Tämän sisältöisen tarinan kirjoitin toiselle foorumille aikanaan. Tämä on hieman päivitetty versio menneestä vuodesta polkupyörän selässä.
Lähdin viime keväänä pyöräilemään puolittain vitsillä. Pyöräni oli nimittäin 15 vuotta sitten poliisien huutokaupasta sadalla markalla ostettu, 18-vaihteinen Hero maastopyörä. Vanteet umpiruosteessa, mutta vaihteet ja jarrut toimivat jotakuinkin. Heron takapyörä roikkui varaston seinällä toissa vuonna joulun tienoon valoin koristeltuna. Se on ollut Heron loistavin hetki.
Osallistuin Facebookista bongaamaani Vampula-kesäpyöräilyyn ostamalla viiden euron arvan. Voittomahdollisuuksia sai lisättyä pyöräilemällä kolmen merkkauspisteen kautta hakemassa "leimoja". Koko lenkille mittaa 23 km. Heron kanssa tuli vedettyä kesäpyöräilyä useaan kertaan ja muutama työmatkakin. Kilometrejä tuli kesäkuun alkupuolelle tultaessa melkein 400. Tätä ennen en ole tuota määrää polkenut yhteensäkään edellisinä parinakymmenenä vuotena.
Tuuri kävi ja voitin heti ensimmäisessä kesäpyöräilyarvonnassa uuden polkupyörän. Se oli aika hieno Nopsa mummopyörä. Ajoin sillä 300 metriä ja tuumasin, että käytän vaihto-oikeuden. Laitoin 300 euroa omaa rahaa väliin ja ajoin Kesportista kotiin Crescentin Kebne-hybridin. Ruokatunnilla kävin kaupat tekemässä ja valintaan käytin ehkä vartin. Kebne näytti kaupan valikoimista ainoalta kelvolliselta pyörältä yhden Nishikin ja vastaavan Nopsan kera. Muut fillarit näyttivät silmiini jotenkin puutteellisilta. Kebnessä oli sentään lokarit, valot ja tavarateline vakiona. Runko on vähän korkea. Jalat maassa runkoputki on munissa asti. Ajaessa asento on ihan ok, eikä tähän mennessä kroppa ole alkanut valittamaan mistään.
Siinä kävi sitten niin, että uuden pyörän myötä kiinnostus pyöräilyyn nousi x-potenssiin. Aloin jopa lukea pyöräilyyn liittyviä nettisivujakin. Kilometrien karttuessa syventyminen pyöräilyyn ja tietouden lisääminen on ollut mukavaa. Ensimmäiseksi ostin lukkopolkimet ja kengät. Ja kyllä kannatti. En olisi kuukautta aiemmin uskonut semmoisia koskaan hommaavani, mutta naapurin kekkereissä yksi tyyppi niitä vakavasti suositteli. Vieläkään en osaa pyörittää oikein, mutta saan edes ylämäkiin niistä selvää apua. Matkan edistyessä ja väsyessä lukkopolkimien olemassaolo tuppaa unohtumaan. Kaksi kertaa olen unohtanut ne irrottaa ennen pysähtymistä... Sitten hankin Ortliebin tarakalle pikakiinnikkeellä kiinnittyvän laukun. Se on työmatkakäytössä aivan ehdoton, vaikka aluksi nikottelin suolaista hintaa. Laukku on aika pieni, mutta kyllä siinä työvaatteet ja irtotavarat mukana kulkee.
Pienen satulalaukunkin hommasin ja sinne sisään pienen monitomityökalun, jossa mukana rengasraudat sekä varasisurin. Pumppu on vielä hommaamatta. Heroon jouduin kerran työreissulla sisäkumin vaihtamaan. Kebnessä on pistosuojatut renkaat. Ne kuulemma kyllä kestävät hyvin kiviä ja sirpaleita ainakin uutena.
Kun pyöräilyn kuume oli korkeimmillaan myös tietokoneen vieressä, niin pistin ahneuksissani tilaukseen Outletinn.comista Skins pyöräilyvaatteita. Olivat 57%:n alennuksessa. Chainreactioncycles.comista tilaisin puolestaan Campagnolon tuulenpitävän fleece-takin. Sille on tosissaan ollut paljon käyttöä. Hyvä takki on, vaikka ei fleeceä ole nähnytkään . Viime kesänä tuulesi niin perkuleesti. Kylmemmille keleille ostin elämäni kalleimman yksittäisen vaatekappaleen. Castelli Sorpasso Bib-tights Vaikka näytän noiden pyöräilyvaatteiden kanssa B-luokan supersankarilta, niin työkavereiden huvittamisen lisäksi ne tuntuvat hyvältä päällä viileällä kelillä.
Työmatkaa minulla on gps:n mukaan 19,9 km. Tein 39 työmatkaa. Kebneen tuli kaikkinee n. 2500 km mittariin. Painavaksi haukuttu hybridi on toiminut hyvin. Shimanon Alivio-vaihteet toimii minun mielestäni hyvin. Vaihteet vaihtuu ylös ja alas etusormen ja peukalovivuilla niks ja naks. Vipujen juuressa on vielä näyttö, mistä näkee mikä ratas on päällä. Herkkua verrattaessa Heron sinnepäin suuntaa antavaan vaihteenvalitsimeen. Alkuperäinen paristotoiminen etuvalo kerran testattu kesäyössä. Kyllä se vähän valaisi. Syksyä kohti mennessä ostin kuitenkin kokonaan uuden etupyörän napadynamolla ja valaisimeksi BUSCH + MüLLER Lumotec IQ2 Luxos B. Takavaloksi vielä a taakse TOPLIGHT Line Brake Plus. Takavalo kirkastuu, kun jarruttaa! Tilasin kamat bike-discount.de. Luxosessa on paljon valotehoa. Näkee leveältä ja kauas. Keskellä metsää pilkkopimeässä lähtee sudetkin karkuun.
Vaikka olen hybridiin tyytyväinen, on kippurasarvinen tullut mieleen. Sellainen Tunturi minulla oli nuorena poikana, ennen kuin aloin ajamaan mopolla. Asun maalla, josta on aina vähintään seitsemän kilometriä soraa ennen päällystettä. Siinä mielessä Kebnen 37 mm rengas on ihan oivallinen. Kyllä se hyvin rullaa asfaltillakin. Hero-maasturiin ero huikea. Sillä ei päässyt alamäkeenkään polkemalla yli 30 km/h. Työmatka-ajossakin tykkään kuitenkin, että on myös hieman vauhtia siinä ajamisessa. Minun kunnolla keskinopeudet ovat jääneet yleensä 23 km/h tienoille ja parhaimmillaankin 25 km/h. Ja tässäkin tapauksessa sykemittarin mukaan olen ajanut ihan liian kovalla sykkeellä. En ole siitä välittänyt, vaan yrittänyt parantaa ajotekniikkaa kadenssia nostamalla. Ehkä se tavoite 90 kierrosta minuutissa ei olekaa niin mahdottoman lujaa kuin aluksi ajattelin. Mutta syke nousee aika kovaksi, vaikka ajaa pienellä vaihteella.
Näilläkin nopeuksilla täällä saa porukoita ohitella. Ja naapurit kommentoivat ajoa, että kaahaan. Sitten kun katson Sport Trackerista muiden suorituksia, niin vaatimattomia ovat omani siihen nähden. Mutta minä vasta aloitin kuntoilun. Ikää on 47 ja viimeiseen 25 vuoteen en ole liikuntaa harrastanut. Pyöräily kuitenkin tuntuu mukavalta. Toivottavasti se kuntokin tästä vielä nousee. Varusteluintoilun johdosta on arpajaispalkinnolle tullut melkoisesti hintaa. Olen päättänyt kuitenkin tienata polkemalla ainakin sen välirahaan käyttämäni 300 euroa parin kesän aikana. Laskelmieni mukaan 52 työmatkaa fillarilla, niin säästyy bensarahaa tuon verran. Syyskuun puolivälin jälkeen en ole pyörällä ajanut. Odottelen kevätaurinkoa ja sitten lähden uutta intoa puhkuen. Ehkä pikku pakkokin. Uusi auto tulossa. Myös velkaa on tulossa. Mutta pyöräilemällä tuskin sentään autorahoja saan tienattua
Lähdin viime keväänä pyöräilemään puolittain vitsillä. Pyöräni oli nimittäin 15 vuotta sitten poliisien huutokaupasta sadalla markalla ostettu, 18-vaihteinen Hero maastopyörä. Vanteet umpiruosteessa, mutta vaihteet ja jarrut toimivat jotakuinkin. Heron takapyörä roikkui varaston seinällä toissa vuonna joulun tienoon valoin koristeltuna. Se on ollut Heron loistavin hetki.
Osallistuin Facebookista bongaamaani Vampula-kesäpyöräilyyn ostamalla viiden euron arvan. Voittomahdollisuuksia sai lisättyä pyöräilemällä kolmen merkkauspisteen kautta hakemassa "leimoja". Koko lenkille mittaa 23 km. Heron kanssa tuli vedettyä kesäpyöräilyä useaan kertaan ja muutama työmatkakin. Kilometrejä tuli kesäkuun alkupuolelle tultaessa melkein 400. Tätä ennen en ole tuota määrää polkenut yhteensäkään edellisinä parinakymmenenä vuotena.
Tuuri kävi ja voitin heti ensimmäisessä kesäpyöräilyarvonnassa uuden polkupyörän. Se oli aika hieno Nopsa mummopyörä. Ajoin sillä 300 metriä ja tuumasin, että käytän vaihto-oikeuden. Laitoin 300 euroa omaa rahaa väliin ja ajoin Kesportista kotiin Crescentin Kebne-hybridin. Ruokatunnilla kävin kaupat tekemässä ja valintaan käytin ehkä vartin. Kebne näytti kaupan valikoimista ainoalta kelvolliselta pyörältä yhden Nishikin ja vastaavan Nopsan kera. Muut fillarit näyttivät silmiini jotenkin puutteellisilta. Kebnessä oli sentään lokarit, valot ja tavarateline vakiona. Runko on vähän korkea. Jalat maassa runkoputki on munissa asti. Ajaessa asento on ihan ok, eikä tähän mennessä kroppa ole alkanut valittamaan mistään.
Siinä kävi sitten niin, että uuden pyörän myötä kiinnostus pyöräilyyn nousi x-potenssiin. Aloin jopa lukea pyöräilyyn liittyviä nettisivujakin. Kilometrien karttuessa syventyminen pyöräilyyn ja tietouden lisääminen on ollut mukavaa. Ensimmäiseksi ostin lukkopolkimet ja kengät. Ja kyllä kannatti. En olisi kuukautta aiemmin uskonut semmoisia koskaan hommaavani, mutta naapurin kekkereissä yksi tyyppi niitä vakavasti suositteli. Vieläkään en osaa pyörittää oikein, mutta saan edes ylämäkiin niistä selvää apua. Matkan edistyessä ja väsyessä lukkopolkimien olemassaolo tuppaa unohtumaan. Kaksi kertaa olen unohtanut ne irrottaa ennen pysähtymistä... Sitten hankin Ortliebin tarakalle pikakiinnikkeellä kiinnittyvän laukun. Se on työmatkakäytössä aivan ehdoton, vaikka aluksi nikottelin suolaista hintaa. Laukku on aika pieni, mutta kyllä siinä työvaatteet ja irtotavarat mukana kulkee.
Pienen satulalaukunkin hommasin ja sinne sisään pienen monitomityökalun, jossa mukana rengasraudat sekä varasisurin. Pumppu on vielä hommaamatta. Heroon jouduin kerran työreissulla sisäkumin vaihtamaan. Kebnessä on pistosuojatut renkaat. Ne kuulemma kyllä kestävät hyvin kiviä ja sirpaleita ainakin uutena.
Kun pyöräilyn kuume oli korkeimmillaan myös tietokoneen vieressä, niin pistin ahneuksissani tilaukseen Outletinn.comista Skins pyöräilyvaatteita. Olivat 57%:n alennuksessa. Chainreactioncycles.comista tilaisin puolestaan Campagnolon tuulenpitävän fleece-takin. Sille on tosissaan ollut paljon käyttöä. Hyvä takki on, vaikka ei fleeceä ole nähnytkään . Viime kesänä tuulesi niin perkuleesti. Kylmemmille keleille ostin elämäni kalleimman yksittäisen vaatekappaleen. Castelli Sorpasso Bib-tights Vaikka näytän noiden pyöräilyvaatteiden kanssa B-luokan supersankarilta, niin työkavereiden huvittamisen lisäksi ne tuntuvat hyvältä päällä viileällä kelillä.
Työmatkaa minulla on gps:n mukaan 19,9 km. Tein 39 työmatkaa. Kebneen tuli kaikkinee n. 2500 km mittariin. Painavaksi haukuttu hybridi on toiminut hyvin. Shimanon Alivio-vaihteet toimii minun mielestäni hyvin. Vaihteet vaihtuu ylös ja alas etusormen ja peukalovivuilla niks ja naks. Vipujen juuressa on vielä näyttö, mistä näkee mikä ratas on päällä. Herkkua verrattaessa Heron sinnepäin suuntaa antavaan vaihteenvalitsimeen. Alkuperäinen paristotoiminen etuvalo kerran testattu kesäyössä. Kyllä se vähän valaisi. Syksyä kohti mennessä ostin kuitenkin kokonaan uuden etupyörän napadynamolla ja valaisimeksi BUSCH + MüLLER Lumotec IQ2 Luxos B. Takavaloksi vielä a taakse TOPLIGHT Line Brake Plus. Takavalo kirkastuu, kun jarruttaa! Tilasin kamat bike-discount.de. Luxosessa on paljon valotehoa. Näkee leveältä ja kauas. Keskellä metsää pilkkopimeässä lähtee sudetkin karkuun.
Vaikka olen hybridiin tyytyväinen, on kippurasarvinen tullut mieleen. Sellainen Tunturi minulla oli nuorena poikana, ennen kuin aloin ajamaan mopolla. Asun maalla, josta on aina vähintään seitsemän kilometriä soraa ennen päällystettä. Siinä mielessä Kebnen 37 mm rengas on ihan oivallinen. Kyllä se hyvin rullaa asfaltillakin. Hero-maasturiin ero huikea. Sillä ei päässyt alamäkeenkään polkemalla yli 30 km/h. Työmatka-ajossakin tykkään kuitenkin, että on myös hieman vauhtia siinä ajamisessa. Minun kunnolla keskinopeudet ovat jääneet yleensä 23 km/h tienoille ja parhaimmillaankin 25 km/h. Ja tässäkin tapauksessa sykemittarin mukaan olen ajanut ihan liian kovalla sykkeellä. En ole siitä välittänyt, vaan yrittänyt parantaa ajotekniikkaa kadenssia nostamalla. Ehkä se tavoite 90 kierrosta minuutissa ei olekaa niin mahdottoman lujaa kuin aluksi ajattelin. Mutta syke nousee aika kovaksi, vaikka ajaa pienellä vaihteella.
Näilläkin nopeuksilla täällä saa porukoita ohitella. Ja naapurit kommentoivat ajoa, että kaahaan. Sitten kun katson Sport Trackerista muiden suorituksia, niin vaatimattomia ovat omani siihen nähden. Mutta minä vasta aloitin kuntoilun. Ikää on 47 ja viimeiseen 25 vuoteen en ole liikuntaa harrastanut. Pyöräily kuitenkin tuntuu mukavalta. Toivottavasti se kuntokin tästä vielä nousee. Varusteluintoilun johdosta on arpajaispalkinnolle tullut melkoisesti hintaa. Olen päättänyt kuitenkin tienata polkemalla ainakin sen välirahaan käyttämäni 300 euroa parin kesän aikana. Laskelmieni mukaan 52 työmatkaa fillarilla, niin säästyy bensarahaa tuon verran. Syyskuun puolivälin jälkeen en ole pyörällä ajanut. Odottelen kevätaurinkoa ja sitten lähden uutta intoa puhkuen. Ehkä pikku pakkokin. Uusi auto tulossa. Myös velkaa on tulossa. Mutta pyöräilemällä tuskin sentään autorahoja saan tienattua