https://yliteippaus.fi/

Premium auton tunnusmerkit

Penguin sanoi:
Siitä designista. Varmaan sitä kaikissa autoissa on jossain mielessä ja siten myös premiumeissa, mutta kyllä ne harvassa ovat premiumit, jotka silmään näyttävät hyvältä. A6 mainittiin tuolla aiemmin ja mielestäni se on hirveännäköinen lahna. Mitä vanhempaan mennään sen enemmän se on lahna. Jos nyt hyvän näköistä Audia lähtee etsimään, niin mieleen ei tule kuin A5 Coupe, vai mikä se on. No se 3-ovinen A5 kuitenkin.

Makuasioita nämä on kuitenkin.

Piti tarttua. Ymmärsinkö oikein että pidät A6:ta hirveännäköisenä lahnana, ja itselläsi on kuitenkin Peugeot 508? Ei todellakaan mitään henkilökohtaista, ja tietty makuasioita nämä ovat, mutta tuo kommentti vähän särähti itselleni.
 
Makuasioita ja onhan siinä vähän rahallista eroakin ja vain toinen edes mielletään premiumiksi. Ei ole varaa kalliimpaan lahnaan. Mistähän ne patonki-suunnittelijat on tuon maskin kopioineet ;) Perähän on kopioitu eräästä kalliimman puoleisesta brittiautosta.

No eihän se nykyinen A6 niin hirveä ole, eihän sitä vähemmän Audeja tuijottava meinaa A4:stä erottaa. Siinä muuten mielestäni yksi vika, että A3 on kuin A4 ja A4 on kuin A6. Ainakin sedanit. Naapuri on ihan yhtä kateellinen kuli A3:sta kuin tappiin varustellusta A6:sta eli rahat menee ihan hukkaan :) Jokaisen sukupolven A6 on mielestäni takakulman design aivan hirveä. Uusimmassa ehkä muut perän ja takalokasuojien muodot vähän lieventävät. Suunnittelijalla on loppunut ideat selvästi kesken eikä keksinyt mitään nättiä tapaa liittää takapuskuria/-helmaa ja takalokasuojaa toisiinsa ja toistaa sitä mielestää suurta neroutta sukupolvesta toiseen. Ei sen puoleen ei sitä ole kovin monessa muussakaan autossa osattu. Omastani en sano tuon osalta mitään muuta kuin että käytännön tasolla noiden liitoksessa on jokin mennyt pieleen, kun sauma ei oikein mene tasan. Saattaa tosin olla vetokoukun asennuksessa sössitty. Pitää pyytää korjaamaan kun puskuri menee kohta uusiksi  :mad:

Positiivista kun katselin jonkun ties millä varusteilla olevan uuden A6:n perää netistä: perse ei enää roiku, kuten niin monessa Audissa on tapana.
 
Jos vielä pakokaasu tulee sieltä putken päästä, eikä jostain muualta, niin sehän on silloin ihan premium-putki, verrattuna moneen muuhun.
 
Penguin sanoi:
....Hyvä design on mielestäni sellaista, että se auto näyttää hyvältä vielä 10 vuoden ja 20 vuoden kuluttua. Jotkut mersut on sellaisia, Jaguaarilla on paljon sellaisia malleja ja BMW:n 7-sarja on aika hyvännäköinen vielä 20 vuoden iässäkin. Audilta ei tule mieleen yhtään ja Volvolta vain se C70, joka siis 2/3 hyvännäköinen ja on sitä edelleen.

Makuasioita nämä on kuitenkin.
Joo. Vanhemmista mersuista ne hyvännäköiset on kaikki S-coupemersuja, siis jos ei mennä 20-30 vuotta enempää ajassa taaksepäin. 60-70 luvulla toki oli hienoja sporttimalleja.
Jaguari ei mielestäni koskaan ole tehnyt hyvännäköistä autoa lukuunottamatta E-type coupea (jo 60-luvulla sekin) joka on mittasuhteiltaan todella kummallinen ja rumakin auto että on jo hyvännäköinen :)
Bemarin 7-sarjassa on todennäköisesti myös yksi autohistorian rumimmista autoista (keula ja perä, samassa autossa), toki on niitä hyvännäköisiäkin. Volvolta tulee mieleen vain yksi hyvännäköinen, pyhimysvolvo joka sekin jo 60-luvulta.
Näistä nykyään premium merkeiksi mielletyistä mutta kuitenkin ihan tavisautoista, yks päivä huomasin että aika hyvin on kestänyt aikaa esim. Bemun E21 koppainen 3-sarjalainen 70-80 luvun vaihteesta. Semmoinen tuli vastaan, mutta ei yhtään pistänyt silmään sillä tavalla että onpas tuossa vanha auto. Samoin mielestäni ensimmäisen sukupolven Audi A4.
 
Tämä on kuin veteen piirretty viiva ja vaihtelee tuulen suunnan mukaan. Yleensä tuulen suuntaan vaikuttaa mikä auto kirjoittajalla on.
 
Makkis sanoi:
Yksi sellainen Premium tunnusmerkki ei koske yleensä auton ensimmäistä eikä toistakaan omistajaa. Eli natisemattomuus myös iän ja kilometrien myötä. Esimerkkinä vaimon museobemari 520i vuodelta 1998. Autohan on hinnat alkaen kulimalli koska on "suomiauto" eli maahantuoja on itse rustannut noihin Hangossa ilmastoinnin ja tehtaan jäljiltä ei taida olla kuin valopaketti (joka tuo myös sadeanturin yms.) koska tuolloin maassa vaadittiin valonpesimet.

Kukaan ei kiistä sitä etteikö auto olisi nykyautoihin verrattuna vanhanaikainen. Ei ole multimeedioita, himmeneviä peilejä (hei... itseasiassa onhan ne tuon valopaketin myötä) mutta siis kaikenlainen bling bling puuttuu. Nyt 17 vuoden iässä ja 220tkm ajettuna se ei silti nitise, ei natise, ei kitise, ei kolise vaan toimii kuin se kuuluisa junan vessa. öljyjä kun vaihtaa 15tkm välein ja joka toinen vuosi muutaman kympin linnunluut etuvakaajan ja tukivarren väliin niin ei kun kovaa ajoa. Myös kaikki materiaalit, esimerkkinä ne juuttikankaiset penkit, ovat täysin ehjät.

Tottakai aika on jättänyt jälkensä eikä esimerkiksi maalipinta ole todellakaan uudenveroinen mutta toisaalta hyppykuppa (ruoste) ei vaivaa missään rakenteita haittaavissa paikoissa. Pakoputkisto on alkuperäinen. Ainakin meidän aikaan isoin ja kallein remontti on ollut taka-apurungon runkopuslien vaihto (aika hapertanut) joka kustansi vajaan tonnin merkkiliikkeessä.

Rahallista arvoa tällaisellä autolla ei ole, paisti nyt tuon romutusmaksun tullessa sille tulee rahallista arvoa se 500-1500 euroa. Koska mitään vikoja ei ole, kaikki toimii ja esimerkiksi moottorin ominaisuudet pesee mennen tullen keskivertoisen nykymoottorin, niin käyttöarvo on hyvinkin korkea jos ego vaan kestää ajaa.

Silti, paalihan tuota odottaa heti kun vaimo aloittaa käytännön toimet auton vaihdon eteen. Siihen voi mennä vuorokausi tai viisi vuotta. Otappa selvää. Itse en siihen halua puuttua.

Vähän on Makkiksen kanssa samat mietteet..

Oma 1991 valmistettu Audi 100, on tänä päivänä sellaisessa kunnossa, jota tuskin yksikään 2010 jälkeen valmistettu auto on 24 vuoden iässä. Ja se mielestäni on preemiumia vielä tänäkin päivänä, vaikkei teknisesti mitenkään nykypäivää olisikaan..

~260tkm takana. Ei natise, ei kolise, kaikki toimii ja ajaminen äärimmäisen miellyttävää. (vielä jos vaihtais iskarit + mahd. jouset ni vielä parempi olis ajaa)

Mikä parasta, tämä auto on vielä nykymittareiden mukaan myös äärimmäisen hiljainen auto, aikaansa edella ollut ilmanvastuskerroin ei haittaa..

Arvo vaihtelee leiman pituuden ja renkaiden kunnon mukaan. 700-1800e.

Tuo, jos mikä on preemiumia, toki autossa on jo automaatti-imastointi, automaattivaihteet, kutoskone sekä isot tilat.

En kyllä ymmärrä miksi Makkis laittaisi paaliin BMW:tä? Itse ainakin, mikäli Audi pysyy nipussa, mutta jää tarpeettomaksi (jos joskus näin kävisi), veisin sen säilöön mökille tms.. Kyllä kakkos/kolmosautolle aina joskus käyttöä on, ja mikäs sen parempi kuin tuttu vehjes!

 
Children of the damned sanoi:
Se on kuitenkin entisaikojen mittapuulla sentään melko iso putkenpää ja kuitenkin näkyvillä, eikä piilossa.
Kyllä minä tuollaisen pakoputken sallin täysin esim. 2000-luvun alun Bemariin ja ihan mihin tahansa muuhunkin merkkiin, ei minkäänlaista ongelmaa. Mutta vuonna 2015 ja Bemarissa, juu ei... Vähän sama kun hommaisi uuteen S-sarjan Mersuun kangaspenkit. Sopii yhtä hyvin.
 
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ikuisuusaihe. Olen pyöritellyt mielessä aihetta, enkä osaa eritellä varusteita erikseen joka tekisi autosta premium fiiliksen. Lyhyesti se on mulle: hiljainen, miellyttävä ja helppokäyttöinen, eikä mistään mihin normaalikäytössä joutuu koskemaan tai katsomaan, löydy mitään joka tuntuu/näyttää halvalta.

Tähän pakko mainita, kun mulla niitä 9-3 Saabeja m2006-2010 oli, niin niissä sellainen todella tökerö detalji: kun sääti keskikyynärtuen etuasentoon ja nosti kannen ylös, paljastui tuen keinonahan alapuolinen kiinnitys näkyville. Se oli raakasti nitojalla rätkitty kiinni jokaisessa vuosimallissa. Aika karsea näky :(
 
Mielenkiintoinen aihe ja herättää paljon mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Lähdin itse pohtimaan kysymystä vertailuna puhelimiin ja tietokoneisiin. Näin Apple käyttäjänä aihepiiri on tällä saralla tullut tutuksi :)

Tällä analogialla premiumia on se, että kaikki vain toimii ilman, että mihinkään tarvitsee kiinnittää sen suurempaa huomiota. Pienimmätkin yksityiskohdat on harkittuja, eikä valmistusratkaisuja ole ohjannut ainakaan pelkästään hinta. Tuote on laadukas ja pitkäikäinen ja sillä on hyvä jälleenmyyntiarvo. Viimeksi mainittu tietysti pohjautuu siihen, että premiumin ehkä "perimmäinen olemus" on tuotteen haluttavuus ja maine. Hyvä maine ja haluttavuus puolestaan syntyy pääasiassa näistä luetelluista ominaisuuksista.

Tästä johtaen premiumia ei todellakaan ole vain korkea hinta tai täyteen härpäkkeitä ladattu ajopeli. Kaikenmaailman kuolleenkulmanvaroittimet ja tauko-ohjeistajat on omasta mielestäni lähinnä säälittäviä yrityksiä keksiä "jotain" kun eväät ei oikein muuten tahdo riittää. Toisaalta niissä oikeasti premiumeissa uudet jutut kuuluvat asiaan, mutta ne tulevat ikään kuin sen jo valmiin paketin päälle, niillä itsellään ei yritetä tehdä enää raudasta kultaa.

That said, automaailmassa ratsastetaan pitkälle niiden huippuversioiden maineella. Audi on hieno esimerkki aiheesta: hinnaston yläpään laitteet menee eittämättä premiumin puolelle, mutta joku A4 on kyllä todella kaukana siitä. Samanlainen perusperhevessa kuin vaikkapa Nissan Primera.
 
Makkis sanoi:
Oikeasti hämääviä tosiaan ovat "oikeat Premium autot" eli ei todellakaan mitkään Audit alkuunkaan vaan Maybachit, S-Mersut, 7xx-Bemut, Bentleyt, Rolssit yms. Näissä (vaikka en ole monilla ajanutkaan) tulee sellainen turbiiniefekti joka kertoo että voimaa on "riittävästi" ja sen tason näkee vain mittarin "kaatumisesta" ja perseen ja selän kautta tuntemasta massasta.

Eiköhän A8 Audi ole ihan yhtä premium kun 700 sarjan BMW tai S-mersu...
 
Eiköhän A8 Audi ole ihan yhtä premium kun 700 sarjan BMW tai S-mersu...

Ei.

Audi ei ole Premium -statuksen omaava brändi. Lisäksi A8 on nelivetoinen ja premiumauto ei ole. Se on vagina siinä missä joku Phaetonkin. Samoista syistä.

vaginakonsernista löytyy Premium -merkki, se kulkee nimellä Bentley. Menee tosin sitten jo yli 7xx bemun tai s-mersun, mutta on Premium. ehdottomasti. Löytyyhän mersulatkin Maybach (nykyisin tosin sekin mersu) ja BMW:ltä Rolls-Royce. Mutta siis bemaun ja mersun brändit riittävät Premium statukseen jo noilla tavismalleilla. Businessmallit toki vain varauksin, kuleissa Premiumia juuri ole mutta niihinkin rahalla saa.
 
Makkis sanoi:
Ei.

Audi ei ole Premium -statuksen omaava brändi. Lisäksi A8 on nelivetoinen ja premiumauto ei ole. Se on vagina siinä missä joku Phaetonkin. Samoista syistä.

Eikö uutta A8 Audia enää saa etuvetoisena?
 
Makkis sanoi:
Ei.

Audi ei ole Premium -statuksen omaava brändi. Lisäksi A8 on nelivetoinen ja premiumauto ei ole. Se on vagina siinä missä joku Phaetonkin. Samoista syistä.

vaginakonsernista löytyy Premium -merkki, se kulkee nimellä Bentley. Menee tosin sitten jo yli 7xx bemun tai s-mersun, mutta on Premium. ehdottomasti. Löytyyhän mersulatkin Maybach (nykyisin tosin sekin mersu) ja BMW:ltä Rolls-Royce. Mutta siis bemaun ja mersun brändit riittävät Premium statukseen jo noilla tavismalleilla. Businessmallit toki vain varauksin, kuleissa Premiumia juuri ole mutta niihinkin rahalla saa.

Menee pahasti OT:n puolelle...

No minun silmissä audilla on premium brändiä ihan niinkuin BMW ja Mersu. Moni ei luokittele Audia premiumiksi koska sen omistaa juuri VW ja se tekee siitä jonkun punaisen vaatteen. Hyvä että on monia mielipiteitä ei siinä mitään ja mikään ei ole absoluuttinen totuus tässä asiassa.

En vain kyllä vertailisi esimerkiksi Bentleyä ja BMW:n 700 sarjaa keskenään. Mielestäni siinä on kaksi täysin eri luokkaa. A8 ja 700-sarjan BMW ovat suoria kilpailijoita jotka kilpailevat samoista ostajista niinkuin esimerkiksi BMW 5-sarja ja Audi A6.
 
Makkis sanoi:
Ei.

Audi ei ole Premium -statuksen omaava brändi. Lisäksi A8 on nelivetoinen ja premiumauto ei ole. Se on vagina siinä missä joku Phaetonkin. Samoista syistä.

vaginakonsernista löytyy Premium -merkki, se kulkee nimellä Bentley. Menee tosin sitten jo yli 7xx bemun tai s-mersun, mutta on Premium. ehdottomasti. Löytyyhän mersulatkin Maybach (nykyisin tosin sekin mersu) ja BMW:ltä Rolls-Royce. Mutta siis bemaun ja mersun brändit riittävät Premium statukseen jo noilla tavismalleilla. Businessmallit toki vain varauksin, kuleissa Premiumia juuri ole mutta niihinkin rahalla saa.
Eikö Bentley mene jo aavistuksen luksusluokan puolelle? Audillakin on ollut premium-statusta jo pitkän aikaa vaikka kuinka yrittäisi vielä silmät ummessa jotain muuta väittää.
 
Jos Bentely ei ole luxusauto niin mikä on?

Itse en miellä Bentelytä preemiumiksi. Preemium on jotain mihin tavallinen kansalainen kykenee, jos tahtoo  ;D
 
batman14 sanoi:
Menee pahasti OT:n puolelle...

No minun silmissä audilla on premium brändiä ihan niinkuin BMW ja Mersu. Moni ei luokittele Audia premiumiksi koska sen omistaa juuri VW ja se tekee siitä jonkun punaisen vaatteen.

Ainakin minun osalta sen tekee vetotapa eikä volkkari. Hyvä auto Audikin on, ei siinä mitään.
 
pyllerö sanoi:
Ainakin minun osalta sen tekee vetotapa eikä volkkari. Hyvä auto Audikin on, ei siinä mitään.

Niin no etuvetoinen Audi ei ole premium minun mielstäni. Takavetoinen BMW taas on. Audin brändi perustuu quattron ympärille, ja kyllä ne silloin on ihan samalla viivalla. No se siitä Off topicista.