Avataanpa ketju tälle seniorimallin uusimmalle malliversiolle.
Innoittajana toimikoot ystäväni juuri hankkima 991 Carrera S vm.2013. Varusteina mm. 430hv powerkit, aerokit cup, Sport chrono, sport-putket, Cup penkit ja iso liuta kaikkia Porschen kirjainyhdistelmiä.
Tunnelmia koeajosta:
Illan suussa kuului kotimäestä sisätiloihin matalahkoa auton jylinää, joka kertoi että nyt ei naapuri ole liikkeellä. Äänimaailma oli tuttu, olihan tuosta mäestä laskeutunut pihalle aiemminkin toisen kaverin 997 useampaan kertaankin. Ulkovaatteet päälle ja pihalle.
Porsche näyttää...Porschelta. 50 vuotta on pitänyt ulkomuodon tunnistettavana, toki modernisoituna (ja puhtaan kiiltävänä) erityisesti auton takapää näyttää freesiltä. Toki kyseisessä pelissä oleva Aerokit korisarja GT3 vanteineen auttaa myös asiaa ja tekee siitä menevän näköisen pelin. Aerokit on siis must have listalla Carreraa hankittaessa. Saa lähes GT3:n ulkonäön mutta pääsee ilman palovammoja perille.
Sisällä tunnelma on 997:aan verrattuna muuttunut eniten: tunnelma vuoden 2013 autossa on merkittävästi modernimpi 2005 myyntiin tulleeseen edeltäjäänsä verrattuna. Kabiinissa musta ja hopea antavat tyylikkäät kontrastit toisilleen. Laskeutuminen cup penkeille (samat kuin GT3:ssa) sujuu kaltaiseltani pieneltä kaverilta suhteellisen helposti, isoille karpaaseille istuinosa voi tuottaa ongelmia. Pulkka on varsin samanlainen 997 GT3 verrattuna, joka kokemusperäisesti antaa hyvän tuen vaikkapa Nyrren kurveissakin. Cup penkit must have listalle.
Avain vasemmalle virtalukkoon ja kone tulille. Käynnistysääni on jo varsin makea.
Ajossa huomaa heti, että Porsche tuntuu...Porschelta. Varsin tuttua alkumetreiltä 997:aan verrattuna, sähkötehosteinen ohjaus ei tunnu heti niin tarkalta kuin edeltäjän hydrauliohjaus. Nopeutta hieman lisää, ohjaus tuntuu heräävän paremmin eloon ja moottoritienopeudessa tuntuu oikeinkin hyvältä. Sporttijousitus on loistava yhdistelmä mukavuutta ja tarkkuutta, vaikuttaa että toimisi hienosti radallakin. Moottoritien kiertyvässä rampissa kiihdytettäessä (kuiva asfaltti) perä ilmoittaa vähäisestä irtoamisesta juuri siten kuin takavetoautolla parhaimmillaan: ennakoitavaa, nautinnollista ja turvallisen tuntuista. Äänimaailma on Porschella saatu nyt jo tehtaalla kohdalleen, sporttiputket antavat asialliset murinat ja röpötykset, välikaasu löytyy alemmas vaihdettaessa. Sporttiputket must listalle. Tehoa on riittävästi ja PDK toimii kuin ajatus.
Radiosta en osaa sanoa mitään, se oli suljettuna koko ajon ajan. Oli muuta kuunneltavaa. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan testailun jälkeen reilut 14l satasella, maantieajossa menee kuulemma alle kympin.
Autossa on paljon samaa kuin 997:ssa, hiottuine yksityiskohtineen 991 on uudemman tuntuinen niin kuin kuuluukin. Ajonautintoa molemmat malliversiot antavat siinä määrin että jos olisin rahoissani niin kumpi tahansa menisi heittämällä must have listalle.
Tuntuu etuoikeutetulta kun pääsee välillä näitä kokeilemaan. ;D
Innoittajana toimikoot ystäväni juuri hankkima 991 Carrera S vm.2013. Varusteina mm. 430hv powerkit, aerokit cup, Sport chrono, sport-putket, Cup penkit ja iso liuta kaikkia Porschen kirjainyhdistelmiä.
Tunnelmia koeajosta:
Illan suussa kuului kotimäestä sisätiloihin matalahkoa auton jylinää, joka kertoi että nyt ei naapuri ole liikkeellä. Äänimaailma oli tuttu, olihan tuosta mäestä laskeutunut pihalle aiemminkin toisen kaverin 997 useampaan kertaankin. Ulkovaatteet päälle ja pihalle.
Porsche näyttää...Porschelta. 50 vuotta on pitänyt ulkomuodon tunnistettavana, toki modernisoituna (ja puhtaan kiiltävänä) erityisesti auton takapää näyttää freesiltä. Toki kyseisessä pelissä oleva Aerokit korisarja GT3 vanteineen auttaa myös asiaa ja tekee siitä menevän näköisen pelin. Aerokit on siis must have listalla Carreraa hankittaessa. Saa lähes GT3:n ulkonäön mutta pääsee ilman palovammoja perille.
Sisällä tunnelma on 997:aan verrattuna muuttunut eniten: tunnelma vuoden 2013 autossa on merkittävästi modernimpi 2005 myyntiin tulleeseen edeltäjäänsä verrattuna. Kabiinissa musta ja hopea antavat tyylikkäät kontrastit toisilleen. Laskeutuminen cup penkeille (samat kuin GT3:ssa) sujuu kaltaiseltani pieneltä kaverilta suhteellisen helposti, isoille karpaaseille istuinosa voi tuottaa ongelmia. Pulkka on varsin samanlainen 997 GT3 verrattuna, joka kokemusperäisesti antaa hyvän tuen vaikkapa Nyrren kurveissakin. Cup penkit must have listalle.
Avain vasemmalle virtalukkoon ja kone tulille. Käynnistysääni on jo varsin makea.
Ajossa huomaa heti, että Porsche tuntuu...Porschelta. Varsin tuttua alkumetreiltä 997:aan verrattuna, sähkötehosteinen ohjaus ei tunnu heti niin tarkalta kuin edeltäjän hydrauliohjaus. Nopeutta hieman lisää, ohjaus tuntuu heräävän paremmin eloon ja moottoritienopeudessa tuntuu oikeinkin hyvältä. Sporttijousitus on loistava yhdistelmä mukavuutta ja tarkkuutta, vaikuttaa että toimisi hienosti radallakin. Moottoritien kiertyvässä rampissa kiihdytettäessä (kuiva asfaltti) perä ilmoittaa vähäisestä irtoamisesta juuri siten kuin takavetoautolla parhaimmillaan: ennakoitavaa, nautinnollista ja turvallisen tuntuista. Äänimaailma on Porschella saatu nyt jo tehtaalla kohdalleen, sporttiputket antavat asialliset murinat ja röpötykset, välikaasu löytyy alemmas vaihdettaessa. Sporttiputket must listalle. Tehoa on riittävästi ja PDK toimii kuin ajatus.
Radiosta en osaa sanoa mitään, se oli suljettuna koko ajon ajan. Oli muuta kuunneltavaa. Kulutus oli ajotietokoneen mukaan testailun jälkeen reilut 14l satasella, maantieajossa menee kuulemma alle kympin.
Autossa on paljon samaa kuin 997:ssa, hiottuine yksityiskohtineen 991 on uudemman tuntuinen niin kuin kuuluukin. Ajonautintoa molemmat malliversiot antavat siinä määrin että jos olisin rahoissani niin kumpi tahansa menisi heittämällä must have listalle.
Tuntuu etuoikeutetulta kun pääsee välillä näitä kokeilemaan. ;D