https://tummennuskalvot.fi/

Polestar 2

Onko muuten mahdollista käydä jossain 11 kW laturilla kokeilemassa lataako auto siellä täydellä 11 kW:n teholla vai onko se tosiaan niin että jotkut laturit ovat nyt bugisia Polestarin kanssa.
 
Onko muuten mahdollista käydä jossain 11 kW laturilla kokeilemassa lataako auto siellä täydellä 11 kW:n teholla vai onko se tosiaan niin että jotkut laturit ovat nyt bugisia Polestarin kanssa.

Kävin eilen ihan mielenkiinnosta kokeilemassa miten auto latautuu maksullisessa AC-laturissa ja ihan normaalisti auto otti jokaisesta kolmesta vaiheesta 16 A virtaa. Eli ongelma ainakin minulla oli ainoastaan tuon kotilaturin kanssa.
 
Latasin puhelimeen (jälleen yhden) lisäsovelluksen eli tein tilin Plugit -palveluun, jotta pääsen kokeilemaan AC-latausta muuallakin kuin kotona. Nyt auto on vaimoni käytössä iltapäivän, joten kokeilut jäävät toistaiseksi tähän.
 
Päivitän casea sen verran, että kyllä tämä taitaa jäädä Polestarin P2.9 ohjelmiston ja Teslan Wall Connector 11 kW kotilatausaseman keskinäiseksi yhteensopimattomuudeksi, kuten Ihaa tässä arvioi:

jotkut laturit ovat nyt bugisia Polestarin kanssa.

Tässä kuva illan lataustapahtumista, jossa paikallisen K-Citymarketin Type2 lataus 11 kW teholla toimii ok Polestarin P2.9 kanssa, mutta Tesla Wall Connector v23.8.2 versiolla hidastaa latausta 6 ampeeriin.

TeslaWallConnector_limits_current_with PS2_P29_software.jpg

Hyvää tässä asiassa on se, että kumpikin osapuoli voinee korjata asian ohjelmistolla.
 
Päivitän casea sen verran, että kyllä tämä taitaa jäädä Polestarin P2.9 ohjelmiston ja Teslan Wall Connector 11 kW kotilatausaseman keskinäiseksi yhteensopimattomuudeksi, kuten Ihaa tässä arvioi:



Tässä kuva illan lataustapahtumista, jossa paikallisen K-Citymarketin Type2 lataus 11 kW teholla toimii ok Polestarin P2.9 kanssa, mutta Tesla Wall Connector v23.8.2 versiolla hidastaa latausta 6 ampeeriin.

katso liitettä 96086

Hyvää tässä asiassa on se, että kumpikin osapuoli voinee korjata asian ohjelmistolla.

Joku bitti siinä Teslan laturin ja auton "kättelyssä" nyt menee pieleen. Lukaisin Teslan sivuilta tuon sinun laturin manuaalinkin, mutta ei siinä ollut mitään mainintaa laitteen resetoinnista. Toivottavasti Teslan tuesta löytyy ongelmaan ratkaisu.
 
Jep, jos täytyy Teslaa kehua, niin siellä ovat vikkeliä päivittämään ohjelmiaan, kun saavat jonkin bugin tietoonsa.
Tosin tuollaisista pikakorjauksista saattaa sitten tulla uusia bugeja, joten tästä tulee mieleeni Linnunradan käsikirja liftareille ja JTO (link1 ja link2) 🤣
 
Jep, jos täytyy Teslaa kehua, niin siellä ovat vikkeliä päivittämään ohjelmiaan, kun saavat jonkin bugin tietoonsa.
Tosin tuollaisista pikakorjauksista saattaa sitten tulla uusia bugeja, joten tästä tulee mieleeni Linnunradan käsikirja liftareille ja JTO (link1 ja link2) 🤣
Kyllä, mutta jos bugi tulee, niin sekin korjataan pikavauhtia. 👌
 
Laskin tuossa tästä ketjusta, onko meitä näin monta jo täällä kuka ajaa Polestarilla?

16 itseni lukien, jäikö joku mainitsematta? En ihan arvannut että näin paljoa, jotain kahdeksaa epäilin..


Timpe

Wowwo

Polestar

Jkk

Wobbleri

Ocram

Pirhonen

Ratikka

North Star

Pollekuski

Pasih

Jni

Markku J

Turder

Diizei_
On meitä varmasti enemmän kuin 16, täälläkin yksi jo yli 1,5v takana 🖐
 
Lyhyesti sen verran, että sekä Tesla- että Polestar-tuki ovat kumpikin ottaneet tästä "6A latausrajoitus" casesta nyt yhteyttä ja kysyneet tarvittavia lisätietoja. Hieno juttu!
Jos arvata pitäisi, niin sisäistä kyselyä lähtee eteenpäin kummankin yrityksen ohjelmistokehityksen suuntaan ja jotain lisätietoa tupsahtaa jossain vaiheessa takaisin tänne loppukäyttäjälle. Lähden kohta tästä tekemään autolle TCAM ja Infotainment resetoinnit, vaikka nuo ovat toimineet moitteitta päivityksen jälkeenkin. :whistle:
 
Latasin tänään tarjolle tulleen P2.9 päivityksen ja voin vahvistaa tuon ohjelmabugin.
Tesla Wall Connector (gen. 3) 11 kW kiinteä kotilatausasema latailee nyt P2.9 version Polestaria reippaalla 4 kW teholla, kun auto rajoittaa latausnopeutta 6 A virtaan per AC-vaihe.

katso liitettä 96029

Ennen päivitystä vastaava 50-90% lataussessio olisi vienyt aikaa noin neljä-viisi tuntia.

Tein Polestarin tukeen kyselyn tästä aiheesta.

katso liitettä 96030

Katsotaan mitä Polestar-tuki vastailee tulevan viikon maanantain-keskiviikon aikana. Meillä autolle ei oile niin ahkeraa käyttöä, että tuosta olisi ollut suurta haittaa, joten latasin päivityksen autooni.
Mutta tämähän alkaa nyt vaikuttaa siltä, että Polestar on ollut yhteydessä Toyotaan ja on päättänyt suojella akkua liian nopealta latausvirralta jo AC-latauksissa... eh? :eek:

Onko DC-pikalataus kumminkin pysynyt päivityksessä ennallaan?
Eilen latasin P 2.9 version. Nyt kun luin palstaa, niin piti mennä kokeilemaan heti latausta. Wallen 11 kW latausasema antoi samat lukemat kuin Timpellä, eli 6A. Mielenkiintoista.
Wallessa on valintakytkin 8/16 A, ei vaikutusta, kumpikin antoi samat lukemat.
 
No jopas jotakin... :rolleyes:
Minulla Polestar oli versiossa P2.7, joten tuli mieleeni olisikohan tällä jotain tekoa asian kanssa? P2.7 päivitys versioon P2.9 on näet erilainen softapaketti kuin päivitys P2.8 versiosta P2.9 versioon. Tuonne olisi voinut eksyä mukaan poikittainen bitti johonkin kohtaan suurempaa päivityspakettia. Näin esim. Ihaan Polestar päivitys P2.8 -> P2.9 ei bugittanut latauspuolella, kuten ainakin minulla (entä muilla?) tämä P2.7 -> P2.9 päivitys nyt teki.

=> Kertokaapa tähän ketjuun mistä versiosta päivitys tehtiin ja millä lopputuloksella.

Tuolla P2.7 -> P2.9 päivityspolussa on näet integroitu mukaan myös nämä P2.8:n päivitykset, joissa käsitellään juurikin auton latauspuolta.

Päivitykset ohjelmistoversiossa P2.8​

Huom: tämä julkaisu on saatavana vain korjaamoissa, ei OTA-versiona. P2.8:n sisältö sisältyy seuraavaan OTA-päivitykseen.
  • Parannuksia arvioituun latausaikaan autossa ja Polestar-sovelluksessa.
  • Yleiset vakausparannukset.
 
Olikohan jotain lataukseen kuuluvaa optimointia kun nyt ekan kerran latasin täyteen 100 prosenttiin uudella P2.9 päivityksellä ja siihen meni aikaa 50 prosentin lähtötilanteesta 5 tuntia 15 minuuttia jonka myötä akkuun latautui 41.2 kWh. Nyt se oli reilusti yli tunnin mitä normaalisti tähän mennessä tuolla latausvälillä, nyt latauksen keskinopeudeksi tuli alle 8 kWh kun normaalisti auto on ladannut täyteen 100 prosenttiin astikin n. 10 kWh:n nopeudella.

Ainahan se tuo viimeinen 10 prosenttia on se missä lataus hidastuu mutta nyt erityisesti, olen jo kerran aiemmin ladannut tällä uudella päivityksellä 50 —> 90 prosentin välin kolmeen tuntiin jolloin latauksen keskinopeudeksi tulee täydet 11 kWh. Eipä tuolla suurempaa merkitystä ole, täyteen 100 prosenttiin lataan vain kun on jokin pitempi matka tai reissu tiedossa jossa ei pääse tai viitsi mennä maksullisille asemille lataamaan.

Tai ehkä mä vaan kiinnitän huomion asioihin mihin ei tarvitsisi, mutta täytyypä silti tarkkailla kun seuraavan ja sitä seuraavan kerran lataan akun täyteen. 😅

Aiemmin range näytti AINA 400 km kun akku 100 %:ssa, nyt se näyttää 450 km, keskinäytöltä valittu se ennuste sen alkuperäisen tilalle. Tuo ennuste on nyt se mitä sen olisi kuulunut olla mittaristossa tehtaalta lähtien.
 

Liitteet

  • IMG_3016.png
    IMG_3016.png
    55,8 KB · Katsottu: 15
Viimeksi muokattu:
Jotenkin persdynolla olin aistivinani hieman parempaa kulkua päivityksen jälkeen. Akun varauksella 74 % otin yhden lähdön rampilta loivaan vastamäkeen ilman launch controllia (100 km/h jälkeen ihan reilu ylämäki). Nelosen pintaan, ellei jopa hieman alle voisi mennä akku täydenpänä ja varsinkin launch controllin avulla.

Joku muukin on Polestar Forumilla sitä mieltä, että 350 kW tehoja on hieman ruuvattu päivityksessä ylöspäin. Car Stats Viewerin näyttämä teho ei tietenkään ole luotettava mittaustapa mutta tukee kyllä ainakin omia kokemuksia.

2. Performance

If you have the Performance Software, it's been bumped up. Pre-P2.9 mine was consistently maxing out at a peak of 363kW (486hp), which is already more than the advertised value of the Performance software. Post-P2.9, under the same/similar weather, driving, and SoC conditions, the car had a peak of 376kW (504hp) once, then 373kW (500hp) once, then settled into consistently delivering 371kW (498hp).

Not overly surprised, as it makes sense they'd zero in on that magical 500hp number.

1686034588120.png

1686034563582.png
 
Minulle ei päivitystä ole vieläkään tarjolla. Auto väittää 2.7:n olevan ajan tasalla.

Oletko ajanut autolla sen jälkeen, kun päivityksen jakelu Suomessa alkoi? Päivitys ladataan ajaessa/auton ollessa täysissä virroissa (automaattinen lataus päällä). Pelkkä asetusten kautta ohjelmistoversion tarkastaminen ei hae tai näytä mahdollisesti tarjolla olevaa uutta softaa.
 
Oletko ajanut autolla sen jälkeen, kun päivityksen jakelu Suomessa alkoi? Päivitys ladataan ajaessa/auton ollessa täysissä virroissa (automaattinen lataus päällä). Pelkkä asetusten kautta ohjelmistoversion tarkastaminen ei hae tai näytä mahdollisesti tarjolla olevaa uutta softaa.
Kiitos tiedosta. Eilen ajoin, mutta akun varaustaso oli noin 65%. Automaattinen lataus on päällä.
 
P2.7 -> P2.9 päivitys minulla ja ei ongelmia työpaikan laturin suhteen eli tuli 3x16A:lla virtaa tänään. Laturina jokin Garon malli.