https://tummennuskalvot.fi/

Porsche Boxster 986 (1996-2004)

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Porsche Boxster S 986 (1996-2004).

Pientä juttua nyt kun takana on noin vuoden omistus ja noin 8000km ajoa.

Tämähän on yleisesti rankattu Porscheksi, joka ostetaan jos ei ole varaa 911 (996, eli 1998-2004) malliin. No enimmäkseen asia varmasti näin onkin. Mutta, jos ollaan "erilaisia", ei anneta painoarvoa mallille, eli sallitaan tuo "wannabe"-status, eikä tarvita takajakkaroita, eikä kaivata tuon 996 mallin sivistyneempaa ajomekkalaa, eikä tuota ~40 hevosen lisätehoa heti tajuta kaivata.. Ja ennen kaikkea jos haetaan hauskaa avoautoa niin tämä on kyllä todellakin aliarvostettu auto, piireissä kuin piireissä.

996 mallin nimittäin jos ottaa avona, se muuttuu oikeasti painavaksi, ja ajo-ominaisuudet häviävät mutkahauskassa 986:lle mennen tullen, tämä on todettu fakta myös merkin ihmisten piirissä, sillä eihän tuota 996 mallia ole suunniteltu avoksi, ja näin ollen kun 986 taas on, niin, se on siinä. (end of discussion)

Eikä nyt tarvitse edes heittää kirvestä kaivoon 996 Coupeenkaan verrattuna, itse tuollaista useinkin ajaneena tiedän, kuten merkin ystävät maailmallakin, että 996 Coupe on vaikeampi auto hallita väännöissä kuin 986. Johtuen takamoottorisuudesta, tässä 986 mallissa se kuin nyt vaan on keskellä  8) Ja auto on jo 996 malliakin kevyempi, niin...

Mutta. Kuten merkin fanaatikot, ja yleisesti Porschen noilla malleilla ajaneet tietävät pertuntumasta ja kokemuksen karvaisesta äänesta, että kyllä 996 mallin +40hv tuntuvat yllättävän selvästi kun päästellään kaasu pohjassa +80 alueelle ja siitä ylös päin, lähinnä kolmosella kaasu pohjassa eron löytää tyhmempikin maalaisjuntti, että nyt on lisää tehoa. Samoin auto on melultaan selkeästi, tai no siten että eron kyllä huomaa, hiljaisempi, ja muutenkin auton moottorin äänet jäävät vähän kauemmas (yllätys kun moottori ei olekaan selän takana heti), ja pakoäänetkin ovat miellyttävemmät, vaikka ovat jopa selvästi vakionakin "miehekkäämmät" kuin Boxsterin hivenen kesken jäävä pärähdys..

Kaiken kaikkiaan 996 mallissa on sivistyneempi äänimaailma, tehokkaampi moottori (3.4, 300hv tai fl 3.6, 320hv) ja, niin tietysti se että se on se Porsche joka on se ainoa ja oikea malli, 911..

Tässä kohtaa irvileuat pohjanmaalta, savosta, kainuusta, uudeltamaalta, ja ties mistä, loksauttavat että ainoa oikea Porsche oli 964 sarja tai vanhemmat mallit, niin onneksi voitte käydä kokeilemassa minkälainen tuo auto on ajaa 300km siivu yhteen putkeen, ja tulla sen jälkeen mainostamaan sen erinomaisuutta. Toki, auto on legendaarinen, ehkä kaunein malli mitä ikinä on tehty ja itsellenikin kelpaisi, mutta vain satunnaiseen harrastekäyttöön, ja siihen se sopii, ei arkisempaan ajoon, paitsi tosi fanaatikoille..

Itsekin tuossa juuri viime viikonloppuna ajoin pe-su välisenä aikana Boxsterilla noin 1000km. Eikä sunnuntaina kotiin palatessa tuntunut siltä että ei vois ajaa toista 1000km heti perään.. Vaan auto on minulle niin passeli että kärsin sen melun, ja lievän "tehottomuuden", ja nautin sillä ajamisesta aivan tolkuttomasti.

Tehottomuus on aika hauska sana myös tämän kohdalla, oikeasti tehotonko? No ei se numeroiden valossa (S-malli) voi mitenkään sitä olla, ja kyllä se nautinto kun 80 alue alkaa muutua 100 alueeksi ja 4-5 edella menevää autoa eivät saa sitä vauhtia kelattua, itse päättää pistää 3 vaihteen silmään, ja kaasun pohjaan, ja kun nelonen pitäis vaihtaa, on vauhtia ihan perkeleen paljon liikaa ja nuo 4-5 autoa jo kaukana peräpeilissä.. Toisaalta tämä on minulle erinomaisen passelinenkin tehoiltaan.. Kolmosella kaasu pohjaan jossain 80 vauhdissa ja perä vähän elähtää ja kun on vetänyt sen melkein tappiin, voikin moottorijarrutuksella ottaa sen matkavauhdin ilman jarrua... Tuona aikana ehtii monesta pitkästäkin yhdistelmästä ohi komiasti..

Ja mikäli joskus on mahdollisuus päästää tämänkin auton (S-mallin) kaikki hevosvoimat irti vaikka mutkaisella tiellä jossa nopeusrajoitus on muka 80 vaikkei se sitä oikeesti olekaan, niin ei niin lujaa uskalla mutkaan mennä kuin mitä auto vielä handlaa superbisti, ja vaihteet loksuu paikalleen kuin ajatus, ja tehoa on koko kierrosaluueelle, niin kyllä kelpaa. Oman auton rengaspaineet on säädelty niin että auto on hivenen, ehkä jopa liian aliohjaava, ihan tarkoituksella, aloittelija kun olin, ja halusin vähän testata mihin tämä auto mutkissa kykenee.. Auto muuttuisi vielä nopeammaksi mutkiin, kun vähän pudottaisi paineita keulasta, autolla voisi vielä kovempaa työntää mutkaan, ja ennen kaikkea sieltä ulos  8)

No, joo. Tuossa nyt riittävästi tuosta..

Sitten lyhyesti muuta. Ulkonäkö, joko se on ruma tai kaunis, riippuu katsojasta. Itse tykkään auton profiilista melkein mistä vain, mutta hivenen tuo on kuin pätkitty 911, ja huonosti pätkitty vielä. Mutta jos ei viereen parkkeeraa 911, niin ei se minua kovasti häiritse..

Sisätilat ja tavaratilat. Ne ovat täysin riittävät omiin tarpeisiin, kahden aikuisen viikonloppu tarvikkeineen, tai jopa 4-5 päivän tarvikkeille. Etuloosteri on jopa iso, ja takanakin on tilaa, toki taakse ei kannata laittaa mitään "sulavaa" sillä moottorin lämmöt pitää huolen siitä että Coca Cola on kiehumispisteen tuntumassa parin tunnin ajon jälkeen, tämäkin on tullut huomattua  ;D

Pojan kanssa tehtiin tuossa jalkapaloreissu (4 päivää) ja hyvin meni hänen kaikki tarvittavat vehkeet koulumajoitukseen kuuluvine patjoineen yms. minun kapsakkien lisäksi. Ei tuskaa.. Täytyy myös mainostaa että ei se 986 nyt niin meluisa ole, kyllä siinä 10v poika nukkui puolituntia ennen kotiin tuloa ihan sikeästi  ;D

Auton luotettavuus ja huolto... On äärimmäisen hienoa että tämmöinen "urheiluauto" on tehty joka myös on luotettava, teknisesti ei ole montaa murheenkryyniä edes tiedossa. Oman omistusaikana ei ole autossa ollut yhtään vikaa, enkä niitä jostain syystä edes osaa odottaa. Jos niitä tulee, niin sitten ne hoidetaan.. Huoltokustannukset autossa eivät järjettömiksi nouse, jollei vie "marmorin" hoidettavaksi. Merkillä on useita merkkiin erityisellä pieteetillä fokusoituneita huoltopajoja, jotka tietävät miten Porsche pitää huoltaa ja korjata, ja 1/3 hintaan isoon pajaan verrattuna. Ja näitä huoltamoita on pitkin suomea.

Sitten ne asiat jotka itseä tälllä hetkellä mietityttävät tulevaisuudessa, jos vaihtaisi, tai ei...

987 malli. On selvästi hienostuneempi sisältä ja äänimaailmaltaan, tilavampi sisätiloiltaan, hivenen tehokkaampi, mutta edelleen 2-paikkainen.

996 avona. Selvästi raskaampi, ei niin kiva ajaa, joskin tehokkaampi, 4-paikkainen ja kauniimpi, ja tottakai legendaarisempi malli.

Vaiko sittenkin 996 Coupena. Tehokkaampi, 4-paikkainen, äärimmäisen kaunis, ja edelleen, legendaarinen auto, kaikin puolin.

Hmm... Vai jatkanko tällä "wannabe" linjalla.. Siinäpä pohdittavaa ja tulevan talven moni ehtoo tulee varmasti mietittyä mikä näistä ottaa eteen.. Jos mikään?

Kuitenkin, loppuviimein, auto on aivan loistava, teknisesti toimii myös haluttaessa radalla, siinä missä se on myös täysipäinen matkakumppani pitkillekin siivuille.. Suosittelen muillekin!

Yleensä aina verrataan autoa johonkin toiseen, itsellä ennen olleeseen autoon, tässä en nyt löydä vertailukohtaa.. Moni on maailmalla verrannut tätä mm. Audi TT, tai Z3 BMW.. Mutta niistä minulla olevat kokemukset ovat sellaiset ettei näitä oikein samalle viivalle osaa laittaa.. Eikä ole tarviskaan.. Jos joku haluaa näin tehdä, niin siitä vain  :)
 
Skula sanoi:
Vaiko sittenkin 996 Coupena. Tehokkaampi, 4-paikkainen, äärimmäisen kaunis, ja edelleen, legendaarinen auto, kaikin puolin.

996:sta en ole koskaan mieltänyt "legendaariseksi". Paremminkin "ei-rakastettu" vuosikerta 911:n historiassa.
 
Mike Holder sanoi:
996:sta en ole koskaan mieltänyt "legendaariseksi". Paremminkin "ei-rakastettu" vuosikerta 911:n historiassa.

Mieltymyksiä on monta. Minulle, kuten tuossa koitin kertoa laajemmaltikin, kaikki 911 mallit ovat 911 legendan eri variaatioita, ja siten legendoja itsessään.
 
Mike Holder sanoi:
996:sta en ole koskaan mieltänyt "legendaariseksi". Paremminkin "ei-rakastettu" vuosikerta 911:n historiassa.

...ja siksi siinä saakin käytettynä hyvin vastinetta rahalle. ;)

Oletko Skula muuten sattunut testaamaan tuosta Boxsterista muita moottoriversioita kuin omasi? Vuosien varrellahan noita on päivitetty tehokkaampiin, niin perusmallia kuin ässää.
 
996:n hinnat ovat todella maltilliset ja siten niistä saa varmasti vastinetta rahoilleen kunhan ei osta mitään 200tkm ajettua.

Itsellä välillä kummittelee 997 mielessä..;)
 
RoccoScientist sanoi:
Oletko Skula muuten sattunut testaamaan tuosta Boxsterista muita moottoriversioita kuin omasi? Vuosien varrellahan noita on päivitetty tehokkaampiin, niin perusmallia kuin ässää.

Olen ajanut monenlaista Porschea, mm Boxsterin uudempia sukupolvia, 987, Caymann yms..

Voin laittaa vähän lisää juttua kunhan pääsen mökille ehtoolla...

Sen verran nyt tässä nopeasti jos vertaan tuota omaa S-versiota, perusmalleihin, eli tuotahan tehtiin myös 2.5 (201hp) ja 2000 eteenpäin myös 2.7 (217hp), ja noista olen ajanut tuota 2.7 versiota, ja kyllä sen eron tehossa huomaa, tuo ei vielä nostata samalla tavalla fiiliksiä ohituksissa kuin S versio.. Joten itselleni ei ollut mitään epäselvää kumman ostan, ja ostamatta olis jäänyt jollei S versiota olisi löytynyt.. Tulihan S-version mukana myös paremmat jarrut, alusta ja mittaristoonkin eloa.. (näin äkkiseltään tienpäältä muisteltuna)
 
Tuota eroa mopomalliin juuri ajattelin. Nettiautossa halvin 204-heppainen yksilö on 14 900 e, mikä ei ole sinällään paha hinta possusta. Ikää ja kilometrejä on tietysti tuossakin jo jonkin verran (vm. -98, 156 000 km).

Jossain brittilehdessä oli ei-niin-hirmuisen-kauan-sitten Boxsteriin liittyen juttua ja käytetyn ostajalle vinkkejä. Muistelisin, että perusversiosta kannatti panostaa 2,7 litran koneisiin ja S:ssäkin uudempi kone oli parempi, joskin ero ei tainnut olla ihan yhtä iso kuin tuon ei-S:n tapauksessa. Voisin kaivaa tuon lehden esiin ja kirjoitella tänne vähän poimintoja.
 
Sen verran taas tien päältä kommentoin yleisesti käytettyjä Boxtereita, soveltuu myös nökemiini 911 malleihin..

Hinta on suoraan suhteessa auton kuntoon.. Alle 20ke ei taida löytyä yhtään järkevää ja siistiä 986 S mallia. Eikä noitsta pienempikoneisistakaan varmasti helmiä tyossa 15ke luokassa..

Jos haluaa hyvän, pitää maksaa tai odotella että jonkun on pakko myydä hyvä halvalla..

Itsekin viime vuonna kun kiertelin näitä, niin kuvissa mäytti usein hybältä, mutta paikanpäällä auto osoittautui melko karuksi ilmestykseksi.. Ihmekös tuo kun kohtuu hintaan irtoaa niin käyttäjiä on monenlaisia..
 
Sen verran rohkenisin olla erimieltä, hyvän 3.2 S Boxsterin saa kyllä alle 20k. -Sanoisin 17-22k olevan hyvän 3.2S:n hinta tänäpäivänä. Nettiautoakin seuraamalla voi havaita että kallimmat sitten yksinkertaisesti pysyy myynnissä..

2.7 sitten 15-18k. 2.5 sitten jossain 11-15k välissä. 2.5:set tosin usein hiukan vanhempia, ekat kuitenkin jo ikäluokkaa -98, ja ovat myös varusteiltaan monesti melkoisen aravamalleja. 2.5 on myös järkyttävän paljon laiskempi kuin esim. 2.7, joka ei sitten ihan hirveesti 3.2:sesta jää. -Ainakaan fiiliksessä jos 2.7 on tilattu oikeilla varusteillakin aikoinaan.

Mun mielestä Boxster on ylivoimaisesti paras hinta/laatu suhteeltaan, eikä esim. 996 ole yhtään sen parempi. Ainoa syy miksi ostaisin 996 on takapenkin jotka sopii ostosten ja kersojen kuljetukseen :) Alustan päivitys pitäisi näissä myös olla pakollinen. Ero vakioalustaiseen on suunnaton..

 
weasel sanoi:
Sen verran rohkenisin olla erimieltä, hyvän 3.2 S Boxsterin saa kyllä alle 20k. -Sanoisin 17-22k olevan hyvän 3.2S:n hinta tänäpäivänä. Nettiautoakin seuraamalla voi havaita että kallimmat sitten yksinkertaisesti pysyy myynnissä..

Mistä sä olet katsonut? Nettiautosta? Itse olen koko kesän parin viikkon välein (jopa useammin) tsiigannut näitä hintoja ja todennut ettei alle 20ke ole ollut myynnissä juuri kai kun yksi tai kaks yksilöä, ja toisen näistä tiedän henkilökohtaisesti "tutun" autoksi, ja se miksi se ei mennyt kaupaksi (muistaakseni) 18500 pyynnillä on sen kunto. Se kun oikeesti oli huono kuntoinen... Taisi viedä tuon vaihdossa johonkin, kun ei muuten mennyt, ja ois pitäny pilkkahintaan myyä..

Ja siis jos on ollut myynnissä alle 20ke, se ei ole siellä kauan ollut, ja miksi olisi, siihen hintaan se on jo viimosen päälle "hyvä bargain"..  ;)

Toisaalta, nyt tähän vuoden aikaan tuo 17ke voi olla hyvä kauppahinta, mutta toukokuussa, 19-21 tullee olemaan erittäin hyvä diili hyväkuntoisesta 3.2S:stä..

Itse ajattelin, josko laittais myyntiin vasta kesäkuussa, tai ihan toukokuun lopussa, vaihdokkiakin voisi ehdottaa, auto tai mp...

Niin, ja kyllä mä olisin valmis sen 10ke maksaan lisää 996 mallista, jos se olis avo, ja vähintään samassa kunnossa kuin oma on  ;D Ihan vain siksi koska tuo 911 on mallina jotain jota vielä havittelen  8)

Ja tervetuloa foorumille weasel!
 
weasel sanoi:
-Sanoisin 17-22k olevan hyvän 3.2S:n hinta tänäpäivänä. Nettiautoakin seuraamalla voi havaita että kallimmat sitten yksinkertaisesti pysyy myynnissä..

Tuohon lisään vielä kompaten.. Kun tuosta 25-35ke alkaa jo tosissaan irtoamaan 996 malleja ja sitten myös 987 mallejakin jopa (ainakin ulkomailta), niin miksipä ostaa 986 tuohon hintaan.. En yhtään ihmettele miksi ne seisoo myynnissä tuolla pyynnillä..

Tietysti jotkut jotka eivät uskalla ostaa Porschea "Nissan" liikkeestä niin ostavat ehkä noita ylihintaisia.. En tiedä..
 
Skulalle vinkkinä, että jos possua meinaa tuoda niin, otappa is-automotiven kaveriin yhteyttä.. Ei tule ainakaan huonoa yksilöä ostettua. www.is-automotive.fi Hänellä on tuomisesta jonkun verran kokemusta ja erikontaktit, saat varmasti yksilön minkä haluat.
 
Mistä sä olet katsonut? Nettiautosta? Itse olen koko kesän parin viikkon välein (jopa useammin) tsiigannut näitä hintoja ja todennut ettei alle 20ke ole ollut myynnissä juuri kai kun yksi tai kaks yksilöä, ja toisen näistä tiedän henkilökohtaisesti "tutun" autoksi, ja se miksi se ei mennyt kaupaksi (muistaakseni) 18500 pyynnillä on sen kunto. Se kun oikeesti oli huono kuntoinen... Taisi viedä tuon vaihdossa johonkin, kun ei muuten mennyt, ja ois pitäny pilkkahintaan myyä..

Perustuu nettiauton tarjontaan, ja toteuneisiin kauppoihin 2013-2014 ajalla. Kaikki autot oli oikeesti hyviä, ja itsekin niillä ajanut, joillakin jälkikäteenkin kun kavereiden autoista kyse. Kaikki olivat nettiautossa jonkin aikaa.. eli mistään viikossa tehdystä pikamyynnistäkään ei ollut kyse. Toki pyynnit autoissa oli hiukan korkeammalla, muttei kuitenkaan övereitä.. Ajomäärät 80-120k.

Niin, ja kyllä mä olisin valmis sen 10ke maksaan lisää 996 mallista, jos se olis avo, ja vähintään samassa kunnossa kuin oma on  ;D Ihan vain siksi koska tuo 911 on mallina jotain jota vielä havittelen  8)

Niinhän se on, mä tyydyn vanhempaan (964). Mut ajettavuudessa ja fiiliksessä 996 ei minusta ihan hirveesti tarjoa mitään lisää Boxsteriin verrattuna. Mieluummin lataisin ehkä siihen Boxsteriin palikkaa.. alustaa, putkistoa ym. parantelua:) -Vaikka onhan se 911 aina hemmetin hieno auto. -Jospa joskus 996 toimisi talvikäyttiksenä...
 
Nostetaan vanhaa topikkia. Porschen hankinta polttelee, toisaalta miettinyt käyttiksen päivittämistä uudempaan (nelioviseen) Porscheen, toisena vaihtoehtona olisi hankkia harrastepeliksi Boxster. Hinnat alkaa olla alkupään malleissa varsin kohdallaan. Minkälaisia käyttökokemuksia halvemman pään S-malleista löytyy? Mitenhän kestävyys enemmän ajettuna jos huollot on tehty ajallaan?
 
gearhead sanoi:
Nostetaan vanhaa topikkia. Porschen hankinta polttelee, toisaalta miettinyt käyttiksen päivittämistä uudempaan (nelioviseen) Porscheen, toisena vaihtoehtona olisi hankkia harrastepeliksi Boxster. Hinnat alkaa olla alkupään malleissa varsin kohdallaan. Minkälaisia käyttökokemuksia halvemman pään S-malleista löytyy? Mitenhän kestävyys enemmän ajettuna jos huollot on tehty ajallaan?

Halvimman pään?

Halvimmat eivät edes ole "loppuunajettuja". Eli esimerkiksi tuo oma ex Boxster S näyttää olevan myynnissä vieläkin ja sillä on ajettu miellyttävän vähän 124tkm ja hintaa yksityisellä 20500e (on muuten halvin S versio Suomen markkinoilla kait?). Tinkimällä lähtee varmasti 18-19 tai jopa alle, tähän aikaan vuodesta.

Tuokin on huollettu asian mukaisesti, mutta jos ko vehje kiinnostaa voin vinkata mitä kannattaa tuosta yksilöstä katsoa, ajoinhan sillä kolmena kesänä ja tiedän auton taustoja (ja silloisia ongelmakohtia) kivasti..

Internetin (sekä Porsche ihmisten) tietojen mukaan tuo 986 S on varsin loistava konstruktio joten huollettuna kestää varsin hyvin kilometrejä ja käyttöä.

Tuo paljon parjattu IMS laakerointi on ehkä se ikävin tyyppi-ongelma, sen hoitaisin itse nyt kuntoon jos ei ole jo hoidettu.

Tuolla S versiollahan saa rahalleen vastinetta älyttömästi, toisin kuin yleismaailmassa höpötetään kyseessä on ihan ihka aito Porsche ja sen huomaa niin laadussa, ajossa, kuin myös katukuvassa se kerää katseita ja riippuen asuinalueesta, kerää kaupan parkkiksillakin juttuseuraa...

Onhan kyseessä keskimoottori-keijukainen, paino ja voima suhde on aivan loistava...
 
Odottelinkin että Skula vastailee kysymyksiin, hänellä kun on kuitenkin täällä parhaiten kokemusperäistäkin tietoa ko. mallista.
Sen verraan lisäystä että olen lukenut että samalla kun IMS laitetaan niin kannattaa vaihtaa myös kytkin.
Muuten noi pitäisi olla varsin varmoja pelejä joilla ajonautinto taattu eli ei muuta kun ostohousut jalkaan.  ;)
 
Ei se kytkimenkään vaihto välttämätöntä ole. alkuperäinen kestää ihan varmasti normaaliajossa vähintään riittävän määrän kilometrejä. Tosin, kun kone on "pöydällä", niin kiusaushan siihen tehdä paljon muutakin, mutta kustannukset nousee (turhaan). Itse olen sen verranvainoharhainen, että IMS/RMS rempan tekisin alta pois, jos ei vielä tehtynä.

Tuo Skulan EX on olisi varmaan aika nappivalinta harrastepeliksi ja olisi mukava nähdä/kuulla yksilöstä vielä täälläkin autotallissa.

Tosin olisi mukava lukea myös neliovisista Porschesta.
 
Skula sanoi:
Halvimman pään?

Halvimmat eivät edes ole "loppuunajettuja". Eli esimerkiksi tuo oma ex Boxster S näyttää olevan myynnissä vieläkin ja sillä on ajettu miellyttävän vähän 124tkm ja hintaa yksityisellä 20500e (on muuten halvin S versio Suomen markkinoilla kait?). Tinkimällä lähtee varmasti 18-19 tai jopa alle, tähän aikaan vuodesta.

Tuokin on huollettu asian mukaisesti, mutta jos ko vehje kiinnostaa voin vinkata mitä kannattaa tuosta yksilöstä katsoa, ajoinhan sillä kolmena kesänä ja tiedän auton taustoja (ja silloisia ongelmakohtia) kivasti..

Internetin (sekä Porsche ihmisten) tietojen mukaan tuo 986 S on varsin loistava konstruktio joten huollettuna kestää varsin hyvin kilometrejä ja käyttöä.

Tuo paljon parjattu IMS laakerointi on ehkä se ikävin tyyppi-ongelma, sen hoitaisin itse nyt kuntoon jos ei ole jo hoidettu.

Tuolla S versiollahan saa rahalleen vastinetta älyttömästi, toisin kuin yleismaailmassa höpötetään kyseessä on ihan ihka aito Porsche ja sen huomaa niin laadussa, ajossa, kuin myös katukuvassa se kerää katseita ja riippuen asuinalueesta, kerää kaupan parkkiksillakin juttuseuraa...

Onhan kyseessä keskimoottori-keijukainen, paino ja voima suhde on aivan loistava...

Kiitokset vastauksesta! 2.7 Boxsteria on tullut koeponnistettua, mutta noihin ajo-ominaisuuksiin saisi olla enemmänkin potkua. 3.2 -litrainen on luetun mukaan nappivalinta tuohon. Oikeat urheiluautothan on nimenomaan keskimoottorisia ja kaksipaikkaisia  ;) Vaikka 911 on automaailman ikoni, niin alkaa hinnoittelu olla aika ulkona monen harrastajan hintaluokasta... Pitää hetki tässä mittailla vielä kuumetta ennen kuin alkaa tosissaan ostohommiin. Ajankohta tuskin paranee Boxsterin ostoon, kevättä kohti lähtee taas hinnat nousemaan.
 
Eipä ole vielä tullut Porschea hankittua  :) Harkinnan jälkeen tähtäin on siirtynyt 986:sta 996:een, mikä tarkoittaa budjetin nostamista. Hauska saada kuitenkin lapsetkin kyytiin sunnuntaiajelulle. Ei se auta kuin koittaa säästellä taas tulevaa kevättä varten  ;D
 
Jatketaan tätä vanhempaa viestiketjua kun en varsinaisesti muita 986 ketjuja löytänyt.

Kiitos Skulalle hyvästä jutusta ja muille kommenteista. Itselläni kanssa Boxsterin hankinta työn alla :). Autoja on tullut harrastettua pienen ikäni verran mutta Porsche ja Boxster jääneet jostain syystä sivuun. Kunnes kävin koeajamassa 996:n ja innostuin sen ajo-ominaisuuksista ;D. Boxsterista innostuin kun huomasin, että sehän jakaa perus 996:n osista lähes puolet ja on kevyempi, leveämpi ja keskimoottorisena painonjakaumaltaan optimaalisempi. Lähdin siis selvittämään 986 Boxsterin taustatietoja, mutten löytänyt suomenkielisiä sivustoja, joissa olisi kattavasti tietoa eri malliversioista, väreistä tai värikoodeista :(. Kun sittemmin tuota tietoa on tullut kerättyä, ajattelin jakaa sen myös muille 986 faneille ja tein sille oman bloginkin 986porsche.com.

Auton etsiminen on edennyt samalla, mutta oikeata on ollut varsin vaikea löytää. Nyt alan päätymään punaiseen väriin ja 2.7 moottoriin kun on vähän edukkaampi kuin 3.2. Katselin, että sen ohituskiihtyvyys on aika sama Tiptroniccina ja manuaalina eikä juurikaan jää jälkeen Boxster S 3.2:sesta. Facelift vai Pre-facelift ja manuaali vai Tiptronicci, on vielä vähän mietinnän alla... Ainoa probleema on enää käytännön kokemuksen puuttuminen 986:sta :-\. Kestääkö punainen väri? Riittääkö 2.7? ja ennen kaikkea mitä ongelmia on odotettavissa ja miten huomata ne jo ostotilanteessa..?
 
Itsellä on ollut aikoinaan 986 Boxster 2.7 1998 joka tuntui silloin todella hyvin tehdyltä ja ajettavuus hyvältä. Sen jälkeen on ollut 987 (Cayman S 2009) ja 981 (Boxster 2.7 PDK 2013).

Itse satsaisin vähintään 987:aan ja mieluiten S-versioon manuaalilaatikolla (6-vaihteinen) tai FL versioon PDK laatikolla.
Jos nyt kuitenkin 986 hankit, niin ehdottomasti manuaalilaatikolla ja FL versiona. Tuon ikäisissä se on se IMS laakeri joka pitää olla vaihdettu siihen päivitettyyn versioon.
 
Kiitos kommenteista rob-s. Ja Wau, sinulla onkin hyvä kokemus koko mallin joka sarjasta :D!

987 oli kanssa mietinnässä, mutta hintaero varsinkin 986 2.7:aan on vielä aika iso... :(. Hyvä kuulla, että myös 986 on toimiva kokonaisuus. Faceliftiä ja manuaalia olen vähän painottanut ja kiitos, mielipiteesi vahvistaa tätä hyvin.

Tuo IMS tosiaan vähän hermostuttaa :-\. Yhtä katselin, jossa sitä ei ole tehty, mutta myyjä sanoi, ettei Porsche itse edes tee IMS:n vaihtoja... Ja sen verran luin, ettei laakerin rikkoutumista pysty ennakoimaan kun ehkä jollain anturilla, joka tutkii öljyssä olevia metallihiukkasia...
 
Muuten noista niin tiedä, mutta joskus satuin hieman lueskelemaan...

IMS-ongelmaan kannattaa vahvasti miettiä ratkaisuksi:

https://www.europeanpartssolution.com/ims-oil-feed-modification