös kaikki materiaalit, esimerkkinä ne juuttikankaiset penkit, ovat täysin ehjät.

Tottakai aika on jättänyt jälkensä eikä esimerkiksi maalipinta ole todellakaan uudenveroinen mutta toisaalta hyppykuppa (ruoste) ei vaivaa missään rakenteita haittaavissa paikoissa. Pakoputkisto on alkuperäinen. Ainakin meidän aikaan isoin ja kallein remontti on ollut taka-apurungon runkopuslien vaihto (aika hapertanut) joka kustansi vajaan tonnin merkkiliikkeessä.

Rahallista arvoa tällaisellä autolla ei ole, paisti nyt tuon romutusmaksun tullessa sille tulee rahallista arvoa se 500-1500 euroa. Koska mitään vikoja ei ole, kaikki toimii ja esimerkiksi moottorin ominaisuudet pesee mennen tullen keskivertoisen nykymoottorin, niin käyttöarvo on hyvinkin korkea jos ego vaan kestää ajaa.

Silti, paalihan tuota odottaa heti kun vaimo aloittaa käytännön toimet auton vaihdon eteen. Siihen voi mennä vuorokausi tai viisi vuotta. Otappa selvää. Itse en siihen halua puuttua.
 
Jones sanoi:
Kaikenlainen viattomuus ja lastentautien puuttuminen tuonne 150-200tkm kohdille on Premiumia. Luo sellaiseen tunteen, että tuote kehitystä ei tehdä asiakkailla! Sulkee aika monta nk.premumia ainakin minun listoilta pois.

5 vuotta ja 247tkm nyt ensimmäinen vika, ajovalopesurit ei toimi.
Kaukana preniumista kuitenkin...
 
Kiitos tähänastisista kommenteista ja hyvistä ideoista. Tässähän etsin NX:n osalta kaikea mahdollista, jossa sen ominaisuudet olisivat verokkiautoja paremmat ja yltäisivät premium-luokkaan. Jossakin toisessa automerkissä jokin yksittäinen premium-ominaisuus saattaa olla normaaliominaisuutena, mutta toisaalta jotkut muut ominaisuudet siitä vastaavasti puuttuvat.

Martyn johtopäätös, että loppupelissä jäljelle jää vain imago, velvoittaa jatkamaan pohdiskelua, jottei tarvitse heti viedä NX:ää takaisin kauppaan. ;)  Niinpä jatkankin listaani mm. teiltä saamieni virikkeiden pohjalta.

7. Laadukkaampi ja kestävämpi maalipinta

NX:ssä ja verrokkiautoissa on kaikissa metalliväri. Myyjän kertoman mukaan NX:n maalipinta käy läpi erittäin monta työvaihetta, mm. lakkausta laitetaan monta kerrosta ja välissä suoritetaan pinnan hionta. Netistä tosiaan löytyikin video, jossa lakkapintaa vesihiottiin aina lakkausten välissä. Samoin valmiin maalipinnan tarkasti aina sama 'sively'expertti valkoisin (silkki?)hansikkain vuosikymmenien kokemuksella.

Mitä tuo kertoo laadusta tai maalipinnan kestävyydestä on itselle vielä arvoitus. Jos se olisi premium-ominaisuus, tulisi maalipinnan kestää selvästi normiautoa pidempään (kuten Makkiksen esimerkki BMW:ssä) ja sitä en itse tule näkemään, vaan vasta toinen tai kolmas omistaja. Kiveniskemien sietokyky kertoo tietenkin osaltaan maalipinnan laadukkuudesta. Se selviää paremmin vasta kesän hiekkatiekurvailujen jälkeen. Verrokkiautoissa havannoitavaa kyllä syntyi vuodessakin kohtuullisesti (VW:ssä vähemmän kuin Mazdassa (joka oli tosin musta)).

8. Väsymätön maantieajo

Itselläni auton maantieominaisuudet on yhdistelmä ohjaustuntumaa, ajo-ominaisuuksia, jousituksen toimintaa, penkin istuvuutta ja ajoasennon rentoutta ohituskiihtyvyyttäkään unohtamatta. Autolehdet tutkivat maantiellä lähinnä vain ajo-ominaisuuksia, uraherkkyyttä ja auton käyttäytymistä ohituksissa.

Mielestäni tuo ei kerro kaikkea. Oikeampi mittari olisi se, kuinka pitkään auton ratissa maantiellä viihtyy tuntematta väsymystä tai paikkojen puutumista. Normipysähdykset tietysti sallitaan. Tätä olen nyt miettinyt, kun tosi pitkiä yhtäjaksoisia siivuja on tullut juuri NX:llä tehtyä. Kelitkään eivät ole olleet kovin suotuisia, mutta silti matka ei tunnu väsyttävän. Kesään päin kun mennään, uskon, että maantietuntemukset entisestään paranevat. Olisiko tästä premium-ominaisuudeksi?

9. Vähävikaisuus

Tämä on vaikea mittari arvioida. Aika paljon se on auton merkkiinkin sidoksissa, eikä siihen, mikä automalli on kyseessä. Premium autolta tietysti odottaa vähävikaisuutta ja/tai ainakin nopeaa ja joviaalia ongelmien korjausta. Tämäkin selviää yleensä vasta seuraavilla omistajilla takuuajan umpeuduttua. Eli odotusarvona premium ominaisuus, mutta sen todentaminen on vaikeaa (ainakin näin alkutaipaleella NX:n osalta).
 
pantero sanoi:
4. Konepelti alumiinista

Liittyy painonhallintaan, mutta ei silti ole tullut vastaan normiautoissa.

En tiedä mikä on normiauto, mutta millään tavalla uusia asia tuo ei ole. Land Roverissa oli alumiiniset koripellit jo vuonna 1948, kuten 1970 ensi esitellyssä Range Roverissakin.

Rangessa takaluukku oli terästä ja tyyppiviaksi tulikin takaluukun ruostuminen.

Vastaavasti muovi- tai lasikuitupaneeleita on käytetty ainakin Renault Espacessa jo vuonna 1984, eikä Pontiac Transportikaan paljoa uudempi keksintö ollut. Näiden tilasukkuloiden rinnalla tunnetuimmat muovi tms. guttaperkka-paneeliautot ovat tietysti Trabant ja Corvette.
 
Premiumin tavan kärryistä erottaa haluttavuus ja se, että kuluttajat ovat valmiita tuon haluttavuuden takia sijoittamaan enemmän rahaa tuollaiseen kuin tavan pirssiin.

...eikö meillä jo tälläinen keskustelu ollut jo... ?  :eek:
 
Pitipä oikein käydä lista läpi, että mikä näistä sopii 508 GT:hen:

1. Imago ja naapurien kateusefekti

Imago on, mutta ei premium. Naapurit tälläkin tuntuu saavan kateellisiksi. Väitän itseasiassa että vaikka uusi Lada saa naapurit kateellisiksi, jos ovat sellaista sorttia.

2. Yleinen laatuvaikutelma, erityisesti sisätiloissa

Rohkenisin väittää, ettei hirveästi ole valittamista. Materiaaleissa on vähän eroa kulimalliin.

3. Hiljaisuus, jämäkkyys

On. Jotain pientä eroa kulimalliin löytyy, mm. erilaisesta alustasta johtuen.

4. Konepelti alumiinista

On, myös kuliversiossa alk. 25 k€.

5. Ylhäällä pysyvä konepelti

On, myös kuliversiossa.

6. Sähköikkunoiden tuplanopeus

Ei tuplanopeus, mutta ikkuna sulkeutuu lopusta silleen pehmeästi ja äänettömästi. Taitaa tehdä saman ihan kulimallissakin.

7. Laadukkaampi ja kestävämpi maalipinta

Ainakin hintavampi, tosin saman saa kulimalliinkin. Ei ole lääpitty moneen kertaan eli ihan kulutustavaraa on.

8. Väsymätön maantieajo

Riippuu varmaan eniten siitä saako kuljettaja hyvän ajoasennon autossa. Reilu 800 km siivu tuntuu menevän hyvin yhdellä istumalla, pidempää ei ole tullut kokeiltua ja nälkä alkoi vaivaamaan jo siinä vaiheessa.

9. Vähävikaisuus

Eipä ole hirveästi valittamista ollut ja sitä samaa tulee myös GTÜ-katsastustilastot ja samat ominaisuudet ovat myös kulimallissa.

Joo, ei ole 508 GT premium, mutta ei noilla kriteereillä kyllä premiumia tunnista. Sanoisin, että Marty McFly listasi aika hyvin ne premiumin kriteerit eli 1) Imago, 2) korkeampi hinta ja 3) pitkä ja kallis lisävarustelista ja aika samaa tuossa JiiJii71 toistaa edellä.
 
Penguin sanoi:
Sanoisin, että Marty McFly listasi aika hyvin ne premiumin kriteerit eli 1) Imago, 2) korkeampi hinta ja 3) pitkä ja kallis lisävarustelista ja aika samaa tuossa JiiJii71 toistaa edellä.
Sanoisin ihan samaa.

Edellinen autoni oli eka käytettyni, MB S 320CDI, jonka ostin uudenkarheana 4.5kk ajossa olleena ja 6000km ajettuna.
Se oli minulla yli 6 vuotta. Nyt on sitten Superbilla ajeltu 4 vuotta ja risat.

Naapurit eivät ole noteeraneet Superbia käytännössä ollenkaan, mutta Mersu kinnitti huomiota sitäkin enemmän  :rolleyes: Se imago!

Superb on näistä autoista se vähävikaisempi. Ei kertaakaan pajalla huolto-ohjelman ulkopuolella. Mersu kävi hoidossa useasti. Myös nitinöiden ja natinoiden osalta Skoda on voittaja. Maalipinnastakaan ei löydy laatueroa.

Sisätilat oli tietysti Mersussa laadukaammat ja kyyti pehmeämpää ja hiljaisempaakin.

Kun uutena noiden hinnat oli 120000€ ja 45000€, niin sanoisin, että vastinetta tuolle hintaerolle ei oikein löytynyt.

Ylläpitokustannuksissa ei yllättäen sitten ollutkaan juuri eroa.

Ennen Mersua minulla oli Volvo V70 2.5T, jota en mieltänyt premiumautoksi ollenkaan, vaan lähinnä "wannabe premiumiksi".
 
Aika monella kaverilla ja työkaverilla on Volvo, enkä kyllä mitenkään niissä istumalla saa päähäni mielikuvaa premiumista. Ehkä se johtuu siitä miten niitä on pidetty tai jotain, mutta niissä ei todellakaan ole mitään premiumia. Autoliikkeessä ja autonäyttelyissä olen joskus istunut sellaiseen Volvoon, jossa on ollut jotenkin hienompi sisusta. Ehkä meillä persaukisilla ei sitten vaan ole niihin varaa ja siksi en niihin koskaan törmää käytännössä.
 
Mielestäni yksi asia, jolla premium-arvoa saadaan merkille (niin, se on juuri merkkiin liittyvä mielikuva), on se, että mallistosta löytyy auto jota käytetään edustusautona semi-maailmanlaajuisesti. Merkin kotimaan ja sen vaikutusalueen suosio ei siis vielä riitä, vaan edustusautostatuksen pitää olla tunnustettu laajemmin.

Poikkeuksena urheiluauto-sukujuuriset merkit eivät tähän kriteeriin mene.
 
Penguin sanoi:
Aika monella kaverilla ja työkaverilla on Volvo, enkä kyllä mitenkään niissä istumalla saa päähäni mielikuvaa premiumista. Ehkä se johtuu siitä miten niitä on pidetty tai jotain, mutta niissä ei todellakaan ole mitään premiumia. Autoliikkeessä ja autonäyttelyissä olen joskus istunut sellaiseen Volvoon, jossa on ollut jotenkin hienompi sisusta.

Oma lehmä ojassa seuraavan mielipiteen kanssa, mutta olkoot. Volvoissa varustelu vaikuttaa todella paljon autosta saatavaan fiilikseen. Sanoisin, että huomattavasti enemmän kuin monessa muussa merkissä. Joku kuleista kulein kineticvolvo on aika karu laitos. Se on erittäin, erittäin kaukana Premiumista.

Mutta sitten kun siirrytään hinnaston toiseen päähään, mikä ei loppumetreillä vaadi kovin järkyttäviä lisäeuroja, tilanteet alkavat muuttumaan. Summumi muutamalla lisäherkulla muuttaa tilannetta niin paljon, että ollaankin jo kolkuttelemassa Premiumloosseja. Ei olla ehkä täysin 100 prosenttisesti sisällä, mutta jalka on jo pitkällä ovenraossa.

Tästä johtuen on helppo ymmärtää se, että toiset eivät millään voi käsittää, miksi osa autoilijoista pitää Volvoa lähes Premiumina. Jos ei ole ikinä nähnyt hyvin varusteltua Volvoa, niin näinhän sitä luonnollisesti asiasta ajattelee. Niin minäkin ajattelisin, jos en olisi istunut useasti hyvin varustelluissa Volvoissa.
 
Vempula sanoi:
Oma lehmä ojassa seuraavan mielipiteen kanssa, mutta olkoot. Volvoissa varustelu vaikuttaa todella paljon autosta saatavaan fiilikseen. Sanoisin, että huomattavasti enemmän kuin monessa muussa merkissä. Joku kuleista kulein kineticvolvo on aika karu laitos. Se on erittäin, erittäin kaukana Premiumista....
No jaa, siitä olen täysin samaa, että varustelu vaikuttaa autosta saatavaan fiilikseen (ts. tuntuuko auto esim. "premiumilta vaiko eikö"), mutta siitä olen eri mieltä, että Volvoissa tuo efekti olisi voimakkaampi kuin joissan muissa merkeissä. Toisaalta en tiedä mitä merkkejä mietit tuota kirjoittaessasi, mutta mielestäni esim. Audin A1-3-6:n sekä Bemarin 1-3-5-sarjojen hinnat-alkaen mallit ovat tasan yhtä ankeita kuin Volvonkin kulimallit.

Kokonaan toinen asia on se, että kuka sitten Volvoa ylipäänsä pitää ns. premium autona. Itse sen tuohon kategoriaan nykyään laitan, mutta kenties 10-15 vuotta sitten en olisi niin tehnyt. Toisaalta moni ei miellä Audiakaan premiumiksi. Omassa mielessäni ns. premiummerkkikategoriaan näistä yleisimmistä merkeistä mahtuvat imagonsa, hintalappunsa ja varustelumahdollisuuksiensa puolesta MB, Bemari, Audi, Volvo, Jaguar ja jossain määrin Lexus, vaikka (asiaa sen kummemmin tarkistamatta) Lexus ei taida ihan samalla tavalla räätälöitävä ollakaan kuin Eurooppalaiset vastineensa. Onhan noita ns. premium-merkkejä sitten maailmalla muitakin kuten esim. Cadillac ja Infinity, mutta koska noita ei juuri Suomessa näy eikä niitä täällä myydä enkä niistä juuri mitään tiedäkään, niin en sen kummemmin lähde niitä kommentoimaan.
 
Marty McFly sanoi:
No jaa, siitä olen täysin samaa, että varustelu vaikuttaa autosta saatavaan fiilikseen (ts. tuntuuko auto esim. "premiumilta vaiko eikö"), mutta siitä olen eri mieltä, että Volvoissa tuo efekti olisi voimakkaampi kuin joissan muissa merkeissä. Toisaalta en tiedä mitä merkkejä mietit tuota kirjoittaessasi, mutta mielestäni esim. Audin A1-3-6:n sekä Bemarin 1-3-5-sarjojen hinnat-alkaen mallit ovat tasan yhtä ankeita kuin Volvonkin kulimallit.

No makuasioiden äärellähän tässä ollaan, joten mielipiteet menevät ristiin. Minun silmääni Audissa ja Bemussa jo kulimalleista huokuu sellaista Premiumhenkeä, mitä halvemmissa merkeissä ei ole.

Itse tarkoitin siis lähinnä rahvaan merkkejä omassa kommentissani. Sanotaan nyt vaikka Superbi esimerkkinä. Vaikka sen varustelee tappiin, niin ei siitä Premiumia tule. Ei sisustaan vaan pysty ruksimaan sellaista yleisfiilistä, mitä oikeat Premiut tarjoavat.

Mutta jos nyt vertaa vaikka jotain kineticvolvoa Ambition Superbiin, niin ne ovat melko samalla tasolla. Mutta iso ero tulee siinä, kun Volvoon valitsee parhaan varustetason, niin se hyppää minun silmissäni välittömästi Superbin parhaan varustetason yläpuolelle. Siis fiilispuolella, vaikka toiminnallisuudet olisivat yhtenevät.
 
Myönnän ymmärtäväni saati välittäväni aika vähän koko premium-käsitteestä. Kuitenkin  Vempulan kommentit Volvon varusteista saivat avautumaan.

Kokonaisuutena yhdyn kommentteihin, joiden mukaan Volvo on enemmän käyttö- kuin ylellisyysauto. Siitä itse pidän. Mielestäni auto, jonka esteettiset tai muut hienosteluarvot menevät käytännöllisyyden edelle, on rasittava. Omassa Volvossa sellaista lähenevät vaaleat nahkapenkit, jotka ovat jossain määrin epäkäytännölliset, kun niitä pitää normaalikäytössäkin varoa.

Se, mitä Volvossa arvostan, ovat vaikkapa hyvät talviominaisuudet: vakiona Webasto, joka lämmittää sekä moottoria että sisätiloja, ja erinomaisen hyvin toimiva lämmitys- ja ilmastointijärjestelmä. Toki nelivetokin nostaa auton käyttöarvoa erityisesti talviolosuhteissa. Auton vakaa ajettavuus keli- ja tuuliolosuhteisiin katsomatta on niinikään merkittävää.

Myös Vempulan mainitsema varustelun suhteellinen edullisuus - siis value for money - on tärkeää. Sekin korostaa mieluummin käytännöllisyyden kuin hienostelun näkökulmaa. Rypyn laadukkuuteen voi aiheuttaa pienikin yksityiskohta, joka osoittaa, ettei mikään ole täydellistä. Omassa autossa se on surkeasti toteutettu sähköinen takaluukku, jota puolestaan ei ole rakennettu Pohjolan talviolosuhteisiin.

Summa: Eri käyttäjäryhmille erilaiset asiat voivat tuottaa premium-fiiliksen. Siksi globaalisti tuotannossa onkin kovin erilaisia ajokkeja, joille kaikille löytyy ostajia. Ja ellei löydy, ne kuihtuvat nopeasti pois eivätkä tuota valmistajalleen ja markkinaorganisaatiolleen toivottua tulosta.
 
Vempula sanoi:
No makuasioiden äärellähän tässä ollaan, joten mielipiteet menevät ristiin. Minun silmääni Audissa ja Bemussa jo kulimalleista huokuu sellaista Premiumhenkeä, mitä halvemmissa merkeissä ei ole.

Itse tarkoitin siis lähinnä rahvaan merkkejä omassa kommentissani. Sanotaan nyt vaikka Superbi esimerkkinä. Vaikka sen varustelee tappiin, niin ei siitä Premiumia tule. Ei sisustaan vaan pysty ruksimaan sellaista yleisfiilistä, mitä oikeat Premiut tarjoavat.

Mutta jos nyt vertaa vaikka jotain kineticvolvoa Ambition Superbiin, niin ne ovat melko samalla tasolla. Mutta iso ero tulee siinä, kun Volvoon valitsee parhaan varustetason, niin se hyppää minun silmissäni välittömästi Superbin parhaan varustetason yläpuolelle. Siis fiilispuolella, vaikka toiminnallisuudet olisivat yhtenevät.
Juuri näin, makuasioita pitkältihän nämä ovat, ja tuosta Superb vs. Volvo esimerkistä olen kanssasi täysin samaa mieltä.