Mikä matka? Autohan syö hulluna polttoainetta, kunnes lämpiää, ja tuon kylmäkäynnistyksen aiheuttaman kulutuksen huomaa vielä useamman kymmenen kilometrin matkallakin. Talvirenkaat ovat pehmeämpää laatua, mikä lisää kulutusta. Muuten kulutuksessa ei pitäisi teoriassa olla mainittavaa eroa. Matka-ajossa kitkahäviöt ovat pakkasella suuremmat kuin kesällä, joskin kyllä ne kaikki pyörivät osat lämpenevät pidemmällä ajolla varmaan sopiville toleransseille normaaleilla pakkasilla. Toisaalta polttomoottorin kaltaista lämpövoimakonetta ajatellen kylmä ilma on (taaskin) teoreettisesti jopa edullisempaa kuin kuuma, mutta käytännössä en usko sen vaikuttavan mitattuihin kulutuksiin.
Talvella toisaalta rajoitukset ovat pienemmät. Viimeisimmällä 1200 kilometrin reissulla vaimon auto vei 5,2 litraa satasella. Kesällä 5,4 on samalla reitillä, mutta 120+ moottoritienopeuksilla aika vakio kulutus.