https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Polkupyörien kuljetustelineet autossa

Skula

Yhdistyksen jäsen
⭕️⭕️\_____/⭕️⭕️
Liittynyt
22.12.2013
Hakusessa olisi katolle, kattotelineisiin, asennettava pyöränkuljetusteline. Vai onko perskoukkumalleissa jotain etuja?

Onko näissä jotain erityistä huomioitavaa?

Tarkoitus ja tarve, satunnainen sellainen, olisi yhdelle tai korkeintaan kahdelle fillarille kesällä..

Vähentäisi oleellisesti peräkärryn tarvetta tietyillä matkoilla..

Ehdotuksia?

Minulta puuttuu vielä kattotelineetkin, mutta niitä tuskin on niin montaa etteikö niihin osuis about melkein kaikki pyöränkuljetustelineet?
 
Jaahas. Päästiin itse asiaan. Thule. Ehdottomasti.

Kokemuksia itsellä on monesta eri merkistä. Thulen tuotteet on kestävyydessä ja toimivuudessa ihan omassa luokassaan. Ja tämä kommentti tulee aktiiviselta pyörienroudaajalta joka on haalannut niitä koukuissa ja katoilla vuosikausia ympäri suomea.

Ensiksikin, sanoisin että pyörä katolle. Koukussa se on tiellä jos takakonttia käytetään ja koukkuun kiinnitetyt joskus heilahtelee/vaihtaa asentoa, jolloin pyörä voi kolhia auto. Kurakelissä auton perän imu sotkee pyörän pahoin. Koukkuun vain jos on ihan pakko.

Thule ProRide 591

tai

OutRide 561

Riippuen ihan omista haluista. Meillä on kaksi ProRidea ja niissä on sarjoitetut lukot telineiden kanssa. Kaikki yhdellä avaimella, kätevä käyttää ja tarpeeksi tukevat kaikenlaisille pyörille.
Outride ennemmin ehkä kilpapyörille, ja tässä on miinuksena se että etukiekko täytyy säilöä autoon.
Näitä mulla on yksi ja oma kisapyörä matkaa tuossa joka kisakausi. Sama toimii lukkojen kanssa myös tässä.

Itse telineiksi Thulen uudet Wingbar tangot sopivin kiinnikkein. Pyörätelineet sujahtaa tuohon tangon uraan ja tulee aina tukevasti kiinni sekä on vielä helppo käyttää. Ei voi tarpeeksi näitä kehua.

Täältä voi katsella Thulen tuotteita, hintoja jne. Ja palveluja voin suositella. Tuolta olen omani tilaillut jo pidemmän aikaa. Hinnatkin yleensä kilpailukykyisiä.

Itsellä on tarkoitus hankkia toinen Outride ensi kesäkaudelle. Toinen ProRide jää tällöin ylimääräiseksi. Jos kiinnostaa niin YV:llä tavoittaa.

Alla OutRide käytössä viime kesänä Thulen aiemmissa Aeroprofiilikiskoissa.

AMcd29NB5vo56c2k0Fvl3k5ABXBoZdrPsyjEu9AqHeA=w1375-h865-no
 
Nyt löytyi yhdet kattotelineet.. Onkohan nämä sopivasti kiinni?

12767247325_0e2e6f7f8d_b.jpg


En tiedä näistä tuon taivaallista, mutta tuntuvat olevan tiukasti kiinni..

Jos nää olis OK, puuttuis enää pyöränkuljetusteline..

Näiden hinta 0euroa  ;D

Kai näihin jotkut fillaritellingit kiinni saa?
 
ProRide 591 on nyt hakusessa.. Jopa kaksin kappalein..

Hinnat tuntuu olevan "vakiot" pitkin maailmaa.. 110-120euroa per tsipale..
 
Skula sanoi:
ProRide 591 on nyt hakusessa.. Jopa kaksin kappalein..

Hinnat tuntuu olevan "vakiot" pitkin maailmaa.. 110-120euroa per tsipale..

Jep. Hyvä valinta. Hinnat on aikalailla apteekkikamaa jokapuolella. Jos jossain on jotain merkin lopetusta tai muuten vain oikea loppuunmyynti niin voi löytää edullisemmin. Mutta muuten puhutaan aika pienistä alennuksista. Lähin Thulen jälleenmyyjä antaa sulle jonkun prossan pois kun käyt naamakkain tinkimässä.
 
tuRboman sanoi:
Jep. Hyvä valinta. Hinnat on aikalailla apteekkikamaa jokapuolella. Jos jossain on jotain merkin lopetusta tai muuten vain oikea loppuunmyynti niin voi löytää edullisemmin. Mutta muuten puhutaan aika pienistä alennuksista. Lähin Thulen jälleenmyyjä antaa sulle jonkun prossan pois kun käyt naamakkain tinkimässä.

Näin ajattelin toimia..

Mä voisin ostaa sulta sen toisen sitten keväämmällä pois hyvään hintaan.. Jos vielä myyt  ;)
 
Skula sanoi:
Nyt löytyi yhdet kattotelineet.. Onkohan nämä sopivasti kiinni?

12767247325_0e2e6f7f8d_b.jpg


En tiedä näistä tuon taivaallista, mutta tuntuvat olevan tiukasti kiinni..

Jos nää olis OK, puuttuis enää pyöränkuljetusteline..

Näiden hinta 0euroa  ;D

Kai näihin jotkut fillaritellingit kiinni saa?
Sanoisin ettei ihan ok ole tuo kiinnitys :). Näyttäisi että nuo jalat on tarkoitettu kiinnitettäväksi suoraan auton kattoon eikä kattokaiteisiin.
 
^ hyvin mahdollista.

Tuntuu olevan kuitenkin riittävän "kiinni" jotta uskallan käyttää..

Noille tulee pieni testi lähiaikoina, siirrän yhden jumbo-boxin 50km.. Täytyy laittaa sinne vähän painoa, ja katsoa mitä tapahtuu  ;D
 
tuRboman sanoi:
Jaahas. Päästiin itse asiaan. Thule. Ehdottomasti.

Kokemuksia itsellä on monesta eri merkistä. Thulen tuotteet on kestävyydessä ja toimivuudessa ihan omassa luokassaan. Ja tämä kommentti tulee aktiiviselta pyörienroudaajalta joka on haalannut niitä koukuissa ja katoilla vuosikausia ympäri suomea.

Ensiksikin, sanoisin että pyörä katolle. Koukussa se on tiellä jos takakonttia käytetään ja koukkuun kiinnitetyt joskus heilahtelee/vaihtaa asentoa, jolloin pyörä voi kolhia auto. Kurakelissä auton perän imu sotkee pyörän pahoin. Koukkuun vain jos on ihan pakko.

Thule ProRide 591

tai

OutRide 561

Riippuen ihan omista haluista. Meillä on kaksi ProRidea ja niissä on sarjoitetut lukot telineiden kanssa. Kaikki yhdellä avaimella, kätevä käyttää ja tarpeeksi tukevat kaikenlaisille pyörille.
Outride ennemmin ehkä kilpapyörille, ja tässä on miinuksena se että etukiekko täytyy säilöä autoon.
Näitä mulla on yksi ja oma kisapyörä matkaa tuossa joka kisakausi. Sama toimii lukkojen kanssa myös tässä.

Itse telineiksi Thulen uudet Wingbar tangot sopivin kiinnikkein. Pyörätelineet sujahtaa tuohon tangon uraan ja tulee aina tukevasti kiinni sekä on vielä helppo käyttää. Ei voi tarpeeksi näitä kehua.

Täältä voi katsella Thulen tuotteita, hintoja jne. Ja palveluja voin suositella. Tuolta olen omani tilaillut jo pidemmän aikaa. Hinnatkin yleensä kilpailukykyisiä.

Itsellä on tarkoitus hankkia toinen Outride ensi kesäkaudelle. Toinen ProRide jää tällöin ylimääräiseksi. Jos kiinnostaa niin YV:llä tavoittaa.

Alla OutRide käytössä viime kesänä Thulen aiemmissa Aeroprofiilikiskoissa.

AMcd29NB5vo56c2k0Fvl3k5ABXBoZdrPsyjEu9AqHeA=w1375-h865-no

KIITOS!

Tajusin juuri, että minähän tarvitsen ehdottamasti myös Outriden Cervelon kuljetusta silmällä pitäen..Proride jo löytyy, maantiepyörän/ maasturin kuljetukseen. P5 ei hennonne laittaa proohon kiinn ja mahtuuhan noita telineitä katolle kaksi.
 
Juu, ei Cervelon leveä putki oikein sovi ProRiden kiinnikkeeseen. Outridejä voi olla katolla leveässä autossa muistaakseni neljä kun pyörät on vastakkain asennettu. Tuo on siinäkin mielessä kätevä, että vie varastoitaessa todella vähän tilaa. Ainoana huonona puolena että etukiekko täytyy mahtua autoon sisälle, ja se taas isolla porukalla, usean pyörän kanssa on ongelma.

Ja kun Thulen kamoja hommaatte, niin tilatkaa heti alkuun isoin sarja sarjoitettuja lukkoja. Maksaa jonkun pari kymppiä, ja niistä riittää sitten tuleviinkin telineisiin. Selviää yhdellä avaimella. Se on iso etu.

Ei muuta kuin tilailemaan :)
 
Skula sanoi:
Tuntuu olevan kuitenkin riittävän "kiinni" jotta uskallan käyttää..

Noille tulee pieni testi lähiaikoina, siirrän yhden jumbo-boxin 50km.. Täytyy laittaa sinne vähän painoa, ja katsoa mitä tapahtuu  ;D

Älä nyt jumankauta lähde liikenteeseen minkään boksin kanssa, jos käytössä on nuo telineet, mitkä kuvassa näkyy! Nuo todellakin näyttävät suoraan auton kiinnityskoloihin liitettäviltä eikä noita ole tarkoitus käyttää kattokaiteiden kanssa. Kattokaiteen kiinnikehän puristaa kaidetta molemmilta puolilta kaidetta, ei vain ulkosyrjältä.

Lienee täysin tuurista kiinni, pysyvätkö nuo boksin kanssa kiinni vai löytyykö boksi takana ajavan tuulilasista...
 
LOL.

Tein just kauppaa näistä, ja menevät nyt vaihdossa Thulen 757 palikoihin.. Harmi, jää nyt yks jännäkakkaajo tekemättä  :eek:
 
Opel-liikkeissä on vieläkin kevättarjous Thulen katolle laitettavista pyöränkuljetustelineistä, jos jollakin tarve. 59€ taisi olla Freeride ja 79€ Proride.

Pari Freerideä löytyy ja niitä varten hainkin tänään kattotelineet.
 
En löytänyt tästä aiheesta aiempaa keskustelua. Jos kuitenkin on, niin saa ohjata oikeaan paikkaan :)

Ajatuksissa on siis hankkia vetokoukkuun kiinnitettävä polkupyöräteline. Pääasiassa tarpeena kuskata yhtä pyörää, mutta joskus kahtakin, ja joskus vähän pidemmällekin reissulle. Halvimmillaan ihan perustelineen saa muutamalla kympillä, mutta noissa pyörät eivät ole tukevasti kiinni ja soveltuvat (oman tuntuman mukaan) lähinnä lyhyille matkoille. Olisikohan täällä kokemuksia viisaammilla?

Itselläni on ajatuksissa ollut esim. tällainen Thule Euroride 2:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500583/Thule-EuroRide-2bike-7-pin-Update

Etuna ainakin olisi se, että telineen saa lukittua koukkuun ja pyörät telineeseen, joten ei pitäisi ainakaan ihan helposti kamojen lähteä voron matkaan, jos poikkeaa vaikka kauppaan tai syömään matkan varrella. Lisäksi tuossa on kallistustoiminto, joten takakontillekin voisi kenties päästä irrottamatta telinettä.

Kattotelineisiin kiinnitettävät telineet olen päättänyt ohittaa, koska pyörän nostaminen yksin katolle on vähän hankalaa ja riskinä on auton kolhiminen, jos ote lipeää.

 
Tuollainen teline sopii käytettäväksi oikeastaan vain poudalla. Sateella ajaessa kaikki tiestä nouseva lika ja kura vuoraavat pyörät kauttaaltaan. Lisäksi hankaloittaa tavaratilan käyttöä, vaikka kippaakin.

Itse suosittelisin kuitenkin katolle sijotetttavaa telinettä. Ei se niin vaikea ole käyttää.
 
Katolle nosto on ihan ok. Itse olen nyt viimeiset puoli vuotta nostellut kahta pyörää viikoittain (no vuodenvaihteeseeen asti). Kattotelineissä on puolena. Itse kuitenkin päätin siirtyä koukkutelineeseen useammasta syystä:

-Sähköpyörien >20kg nostelu katolle ei nyt kuitenkaan kivaa ole ja vähän telineiden notkunta arveluttaa
-Telineitä kun tarttee viikottain, niin niitä ei jaksa katolta poistaa-->vinkuvat varsinkin >60kmh ajossa ikävästi
-Uusi auto (Bemu X3) on niin korkea, että sen katolle  nostelua ei edes kannata harkita

Kunnon koukkuteline toki maksaa sen >500e, mutta sen saa nopeasti irti ja on varmasti tukeva useammankin sähköfillarin kuljettamiseen.

Tollaisen oon aatellut tilata (tai sitten 3 pyörän mallin samasta).

https://www.bike-discount.de/en/buy/thule-easyfold-xt-2-bike-rack-581970
 
Mulla ei ole 'sydäntä' sijoittaa polkupyörää auton ulkopuollelle sitä kuljettaessani. Jos pitäisi valita niin laittaisin muuta 'romua' ulkopuolelle ja pyörän sisään.
 
^^ Osaatko analysoida miksi harkitsemasi malli on "kunnon" verrattuna esim. em. puolta halvempaan Thuleen? Kalliimpi viikkautuu ainakin pieneksi paketiksi, mikä vaikuttaa hyvältä.

Minulla ei ole kokemusta "laitureista". Mutta autovaihtoehtoja pohtiessani olen jo hieman alistunut ajatukseen, että ehkä sellaiseenkin joutuu tyytymään. Huomioitavia seikkoja on mieleeni tullut ainakin:
- Leveys: Yhä pidemmät maastopyörät saattavat tuottaa vaikeuksia tavallisemmille fillareille mitoitetuille telineille
- Keskikiinnikkeen puristusvoiman jakautuminen: Kuituputkea pitää harkiten puristella. Kuulemma pyöränkorjaustelineilläkin on runkoja rikottu?
- Telineiden lukot vaikuttavat tehdyn rehellisille. Lisälukitus ei liene pahitteeksi jos on pakko pysäköidä "urbaaneilla" alueilla. Kaverilta yritettiin repiä pyörä kaupungille pysäköidyn auton koukusta, ja vain sivullisten väliintulo esti rikoksen onnistumisen.
 
Tuossa Thule Easyfold XT:ssä on umpinainen pohja joka varmasti vähentää ravan lentämistä fillareihin. Hinnakas toki mutta jos toimii ja on hyvä niin eipä sen väliä. Saahan tuosta varmaan jotain jos siitä joskus tarvii luopua. Maastopyörän heittäminen katolle sujuu itseltä hyvin mutta onhan tuossa tosiaan riskinsä ja haasteensa. Varsinkin jos omaa lyhyemmän varren. On se huomattavasti helpompaa laittaa fillari koukkutelineeseen. Itseltä löytyy Thulen perus koukkuteline ja sitä käytän kakkosautossa jos ykkösauto on ajossa. Hoitaa hommansa ihan ok mutta tosiaan rapakelillä en viitsisi käyttää. Oddiksen kanssa vähän samoilla linjoilla kattotelineiden kanssa. Jäävät helposti katolle reissun jälkeen. Omat wingbarit ei kyllä suhise mutta kyllä niillä pieni vaikutus on kulutukseen.

Easyfold XT:ssä näyttäisi olevan samat speksit riippumatta mallista 2 tai 3.
Polkupyörien enimmäismäärä 2 tai 3
Kantavuus                         60 kg
Polkupyörän enimmäispaino 30 kg

Halppis koukkutelineitä en kyllä suosittele ja kannattaa olla varovainen niiden kanssa ettei fillarin rengas jää pakoputken ulostulon kohdalle.
 
TON-III sanoi:
Mulla ei ole 'sydäntä' sijoittaa polkupyörää auton ulkopuollelle sitä kuljettaessani. Jos pitäisi valita niin laittaisin muuta 'romua' ulkopuolelle ja pyörän sisään.
Sulla taitaa kulkea pääosin maantiekalustoa?

Kuraisen maasturin ja varsinkin sähkömallin tunkeminen mihin tahansa henkilöautoon ei oikein ole mielekästä hommaa. Saati sitten kahden kuten meillä.

Itsekin maantiefillaria useissa autoissa kuljetellut sisällä ja se on helppoa hommaa:
-Pyörä on suht puhdas aina
-Pyörä painaa 7-8kg vs maasturit 13-15kg ja sähköiset 20-25kg
-Maantiefilo on myös kooltaan pienenmpi ja helpompi siten käsitellä (Maasturin 800mm tanko esim. tuntuu olevan aina tiellä autoon pakattaessa)
 
TON-III sanoi:
Mulla ei ole 'sydäntä' sijoittaa polkupyörää auton ulkopuollelle sitä kuljettaessani. Jos pitäisi valita niin laittaisin muuta 'romua' ulkopuolelle ja pyörän sisään.

Perheellisen siis pitäisi hankkia pakettiauta  ;D

tai sanoi:
- Leveys: Yhä pidemmät maastopyörät saattavat tuottaa vaikeuksia tavallisemmille fillareille mitoitetuille telineille

Itsellä on Canyonin perusmaastis XL koossa ja Thulen Proride 598:ssa telineen mitta riittää just ja just. Tämä siis katolle.
 
Kale sanoi:
Tuossa Thule Easyfold XT:ssä on umpinainen pohja joka varmasti vähentää ravan lentämistä fillareihin. Hinnakas toki mutta jos toimii ja on hyvä niin eipä sen väliä. Saahan tuosta varmaan jotain jos siitä joskus tarvii luopua. Maastopyörän heittäminen katolle sujuu itseltä hyvin mutta onhan tuossa tosiaan riskinsä ja haasteensa. Varsinkin jos omaa lyhyemmän varren. On se huomattavasti helpompaa laittaa fillari koukkutelineeseen. Itseltä löytyy Thulen perus koukkuteline ja sitä käytän kakkosautossa jos ykkösauto on ajossa. Hoitaa hommansa ihan ok mutta tosiaan rapakelillä en viitsisi käyttää. Oddiksen kanssa vähän samoilla linjoilla kattotelineiden kanssa. Jäävät helposti katolle reissun jälkeen. Omat wingbarit ei kyllä suhise mutta kyllä niillä pieni vaikutus on kulutukseen.

Easyfold XT:ssä näyttäisi olevan samat speksit riippumatta mallista 2 tai 3.
Polkupyörien enimmäismäärä 2 tai 3
Kantavuus                         60 kg
Polkupyörän enimmäispaino 30 kg

Halppis koukkutelineitä en kyllä suosittele ja kannattaa olla varovainen niiden kanssa ettei fillarin rengas jää pakoputken ulostulon kohdalle.
Wingbarit mullakin, mutta ne on ne ProRidet, jotka vinkuu ja suhisee, ei kattotelineet itsessään.

Italiassa törmäsin kaveriin, jolla oli pakoputken kohdalle maasturin rengas jäänyt ja kuumentunut pitkällä ajomatkalla  niin paljon, että rengas räjähti ja kuituvanne mennyt päreiksi samalla (kuumuus vissiin).
 
oddis sanoi:
Sulla taitaa kulkea pääosin maantiekalustoa?

Kuraisen maasturin ja varsinkin sähkömallin tunkeminen mihin tahansa henkilöautoon ei oikein ole mielekästä hommaa. Saati sitten kahden kuten meillä.

Juu osuit aivan nappiin, omat pyörät ovat noita alle 10 kilon ja vain aurinkoisilla keleillä ulkoilutettuja maantiepelejä. Tosiaan tuollaisen jo valmiiksi ravassa uitetun pyörän kanssa ei tarvitse olla ihan niin nokona.