https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polestar 2

Jos on Norjan reissulla tarve asiakaslataukselle niin sinuna odottelisin. Oma auto ottaa päivityksen jälkeen n. 6A/vaihe eli max. latausteho reilut 4 kW.
Hemmetti näitä päivityksiä, tekis mieli päivittää mutta riski tuolle vialliselle päivityksellä on nyt mielessä koko ajan. Reissussa tosin pikalatauksia varmaan tulisi eniten käytettyä.

Ei ole mitkään resetoinnit tuolle auttanut?
 
Hemmetti näitä päivityksiä, tekis mieli päivittää mutta riski tuolle vialliselle päivityksellä on nyt mielessä koko ajan. Reissussa tosin pikalatauksia varmaan tulisi eniten käytettyä.

Ei ole mitkään resetoinnit tuolle auttanut?

Ei auta resetit ja senkin varmisin, että ampeeriraja ei ole muuttunut (se käyttäjän määrittelemä A/vaihe, joka sovelluksestakin löytyy).
 
Jos sinulla on mahdollista kokeilla AC-lataamista päivityksen jälkeen, niin olisi mukava kuulla kokemuksia. Norjasta kuuluu vähän huolestuttavia ongelmia:

P2.9 basically broke AC charging on lots of cars, at least here in Norway. I wish I hadn't updated mine, because now the max charging rate is 2.6 kW on 230 V IT 3-phase.
Tuossa se itse asiassa latailee parhaillaan, oli amppeerirajana 6A että saa parhaiten hyödynnettyä paneelien tuoton mutta nostin nyt testiksi 16A ja hyvin näyttää toimivan 11kW
 
Nyt on P2.9 asennettu ja tuo hetkellinen kulutus on parempi.

Näyttää todellisen kulutuksen ja regeneroinnin määrän eikä jotain keskiarvoa tietyltä ajalta kuin aiemmin. Tuossa maksimilukema 50 km/h nopeudesta OPD:llä kun vauhti täysin nollassa.
 

Liitteet

  • IMG_2942.jpeg
    IMG_2942.jpeg
    114,6 KB · Katsottu: 46
Jos sinulla on mahdollista kokeilla AC-lataamista päivityksen jälkeen, niin olisi mukava kuulla kokemuksia. Norjasta kuuluu vähän huolestuttavia ongelmia:
P2.9 basically broke AC charging on lots of cars, at least here in Norway. I wish I hadn't updated mine, because now the max charging rate is 2.6 kW on 230 V IT 3-phase.

Latasin tänään tarjolle tulleen P2.9 päivityksen ja voin vahvistaa tuon ohjelmabugin.
Tesla Wall Connector (gen. 3) 11 kW kiinteä kotilatausasema latailee nyt P2.9 version Polestaria reippaalla 4 kW teholla, kun auto rajoittaa latausnopeutta 6 A virtaan per AC-vaihe.

PXL_20230603_6A_latausvirta.jpg

Ennen päivitystä vastaava 50-90% lataussessio olisi vienyt aikaa noin neljä-viisi tuntia.

Tein Polestarin tukeen kyselyn tästä aiheesta.

Support_case_Screenshot_2023-06-03.jpg

Katsotaan mitä Polestar-tuki vastailee tulevan viikon maanantain-keskiviikon aikana. Meillä autolle ei oile niin ahkeraa käyttöä, että tuosta olisi ollut suurta haittaa, joten latasin päivityksen autooni.
Mutta tämähän alkaa nyt vaikuttaa siltä, että Polestar on ollut yhteydessä Toyotaan ja on päättänyt suojella akkua liian nopealta latausvirralta jo AC-latauksissa... eh? :eek:

Onko DC-pikalataus kumminkin pysynyt päivityksessä ennallaan?
 
Latasin tänään tarjolle tulleen P2.9 päivityksen ja voin vahvistaa tuon ohjelmabugin.
Tesla Wall Connector (gen. 3) 11 kW kiinteä kotilatausasema latailee nyt P2.9 version Polestaria reippaalla 4 kW teholla, kun auto rajoittaa latausnopeutta 6 A virtaan per AC-vaihe.

katso liitettä 96029

Ennen päivitystä vastaava 50-90% lataussessio olisi vienyt aikaa noin neljä-viisi tuntia.

Tein Polestarin tukeen kyselyn tästä aiheesta.

katso liitettä 96030

Katsotaan mitä Polestar-tuki vastailee tulevan viikon maanantain-keskiviikon aikana. Meillä autolle ei oile niin ahkeraa käyttöä, että tuosta olisi ollut suurta haittaa, joten latasin päivityksen autooni.
Mutta tämähän alkaa nyt vaikuttaa siltä, että Polestar on ollut yhteydessä Toyotaan ja on päättänyt suojella akkua liian nopealta latausvirralta jo AC-latauksissa... eh? :eek:

Onko DC-pikalataus kumminkin pysynyt päivityksessä ennallaan?

DC-latausta en ole kokeillut. Enkä todellakaan osaa sanoa mikä vaikutti mihinkin vai tokeniko auto omia aikojaan. Tuohon kuuteen ampeeriin jumiutui kotilaturi ja millään auton resetillä ei ollut vaikutusta. Kotona on vastaava 22 kW pönttö, jollaisia K-Latauskin käyttää mutta kiinteällä johdolla. Boottasin latauslaitteen ja simsalabim, kaikki taas hyvin ja auto latautuu vähän reilulla 11 kW teholla :unsure:
 
DC-latausta en ole kokeillut. Enkä todellakaan osaa sanoa mikä vaikutti mihinkin vai tokeniko auto omia aikojaan. Tuohon kuuteen ampeeriin jumiutui kotilaturi ja millään auton resetillä ei ollut vaikutusta. Kotona on vastaava 22 kW pönttö, jollaisia K-Latauskin käyttää mutta kiinteällä johdolla. Boottasin latauslaitteen ja simsalabim, kaikki taas hyvin ja auto latautuu vähän reilulla 11 kW teholla :unsure:

Tuo olikin hyvä vinkki, sillä latausasemaan tallentuu varmasti jotain tietoja ladattavasta autosta. Tämän takia voi olla, että latausasemaa pitää bootata tai nollata jollakin muulla tavoin, jos ladattavan auton latausominaisuudet (tai jokin "device ID") muuttuu.
Kävin nyt pihalla ja lopetin latauksen / irroitin h-i-t-a-a-s-t-i lataavan kaapelin autosta. Sitten menin autotalliin ja katkaisin virrat tuosta Teslan latauslaitteesta noin 20s ajaksi ja kytkin sen takaisin päälle. Kytkin tuon jälkeen latauskaapelin takaisin autoon ja katsoin kun sama h-i-d-a-s lataus jatkui uudella latauskättelyllä huolimatta tuon Teslan latausaseman boottauksesta.... argh! 😞

PXL_20230603_171906045_PS2_latausjumi.jpg

Polestar oli tässä välissä koko ajan virroissaan, joten pitää vielä lopettaa tuo h-i-d-a-s kotilataus vajaan ½ tunnin kuluttua kun tuo sähkön pörssihinta tuplautuu yhdestä sentistä kahteen klo 18:n jälkeen. Laitan sitten auton nukkumaan seuraavaan päivään ja teen saman myös tuolle Teslan latausasemalle eli katkaisen sen sähköt. Saattaa olla, että Polestarin tuen pitää neuvotella asiasta vielä Teslan tuen kanssa, ennen kuin tietävät mistä tällainen lataus-oikuttelu johtuu, mutta aika parabittiseltä ongelmalta tämä nyt tuntuu... 😬
 
Onneksi oma sentään lataa täydellä teholla, Webasto Pure 2 täällä siis laturina.
 

Liitteet

  • IMG_2953.jpeg
    IMG_2953.jpeg
    85,4 KB · Katsottu: 47
Rangenäyttö näyttää nyt uudella vaihtoehdolla, sillä ennusteella 230 km kun yleensä tuo mittariston näyttö näytti 200 km kun akku oli 50 %:ssa. Nyt tuo mittariston näyttö on mielestäni enemmän sellainen kuin mitä sen olisi kuulunut ollakin. Tässä vajaan 100 km:n matkalta kulutukset palkkeina.

Tuo on nyt myös hyvä että palkissa näkyy ilmastoinnin/lämmityksen vaikutus kulutukseen ja se että montako prosenttia ilmastointi tai lämmitys vie, kuten oli Hyundaissakin.👍🏻
 

Liitteet

  • IMG_2956.jpeg
    IMG_2956.jpeg
    90,2 KB · Katsottu: 60
  • IMG_2955.jpeg
    IMG_2955.jpeg
    171,2 KB · Katsottu: 54
Jotenkin persdynolla olin aistivinani hieman parempaa kulkua päivityksen jälkeen. Akun varauksella 74 % otin yhden lähdön rampilta loivaan vastamäkeen ilman launch controllia (100 km/h jälkeen ihan reilu ylämäki). Nelosen pintaan, ellei jopa hieman alle voisi mennä akku täydenpänä ja varsinkin launch controllin avulla.

performance.jpg
 
Vähän hölmöltä tuntuu se ettei tässä nelivetoisessa ole tuota Launch Controllia jotta voisi sitten oikeasti verrata miten tuo 1000 euron satsaus vaikuttaisi kiihtyvyyteen. Nyt vaan pitää uskoa että alunperin kiihtyy 4.7 sekuntiin ja 1000 eurolla lähtee ajasta puoli sekuntia.

Ymmärtäisi että Launch Control puuttuu vajaavetoisesta kun siihen ei tätä pakettia edes saa mutta tämän kohdalla en ymmärrä Polestarin politiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän hölmöltä tuntuu se ettei tässä nelivetoisessa ole tuota Launch Controllia jotta voisi sitten oikeasti verrata miten tuo 1000 euron satsaus vaikuttaisi kiihtyvyyteen. Nyt vaan pitää uskoa että alunperin kiihtyy 4.7 sekuntiin ja 1000 eurolla lähtee ajasta puoli sekuntia.

Ymmärtäisi että Launch Control puuttuu vajaavetoisesta kun siihen ei tätä pakettia edes saa mutta tämän kohdalla en ymmärrä Polestarin politiikkaa.

Launch control kai onnistuu kaikilla malleilla mutta ehkä tarkoitit tuota Performance-sovelluksen ajanottoa? Toisaalta sovelluksen kiityvyysmittari on yksi lisätäky, jolla Polestar houkuttelee tehoa lisää ostamaan. Launch control kyllä tuntuu niin pahalta, ettei sitä juuri koskaan tule käytettyä - eikä sille tietysti normaaliliikenteessä olekaan mitään virkaa.
 
Launch control kai onnistuu kaikilla malleilla mutta ehkä tarkoitit tuota Performance-sovelluksen ajanottoa? Toisaalta sovelluksen kiityvyysmittari on yksi lisätäky, jolla Polestar houkuttelee tehoa lisää ostamaan.
Tuo kiihtyvyysmittari olisi hyvä olla jo vertailun kannalta jotta ostoksen tarpeellisuuden edes näkisi. Itse en ole vielä kertaakaan paikaltaan lähtenyt poljin pohjassa ja tuo Launch Coltrol vaikuttaa aika väkivaltaiselta toimelta autolle.
 
Mulla on tullut toi ongelma AC-latausvirran rajoittumisesta 6 ampeeriin jo aiempien ohjelmistoversioiden aikana, mutta vain taloyhtiön 22 kW kotilatausasemalla (Virta) eikä missään muualla, joten olen tulkinnut sen johtuvan latausasemasta. Tämä ongelma ei kuitenkaan ilmene aina, mutta nykyään todella usein. Nyt sain asennettua 2.9 ohjelmistoversion ja ensimmäinen lataus kotilatausasemalla meni normaalisti 16 ampeerilla. Erikoista.
 
Halusin testata miten tuohon sähkönkulutukseen vaikuttaa se ettei päällä ole edes puhallin, vain istuinlämmittimet ja ratinlämmitin. 40 kilometrin jälkeen 1 % akusta oli mennyt muuhun kuin ajamiseen. Ilmastointiin kuuluu siis käytännössä myös muut sähkönkuluttajat mitkä löytyi edellisen autoni Konan näytöstä.
 

Liitteet

  • IMG_2981.jpeg
    IMG_2981.jpeg
    132 KB · Katsottu: 30
Viimeksi muokattu:
Mulla on tullut toi ongelma AC-latausvirran rajoittumisesta 6 ampeeriin jo aiempien ohjelmistoversioiden aikana, mutta vain taloyhtiön 22 kW kotilatausasemalla (Virta) eikä missään muualla, joten olen tulkinnut sen johtuvan latausasemasta. Tämä ongelma ei kuitenkaan ilmene aina, mutta nykyään todella usein. Nyt sain asennettua 2.9 ohjelmistoversion ja ensimmäinen lataus kotilatausasemalla meni normaalisti 16 ampeerilla. Erikoista.

Kiitos tiedosta. Yön yli nukkuminen ja Teslan Wall Connector laturin virrattomuus ei auttanut asiaa, sillä sama 6 A rajoitus näyttää jatkuvan. Ja koska kertomasi perusteella latausasemalla on yhtä suuri vaikutus tuohon jumiin, niin tein Tesla-tilini kautta tukipyynnön Teslan tukeen tuosta rajoituksesta Polestarin kanssa. Saa nähdä kumpi osapuoli keksii tähän ongelmaan ensin ratkaisun.

Otin latauksen kättely-tapahtumasta videon tältä aamulta:
https://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Temp/Polestar_TeslaWallConnector_Handshake_20230604.mp4

Tuolta näkyy kuinka kättelyssä tulee lyhyt virhe alussa, josta mennään sitten automaattisesti eteenpäin ja aloitetaan lataus normaalisti. Virtaa tulee käsittääkseni normaalisti, kunnes tullaan tuonne 6 A latausrajoitukseen ja lataustapahtuma alkaa mörnimään paikallaan. Teslan laturin käyttöliittymässä näkyy tämä vanha virhe tammikuulta 2023, jolloin sain kotona jonkin virhetilanteen latauksen aloittamiseen.

TeslaWallConnector_alerts_screen_20230604.jpg

Jos hyvin käy, niin Teslan tuki saa nollattua tuonkin virheen samalla kun tutkivat tuota ongelmaa. Polestar on kumminkin ladannut kotona 11 kW maksimiteholla tämän kevään ajan, kunnes tuo P2.9 ohjelmistopäivitys tuli ja sekoitti asiaa.
Polestar foorumilla oli tämäkin asiaan kuuluva viesti alkuperäiseltä postaajalta:
https://www.polestar-forum.com/threads/p2-9.11517/post-210549
"They sure did something weird here, but the theory that it is locked to 6A seems to be true only when a charging cable supporting 3-phase is used."

Tuonkin perusteella tässä on kyse laturin ja auton yhteistoiminnan puutteesta P2.9 ohjelmassa. Mutta sopivasti myös Polestar on päivittänyt jotain auton lataustoiminnoissa P2.7 ja P2.9 versioiden välillä, kuten P2.8 päivitystiedotteessa kerrotaan:
"Parannuksia arvioituun latausaikaan autossa ja Polestar-sovelluksessa."

Videossa näkyy muuten hyvin, kuinka lataus kasvattaa jännitettä ja virtaa, kunnes tuo latausrajoitus iskee päälle. Eikö Polestarkin ole niitä 400V latausjännitteen autoja, joten miksi se nyt rajoittaa jännitteenkin noin 227 volttiin?

Tietääkö joku muuten, että saako Tesla etänä yhteyden tuohon kotilaturiin (laite on WIFI:ssä) vai pitääköhän Tesla rangerin vierailla paikan päällä?
 
Viimeksi muokattu: