https://tummennuskalvot.fi/

Polttoaineen kulutuksen seurantaa

Jazzilla Porvooseen ja takas. Pienempiä seututeitä Orimattila-Askola -Porvoo. 3,3 l/100. Keskinopeus varmaan n.65.
Takas isompaa tietä,ei motaria. Keskinopeus n. 75 ja kova vastatuuli 4,3 l/100.
 
Jazzilla Porvooseen ja takas. Pienempiä seututeitä Orimattila-Askola -Porvoo. 3,3 l/100. Keskinopeus varmaan n.65.
Takas isompaa tietä,ei motaria. Keskinopeus n. 75 ja kova vastatuuli 4,3 l/100.
Vähällä menee.

Kuvassa omistusajan koko kulutus joka painunut entisestään alas. Pääasiallinen ajo kaupungissa, mutta tuosta 4066km on noin 2000km mökkimatkoja joilla autoa ei ole ladattu, kuin lähtiessä.
Nyt edellisestä tankkauksesta 323km näyttää 1.2 l/100km ja 14.8 kwh/100km.
 

Liitteet

  • PXL_20230918_145144065.jpg
    PXL_20230918_145144065.jpg
    109,4 KB · Katsottu: 16
Vähällä menee.

Kuvassa omistusajan koko kulutus joka painunut entisestään alas. Pääasiallinen ajo kaupungissa, mutta tuosta 4066km on noin 2000km mökkimatkoja joilla autoa ei ole ladattu, kuin lähtiessä.
Nyt edellisestä tankkauksesta 323km näyttää 1.2 l/100km ja 14.8 kwh/100km.
Onko toi Leon? Menee varmaan aika vähällä maantiellä vaikka akku käytetty ja "tyhjä". Kyllähän nämä hybridit säästää kaupungissa paljon. Jazzissa motari nostaa kyllä kulutuksen n. 5,5.
 
Onko toi Leon? Menee varmaan aika vähällä maantiellä vaikka akku käytetty ja "tyhjä". Kyllähän nämä hybridit säästää kaupungissa paljon. Jazzissa motari nostaa kyllä kulutuksen n. 5,5.
Juu eipä toi 1.4 hirveitä kuluta ja toimii hybridinä akku tyhjänä. Olisiko maantie/motari mennyt akkutyhjänä siellä reilussa neljässä litrassa.
 
Seurailetteko joskus sitä paljonko polttoainetta oikeasti kuluu?
Olen 3krt peräkkäin seuraillut tätä 7v vanhaa mb a180 bensakoneella olevaa kulutusta, ja keskimäärin 3-5dl menee enemmän kuin ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Mikä selittää tota eroa?
Testien aikana en tehnyt niin ”oikeaoppisesti” kuin olisi pitännyt eli tankkailin missä sattui ja auton asento tankkauksen aikana oli mitä oli siellä tankkauspisteessä. Mutta tankkausaykli oli tyyliin tankki täyteen, nollataan mittarit, ajetaan semmoinen reilu viikon(lähinnä työmatka ajoja), tankkataan tankki täyteen ja lasketaan kulutus ajettu kilsojen mukaan. Tämmöinen tyyli 3krt.
 
Seurailetteko joskus sitä paljonko polttoainetta oikeasti kuluu?
Olen 3krt peräkkäin seuraillut tätä 7v vanhaa mb a180 bensakoneella olevaa kulutusta, ja keskimäärin 3-5dl menee enemmän kuin ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Mikä selittää tota eroa?
Testien aikana en tehnyt niin ”oikeaoppisesti” kuin olisi pitännyt eli tankkailin missä sattui ja auton asento tankkauksen aikana oli mitä oli siellä tankkauspisteessä. Mutta tankkausaykli oli tyyliin tankki täyteen, nollataan mittarit, ajetaan semmoinen reilu viikon(lähinnä työmatka ajoja), tankkataan tankki täyteen ja lasketaan kulutus ajettu kilsojen mukaan. Tämmöinen tyyli 3krt.
Yhdistin aiheen olemassa olevaan...

Minä olen seurannut viittä polttomoottoriautoa, sekä bensiiniä että dieseliä, vajaan 300 tkm ajojen verran siten, että olen aina syöttänyt tankkauksen toteumat sekä napannut mittaristosta auton kertoman "näin paljon kulutin"-tiedon ylös. Eroa on käytännössä aina.

Mistä se johtuu? Pienenpienen polttoaineen virtaaman mittaaminen on epätarkempaa autoon järkevin mittarein, mittaustapa ei toisaalta aina ole suoraan polttoaineen määrää mittaava vaan saattaa olla laskennallinenkin suurein. Polttoainepumppu taas on tehty mittaamaan määrää tarkasti ja siinä siirrät kerralla isoja määriä polttoainetta suht tasaisessa ympäristössä (lämpö, paine ym.) joten tarkkuus on parempi.

Tämän takia eroksi muodostuu autosta riippuen tai ajoprofiilista riippuen parista prosentista jopa kymmeneen prosenttiin, ehkäpä jopa 15 %:iin tietyillä tankkauskerroilla.
 
Tuolla JiiJiin likan Volvon autotallissa kun oli puhetta auton kulutuksesta, niin aloin miettiä että onko väki tosiaan jo unohtanut mitä vanhemmat bensa-autot yleensä söi. Ei tarvitse mennä kuin kymmenisen vuotta taaksepäin, niin 7-9l/100km kulutukset oli vielä ihan arkipäivää. Aikoinaan kun itse ajelin wanhalla takaveto-Volvolla niin kaikki alle 10l/100km oli vähän :D:LOL:

Ja nykyisen kulkupelin kun eilen tankkasin, oli laskennallinen kulutus jotakin 5l/100km paikkeilla.

Niin se maailma muuttuu.

 
Tankkasin eilen Octavian. Kuopiossa Matkuksen Neste kylmäasemalla tavallinen diesel olisi ollut 2,01€/l. Laitoin tällä kertaa MY:tä hintaan 2,29€/l. Hupipolttoaineiden hintaa en katsonut.
Kulutus oli 5,45 l/100 km. 0,15 enemmän kuin edellinen väli, kylmä sää ja alle laitetut nastat nostavat vähän. Kokonaiskulutus ostopäivästä heinäkuulta tänne on 5,19 l/100 km.
 
Tuolla JiiJiin likan Volvon autotallissa kun oli puhetta auton kulutuksesta, niin aloin miettiä että onko väki tosiaan jo unohtanut mitä vanhemmat bensa-autot yleensä söi. Ei tarvitse mennä kuin kymmenisen vuotta taaksepäin, niin 7-9l/100km kulutukset oli vielä ihan arkipäivää. Aikoinaan kun itse ajelin wanhalla takaveto-Volvolla niin kaikki alle 10l/100km oli vähän :D:LOL:

Ja nykyisen kulkupelin kun eilen tankkasin, oli laskennallinen kulutus jotakin 5l/100km paikkeilla.

Niin se maailma muuttuu.

minä en ole kyllä huomannut eroa. vuoden 1998 japanilainen 1.6 vei sen 7 litraa motarilla ja nykyinen 0.9 litran ranskalainen vie sen 7 litraa motarilla.

kaupunkikulutus varmaan on vähän parantunut ainakin tojotan hybrideissä.
 
minä en ole kyllä huomannut eroa. vuoden 1998 japanilainen 1.6 vei sen 7 litraa motarilla ja nykyinen 0.9 litran ranskalainen vie sen 7 litraa motarilla.

Alla omien autojeni koko käyttöhistorian keskikulutus, alkaen 90-luvun alkuvuosilta.
  • molemmat 90-luvulla ostetut bensapelit veivät 7,8 l/100km, eka tosin oli 1.6 manuaali ja toinen 2.0 automaatti
  • vuonna 2001 ostettu 1.6 bensamanuaali vei enää tasan 7 litraa
  • vuoden 2009 1.4 bensaturbo automaatti vei 6,3 litraa
  • vuoden 2011 2.0 TDI neliveto-automaatti vei 6,2 litraa dieseliä
  • viimeinen ilman sähkömoottoria ollut vuoden 2017 1.4 bensaturbo neliveto-automaatti veikin sitten taas jo 7,3 litraa.
 
Kun kaikkialla vertaillaan ajan henkeen kuuluvasti sähköautojen kasvanutta kulutusta pakkasella niin kyllä vanhat polttikset kuluttaa aika paljon enemmän heti kun on pakkasta. Olen seurannut auton näyttämää lukemaa vaimon työmatkalta ja kuumimpaan kesäaikaan menee helposti 6:lla alkaviin lukemiin ja välillä jopa 5:lla alkavaa lukemaa näyttää ajotietokone.

Heti kun kelit kylmenee ~ 10 astesseen kulutus nousee noin seiskaan tai yli. Puhumattakaan siitä kun tänään oli joku 10-15 astetta pakkasta ja ATK näyttää 8.1l/100km keskikulutusta. Onhan se aikamoinen hyppäys kesäkulutuksiin verrattuna. Ajomatka ja profiili täysin samat ja auto lähtee piuhan päästä talvella. Toki jonkun verran päivävaihtelua on riippuen liikenteestä, mutta kylmä ilma korreloi ihan selkeästi kovempaa kulutusta.

Edellisessä Ibizassa ei muistaakseni kylmät ilmat vaikuttaneet yhtä radikaalisti kulutukseen.

Autona siis nyt C200 4Matic Mersu (FL W205).
 
Kevennyksenä, eilen nostin veneen -8 asteessa ja itse noston lisäksi tuli trailerin kanssa siinä vene päällä hieman venkslailtua ja peruuteltua tavallista enemmän kun jäiden takia jouduin nostamaan hieman hankalasta paikasta. Ajoa yhteensä ehkä 2 km ja kulutus tuolle näytti 34l/100km :ROFLMAO:
Veneen nosto.jpg
 
Käytin i8:a katsastuksessa ja samalla reissulla bongasin inhimillisen hinaista polttoainetta. Päätin tankata vaikka bensaa oli vielä 1/4-osa jäljellä. Melkein 1000km kulutukseksi muodostui 3,27L/100km. Tuossa on mukana mutkateiden kenkimistä ja vastaavaa, tosin samalla myös pari-kolme viikkoa työmatkoja käytännössä nollakulutuksella.

Oiva laite kyllä tämä hybridi-i8: "pakolliset ajot" sähköllä ja hauskanpito bensalla ja kulutus = olematon :)
 
Tankkasin rellunrotteloni (vm.2014 Twingo III). Kulutus nastarenkailla tasan 5,5L/100km vaikka täällä pk-seudulla on viimeiset ~3vk ollut (E-Suomeen suhteutettuna) kunnon talvi sekä rapsakkaa pakkaskeliä, jopa -12 .... -15 C. Auton käyttö suurelta osin työmatkaa Espoo -> Vantaa, kehä 1:n ja kolmostien tapaisessa ruuhkaskeidassa ajamisesta "nautiskellen".

Autossa pitäisi olla 35L kokoinen bensatankki. Nyt sinne meni 35,72L vaikka kaarsin huoltoasemalle heti opiskelijavalon sytyttyä. Viime tankillisella sinne meni 36,4L kun ajelin hetken aikaa bensan määrän varoitusvalo palaen.
 
Marraskuun laskeskelin juuri, että 3080km 3.6l/100km 9,2kwh/100km tuli ajoa ja 144e tuli tankattua. Päivittäistä ajoa tulee arkena vähintää 100km moottoritietä/kehiä eli nopealla laskennalla vähän yli 2000km tuli bensalla ajettua ja loput kotona ladatulla sähköllä.
 
Kun kaikkialla vertaillaan ajan henkeen kuuluvasti sähköautojen kasvanutta kulutusta pakkasella niin kyllä vanhat polttikset kuluttaa aika paljon enemmän heti kun on pakkasta. Olen seurannut auton näyttämää lukemaa vaimon työmatkalta ja kuumimpaan kesäaikaan menee helposti 6:lla alkaviin lukemiin ja välillä jopa 5:lla alkavaa lukemaa näyttää ajotietokone.

Heti kun kelit kylmenee ~ 10 astesseen kulutus nousee noin seiskaan tai yli. Puhumattakaan siitä kun tänään oli joku 10-15 astetta pakkasta ja ATK näyttää 8.1l/100km keskikulutusta. Onhan se aikamoinen hyppäys kesäkulutuksiin verrattuna. Ajomatka ja profiili täysin samat ja auto lähtee piuhan päästä talvella. Toki jonkun verran päivävaihtelua on riippuen liikenteestä, mutta kylmä ilma korreloi ihan selkeästi kovempaa kulutusta.

Edellisessä Ibizassa ei muistaakseni kylmät ilmat vaikuttaneet yhtä radikaalisti kulutukseen.

Autona siis nyt C200 4Matic Mersu (FL W205).
Jep. Näin Ooppelilla. Spritmonitorin lukemaa. Alempi laatikko näyttää kuukauden keskikulutuksen. Heinäkuun "piikki" selittynee sillä, että kesälomalla on pidetty boksia katolla. Muuten näyttää menevän sitä vähemmällä mitä lämpimämpi ajokeli.
 

Liitteet

  • Consumption.png
    Consumption.png
    14,5 KB · Katsottu: 23
Heti kun kelit kylmenee ~ 10 astesseen kulutus nousee noin seiskaan tai yli. Puhumattakaan siitä kun tänään oli joku 10-15 astetta pakkasta ja ATK näyttää 8.1l/100km keskikulutusta. Onhan se aikamoinen hyppäys kesäkulutuksiin verrattuna. Ajomatka ja profiili täysin samat ja auto lähtee piuhan päästä talvella.
Mikä matka? Autohan syö hulluna polttoainetta, kunnes lämpiää, ja tuon kylmäkäynnistyksen aiheuttaman kulutuksen huomaa vielä useamman kymmenen kilometrin matkallakin. Talvirenkaat ovat pehmeämpää laatua, mikä lisää kulutusta. Muuten kulutuksessa ei pitäisi teoriassa olla mainittavaa eroa. Matka-ajossa kitkahäviöt ovat pakkasella suuremmat kuin kesällä, joskin kyllä ne kaikki pyörivät osat lämpenevät pidemmällä ajolla varmaan sopiville toleransseille normaaleilla pakkasilla. Toisaalta polttomoottorin kaltaista lämpövoimakonetta ajatellen kylmä ilma on (taaskin) teoreettisesti jopa edullisempaa kuin kuuma, mutta käytännössä en usko sen vaikuttavan mitattuihin kulutuksiin.

Talvella toisaalta rajoitukset ovat pienemmät. Viimeisimmällä 1200 kilometrin reissulla vaimon auto vei 5,2 litraa satasella. Kesällä 5,4 on samalla reitillä, mutta 120+ moottoritienopeuksilla aika vakio kulutus.
 
Itse ajelen tätä 5km pätkäajoa kauppaan/töihin ja takas ja kulutus varmaan näin talvella webaston kanssa jotain 10l luokkaa /100km. Nytkin tullut hurjat 300km 3 viikossa, joten aivan sama vaikka veisi 20l.
 
Mikä matka? Autohan syö hulluna polttoainetta, kunnes lämpiää, ja tuon kylmäkäynnistyksen aiheuttaman kulutuksen huomaa vielä useamman kymmenen kilometrin matkallakin. Talvirenkaat ovat pehmeämpää laatua, mikä lisää kulutusta. Muuten kulutuksessa ei pitäisi teoriassa olla mainittavaa eroa. Matka-ajossa kitkahäviöt ovat pakkasella suuremmat kuin kesällä, joskin kyllä ne kaikki pyörivät osat lämpenevät pidemmällä ajolla varmaan sopiville toleransseille normaaleilla pakkasilla. Toisaalta polttomoottorin kaltaista lämpövoimakonetta ajatellen kylmä ilma on (taaskin) teoreettisesti jopa edullisempaa kuin kuuma, mutta käytännössä en usko sen vaikuttavan mitattuihin kulutuksiin.

Talvella toisaalta rajoitukset ovat pienemmät. Viimeisimmällä 1200 kilometrin reissulla vaimon auto vei 5,2 litraa satasella. Kesällä 5,4 on samalla reitillä, mutta 120+ moottoritienopeuksilla aika vakio kulutus.
Reilu 30 km suuntaansa. Ja joo ekoilla kilometreillä vie ihan kiitettävästi polttoainetta. Ei mainittavaa kulutuseroa jos lähtee aamulla kotoa tolpan päästä 2h lämmityksen jälkeen vs. työpaikalta iltapäivällä ilman esilämmitystä.

Jossain pelkässä pätkäajossa tuo Mersu vie helposti päälle 10L/100km varsinkin talviaikaan.
 
6,3 lit./100km. -29 pakkasta lähdössä ja täysin kylmä auto yön jäljiltä. Kantateitä pitkin 73km/h keskinopeudella. (Toyota Camry.)
Pikku pakkaset ei juurikaan polttiksen kulutukseen vaikuta.
 
minä en ole kyllä huomannut eroa. vuoden 1998 japanilainen 1.6 vei sen 7 litraa motarilla ja nykyinen 0.9 litran ranskalainen vie sen 7 litraa motarilla.

kaupunkikulutus varmaan on vähän parantunut ainakin tojotan hybrideissä.
Se vuoden 98 auto painoi ehkä vain vähän päälle tonnin ja siinä oli jotain 90-110 hevosvoimaa ja 1,6-moottorissa 140-150 Nm vääntöä. Tuossa alle litran moottorin autossa on painoa ainakin pari sataa kiloa enemmän, vääntöä varmaan 100 newtonmetriä enemmän, tehoakin enemmän ja silti kuluttaa _vain_ saman 7.
 
1.5 tsi dsg ocu 45 km matka taajamaa ja maantietä. Pihassa webasto 15 min + tyhjäkäynti xx min (joo tiedän 4 min säännön) halusin ladata akkua hieman enemmän, kun on ollut lyhyttä ajoa.
IMG_20240102_160319.jpg