https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Porsche Taycan

On kyllä oikein työsuhdeautojen työsuhdeauto. Onneksi sähköautoista taitaa saada satasen vai kaksi verotusarvosta pois. ;D

Tosi hieno laitos! :)👍
 
Hallitus on tosiaan laskenut täyssähköautojen verotusarvoa 170e / kk  8) Lataus työpaikalla ja julkisissa pisteissä verovapaata.
Omat ajot sujuvat tuolla pelillä ainakin loistavasti, työmatkat 16km ja pisimmät matkat kesäisin mökille 255km.

Toimitukset elo-/syyskuussa.
 
Taycan Cross Turismo, onko kyseeseen autoon mahdollista laittaa samankokoiset vanteet eteen ja taakse? Ja mikä se koko voisi olla vanteelle/renkaalle? Lähinnä talvisarjasta ois kyse koossa 19" , alkuperäinenhän ois eteen 8x19 et 50> 225/55 ja taakse 10x19 et 47> 275/45. Jos on tietoo normi taycanista, niin samat koot tässäkin mallissa.
 
Taisi maassa olla lunta vielä, kun tähän topiciin on viimeksi kirjoiteltu, niin tehdäänpä nyt ainakin hetkellinen elvytys.

Viikolla tuli kaverin Taycanilla ajeltua ja muutamia ajatuksia sen perusteella. Mallina takavetoinen, mutta se isompi akkuinen eli sieltä hinnaston alapäästä, jossa ilman varusteita jäädään viisinumeroiseen hintalappuun, mutta ei kai sellaisia kukaan tilaa, joten tämänkin hinta oli ollut n. 110t€.

Ennen kuin päästiin edes liikkeelle kaveri totesi, että tämä ei sitten liiku yhtään rivakammin kuin sun oma diesselikään. Tuntui hieman epäuskoiselta väitteeltä, kun valmistajan ilmoittama maksimiteho on kuitenkin 476 hv (350 kW). Väännöksi valmistajan sivuilla tosin lukee pienen oloinen 357 Nm. Onko tämä vertailukelpoinen polttomoottoreihin?

Sähköisen voimalinjan myötä polkimeen reagointi on toki viiveetön, mikä tuo heti suorituskykyisen auton mieleen, mutta kiihdytyksen jatkuessa pidempään esim. motarin rampilla, niin kyllähän siinä voi heti todeta, ettei nopeusmittarin lukema kiipeä ylöspäin yhtään rivakammin kuin esim. saksalaisissa isoissa dieseleissä. Autojen suorituskyky on kyllä ylipäätänsä kokenut melkoisen inflaation viimeisen 10-15 vuoden aikana, kun lähes joka merkiltä löytyy perus perheautojen luokissa esim. 0-100 kiihdytyksen vitosella alkavaan lukuun kykenevä disukka, bensa tai hybridi. Ei kuitenkaan nyt hirveän kauaa ole kun tälläiset arvot olivat vain oikeiden urheiluautojen teknisistä tiedoista löytyviä lukuja.

Omissa mielikuvissa Taycanin osalta alkaen malli pitäisikin olla 4S, jotta ulkonäkö ja suorituskyky eivät olisi liikaa ristiriidassa keskenään. Ja ulkoisestihan tämä kyllä miellyttää silmää oikein paljon. Neljästä ovesta huolimatta oma fiilis lokeroi tämän urheiluautoksi, kun taas esim. Panamera on selkeästi sellainen Gran Turismo. Se mitä sen toisen oviparin takaa löytyy, yllätti kyllä itseni positiivisesti. Itse en ole toki mikään hujoppi, mutta suht pitkän kuskin takana istuessani takana oli todella hyvin tilaa sekä jaloille että päälle. Keskikokoiselle nelihenkiselle perheelle siis ihan toimiva perheauto. Tavaratila. Joo, ihan oikea sellainen, mutta ei esim. meidän perheen viikonlopun mökkireissun kamat kyllä heittämällä ja ilman tetriksen peluuta sinne uppoa. Ulkomuodosta huolimatta tavaratila on sedanin, eikä esim. A7:n tyylinen isolla luukulla aukeava laaja-alainen tila.

Kuskin paikalta kaikki tuntui tietyllä tapaa tutulta, vaikkei possuista itselläni mitään laajaa kokemusta olekaan. Onko tämä sittenkin audimaisempi kuin perinteiset possut? Ajotilan valitsin oli ilman pidempiaikaista tottumista hieman oudossa paikassa ja käsi hakikin sitä alkuun keskikonsolin suunnalta. Lisäksi se jäi omalla ajoasennolla ratin taakse piiloon, mutta tähän varmasti omassa autossa nopeasti tottuisi. Samoin virtakytkin oli perinteiseen tapaan ratin vasemmalla puolella, mikä ei merkkiin tottumattomalle alkuun meinannut löytyä.

Jos unohdetaan maksimaalinen suorituskyky, niin olihan tämä äärettömän helppo ajaa, niin taajamassa rauhallisesti kuin mutkapätkällä vähän vauhdikkaammin. Oikein hyvä allrounder siis. Ja tuolla vauhdikkaammalla mutkapätkällä tarkoitan ihan järkeviä vauhteja kuitenkin eli oikeasta rata-ajosta ei mitään kokemusta tällä ja mitä paino sinne äärirajoille sitten tuo. Kulutusta ja rangea en yhtään tutkaillut, mutta omistaja totesi kesälomareissulla päässeensä 450 km. Mihin tuo sitten talvella tippuu ja onnistuuko itselle tarpeellinen edestakainen mökkimatka (reilu 300km) lataamatta?

Herättikö ostohaluja? Takavetomalli suomihinnoilla ei, mutta 4S jossain vaiheessa Saksata tuotuna ehkä...
 
vkarasja sanoi:
Jos unohdetaan maksimaalinen suorituskyky, niin olihan tämä äärettömän helppo ajaa, niin taajamassa rauhallisesti kuin mutkapätkällä vähän vauhdikkaammin. Oikein hyvä allrounder siis. Ja tuolla vauhdikkaammalla mutkapätkällä tarkoitan ihan järkeviä vauhteja kuitenkin eli oikeasta rata-ajosta ei mitään kokemusta tällä ja mitä paino sinne äärirajoille sitten tuo.

Joo, kun oli tuo Taycan Turbo pari päivää ajossa niin samat fiilikset. Vaimo summasi jotenkin yllättävän hyvin, että tää on perheauto ihmiselle joka etsii perheautoa 150k hintaluokasta. Normaalin liikenteen mukana ajaminen tuntuu todella helpolta. Turvaistuin menee taakse, ihmisiä kans, konttiin mahtuu saman verran kuin meidän BMW 530e sedaniin .. yms. Niin joo, mukavuus kans samalla tasolla, melua nyt oli aavistus enemmän, mutta siitä kiitos myös rengastukselle.

Suorituskyky ton Turbon kanssa oli semmosta hyvää vaivatonta "ei säväytä sähköautoon tottunutta" mutta launch control päällä onkin sitten aivan eri homma. Aikalailla 3.0 sekuntia tasan sataseen, väkivaltainen kokemus. Tietysti mutkaa se aivan hulvattoman kovaa ikään kuin raiteilla, mutta ei se kevyt auto silti ole. Nelipyöräohjaus tossa oli ruksittu ainakin.

edit: jonnekin tännekin palstalle asiasta kirjoittelin, mut mihinkä topicciin... äh
 
Näitä on nyt naapurustossa kaksi. Aika kovaääninen ulina kuuluu, kun kiihdyttää. Onko näissä jotkut keinotekoiset äänet, vai kuuluuko tuo ulina moottorista?
 
K70 sanoi:
Näitä on nyt naapurustossa kaksi. Aika kovaääninen ulina kuuluu, kun kiihdyttää. Onko näissä jotkut keinotekoiset äänet, vai kuuluuko tuo ulina moottorista?
Tavallaan kyllä ja ei.

Ääni on sähkömoottorin ääni jota vahvistetaan.


Merkkilähettiläs Honkavuori kertoi tämän M.Alenille, kun koeajoivat autoa Kymiringillä.
 
Kertokaas muutamat omistajat kokemuksia millaista on ollut Taycanin kanssa.

Koko ajan näitä tulee seurattua sillä silmällä. Laittanut merkille, että aika moni suomiauto on vaihtanut jo pariinkin kertaan omistajaa pienillä kilsoilla. Miksi porukka näihin on sitten lopulta ollut pettynyt? Range? Viat pitäisi vielä olla takuujuttuja (jos niitä on ollut)... Joitain akkukeissejä ainakin ollut ensimmäisen vuoden autoissa. Vai ollaanko siinä segmentissä, missä omistajilla on pinkka kunnossa ja autoja voi vaihdella kerran pari vuoteen fiiliksen mukaan?

Jännä nähdä kun nyt pitäisi syksyllä tulla facelift, tuleeko isoja muutoksia ja miten vaikuttaa alkupään mallien hintoihin.
 
Kertokaas muutamat omistajat kokemuksia millaista on ollut Taycanin kanssa.

Koko ajan näitä tulee seurattua sillä silmällä. Laittanut merkille, että aika moni suomiauto on vaihtanut jo pariinkin kertaan omistajaa pienillä kilsoilla. Miksi porukka näihin on sitten lopulta ollut pettynyt? Range? Viat pitäisi vielä olla takuujuttuja (jos niitä on ollut)... Joitain akkukeissejä ainakin ollut ensimmäisen vuoden autoissa. Vai ollaanko siinä segmentissä, missä omistajilla on pinkka kunnossa ja autoja voi vaihdella kerran pari vuoteen fiiliksen mukaan?

Jännä nähdä kun nyt pitäisi syksyllä tulla facelift, tuleeko isoja muutoksia ja miten vaikuttaa alkupään mallien hintoihin.

Firmalla on Taycan Turbo, joka ostettiin 2021 kesällä alle vuoden ja 10tkm ajettuna saksasta. Nyt mittarissa .... 105tkm. Eli rennot 50tkm per vuosi. Auto on siis yleisessä firman sisäisessä käytössä: luetaan, ei todellakaan hellää ajoa. Launch Controllia varmasti satoja.

Ongelmia on ollut esim tesloihin verrattuna vähemmän. Oikeastaan ainut ajoon vaikuttava on se, että lämppäri meni rikki nyt talvella. Muuta en edes muista. Ja taitaa olla yhä päällä semmoinen satunnainen vika, että välillä 360-kamerat näyttää mustaa. Muutama kampanjakorjaus autoon on huollossa tehty, takaisinkutsuja tuli alussa muutama peräkkäin. Lisäksi tehty ainakin yksi vanne ja pari nelipyöräsuuntausta. Siinäpä ne tapahtumat on. Renkaita kuluu. Alustan osat alkuperäiset.

Kantamaa on vähemmän kuin omassa i4 M50 mutta onhan tuo ajoltaan aivan toisella tasolla. Toisaalta kabiinin tilat ei oo juurikaan isommat ja kontti on pienempi.

Porschen takuu on silleen hauska, että se on todella hyvä ja lyhyt. Jatkotakuun jos meinaa hommata, niin auto menee Porsche Approved -tarkastukseen ja esim tarvikevanteet riittää tiputtamaan auton takuukelpoisuuden nollaan.
 
Tuossa on pari muutakin mihin joku voi haksahtaa myyntimiehen puheisiin, esim. tehot ilmoitetaan kun launch control / power boost on käytössä. Todellinen ajonaikainen teho on pienempi. Tässä valossa esim. takavetomalli tai perus 4-malli on aika "nuhainen" kun siellä on kakkosella alkavaa kW-teholukemaa arkikäytössä noinkin painavassa autossa. Tästä syystä itsekin katellut käytännössä vähintään 4S ja aina isommalla akulla (ja ehkä GTS jahka näissä hinnat tippuu) kun ei haluaisia nykyistä vähemmän suorituskykyä. Toisaalta onhan monella muullakin valmistajalla vastaavia, eli huipputeho vaatii tietyt asetukset ja akun valmistelut että saa kaiken irti. Siinä mielessä esim. nykyinen Polestar 2 on hyvä kun maksimitehot on käytössä aina eikä ole turhia ajomoodeja tms (olettaen että akku ei ole lähes tyhjä). Mutta Porschen filosofia on, että numerot on aina hieman alakanttiin ja se myös sitten kestää kovaa käyttöä ilmoitettujen numeroiden sisällä eli vaikka täysiä lähtöjä niin pitkään kuin akussa on virtaa, joku muu auto saattaa alkaa piiputtamaan kun otat 10 launch control lähtöä putkeen.

Mulle tuo range ei olisi ongelma. Aika sama kuin nykyisessä ja Taycan lataa vielä paremmin.
 
Ai, enpä olisi osannut arvata että tuolla Polestarilla voisin mennä ihan milloin vain viivalle Taycanin kanssa.

Porsche nyt vaan antaa tietynlaisen mielikuvan sen suorituskyvystä. 😎

Kunhan vaan on selvillä mikä malli kyseessä. 4S:n kanssa vielä voi koettaa, riippuen millä prosentilla akku on Taycanissa.

”The Taycan will sprint from 0-100km/h in 5.4 seconds in the base car, 4.0 seconds in the 4S, 3.2 seconds in the Turbo, and 2.8 seconds in the Turbo S.”
 
Taycanin tehot kyllä vähän "hukkuu koriin" vielä tuon 4S:n kanssa, koska siihen kiihdytykseen ei sisälly tasan yhtään mitään dramatiikkaa. Tuntuu samalta kuin hitaasti ajaisi. Eikä se sen dramaattisempi oikeaasta ole Turbo-mallin kanssa, mutta siinä painuu jo penkkiin enemmän, niin pakko se on uskoa. Lisäksi se Turbon tehokkaampi takamoottori tuo mun mielestä kivasti fiilistä menemiseen. Turbo S ja Turbo mallin erona on vain launch control ja etumoottorin teho (nojoo ja vakiovarusteet).

Tässä on se suurin ero tohon omaan BMW i4, kun sitä ei yhtään tee mieli ohjata samalla kun antaa tehoa. Taycanissa ei ole tämmöstä samanlaista muskeliauton fiilistä.
 
Taycanin tehot kyllä vähän "hukkuu koriin" vielä tuon 4S:n kanssa, koska siihen kiihdytykseen ei sisälly tasan yhtään mitään dramatiikkaa. Tuntuu samalta kuin hitaasti ajaisi. Eikä se sen dramaattisempi oikeaasta ole Turbo-mallin kanssa, mutta siinä painuu jo penkkiin enemmän, niin pakko se on uskoa. Lisäksi se Turbon tehokkaampi takamoottori tuo mun mielestä kivasti fiilistä menemiseen. Turbo S ja Turbo mallin erona on vain launch control ja etumoottorin teho (nojoo ja vakiovarusteet).

Tässä on se suurin ero tohon omaan BMW i4, kun sitä ei yhtään tee mieli ohjata samalla kun antaa tehoa. Taycanissa ei ole tämmöstä samanlaista muskeliauton fiilistä.
Onhan tuossa varmaan alustallakin näppinsä pelissä miltä teho tuntuu. Turbo ois kyllä jees mutta hinta on vielä aika suolainen, vaikka niissä on hyvät varusteet käytännössä kaikissa. Saksassa on jonkun verran aikalailla voll-varusteltuja 4S-malleja eikä käytetyissä (onneksi) näytä hirveästi varusteet näkyvän hinnassa.
 
Ei näytä tulevan faceliftiä vielä mallivuodelle 2024, koska Porschen sivuilla on hinnasto jo vuodelle 2024 ja aika samalta näyttää ja tuskin olisivat laittaneet hinnastoa uudelle versiolle, ilman suurempia esittelyjä. Hinnat ehkä hieman nousseet ja joitain värejä on ainakin tippunut pois: Mamba green, Mahogany, Cherry ainakin. Tiedä sitten saako paint to samplena (€€€€€).
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tarjoutui mahdollisuus käydä ajamassa Taycania ja malli oli takavetofarmari, eli perus Sport Turismo tms.

Kun autoon oli päässy istahtamaan sisälle, niin olihan siinä vahva Stuttgartin henki läsnä. Tosin korkeampaan kalustoon tottuneena penkki oli kyllä matalalla ja oli havaitavissa ähinää sekä sisään, että ulos suuntiin liikkuessa. Ajolleen auto ei todellakaan millään tapaa korosta olevansa patteriauto vaan kaikki toimii kuten perinteisissäkin autoissa ja jarrutuntumastakaan ei pysty sanomaan että rekuperaatiota tapahtuu. Moottoritiellä auto on eleetön kuten kuuluukin eikä rengasäänet häiritse, joten varmaan levollista tuolla olisi kulkea. Hallinta laitteet ovat niille kuuluvilla paikoillaan joten ei tarvinnut näyttöä taikka valikoita selata vaihtaakseen asetuksia. Sää oli sateinen ja tihkukytkin toimi kuten odottaa saattaa.

Suoraa ajaessa auto on niinkuin mikä tahansa, mutta siinä sitten valkoisten viivojen salliessa mutkittelussa auto tuntuu kyllä kokoansa/painoansa pienemmältä ja kyllä silmät laajenivat kuinka ketterästi tuon massainen auto käyttäytyy.

Ja kyllähän tuokin liikahtaa kun pedaalin painoi pohjaan...
 
^ Possuun tottuneena huomaa että auto on tehtaansa tuote: muihin nykyautoihin verrattuna erityisesti ohjaus ja ajo-ominaisuudet tuovat merkin muut mallit mieleen, tulee tuttu ”ou jees” olo. Se mikä itseä ensi kertaa Taycania ajaessa yllätti oli mukavuus - se kun ei ole yleensä matalampien Possujen ominaisuus.
 
2020 mallivuoden eli ensimmäisissä Taycaneissa on ollut tarjolla nyt näin jälkikäteen sähköautoilua miettiessä aika outo varuste.

Koodilla KM2 ja hintaan reilut 400eur sai 150kW latauslaitteen (!?) Auto on 800V järjestelmällä, mutta 400V HPC latureilla auto ottaa vastaan vain n. 50kW tehoa ilman tuota lisävarustetta. Äkkiseltään outoa jos kerta 800V saa n. 270kW. Onneksi tämä varusteomituisuus on ollut vain ekan mallivuoden autoissa, sittemmin hinnastossa tätä ei ole näkynyt eli Porsche tultu järkiinsä ja tämä ollut vakiona siitä lähtien. Aika monen käytetyn vm 2020 Taycanin myyntitiedoissa mainitaan 150kW laturi ja kyseessä siis tämä, ainakin itselle aiheutti hämmennystä. 2020 hinnastossa koodi "KM2" näkyy, muttei enää 2021.