https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polo Blue GT

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Laittelin äskettäin meidän Blue GT:tä luovutuskuntoon äitiäni varten. Kilometrejä on nyt 9200 km. Öljyä lisäsin 5 tkm kohdalla puoli litraa, ja nyt meni kaksi desiä lisää, eli kulutus on hieman vähentynyt. Ajotietokoneen long term polttoaineenkulutus näyttää 6,2 litraa. Ajo on pääosin Tuusula - Helsinki väliä.

Jäähdytysnestekin oli hieman vajentunut. Puoli litraa sain lisättyä. Kimuranteiksi menee historiassa niinkin simppelit asiat kuin jäähdytysnesteen lisäys. Golfissa on G13, Polossa vielä G12, vaikka autot ovat kutakuinkin saman ikäiset. Noiden välissä on vielä tyypit G12 plus ja G12 plus-plus, enkä ole ihan varma mitä G12 -varianttia Polossa on tehtaan jäljiltä. Eikä noita saa tavalliselta huoltoasemalta. Onneksi oli pullonpohjalla G12:a jäljellä.

Tulee ahtaanpuoleinen reissu huomenna, kun kesärenkaat on mukana, ja poikakin pitäisi saada takapenkille mahtumaan. Joululahjat taitaa jäädä odottamaan ensi joulua  :rolleyes:.
 
Tänään katselin itekkin Gt Poloa taas vaihteeksi sinisenä ja sima vanteilla näytti olevan. On se vaan pikkuautoista hienoin kokoluokassaan  :)
 
Mulle Lajusen Matti sanoi omaa Poloa luovuttaessa että siellä on G13-jäähdytysnesteet sisällä vaikka paisarissa lukeekin G12. Ovat vissiin sen verran vanhaa varastoa että eivät ole vielä saaneet G13-paisareita tuotantoon.
 
Jaahas. Onkohan noissa värieroa? Ohjekirja sanoo G13:n olevan lilanväristä ja G12:n punaista. Hämärässä tihrusteltuani näyttää Golfin litku aavistuksen enemmän lilalta. Lisäysnesteeni näytti ihan samalta kuin Polossa ollut neste. Tulikohan sitten suuri korroosionkeston alenema aiheutettua, jos laitoin G13:n sekaan puoli litraa G12 -seosta ?
 
Blue GT käytiin viemässä äidilleni jouluvierailun yhteydessä. Kulutusnäyttöön tuli 5,3 satasella, kun kuormana oli kesärenkaat ja 2,5 henkilöä. Paluumatkalla samoin kuormattu 1.2 TSI kulutti 2 desiä enemmän.

Tutkin nyt pitemmällä matkalla 2 -sylinterimoodin toimintaa. Se kytkeytyy talvirajoituksilla vain alamäkiin, jos vakkarissa on 84 kmh asetuksena. Loivakin alamäki riittää, mutta jo tasamaalla se putoaa pois. Kun oikein tarkkaan yritin tunnustella sitä paljon puhuttua nykäystä 4 -sylinterimoodin siirryttäessä, niin onnistuin sen pari kertaa huomaamaan, kun silmä kovana tarkkailin ajotietokoneesta, milloin moodi vaihtuu. Jos tuo näyttö ei olisi ollut päällä, olisi nykäys jäänyt havaitsematta.

Kivahan tuolla on ajella, kun koneessa on kivasti puhtia. Negatiivisina asioina esille nousee ensimmäisenä kova rengasmelu ja toisena liian lyhyt  penkin istuinosa (takamus puutuu, kun tukea saa niin lyhyeltä matkalta).

 
Mulla kytkeytyy melko herkästi kahdelle sylinterille, taitaa RVS:llä olla vaikutusta tai sitten sillä että DSG:n 7-vaihde on pikkasen pidempi kuin manuaalin 6-vaihde eli kierrokset jää pikkaisen alemmas DSG:llä ja sen takia auto ei tietokoneen mukaan "jaksa" kulkea kuin neljällä pytyllä.

Eilen ajoin Vantaalta Riihimäelle motaria pitkin ja kun vakkarin asetti 108 km/h niin melko usein tasamaallakin mentiin kahdella sylinterillä. 60 km ajon jälkeen kun pääsin siskon kotipihaan, niin 5,6l/100km näytti kulutukseksi. Takaisin tullessa oli melkein litran isompi kulutus, mutta silloin en tullutkaan vakkari päällä ;)

Rengasmelu ei mua niin paljoa häiritse, voi olla että takaosaston vaimennus toi tähän parannusta, etenkin nastojen tekemän äänen suhteen.
 
Vaikuttaa siltä, että DSG:n 7-vaihde on mitoitettu liian pitkäksi 2 -sylinterimoodia ajatellen. No, kai insinöörit ovat laskeneet, kumpi säästää enemmän. DSG:n kanssa kierroksia on vain 1500 rpm, kun nopeus on 84 kmh. Todellinen nopeus on silloin 82 kmh näillä "ylikokorenkailla". Meillä tosin oli kuormaakin kiloina 3:n aikuisen verran.
 
Herätelläänpäs tätäkin keskusteluketjua. Sain juuri myyjältä tiedon, että oma BlueGT on tänään tullut Suomeen ja jälleenmyyjällä se olisi 26.3. ;D.
Hyvä juttu, saan ottaa sen suoraan kesärenkailla ajoon ja kuunnella nastojen ropinaa vasta syksyllä. Tiedustelin myös MirrorLinkin saatavutta / toimivuutta Polossa. Myyjän mukaan se ei toimi Polossa.

Pitää varmaan joku kännyteline hankkia tuohon, että saa käyttää puhelinta navigaattorina, kun en raaskinut sitä enää autoon varusteeksi ruksia. Ostan ennemmin sillä tonnilla uuden puhelimen. Onko jollain muuta hyvää ehdotusta telineeksi kuin Brodit? Noita olen itse aikoinaan käyttänyt. Nyt vain pitäisi päättää, että otanko sen tuuletussuuttimen päälle tulevan mallin vai A-pilariin kuskin puolelle tulevan? Jotenkin vain tuntuu luontevammalta tuo keskikonsolin kohdalla oleva.
 
the-Rane sanoi:
Pitää varmaan joku kännyteline hankkia tuohon, että saa käyttää puhelinta navigaattorina, kun en raaskinut sitä enää autoon varusteeksi ruksia. Ostan ennemmin sillä tonnilla uuden puhelimen. Onko jollain muuta hyvää ehdotusta telineeksi kuin Brodit? Noita olen itse aikoinaan käyttänyt. Nyt vain pitäisi päättää, että otanko sen tuuletussuuttimen päälle tulevan mallin vai A-pilariin kuskin puolelle tulevan? Jotenkin vain tuntuu luontevammalta tuo keskikonsolin kohdalla oleva.

Minullakin ollut aiemmin Broditteja, mutta nyt hankin pari Waltter ventoa motonetista, hinta 9,90 ja tuntuu toimivan. Ja tietysti "alkuperäinen" Kenu Airframe toimii.
 
Kävin ostamassa Motonetista uutukaiseen Poloon Valtter Vento -puhelintelineen. Vaikuttaa ensikokemusten perusteella toimivalta ratkaisulta. Eikä ollut hinnan kiroissa  :D.

 
Viikko sitten tuli 10/13 rekisteröity manuaali BlueGT hankittua vaihtokaupassa perheen toiseksi autoksi lähinnä omaan työmatka-ajoon (8km suuntaansa kaupunki/taajamaa). Mittarissa 58tkm.

Onko näitä enää kellään ajossa, vai hankkiuduttu eroon ACT koneen pelossa takuiden loputtua? Jos löytyy, millaisia km mittarrissa?

Autohan on hemmetin kiva kippo kurvailla alle 100km/h nopeuksissa. Työmatkakulutus ollut ajotietokoneen mukaan 5.5L pinnassa ja paras maantiepätkä mennyt 4.7L, mitkä yllätti positiivisesti kulkuhaluihin nähden.

Varustelua autossa oli GSM ohjattu Eberi ja 16" Syenit vanteet Hakka7 talvisetillä. Muuten karvalakki. Jo hankittua 40€ hintaan Bluetooth-härpäke Clas Ohlsonilta puheluille/musalle sekä marmorilta GTI mallin kromiset pakoputkenpäät, kangasmatot ja alumiinipoljinpinnat. Lisäksi loppuviikosta ikkunan tummennukset. Syksyllä akkulaturi pitänee vielä laitattaa

Taustaa sen verran että mun oma ensimmäinen "kunnon" auto oli Skoda Fabia RS -10 kaksoisahdetulla 1.4TSI koneella ja DSG7 laatikolla. Värikin oli sama Candy White. Ajofiiliksessä paljon samaa ja tuntemukset Polosta tosi nostalgisen positiiviset  :)
 
Temmi sanoi:
Viikko sitten tuli 10/13 rekisteröity manuaali BlueGT hankittua vaihtokaupassa perheen toiseksi autoksi lähinnä omaan työmatka-ajoon (8km suuntaansa kaupunki/taajamaa). Mittarissa 58tkm.

Onko näitä enää kellään ajossa, vai hankkiuduttu eroon ACT koneen pelossa takuiden loputtua? Jos löytyy, millaisia km mittarrissa?

Autohan on hemmetin kiva kippo kurvailla alle 100km/h nopeuksissa. Työmatkakulutus ollut ajotietokoneen mukaan 5.5L pinnassa ja paras maantiepätkä mennyt 4.7L, mitkä yllätti positiivisesti kulkuhaluihin nähden.

Varustelua autossa oli GSM ohjattu Eberi ja 16" Syenit vanteet Hakka7 talvisetillä. Muuten karvalakki. Jo hankittua 40€ hintaan Bluetooth-härpäke Clas Ohlsonilta puheluille/musalle sekä marmorilta GTI mallin kromiset pakoputkenpäät, kangasmatot ja alumiinipoljinpinnat. Lisäksi loppuviikosta ikkunan tummennukset. Syksyllä akkulaturi pitänee vielä laitattaa

Taustaa sen verran että mun oma ensimmäinen "kunnon" auto oli Skoda Fabia RS -10 kaksoisahdetulla 1.4TSI koneella ja DSG7 laatikolla. Värikin oli sama Candy White. Ajofiiliksessä paljon samaa ja tuntemukset Polosta tosi nostalgisen positiiviset  :)

Mulle tuli heinäkuun puolessa välissä uusi Blue GT manuaaliaskilla. Kipaisin sille sisäänajon Lofooteilla ja nyt siinä on reilu 6 tkm mittarissa. Kivoja kilometrejä. Motarilla kulutus n. 7,7 l/100 km, pienemmillä teillä matkassa alimmillaan luokkaa 5,75 l/ 100 km, normi-kaupunkipyörittelyssä näkyy menevän 6 ja 7 l/100 km väliin.