https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polkupyörällä töihin

CeeViis

Sisäänajettu
Liittynyt
17.1.2014
Viestejä
322
Tämän sisältöisen tarinan kirjoitin toiselle foorumille aikanaan. Tämä on hieman päivitetty versio menneestä vuodesta polkupyörän selässä.

Lähdin viime keväänä pyöräilemään puolittain vitsillä. Pyöräni oli nimittäin 15 vuotta sitten poliisien huutokaupasta sadalla markalla ostettu, 18-vaihteinen Hero maastopyörä. Vanteet umpiruosteessa, mutta vaihteet ja jarrut toimivat jotakuinkin. Heron takapyörä roikkui varaston seinällä toissa vuonna joulun tienoon valoin koristeltuna. Se on ollut Heron loistavin hetki.

Osallistuin Facebookista bongaamaani Vampula-kesäpyöräilyyn ostamalla viiden euron arvan. Voittomahdollisuuksia sai lisättyä pyöräilemällä kolmen merkkauspisteen kautta hakemassa "leimoja". Koko lenkille mittaa 23 km. Heron kanssa tuli vedettyä kesäpyöräilyä useaan kertaan ja muutama työmatkakin. Kilometrejä tuli kesäkuun alkupuolelle tultaessa melkein 400. Tätä ennen en ole tuota määrää polkenut yhteensäkään edellisinä parinakymmenenä vuotena.

Tuuri kävi ja voitin heti ensimmäisessä kesäpyöräilyarvonnassa uuden polkupyörän. Se oli aika hieno Nopsa mummopyörä. Ajoin sillä 300 metriä ja tuumasin, että käytän vaihto-oikeuden. Laitoin 300 euroa omaa rahaa väliin ja ajoin Kesportista kotiin Crescentin Kebne-hybridin. Ruokatunnilla kävin kaupat tekemässä ja valintaan käytin ehkä vartin. Kebne näytti kaupan valikoimista ainoalta kelvolliselta pyörältä yhden Nishikin ja vastaavan Nopsan kera. Muut fillarit näyttivät silmiini jotenkin puutteellisilta. Kebnessä oli sentään lokarit, valot ja tavarateline vakiona. Runko on vähän korkea. Jalat maassa runkoputki on munissa asti. Ajaessa asento on ihan ok, eikä tähän mennessä kroppa ole alkanut valittamaan mistään.

Siinä kävi sitten niin, että uuden pyörän myötä kiinnostus pyöräilyyn nousi x-potenssiin. Aloin jopa lukea pyöräilyyn liittyviä nettisivujakin. Kilometrien karttuessa syventyminen pyöräilyyn ja tietouden lisääminen on ollut mukavaa. Ensimmäiseksi ostin lukkopolkimet ja kengät. Ja kyllä kannatti. En olisi kuukautta aiemmin uskonut semmoisia koskaan hommaavani, mutta naapurin kekkereissä yksi tyyppi niitä vakavasti suositteli. Vieläkään en osaa pyörittää oikein, mutta saan edes ylämäkiin niistä selvää apua. Matkan edistyessä ja väsyessä lukkopolkimien olemassaolo tuppaa unohtumaan. Kaksi kertaa olen unohtanut ne irrottaa ennen pysähtymistä... Sitten hankin Ortliebin tarakalle pikakiinnikkeellä kiinnittyvän laukun. Se on työmatkakäytössä aivan ehdoton, vaikka aluksi nikottelin suolaista hintaa. Laukku on aika pieni, mutta kyllä siinä työvaatteet ja irtotavarat mukana kulkee.

Pienen satulalaukunkin hommasin ja sinne sisään pienen monitomityökalun, jossa mukana rengasraudat sekä varasisurin. Pumppu on vielä hommaamatta. Heroon jouduin kerran työreissulla sisäkumin vaihtamaan. Kebnessä on pistosuojatut renkaat. Ne kuulemma kyllä kestävät hyvin kiviä ja sirpaleita ainakin uutena.

Kun pyöräilyn kuume oli korkeimmillaan myös tietokoneen vieressä, niin pistin ahneuksissani tilaukseen Outletinn.comista Skins pyöräilyvaatteita. Olivat 57%:n alennuksessa. Chainreactioncycles.comista tilaisin puolestaan Campagnolon tuulenpitävän fleece-takin. Sille on tosissaan ollut paljon käyttöä. Hyvä takki on, vaikka ei fleeceä ole nähnytkään . Viime kesänä tuulesi niin perkuleesti. Kylmemmille keleille ostin elämäni kalleimman yksittäisen vaatekappaleen. Castelli Sorpasso Bib-tights Vaikka näytän noiden pyöräilyvaatteiden kanssa B-luokan supersankarilta, niin työkavereiden huvittamisen lisäksi ne tuntuvat hyvältä päällä viileällä kelillä. 

Työmatkaa minulla on gps:n mukaan 19,9 km. Tein 39 työmatkaa. Kebneen tuli kaikkinee n. 2500 km mittariin. Painavaksi haukuttu hybridi on toiminut hyvin. Shimanon Alivio-vaihteet toimii minun mielestäni hyvin. Vaihteet vaihtuu ylös ja alas etusormen ja peukalovivuilla niks ja naks. Vipujen juuressa on vielä näyttö, mistä näkee mikä ratas on päällä. Herkkua verrattaessa Heron sinnepäin suuntaa antavaan vaihteenvalitsimeen. Alkuperäinen paristotoiminen etuvalo kerran testattu kesäyössä. Kyllä se vähän valaisi. Syksyä kohti mennessä ostin kuitenkin kokonaan uuden etupyörän napadynamolla ja valaisimeksi BUSCH + MüLLER Lumotec IQ2 Luxos B. Takavaloksi vielä a taakse TOPLIGHT Line Brake Plus. Takavalo kirkastuu, kun jarruttaa! Tilasin kamat bike-discount.de.  Luxosessa on paljon valotehoa. Näkee leveältä ja kauas. Keskellä metsää pilkkopimeässä lähtee sudetkin karkuun.

Vaikka olen hybridiin tyytyväinen, on kippurasarvinen tullut mieleen. Sellainen Tunturi minulla oli nuorena poikana, ennen kuin aloin ajamaan mopolla. Asun maalla, josta on aina vähintään seitsemän kilometriä soraa ennen päällystettä. Siinä mielessä Kebnen 37 mm rengas on ihan oivallinen. Kyllä se hyvin rullaa asfaltillakin. Hero-maasturiin ero huikea. Sillä ei päässyt alamäkeenkään polkemalla yli 30 km/h. Työmatka-ajossakin tykkään kuitenkin, että on myös hieman vauhtia siinä ajamisessa. Minun kunnolla keskinopeudet ovat jääneet yleensä 23 km/h tienoille ja parhaimmillaankin 25 km/h. Ja tässäkin tapauksessa sykemittarin mukaan olen ajanut ihan liian kovalla sykkeellä. En ole siitä välittänyt, vaan yrittänyt parantaa ajotekniikkaa kadenssia nostamalla. Ehkä se tavoite 90 kierrosta minuutissa ei olekaa niin mahdottoman lujaa kuin aluksi ajattelin. Mutta syke nousee aika kovaksi, vaikka ajaa pienellä vaihteella.

Näilläkin nopeuksilla täällä saa porukoita ohitella. Ja naapurit kommentoivat ajoa, että kaahaan. Sitten kun katson Sport Trackerista muiden suorituksia, niin vaatimattomia ovat omani siihen nähden. Mutta minä vasta aloitin kuntoilun. Ikää on 47 ja viimeiseen 25 vuoteen en ole liikuntaa harrastanut. Pyöräily kuitenkin tuntuu mukavalta. Toivottavasti se kuntokin tästä vielä nousee. Varusteluintoilun johdosta on arpajaispalkinnolle tullut melkoisesti hintaa. Olen päättänyt kuitenkin tienata polkemalla ainakin sen välirahaan käyttämäni 300 euroa parin kesän aikana. Laskelmieni mukaan 52 työmatkaa fillarilla, niin säästyy bensarahaa tuon verran. Syyskuun puolivälin jälkeen en ole pyörällä ajanut. Odottelen kevätaurinkoa ja sitten lähden uutta intoa puhkuen. Ehkä pikku pakkokin. Uusi auto tulossa. Myös velkaa on tulossa. Mutta pyöräilemällä tuskin sentään autorahoja saan tienattua :)
 

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 122
Mahtava stoori!! Voi vitsit, että tuli hyvä mieli kun lukis!!!! Liikkumisen ilon ja pyöräilyn hienouden oivallus on tosi hyvä juttu. Ja samaa latua se menee kaikilla. Ensin kokeillaan "ritsalla", sitten aletaan hiljalleen panostaa aiheeseen. Ihan kuten olet tehnyt.
Ja jos kippurasarvista mielit, niin cyclocross malli kannattaa laittaa harkintaan ja käydä tutustumassa. Tosi hyvä all around pyörä. Siihen kun laittaa 25mm kumit nopeilla kiekoilla niin sillä ajaa vaikka kilpaa. Toisaalta taas nappulakumit ja suojat, niin pahimmat rospuutot pääsee missä vain. Ja talveksi nastalliset.
Itsellä on yleiskulkineena vuonna 2004 hankkimani Kona Jake the Snake, ja se on ehdottomasti paras pyörähankinta tähän saakka.

Mutta olipa tosi hyvä kirjoitus. Voi kun edes joku sais tuosta inspiraation hypätä fillarin selkään.
 
V

-V-

Vieras
Pyörällä töihin -päivähän on taas toukokuussa, tänä vuonna 13.5. joka sattuu muakvasti pyöräilyviikon keskelle:
http://www.poljin.fi/fi/kalenteri/10-toukokuu-2014-900/pyorailyviikko-2014-10-175
Kokeiltaisko isommalla joukolla aktivoitua edes tuona yhtenä päivänä kenellä se mahdollista on? ;) Oma työmatkani näyttäisi olevan pyöräilyreittejä pitkin minimissään 25km, mutta ehkä järkevintä/mukavinta reittiä n. 30km yhteen suuntaan. Toki siihen voi vetää ketunlenkkiä tai sakkokierroksia päälle ;)
 

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
15 122
-V- sanoi:
Pyörällä töihin -päivähän on taas toukokuussa, tänä vuonna 13.5. joka sattuu muakvasti pyöräilyviikon keskelle:
http://www.poljin.fi/fi/kalenteri/10-toukokuu-2014-900/pyorailyviikko-2014-10-175
Kokeiltaisko isommalla joukolla aktivoitua edes tuona yhtenä päivänä kenellä se mahdollista on? ;) Oma työmatkani näyttäisi olevan pyöräilyreittejä pitkin minimissään 25km, mutta ehkä järkevintä/mukavinta reittiä n. 30km yhteen suuntaan. Toki siihen voi vetää ketunlenkkiä tai sakkokierroksia päälle ;)

Jos aktivoidutaan ja saadaan hommaan mukaan useampia, niin oispas kova sana. Autoilijat fillarin selässä :)

Mukana ollaan. Tosin mulla on vain 7.5km suuntaansa jos pyöräteitä mennään. Mutta poljettua tulee joka ikinen työpäivä.
 
T

Trollsten

Vieras
Oma työmatkani on n. 15 kilometria suuntaansa ja hyvillä keleillä tulee ajettua 1-2 kertaa viikossa pyörällä töihin ja oikein hyvillä keleillä useamminkin. Tällä viikolla tuli käytyä tuo kaksi kertaa.
 

Quality

Moderaattori
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
17 540
Itse ajan pyörällä 3,5 km asemalle, josta jatkan junalla, kun en oikein tykkää Hgin keskustassa ajaa. Myös vaatteiden vaihtorumbaa vierastan, ajan tuon matkan siis työvaatteissa. Voisihan sitä yrittää pyöräillä vielä pari asemanväliä, niin tulisi ehkä 6-7 km suuntaansa.
 
M

Makkis

Vieras
Oma työmatka on myös sen 7,5 km per sivu. Alkuviikosta kaivoin fillarin naftaliinista ja täyttelin renkaat ja öljysin ketjut sun muut vaijerit. Tarkoitus oli aloittaa fillarointi töihin nousumaanantaista, mutta taitaakin pakkanen yllättää eli hoidetaan muksujen kuskaus vielä omasta toimesta Räsällä.

Minulla on vain maastopyörä, sellainen halpis Ideal Bike. Tällaiseen cityajoon ei paras vaihtoehto kun pisinkin välitys on kuin mutsin Singerin puolaus ja karkea nappularengas ei nyt kamalan hyvin rullaa. Itse ajelen työmatkojen lisäksi kesäaikaan (talvella en siis veivaa ollenkaan) sellaisia 25-35 km kuntolenkkejä teillä tai lyhyitä 5 km lenkkejä poluilla metsässä. Teillä ollessa minun fysiikalla pidetään sellaista 20 km/h keskinopeutta, ehkä hieman reilua, metsälenkeillä toki jäädään selkeästi alle. Kynnys molempiin vaihtoehtoihin lähtemiseen on tosi matala kun kuistilta alkaa metsäpolku ja toisaalta myös tie.

En kanna stressiä varustelun tai hien suhteen, en murehdi sykkeistä, menen miltä hyvältä tuntuu ja jos mieli tekee ottaa kepu, pysähdyn terassille moisen ottamaan. Minusta pyöräily on vaan mukavaa, kun matka kuitenkin etenee ja saa olla yksin omien ajatustensa kanssa, joskin mukavaa se joskus on veivata kaverikin mukana.

Anyway, ihan huulloksella ollaan kun makkisfillarikausi taas viimein aukeaa.
 

ErgonomicMonkey

Sisäänajettu
Liittynyt
25.11.2014
Viestejä
333
Kirjoitetaanpa vaikka tähän ketjuun kun työpyöräilyyn liittyy. Eli onko täällä muita pyöräilijöitä jotka osaisi sanoa että käykö 50-559 ulkorengas nyt paikalla olevan 54-559 tilalle. Puhkesi rengas ja tarttis saada pyörä ensiviikoksi käyttökuntoon. Tuota 54-559 kun ei ole tällä hetkellä saatavilla.