https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polkupyörä :Etuvaihtaja ei vaihda suurimmalle rattaalle

vincent

Klassikkoainesta
Liittynyt
28.12.2013
Passaisikohan tällaista kysyä, kun ei google-tuloksista löytynyt ratkaisua.

Emännän pyörän vaihteita aloin säätämään, kun otti hieman etuvaihtajan häkkiin ketju kiinni yhdistelmällä suurin eturatas -pienin takaratas. ( puhutaan siis fyysisestä koosta )
Lopputulos : Etuvaihtaja ei suostu siirtämään ketjua suurimmalle rattaalle enää ollenkaan.
Olen yrittänyt säätää sitä etuvaihtajan HI-ruuvia molempiin ääriasentoihin, mutta ketju ei siirry suurimmalle vaihteelle - vaihtaja ei yrittäessä siirry kuin hieman ja sitten töksähtää.

Olisiko hyvää vihjettä missä vika voisi olla?
Kysessä vanhahko naisten hybridi-pyörä jossa Shimanon Deore-osasetti. ( ihan perus Deore )
Jossain vaiheessa säätö-prosessia minulla oli myös vaihtajan vaijeri irti.
 
Ymmärtääkseni vaijeri on löysimmillään kun etuvaihtaja on pienimmällä rattaalla, jos näin, niin silloin vairin kireyden pitäisi olla ok koska suoritin kiristyksen tuossa asennossa?
Tarkennetaan vielä sen verran, että vaihtajan vipu ei mene vaihtoa yritettäessä 'tappiin' vaan töksähtää jo aiemmin joten tämäkään ei mielestäni viittaa vaijerin löysyyteen. ( siis jos tuon logiikan nyt oikein olen ymmärtänyt )
Joku siellä pistää vastaan ja käsin auttamallakaan tilanne ei parane.
 
Liikkuuko vaihtaja tarpeeksi, jos kokeilet ilman vaijeria? Et ilmeisesti irroittanut / löysännyt etuvaihtajaa vaan pelkkää vaijeria? Katso muuten, ettei vaihdevivun yhteydessä ole säätöjä, jotka kiristää vaijeria.

Jos vaihtaja on väärässä asennossa rattaaseen/ketjuun nähden tai liian korkealla, niin etuvaihtaja ei toimi kunnolla. Ohje kait on, että häkin reunan pitäisi olla samansuuntainen ketjulinjan kanssa (omien kokemusten mukaan kuluneella vaihtajalla pitää hakea sopivaa asentoa). Ja jos vaihtaja on liian korkealla rattaaseen nähden, se ei vaihda kunnolla. Muistaakseni vaihtajan häkin ulkoreunan pitäisi olla suunnilleen 2-3 milliä ratasta korkeammalla. Kokeneemmat voi tarkentaa, jos tuossa on vaihtajakohtaisia sääntöjä.

Itse kokeilisin näin:

1. Vaijeri irti (ei siis löysäksi vaan irti vaihtajasta).
2. Tarkista vaihtajan korkeus ja asento ketjuun nähden.
3. Eteen pienin ratas, taakse suurin, vaihtajan häkin säätö rajoittajaruuveilla siten, että häkin vasemman puoleinen sisäreuna hankaa ketjuun (väliä ei saisi jää kuin 1mm tms).
4. Eteen suurin ratas, taakse pienin. Häkin säätö siten, ettei häkin oikea sisäreuna hankaa ketjuun.
5. Ketju edessä pienimmälle rattaalle ja vaijeri kiinni siten, että löysät on pois (ja vaihdevivun pitää luonnollisesti olla pienimmän rattaan asennossa).
6. Testaamaan vaihtamista, tarvittaessa kiristä vaijeria vaihdevivun sääröruuvilla, jos ei tunnu menevän isoimmalle rattaalle.

Noin pitäis päästä ainakin lähelle ;)
 
Kiitos jalkkis.
Kokeilin tuon häkin ulkoreunan säätämisen isoimman rattaan suhteen koska tuo ulkoreuna oli huomattavan korkealla rattaan yläreunasta, tämän jälkeen sain aikaiseksi vaihtaessa ne kaksi 'napsua'. ( pyörässähän on kolme eturatasta ) Mutta, ensimmäinen 'napsu' ei vielä vaihtanut vaihdetta vaan vasta toinen vaihto siirsi ketjun keskimmäiselle rattaalle.
Tästä päättelin vaijerin mahdollisesti olevan löysällä ja siltähän se myös näytti, siispä vaijerin kiristys ja uusi kokeilu. Tämä palautti minut alkupisteeseen eli nyt jo ensimmäinen vaihto toimii ( = ketju keskimmäiselle rattaalle ), mutta sitten ei tapahdukaan enää mitään - vaihtaja 'hyytyy' ja tässä tilanteessa siis kahvassa oleva vaihtajan vipu ei liiku ääriasentoon vaan jää johonkin puoleen väliin liikerataa.
Sen verran tuossa on vastusta ettei kehtaa väkisin vääntää, epäilen että tuolloin joku antaisi väärässä paikassa periksi.
 
Onhan se vaihdevipu varmasti siellä pienimmän rattaan asennossa?
 
Kyllä se vaihtaja käsittääkseni oli pienimmän rattaan asennossa kun vaijerin kiinnitin ( tarkoittanet tällä, etten ymmärrä vaihdevivun asentoja väärin päin ), kokeilin vielä vaihdevipua vaijerin ollessa irti ja tuolloin se toimii läpi koko alueen. Kokeilin vaijeriakin hieman eri kireysasteilla, mutta tuo ei muuta tilannetta.
Ilman vaijeria sen vaihtajan häkki siirtyy käsin kampeamalla sinne isoimman rattaan tasolle eli pitäisi pystyä vaihtamaan normaalisti.

Noh, antaa tämän nyt olla - hain kaupasta evästä illaksi ja mukaan lähti pari neuvoa antavaa joten eiköhän tuo vielä tästä kuntoon tule tai ainakin siihen tulee sitten selkeämpi vika.
 
...ja onhan vaihdevaijerin reititys sama kuin aikaisemmin? Muistaakseni kerran tappelin etuvaihtajan liikkeen kanssa ja syylliseksi osoittautui vaijerin väärä asento siinä vaihtajan kiinnityskohdassa.
 
Vaihteiden säätö aloitetaan siitä, että laitetaan takaa isoin vaihde (pienin ratas) ja edestä myös pieninvaihde (pieniratas).

Sitten kiristetään vaijerit kireiksi (ei liiaksi löysempi kuin kitaran kieli)

Sitten vaihtajilta asetetaan low-rajat eli se pieni ruuvi vaihtajassa ihan vaan tuntumalle se ei saa liikuttaa vaihtajaa kiristettäessä.

Sitten samat rajat asetaan isoimilla vaihteilla.

Moni ei huomio sitä, että jos takapakka on esim. 7-pykäläinen ja edessä yleensä 3-pykälää niin ei sen ole tarkoituskaan toimia erilaidoissa eli takan ns.ykkönen ja edessä kolmonen. Edessä isoimman kuuluu toimia rohisematta silloin kun takana on vaihteet 4-7.

Hyvä siitä tulee kun aikansa rassaa.
 
Tässä selkeä ohje videon muodossa. Voi kelata vaikka kohtaan 1:30 niin on lähellä :) ei se tän monimutkaisempaa ole :)

https://m.youtube.com/watch?v=lxV_vKlgolc
 
Onko se itse etuvaihtaja tarpeeksi korkealla ? Siihenkin on yleensä säätö.

Reenikaverilla kävi kenkkumainen tuuri kun etuvaihtajan korkeussäätö alkoi lipsua ....... tilanteessa jossa Ironman:in fuillariosuudesta oli vielä melkein puolet jäljellä  :p  , joutu sit pyöritteleen pikkuleivällä joskin se riittää kyllä suorilla mutta alamäissä ei sitten saannut enää riittävästi tuumaa/ vauhtia.
 
Kylläpä aika rientää, mutta saatetaanpas nyt tämäkin tarina loppuun.
Tämä homma jäi kesken, kun tuon työn alla olleen pyörän tarve katosi ( ja olihan se tuollaisenaankin käyttökelpoinen ), mutta nyt tuli 'taas' pyörälle tarvetta joten piti vielä jatkaa tutkimuksia tuon osittain toimimattoman etuvaihtajan kanssa. Mielenkiintoista sinänsä, että ei mennyt kuin muutama minuutti ja ongelma oli ratkaistu.
Vaihtajan vaijerin kiinnityksen alusprikka, vai miksi tuota pitäisi sanoa, oli kääntynyt väärään asentoon siten, että se otti kiinni vaihtajan runkoon siinä vaiheessa kun yritti vaihtaa isoimmaille eturattaalle. Vaijerin irrotus, prikan kääntö oikeaan asentoon ja homma alkoi toimimaan.

Miten ihmeessä en tuota tuolloin aikanaan huomannut...