https://yliteippaus.fi/

Polestar 2

Omasta mielesta OPD on ihan loistava juttu, on niin helppo vaan liukua paikasta toiseen voimapedaalia säätämällä.

Nyt kun täällä pks:lla on aika kostea keli niin meinaa mennä sivulasit huuruun. Ilmastointi ja lämmitys on päällä, sisäkierto ei. Kokeiltu niin Auto-asennossa kuin manuaalisuuntauksellakin. Puhallus puolessavälissä tai pykälän yli.

MAX- huurteenpoistolla kyllä nopeasti lähtee lasit auki.
 
Itse ajan myös yleensä ilman OPDtä, mutta keskustassa ja varsinkin ruuhkassa kytken päälle.
Voihan sitä voimakkuutta säädellä itsekin kaasua käyttäen, ettei liukkaalla lähde turhaan puskemaan.
Ja, kyllä OPD toimii vaikka olisi vakkarikin päällä.

Pitkää matkaa ajaessa tuo keskiasento on kyllä mainiosti asetettu hidastamaan. Kun nopeuskamerasta tulee ilmoitus, niin hyvin ehtii pudottamaan sallitulle nopeudelle koskettamatta jarruun. Edellisessä autossa sai jarrulla hidastella joka kerta.
 
Minulla on vain 2 asetusta yhden polkimen ajon regenille. Keskiasennolla tarkoittanet "matala" -asetusta.

AL9nZEUaBhZecS6hY52qV04e8qQhkph_0XAbU-53Xt_PYRSn3eKAo_Rdikwj2_4UuTgHuHQHfGZrkISyK-CwnDqiWs1qRo8xYY2bslC-ery0OSsJ_Kf-UwIZ8JoVIw47SvEbJl88DcfqftZ92HiuihbNeXJRww=w1176-h1568-no
 

Liitteet

  • IMG_1484.JPG
    IMG_1484.JPG
    44,5 KB · Katsottu: 40
Itse kanssa kovasti tykkään tuosta OPD:stä minkä takia nyt oikeastaan tuo alkuperäinen kysymys että kuinkahan paljon auto itsessään tuota säätää talvella ja kuinka hyvin toimii. Se nyt lienee selvää että kaikilla auton hallintalaitteilla voi tehdä tyhmyyksiä talvikeleissä. :)
 
Yabba sanoi:
Oma toukokuussa tilattu SRSM oli aluksi lokakuulle, jonka jälkeen muuttui marraskuuhun, joukukuuhun, marraskuuhun ja nyt lopulta sovittu luovutuspäivä onkin lokakuun lopussa.

Mitä kulutus näyttää etuvetoiselle autolle, jossa ei ole plus-pakettia (ILP:iä)? Netti on täynnä mittauksia vain autoille, joissa on plus-paketti.
 
Tämä kiinnostaa myös. Paljon riippuu toki myös ajotyylistä yms ympäristötekijöistä.
Pääseekö näillä keleillä alle 20kwh/100km?

Oma auto noussut laivaan 9.10 s-postin mukaan, mutta vielä ei ole muita ilmoituksia tullut.
Oliko täälä muita, joilla laivaan nousu tapahtunut samoihin aikoihin? Ilmeisesti pitäisi näillä näppäimillä olla Euroopassa?
 
^^5.10. Laivaan, ei ole muuta kuulunut kuin arvioidun toimitusajan veivausta useamman kerran joulu/tammikuun välillä. Nyt näyttää tammikuuta, johon olen kyllä ihan tyytyväinen niin saisi "aidon" 23-vuoden auton.
 
Polestarin akun lämmityksestä juttua aloiteltiin Sähköautot -ketjussa ja jatkan täällä.

Juttelin äsken pihalla naapurini kanssa, joka on kokeneempi Polestar -kuski. Hän tuki sitä ajatusta, että akun lämmitys ei käynnisty, jos ottaa sisätilan lämmityksen pois päältä.

Tuo voi olla lyhyille ajoille mahdollinen kikka säästökokeiluun, mutta lasit toki huurtuvat nopeasti. Mutta eipä se polttisautokaan tarjoaisi tuossa tilanteessa yhtään parempaa huurtumisenestoa.

Kun Polestar on latauskaapelissa kiinni ja etäkäynnistää lämmityksen, niin akun latauksesta ei ole minulla varmuutta. Oletan sen kuitenkin käynnistyvän, kun se joka tapauksessa ajoon lähtiessä käynnistyisi akkuvirralla.
 
Tuolla sähköautot- keskustelussa tosiaan kerroin että  kokeilin ajaa ilman lämmitysta ja kulutus oli selvästi pienempi kuin lämmitys päällä. Ainoastaan penkin- ja ratin lämmitys oli päällä.

Lämmitin oli siis pois eli ei lämmittänyt sisätiloja eikä kylmää akkua. Muuten oli normaalisti puhallus ja lämmöt 22 astetta. Huuruun  ei mennyt, keli sen verran kuiva.

En tiedä olisiko sitten kylmemmällä kelillä pätkäajossa hyvä esilämmittää ja ajoon lähtiessa sitten lämmitys pois jos haluaa päästä pienemmällä kulutuksella. Sitten jos vaimo mukana niin lämmitin on syytä pitää päällä  :).

Ja auto ei tosiaan ole piuhassa kiinni eikä ole ajastettua lähtöä, Joten ajastus/esilämmitys ei lämmitä akkua. Eihän tuossa isoja rahallisia säästöjä tule mutta jos tarkenee niin miksei.

Oman autonkin sain vasta lokakuussa  joten opettelua ja kokeilua tulee harrastettua ainakin vielä
 
Onko polestarissa volvoissa oleva 'range optimize' tai vastaava? Tuo asetus päällä lämmityksen ovat pienemmät ja ikkunat kyllä huurtuu herkemmin pakkasilla. Tuota varmaankin tarkoitatte kun polstarista ottaa lämmityksen pois.
Kulutus on jonnin verran pienempi Volvossa myös.

Esilämmityksen aikaisen latauksen tutkiminen liene haasteellista?
Volvon esilämmitys ottaa (kun akku on jo täynnä) aluksi 7,5kw teholla ja laskee muutaman minuutin jälkeen 5kw teholle. Laturista olisi saanut 11kw mutta akku oli jo tapissaan niin eipä siinä auton kaikkea halunnut seinästä.
Saisko esilämmityksen aikaisen latauksen mahdollisesti todettua sillä että auto latautuu ja käynnistää sitten esilämmityksen. Jos auto ottaa vain tuon 7kw  tai alle sen jälkeen niin auto ei lataa samaan aikaan esilämmityksen kanssa?

 
CarMan sanoi:
Onko polestarissa volvoissa oleva 'range optimize' tai vastaava? Tuo asetus päällä lämmityksen ovat pienemmät ja ikkunat kyllä huurtuu herkemmin pakkasilla. Tuota varmaankin tarkoitatte kun polstarista ottaa lämmityksen pois.
Kulutus on jonnin verran pienempi Volvossa myös.

Esilämmityksen aikaisen latauksen tutkiminen liene haasteellista?
Volvon esilämmitys ottaa (kun akku on jo täynnä) aluksi 7,5kw teholla ja laskee muutaman minuutin jälkeen 5kw teholle. Laturista olisi saanut 11kw mutta akku oli jo tapissaan niin eipä siinä auton kaikkea halunnut seinästä.
Saisko esilämmityksen aikaisen latauksen mahdollisesti todettua sillä että auto latautuu ja käynnistää sitten esilämmityksen. Jos auto ottaa vain tuon 7kw  tai alle sen jälkeen niin auto ei lataa samaan aikaan esilämmityksen kanssa?

Eco-ilmastointi löytyy jota en ole käyttänyt, mutta tässä tapauksessa lämmitys on kokonaan (?) pois päältä, siihen on Polestarissa oma nappinsa. Minulla ei ole auto latauksessa samaan aikaan, nyt aamulla kokeilin ajaa töihin niin että esilämmitin autoa reilut 10 minuuttia ennen lähtöä ja lähtiessä lämmitin pois päältä.
En tarvinnut penkin- tai ratinlämmitystä Matkaa on 15km, taajamaa ja kehä II:ta, keskinopeus oli 50 km/h ja kukutus tällä matkalla 17,5 kWh/100 km. Pakkasta -5 astetta
 
Eli vähän softa eroja löytyy.

Tuossa 10minuutin esilämmityksessä on voinut kulua 1kwh sähköä ja olen yrittänyt katsoa c40:n ajotietokoneesta näkyykö se  heti lähdön jälkeen... olisin sitä mieltä että se kulutus on siellä mukana, koska lähdön jälkeen kwh/100km on suurempi kuin ilman lämmitystä.
Ootteko ajatellet tätä?
 
ocram sanoi:
Eco-ilmastointi löytyy jota en ole käyttänyt, mutta tässä tapauksessa lämmitys on kokonaan (?) pois päältä, siihen on Polestarissa oma nappinsa. Minulla ei ole auto latauksessa samaan aikaan, nyt aamulla kokeilin ajaa töihin niin että esilämmitin autoa reilut 10 minuuttia ennen lähtöä ja lähtiessä lämmitin pois päältä.
En tarvinnut penkin- tai ratinlämmitystä Matkaa on 15km, taajamaa ja kehä II:ta, keskinopeus oli 50 km/h ja kukutus tällä matkalla 17,5 kWh/100 km. Pakkasta -5 astetta
Meinaat varmaankin tuota kuvan "Varmekilde"? En löytänyt tähän hätään suomenkielistä kuvaa valikoista.
 

Liitteet

  • ilmastointi.JPG
    ilmastointi.JPG
    34,4 KB · Katsottu: 149
ocram sanoi:
Jep, juurikin tuo "nappi"

Minä kokeilin tuota nappia äsken, ja silti kulutus auto parkissa näytti 16 kWh/100 km. Oliskohan tuon aktivoitumisessa viivettä enemmän kuin jaksoin odotella. Aika hitaasti keskinäytön kulutuslukema päivittyy esim. regenille siirryttäessä.
 
Jos tuo "Lämmitin"-nappi on pois päältä, niin vaikuttaako esi-ilmaistointiin? Vai ohittaako järjestelmä tuon samallalailla kun ohittaa lämpötilasäädöt jne
 
ocram sanoi:
En tarvinnut penkin- tai ratinlämmitystä Matkaa on 15km, taajamaa ja kehä II:ta, keskinopeus oli 50 km/h ja kukutus tällä matkalla 17,5 kWh/100 km. Pakkasta -5 astetta

Mielenkiintoista..

Etuvedon kulutuksia:
Viikonloppuna, kun tuli lunta ja asteita -2 niin 20km työmatka keskinopeudella 58km/h ja kulutus 25,9kWh/100km.
Sama matka aikaisemmin tässä kuussa vesisateessa (+9) ja kulutus ~20kWh/100km.
Parhaimmillaan meni syyskuun lopussa kesärenkailla ~16kWh/100km, mutta yleensä 18-20kWh/100km.

Näissä lähdöissä ei ole ollut piuhan päässä ja esilämmitys marraskuun puolella ~5min. Ensimmäiset 5km penkin- ja ratinlämmitys täysillä.
 
infinity sanoi:
Mielenkiintoista..

Etuvedon kulutuksia:
Viikonloppuna, kun tuli lunta ja asteita -2 niin 20km työmatka keskinopeudella 58km/h ja kulutus 25,9kWh/100km.
Sama matka aikaisemmin tässä kuussa vesisateessa (+9) ja kulutus ~20kWh/100km.
Parhaimmillaan meni syyskuun lopussa kesärenkailla ~16kWh/100km, mutta yleensä 18-20kWh/100km.

Näissä lähdöissä ei ole ollut piuhan päässä ja esilämmitys marraskuun puolella ~5min. Ensimmäiset 5km penkin- ja ratinlämmitys täysillä.

Vähän turha akun lämmitys pätkäajossa näyttää haukkaavan aika reilusta virtaa. Minulla vielä se kaikkein janoisin malli, nelari ja 20- tuumaiset performancevanteet
 
ihaa sanoi:
Polestar ja Volvo toimii siis samoin kuin VW:t, Skodat ja Audit? Lämmittävät akkua olipa auto piuhassa tai ei.

Olen ymmärtänyt kaikesta keskustelusta täällä ja ulkomaisilta foorumeilta että akunlämmitys esilämmityksen aikana vaatii että auto on piuhassa ja lähtöaika ajastettu. Polestarin omilta sivuilta en tästäole löytänyt mainintaa.
 
No kokeilin tuossa kotimatkalla tuota "Lämmitin"-valintaa....

Auto töissä latauksessa ja esilämmitetty n. 15min. Piuha irti ja "Lämmitin" pois päältä ja kohti kotia. Aika pian huomasi että alkoi ohjaamon tulla kylmyyttä. 24minuutin ajon lopputuloksena kylmät jalat ja muutenkin alkoi tuntua auto liian kylmältä. Toki jos olisi tiputtanut puhallinnopeutta, niin ei ehkä olisi jäähtynyt noin nopeasti. Ratin lämmitys "II":lla, joka ei saanut käsi pidettyä lämpiminä.

Toki tuossa säästää muutaman kWh:n, mutta en kyllä ala ajamaan kylmällä autolla sen takia  ;D

Ja nyt testi tehty pienillä pakkasilla (-4C), joten auton jäähtyminen kunnon pakkasilla olisi vielä nopeampaa.
 

Liitteet

  • polestar0001.JPG
    polestar0001.JPG
    49,5 KB · Katsottu: 129
Tuon vasemmanpuoleisen ajotietokoneen lukema on miltä ajalta? Se lienee enemmän sitä todellista Polestarin keskikulutusta marraskuun ajoilta?
 
ihaa sanoi:
Tuon vasemmanpuoleisen ajotietokoneen lukema on miltä ajalta? Se lienee enemmän sitä todellista Polestarin keskikulutusta marraskuun ajoilta?
Joo, tuo on joltain reilulta viikolta ja pääasiallisesti tuota samaa työmatkaa kuin tuo oikeanpuolimmainen.

Liitekuvassa 11/2021 - 03/2022 ensimmäisen reilu 5000km:n talviajot Oulun korkeudella.

 

Liitteet

  • kulutus_11_2021_04_2022.JPG
    kulutus_11_2021_04_2022.JPG
    23,8 KB · Katsottu: 55