Porsche Boxster S 986 (1996-2004).
Pientä juttua nyt kun takana on noin vuoden omistus ja noin 8000km ajoa.
Tämähän on yleisesti rankattu Porscheksi, joka ostetaan jos ei ole varaa 911 (996, eli 1998-2004) malliin. No enimmäkseen asia varmasti näin onkin. Mutta, jos ollaan "erilaisia", ei anneta painoarvoa mallille, eli sallitaan tuo "wannabe"-status, eikä tarvita takajakkaroita, eikä kaivata tuon 996 mallin sivistyneempaa ajomekkalaa, eikä tuota ~40 hevosen lisätehoa heti tajuta kaivata.. Ja ennen kaikkea jos haetaan hauskaa avoautoa niin tämä on kyllä todellakin aliarvostettu auto, piireissä kuin piireissä.
996 mallin nimittäin jos ottaa avona, se muuttuu oikeasti painavaksi, ja ajo-ominaisuudet häviävät mutkahauskassa 986:lle mennen tullen, tämä on todettu fakta myös merkin ihmisten piirissä, sillä eihän tuota 996 mallia ole suunniteltu avoksi, ja näin ollen kun 986 taas on, niin, se on siinä. (end of discussion)
Eikä nyt tarvitse edes heittää kirvestä kaivoon 996 Coupeenkaan verrattuna, itse tuollaista useinkin ajaneena tiedän, kuten merkin ystävät maailmallakin, että 996 Coupe on vaikeampi auto hallita väännöissä kuin 986. Johtuen takamoottorisuudesta, tässä 986 mallissa se kuin nyt vaan on keskellä 8) Ja auto on jo 996 malliakin kevyempi, niin...
Mutta. Kuten merkin fanaatikot, ja yleisesti Porschen noilla malleilla ajaneet tietävät pertuntumasta ja kokemuksen karvaisesta äänesta, että kyllä 996 mallin +40hv tuntuvat yllättävän selvästi kun päästellään kaasu pohjassa +80 alueelle ja siitä ylös päin, lähinnä kolmosella kaasu pohjassa eron löytää tyhmempikin maalaisjuntti, että nyt on lisää tehoa. Samoin auto on melultaan selkeästi, tai no siten että eron kyllä huomaa, hiljaisempi, ja muutenkin auton moottorin äänet jäävät vähän kauemmas (yllätys kun moottori ei olekaan selän takana heti), ja pakoäänetkin ovat miellyttävemmät, vaikka ovat jopa selvästi vakionakin "miehekkäämmät" kuin Boxsterin hivenen kesken jäävä pärähdys..
Kaiken kaikkiaan 996 mallissa on sivistyneempi äänimaailma, tehokkaampi moottori (3.4, 300hv tai fl 3.6, 320hv) ja, niin tietysti se että se on se Porsche joka on se ainoa ja oikea malli, 911..
Tässä kohtaa irvileuat pohjanmaalta, savosta, kainuusta, uudeltamaalta, ja ties mistä, loksauttavat että ainoa oikea Porsche oli 964 sarja tai vanhemmat mallit, niin onneksi voitte käydä kokeilemassa minkälainen tuo auto on ajaa 300km siivu yhteen putkeen, ja tulla sen jälkeen mainostamaan sen erinomaisuutta. Toki, auto on legendaarinen, ehkä kaunein malli mitä ikinä on tehty ja itsellenikin kelpaisi, mutta vain satunnaiseen harrastekäyttöön, ja siihen se sopii, ei arkisempaan ajoon, paitsi tosi fanaatikoille..
Itsekin tuossa juuri viime viikonloppuna ajoin pe-su välisenä aikana Boxsterilla noin 1000km. Eikä sunnuntaina kotiin palatessa tuntunut siltä että ei vois ajaa toista 1000km heti perään.. Vaan auto on minulle niin passeli että kärsin sen melun, ja lievän "tehottomuuden", ja nautin sillä ajamisesta aivan tolkuttomasti.
Tehottomuus on aika hauska sana myös tämän kohdalla, oikeasti tehotonko? No ei se numeroiden valossa (S-malli) voi mitenkään sitä olla, ja kyllä se nautinto kun 80 alue alkaa muutua 100 alueeksi ja 4-5 edella menevää autoa eivät saa sitä vauhtia kelattua, itse päättää pistää 3 vaihteen silmään, ja kaasun pohjaan, ja kun nelonen pitäis vaihtaa, on vauhtia ihan perkeleen paljon liikaa ja nuo 4-5 autoa jo kaukana peräpeilissä.. Toisaalta tämä on minulle erinomaisen passelinenkin tehoiltaan.. Kolmosella kaasu pohjaan jossain 80 vauhdissa ja perä vähän elähtää ja kun on vetänyt sen melkein tappiin, voikin moottorijarrutuksella ottaa sen matkavauhdin ilman jarrua... Tuona aikana ehtii monesta pitkästäkin yhdistelmästä ohi komiasti..
Ja mikäli joskus on mahdollisuus päästää tämänkin auton (S-mallin) kaikki hevosvoimat irti vaikka mutkaisella tiellä jossa nopeusrajoitus on muka 80 vaikkei se sitä oikeesti olekaan, niin ei niin lujaa uskalla mutkaan mennä kuin mitä auto vielä handlaa superbisti, ja vaihteet loksuu paikalleen kuin ajatus, ja tehoa on koko kierrosaluueelle, niin kyllä kelpaa. Oman auton rengaspaineet on säädelty niin että auto on hivenen, ehkä jopa liian aliohjaava, ihan tarkoituksella, aloittelija kun olin, ja halusin vähän testata mihin tämä auto mutkissa kykenee.. Auto muuttuisi vielä nopeammaksi mutkiin, kun vähän pudottaisi paineita keulasta, autolla voisi vielä kovempaa työntää mutkaan, ja ennen kaikkea sieltä ulos 8)
No, joo. Tuossa nyt riittävästi tuosta..
Sitten lyhyesti muuta. Ulkonäkö, joko se on ruma tai kaunis, riippuu katsojasta. Itse tykkään auton profiilista melkein mistä vain, mutta hivenen tuo on kuin pätkitty 911, ja huonosti pätkitty vielä. Mutta jos ei viereen parkkeeraa 911, niin ei se minua kovasti häiritse..
Sisätilat ja tavaratilat. Ne ovat täysin riittävät omiin tarpeisiin, kahden aikuisen viikonloppu tarvikkeineen, tai jopa 4-5 päivän tarvikkeille. Etuloosteri on jopa iso, ja takanakin on tilaa, toki taakse ei kannata laittaa mitään "sulavaa" sillä moottorin lämmöt pitää huolen siitä että Coca Cola on kiehumispisteen tuntumassa parin tunnin ajon jälkeen, tämäkin on tullut huomattua ;D
Pojan kanssa tehtiin tuossa jalkapaloreissu (4 päivää) ja hyvin meni hänen kaikki tarvittavat vehkeet koulumajoitukseen kuuluvine patjoineen yms. minun kapsakkien lisäksi. Ei tuskaa.. Täytyy myös mainostaa että ei se 986 nyt niin meluisa ole, kyllä siinä 10v poika nukkui puolituntia ennen kotiin tuloa ihan sikeästi ;D
Auton luotettavuus ja huolto... On äärimmäisen hienoa että tämmöinen "urheiluauto" on tehty joka myös on luotettava, teknisesti ei ole montaa murheenkryyniä edes tiedossa. Oman omistusaikana ei ole autossa ollut yhtään vikaa, enkä niitä jostain syystä edes osaa odottaa. Jos niitä tulee, niin sitten ne hoidetaan.. Huoltokustannukset autossa eivät järjettömiksi nouse, jollei vie "marmorin" hoidettavaksi. Merkillä on useita merkkiin erityisellä pieteetillä fokusoituneita huoltopajoja, jotka tietävät miten Porsche pitää huoltaa ja korjata, ja 1/3 hintaan isoon pajaan verrattuna. Ja näitä huoltamoita on pitkin suomea.
Sitten ne asiat jotka itseä tälllä hetkellä mietityttävät tulevaisuudessa, jos vaihtaisi, tai ei...
987 malli. On selvästi hienostuneempi sisältä ja äänimaailmaltaan, tilavampi sisätiloiltaan, hivenen tehokkaampi, mutta edelleen 2-paikkainen.
996 avona. Selvästi raskaampi, ei niin kiva ajaa, joskin tehokkaampi, 4-paikkainen ja kauniimpi, ja tottakai legendaarisempi malli.
Vaiko sittenkin 996 Coupena. Tehokkaampi, 4-paikkainen, äärimmäisen kaunis, ja edelleen, legendaarinen auto, kaikin puolin.
Hmm... Vai jatkanko tällä "wannabe" linjalla.. Siinäpä pohdittavaa ja tulevan talven moni ehtoo tulee varmasti mietittyä mikä näistä ottaa eteen.. Jos mikään?
Kuitenkin, loppuviimein, auto on aivan loistava, teknisesti toimii myös haluttaessa radalla, siinä missä se on myös täysipäinen matkakumppani pitkillekin siivuille.. Suosittelen muillekin!
Yleensä aina verrataan autoa johonkin toiseen, itsellä ennen olleeseen autoon, tässä en nyt löydä vertailukohtaa.. Moni on maailmalla verrannut tätä mm. Audi TT, tai Z3 BMW.. Mutta niistä minulla olevat kokemukset ovat sellaiset ettei näitä oikein samalle viivalle osaa laittaa.. Eikä ole tarviskaan.. Jos joku haluaa näin tehdä, niin siitä vain
Pientä juttua nyt kun takana on noin vuoden omistus ja noin 8000km ajoa.
Tämähän on yleisesti rankattu Porscheksi, joka ostetaan jos ei ole varaa 911 (996, eli 1998-2004) malliin. No enimmäkseen asia varmasti näin onkin. Mutta, jos ollaan "erilaisia", ei anneta painoarvoa mallille, eli sallitaan tuo "wannabe"-status, eikä tarvita takajakkaroita, eikä kaivata tuon 996 mallin sivistyneempaa ajomekkalaa, eikä tuota ~40 hevosen lisätehoa heti tajuta kaivata.. Ja ennen kaikkea jos haetaan hauskaa avoautoa niin tämä on kyllä todellakin aliarvostettu auto, piireissä kuin piireissä.
996 mallin nimittäin jos ottaa avona, se muuttuu oikeasti painavaksi, ja ajo-ominaisuudet häviävät mutkahauskassa 986:lle mennen tullen, tämä on todettu fakta myös merkin ihmisten piirissä, sillä eihän tuota 996 mallia ole suunniteltu avoksi, ja näin ollen kun 986 taas on, niin, se on siinä. (end of discussion)
Eikä nyt tarvitse edes heittää kirvestä kaivoon 996 Coupeenkaan verrattuna, itse tuollaista useinkin ajaneena tiedän, kuten merkin ystävät maailmallakin, että 996 Coupe on vaikeampi auto hallita väännöissä kuin 986. Johtuen takamoottorisuudesta, tässä 986 mallissa se kuin nyt vaan on keskellä 8) Ja auto on jo 996 malliakin kevyempi, niin...
Mutta. Kuten merkin fanaatikot, ja yleisesti Porschen noilla malleilla ajaneet tietävät pertuntumasta ja kokemuksen karvaisesta äänesta, että kyllä 996 mallin +40hv tuntuvat yllättävän selvästi kun päästellään kaasu pohjassa +80 alueelle ja siitä ylös päin, lähinnä kolmosella kaasu pohjassa eron löytää tyhmempikin maalaisjuntti, että nyt on lisää tehoa. Samoin auto on melultaan selkeästi, tai no siten että eron kyllä huomaa, hiljaisempi, ja muutenkin auton moottorin äänet jäävät vähän kauemmas (yllätys kun moottori ei olekaan selän takana heti), ja pakoäänetkin ovat miellyttävemmät, vaikka ovat jopa selvästi vakionakin "miehekkäämmät" kuin Boxsterin hivenen kesken jäävä pärähdys..
Kaiken kaikkiaan 996 mallissa on sivistyneempi äänimaailma, tehokkaampi moottori (3.4, 300hv tai fl 3.6, 320hv) ja, niin tietysti se että se on se Porsche joka on se ainoa ja oikea malli, 911..
Tässä kohtaa irvileuat pohjanmaalta, savosta, kainuusta, uudeltamaalta, ja ties mistä, loksauttavat että ainoa oikea Porsche oli 964 sarja tai vanhemmat mallit, niin onneksi voitte käydä kokeilemassa minkälainen tuo auto on ajaa 300km siivu yhteen putkeen, ja tulla sen jälkeen mainostamaan sen erinomaisuutta. Toki, auto on legendaarinen, ehkä kaunein malli mitä ikinä on tehty ja itsellenikin kelpaisi, mutta vain satunnaiseen harrastekäyttöön, ja siihen se sopii, ei arkisempaan ajoon, paitsi tosi fanaatikoille..
Itsekin tuossa juuri viime viikonloppuna ajoin pe-su välisenä aikana Boxsterilla noin 1000km. Eikä sunnuntaina kotiin palatessa tuntunut siltä että ei vois ajaa toista 1000km heti perään.. Vaan auto on minulle niin passeli että kärsin sen melun, ja lievän "tehottomuuden", ja nautin sillä ajamisesta aivan tolkuttomasti.
Tehottomuus on aika hauska sana myös tämän kohdalla, oikeasti tehotonko? No ei se numeroiden valossa (S-malli) voi mitenkään sitä olla, ja kyllä se nautinto kun 80 alue alkaa muutua 100 alueeksi ja 4-5 edella menevää autoa eivät saa sitä vauhtia kelattua, itse päättää pistää 3 vaihteen silmään, ja kaasun pohjaan, ja kun nelonen pitäis vaihtaa, on vauhtia ihan perkeleen paljon liikaa ja nuo 4-5 autoa jo kaukana peräpeilissä.. Toisaalta tämä on minulle erinomaisen passelinenkin tehoiltaan.. Kolmosella kaasu pohjaan jossain 80 vauhdissa ja perä vähän elähtää ja kun on vetänyt sen melkein tappiin, voikin moottorijarrutuksella ottaa sen matkavauhdin ilman jarrua... Tuona aikana ehtii monesta pitkästäkin yhdistelmästä ohi komiasti..
Ja mikäli joskus on mahdollisuus päästää tämänkin auton (S-mallin) kaikki hevosvoimat irti vaikka mutkaisella tiellä jossa nopeusrajoitus on muka 80 vaikkei se sitä oikeesti olekaan, niin ei niin lujaa uskalla mutkaan mennä kuin mitä auto vielä handlaa superbisti, ja vaihteet loksuu paikalleen kuin ajatus, ja tehoa on koko kierrosaluueelle, niin kyllä kelpaa. Oman auton rengaspaineet on säädelty niin että auto on hivenen, ehkä jopa liian aliohjaava, ihan tarkoituksella, aloittelija kun olin, ja halusin vähän testata mihin tämä auto mutkissa kykenee.. Auto muuttuisi vielä nopeammaksi mutkiin, kun vähän pudottaisi paineita keulasta, autolla voisi vielä kovempaa työntää mutkaan, ja ennen kaikkea sieltä ulos 8)
No, joo. Tuossa nyt riittävästi tuosta..
Sitten lyhyesti muuta. Ulkonäkö, joko se on ruma tai kaunis, riippuu katsojasta. Itse tykkään auton profiilista melkein mistä vain, mutta hivenen tuo on kuin pätkitty 911, ja huonosti pätkitty vielä. Mutta jos ei viereen parkkeeraa 911, niin ei se minua kovasti häiritse..
Sisätilat ja tavaratilat. Ne ovat täysin riittävät omiin tarpeisiin, kahden aikuisen viikonloppu tarvikkeineen, tai jopa 4-5 päivän tarvikkeille. Etuloosteri on jopa iso, ja takanakin on tilaa, toki taakse ei kannata laittaa mitään "sulavaa" sillä moottorin lämmöt pitää huolen siitä että Coca Cola on kiehumispisteen tuntumassa parin tunnin ajon jälkeen, tämäkin on tullut huomattua ;D
Pojan kanssa tehtiin tuossa jalkapaloreissu (4 päivää) ja hyvin meni hänen kaikki tarvittavat vehkeet koulumajoitukseen kuuluvine patjoineen yms. minun kapsakkien lisäksi. Ei tuskaa.. Täytyy myös mainostaa että ei se 986 nyt niin meluisa ole, kyllä siinä 10v poika nukkui puolituntia ennen kotiin tuloa ihan sikeästi ;D
Auton luotettavuus ja huolto... On äärimmäisen hienoa että tämmöinen "urheiluauto" on tehty joka myös on luotettava, teknisesti ei ole montaa murheenkryyniä edes tiedossa. Oman omistusaikana ei ole autossa ollut yhtään vikaa, enkä niitä jostain syystä edes osaa odottaa. Jos niitä tulee, niin sitten ne hoidetaan.. Huoltokustannukset autossa eivät järjettömiksi nouse, jollei vie "marmorin" hoidettavaksi. Merkillä on useita merkkiin erityisellä pieteetillä fokusoituneita huoltopajoja, jotka tietävät miten Porsche pitää huoltaa ja korjata, ja 1/3 hintaan isoon pajaan verrattuna. Ja näitä huoltamoita on pitkin suomea.
Sitten ne asiat jotka itseä tälllä hetkellä mietityttävät tulevaisuudessa, jos vaihtaisi, tai ei...
987 malli. On selvästi hienostuneempi sisältä ja äänimaailmaltaan, tilavampi sisätiloiltaan, hivenen tehokkaampi, mutta edelleen 2-paikkainen.
996 avona. Selvästi raskaampi, ei niin kiva ajaa, joskin tehokkaampi, 4-paikkainen ja kauniimpi, ja tottakai legendaarisempi malli.
Vaiko sittenkin 996 Coupena. Tehokkaampi, 4-paikkainen, äärimmäisen kaunis, ja edelleen, legendaarinen auto, kaikin puolin.
Hmm... Vai jatkanko tällä "wannabe" linjalla.. Siinäpä pohdittavaa ja tulevan talven moni ehtoo tulee varmasti mietittyä mikä näistä ottaa eteen.. Jos mikään?
Kuitenkin, loppuviimein, auto on aivan loistava, teknisesti toimii myös haluttaessa radalla, siinä missä se on myös täysipäinen matkakumppani pitkillekin siivuille.. Suosittelen muillekin!
Yleensä aina verrataan autoa johonkin toiseen, itsellä ennen olleeseen autoon, tässä en nyt löydä vertailukohtaa.. Moni on maailmalla verrannut tätä mm. Audi TT, tai Z3 BMW.. Mutta niistä minulla olevat kokemukset ovat sellaiset ettei näitä oikein samalle viivalle osaa laittaa.. Eikä ole tarviskaan.. Jos joku haluaa näin tehdä, niin siitä vain