https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polestar 2

Itse odotin heti toimitusvalmiisiin autoihin myös suurempia hinnan alennuksia, mutta ehkä tuo korkotarjous toimii myös. Näitä autojahan jo loppunut rengaskampanja ja tämä koron lasku ainoastaan koskee. Heti toimitusvalmiita autoja rysähti Polestarille käsiin todella suuri määrä pian sen jälkeen, kun kertoivat alkuvuodesta vm. 2024 autoista ja niihin tulevista muutoksista. Verkkokauppa on kuluttajalle kätevä auton hankintakanava, mutta ei aina valmistajalle. Tilauksen kun voi perua ja jo luovutetun autonkin palauttaa kuluitta. Kun esim. uutta tehdastilattua LRDM-mallia joutuu odottamaan ainoastaan 5-6 kk, niin aika moni varmasti päätyi odottelemaan ensi vuoden mallia ja perumaan jo tehdyn tilauksen vm. 2023 autosta. Teslan alkuvuoden hintahäröilyt aiheuttivat myös varmasti perumisia. Hyvin noita heti toimitusvalmiita autoja on mennyt myös kaupaksi. Muistaakseni niitä oli vielä muutama viikko sitten yli 60 ja nyt enää 21 kp. Näistä vanhoista jo tilatuista autoista täytyy tietysti päästä eroon vaikka pienellä porkkanalla.

Minä en usko ollenkaan siihen, että myynti sakkaisi jonkun "ahtaantuntuisuuden" takia. Tilaahan autossa on vaikka muille jakaa. Ei tietenkään mikään suurperheen kuljetin. Isompi ei kuitenkaan tarkoita parempaa - ei ainakaan suurimmalle osalle kuluttajista.
 
Minä en usko ollenkaan siihen, että myynti sakkaisi jonkun "ahtaantuntuisuuden" takia. Tilaahan autossa on vaikka muille jakaa. Ei tietenkään mikään suurperheen kuljetin.
Tuota minäkin ihmettelen kun moni tuntuu pitävän autoa ahtaana. Itse olen kokeillut istua autossa myös takana ja kyllä tuo neljän hengen autona menee oikein hyvin.
Oviaukko voi olla ehkä hiukan matala mutta sitten sisällä on paremmin tilaa.

Ulkonäön edellähän tämä Polestar menee ja omaan silmään tämä kyllä on oiva peli. Sähköauto joka on tyylikäs. 😗mutta tämähän nyt onkin mun mielipide.
 
Tuota minäkin ihmettelen kun moni tuntuu pitävän autoa ahtaana. Itse olen kokeillut istua autossa myös takana ja kyllä tuo neljän hengen autona menee oikein hyvin.
Oviaukko voi olla ehkä hiukan matala mutta sitten sisällä on paremmin tilaa.

Ulkonäön edellähän tämä Polestar menee ja omaan silmään tämä kyllä on oiva peli. Sähköauto joka on tyylikäs. 😗mutta tämähän nyt onkin mun mielipide.
Juu ei munkaan mielestä. Mutta useimmilla pitäisi mahtua kolmet rattaat, 5 matkalaukkua, 2 labradorinnoutajaa sekä muuta rompetta yhteen henkilöautoon näin kärjistetysti niin silloin tuo lienee ahdas 😂

Hyvännäkönen auto tuo on.
 
Ja olisi vielä paremman näköinen, kun olisi normaali sedan eikä suv-tyylinen. En ymmärrä miksi lähes kaikista sähkäreistä täytyy tehdä korkeita koppeja sen sijaan, että ne olisivat ihan "normaaleja" henkilöautoja?
 
Minusta tämä vähän korotettu normaali auto on paras korimalli. Tykkään myös ulkonäöstä näissä. P2 on hieno ja esim Leon Experience oli paljon hienompi kuin vastaava perus-farkku.
 
Ja olisi vielä paremman näköinen, kun olisi normaali sedan eikä suv-tyylinen. En ymmärrä miksi lähes kaikista sähkäreistä täytyy tehdä korkeita koppeja sen sijaan, että ne olisivat ihan "normaaleja" henkilöautoja?

Ehkä ymmärrystä lisää se tieto, että akulle ainoa järkevä paikka on lattian alla. Jos halutaan "normaalin" korkuinen kabiini, niin se akun viemä tila lisää auton korkautta. Itse en kyllä miellä Polestaria suv-tyyppiseksi. Hieman normaalia korkeampi toki, kuin moni muu auto mutta esim. normipassatti on vain sentin korkeampi.
 
Polestar 2 oli alunperin tulossa Volvo S40:sen tilalle ja itse arvelen että se olisi nimetty CC:ksi Volvon mallistossa. Niitähän oli Volvolla, S60 CC esim..
 
Ehkä ymmärrystä lisää se tieto, että akulle ainoa järkevä paikka on lattian alla. Jos halutaan "normaalin" korkuinen kabiini, niin se akun viemä tila lisää auton korkautta. Itse en kyllä miellä Polestaria suv-tyyppiseksi. Hieman normaalia korkeampi toki, kuin moni muu auto mutta esim. normipassatti on vain sentin korkeampi.
Visuaalinen harha siis. Noh 10cm madallusta niin tämäkin olis magee.
 
Tuo korkeus"ongelma" vaivaa enemmänkin polttispohjalle tehtyjä sähköautoja, esim Polestar 2, BMW i4 jne. Puhtaasti sähköautopohjalevylle tehdyissä on vähän saatu sitä piiloon, kuten Teslat, Taycan jne. Eipä tuo minua haittaa kummassakaan esimerkissä suuntaan tai toiseen, ja oikeastaan muotoilijat ovat saaneet ne ihan hyvin häivyteltyä erivärisillä korin osilla, viisteillä tms.
 
Cloud 2.9
Tuo korkeus"ongelma" vaivaa enemmänkin polttispohjalle tehtyjä sähköautoja, esim Polestar 2, BMW i4 jne. Puhtaasti sähköautopohjalevylle tehdyissä on vähän saatu sitä piiloon, kuten Teslat, Taycan jne. Eipä tuo minua haittaa kummassakaan esimerkissä suuntaan tai toiseen, ja oikeastaan muotoilijat ovat saaneet ne ihan hyvin häivyteltyä erivärisillä korin osilla, viisteillä tms.

Ei taida Teslan (Model 3/S) ja Taycanin jälkeen tuo jne. kovin pitkälle jatkua? Tietysti autosta saadaan matala jos jakkarat on lattianrajassa, niin kuin noissa mainitsemissasi. Polestar 2 ja i4 hyötyvät juuri akkujen sijoittelun osalta muuten sähköautolle turhasta keskitunnelista. Sinne kun niitä akkuja voidaan ahtaa ja se on taas pois lattiantasoon sijoitetuista akuista. Heicon alustalla Polestar ja Model 3 ovat korkeuden suhteen käytännössä täysin samoissa. BMW:n normi nelosta tai i4 ei minusta kumpaakaan kyllä voi korkeaksi autoksi haukkua.


 
Tuota minäkin ihmettelen kun moni tuntuu pitävän autoa ahtaana. Itse olen kokeillut istua autossa myös takana ja kyllä tuo neljän hengen autona menee oikein hyvin.
Oviaukko voi olla ehkä hiukan matala mutta sitten sisällä on paremmin tilaa.

Keskustelu on edennyt jo Polestarin "korkeuteen", mutta kerron mielipiteeni tuosta koetusta "ahtaudesta". Kyse on hyvin pitkälle juuri noista oviaukon mitoituksista ja sijainneista istuimiin nähden, sillä niillä tuo autoon siirtymisen "ahtaus" on saatu aikaan.
Kun autoon pääsee siirtymään matalista oviaukoista sisälle, niin sitten istuma-asento onkin ihan hyvä ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet yms. ovat mallikkaasti paikoillaan ja saatavilla. Tilaakin on tuolloin ihan normaalisti saatavilla sekä etu- että takapenkeillä eli allekirjoitan tuon "neljän hengen auton" itsekin. Se mikä tässä yhteydessä pitää vielä mainita on auton A-pilari, jonka huomaan helposti jättävän katvetta esim. vasemmalle kaareutuvan kadun suojateille.

Poikkeuksen tähän auton yleiseen istuvuuteen käyttäjälleen tekee sitten tuo suuri keskikonsoli, jossa hukataan käyttökelpoista säilytystilaa paremmin suunniteltuihin autoihin nähden (tuo konsolitila kuluu mm. akkuihin suoraan konsolin alapuolella). Edellisessä autossani (Kia e-Niro) ei ollut ongelmaa sen roinamäärän kanssa, mitä autoon yleensä kertyy ajan kanssa. Nyt Polestarissa on tiettyä ahtautta tuon keskikonsolin suhteen, jossa on rajoitetusti tilaa "ns. tarpeellisille" tavaroille. Samoin autoon täytyy ikään kuin "ahtautua" omalle paikalleen (=sovitella itsensä istuimelle), eikä tähän voi vain "kävellä helposti sisään" samoin kuin niihin suosittuihin (korkeampiin) SUV-malleihin. Tässä kaikessa näkyy auton suunnittelun ikä ja perimä polttomoottoriautoilusta.

Polestar on vain erilainen istuvuudeltaan kuin monet muut autot ja sieltä tulee tuo vaikutelma ahtaudesta. Sen sijaan kun autolla päästään liikkeelle, niin kaikki on hienosti, "käy ja kukkuu" kuten pitääkin. Auton ajominaisuudet ovat hyvät, sen voimalinja on väkivahva ja samaan aikaan nopeusmuutokset ovat hyvin helposti hallittavissa (autossa on mahtava vaste vauhtipolkimessa, jolla on helppo siirtää autoa hyvin hitaasti tai singauttaa se salamana liikenteeseen). Polestar menee helposti suoraan tieurista välittämättä, sen ohjaus on tarkka ja sopivan tunnokas. Googlen Android Automotive -pohjainen infotainment toimii hienosti ja tarjoaa helposti kuljettajalle kaiken sen lisätiedon, mitä sähköautoissa tarvitaan. Tuollaisen sähkötekniikan kanssa tulee siis hyvin juttuun, eikä turhautumista eri toimintojen kanssa juurikaan esiinny. OTA-päivitykset tekevät sitä paitsi auton infotainmentista ajan kanssa paremman ja Google Maps tarjoaa ajantasaista karttatietoa lataus/varaustietoineen kaikkeen liikkumiseen (=en kaipaa pätkän vertaa wanhaa offline TomTom navigaattoria, minkä annoin pois e-Niron mukana).

Omaan käyttööni tällainen karvalakki-varusteltu Polestar LRDM on riittävän hyvin varusteltu auto. Ilmalämpöpumppua kaipaan talvella ajoon ja ihmettelen auton halua lämmittää akkuaan aina pakkaskeleissä. Tämä näkyy talvikulutuksen suuruutena.
JOKO lämmität auton akkua ennakkoon latausjohdolla kotilaturin kautta omaa seinäsähköä käyttämällä (autossa taisi olla 6 kW lämmitysteho akun lämmitykseen) TAI sitten annat auton lämmittää akkuaan käyttölämpimäksi ajossa, jolloin tuo 6 kW tulee kulutuslisäksi ajoon. Polestar ei todellakaan ole mikään säästöpossu lyhyessä taajama-ajossa talvella, jolloin auto näyttää helposti 35-40 kWh keskikulutuslukemia per 100 km ts. Polestarin käyttö lyhyeen taajama-ajoon tulee siis kalliiksi. Maantiellä kulutus on sitten kohtuullisempi ja auto kykenee vetämään melko energiatehokkaasti myös täyteen lastattua peräkärryä. Lämpöä riittää todella hyvin myös pakkasissa, mutta muut kertokoot tuosta lisää (Hyvinkäällä taisi olla -17C pahimmillaan viime talvena).

Ja vähän tökkii myös Polestarin verhoilu kun eikö se ole tuollaista teryleenikangasta? Pilaa muuten ihan hienon kabiinin tunnelman mielestäni.

Karvalakkivarusteltu Pole 2 sillä ilmaisella "Zinc ja 3D etched deco" verhoilulla näyttää tältä:

PXL_20230601_verhoilukuva1.jpg

Ja kojelauta tältä:

PXL_20230601_verhoilukuva2.jpg

Kangasverhoilu on omasta mielestäni parempi kuin se Plus-paketin "WeaveTech Charcoal" verhoilu, jonka on kerrottu olevan takapuolta hiostava materiaali kesäisin. Tämä perusvarustelun Polestar 2 -mallin kangas puhdistuu helposti imurilla, on miellyttävä takapuolen alla, eikä ole yhtään staattisesti sähköinen, joten mahdollinen suunnittelun tylsyys menee luultavasti sen Ruotsista tulleen "skandinaavisen designin" piikkiin. Tämä kangas toimii kumminkin arkikäytössä ihan hyvin ja vaikuttaa kestävältä... 😀
Polestarin ulkoväritys on sinällään tylsä ja melko väritön valinnoiltaan (tämä siis oman autoni Thunder -värityksen perusteella kerrottua).

Jokohan riittäisi? Kokonaisarvosana autolleni olisi jossain 8 ½:n tienoilla, eikä tällä hetkellä ole yhtään autokuumetta vaihtaa tätä Polestar 2 LRDM mallia mihinkään toiseen autoon, koska tästä autosta löytyy kumminkin riittävästi hyviä ominaisuuksia noiden suunnitteluvirheiden (= ns. "ahtaudet") vastapainoksi. :sneaky:
 
Ylläolevat käyttökokemukset vastaavat hyvin minunkin näkemystäni Polestarista. Tyytyväisyys on hyvällä tasolla.
Kouluarvosana 8 1/2 (tai 9-) on aika kohdallaan.
Plus -paketin istuinverhoilu saattaa hyvinkin olla perusverhoilua ikävämpi kuumalla säällä. Ihan hyvä se on ollut tämän talvikauden ja on varmaan melko hyvin käyttöä kestävä. Keskiosa on muovimaista materiaalia, ja tunnelma kaukana kalliista kankaasta. Lieneekö se sitä Volvon mainostamaa vanhoista kalaverkoista ja kierrätyspulloista valmistettua 😁 .
Erittäin hyvät penkit nämä ovat ergonomian suhteen.
 

Liitteet

  • _87A3842.JPG
    _87A3842.JPG
    118,7 KB · Katsottu: 57
Tuo korkeus"ongelma" vaivaa enemmänkin polttispohjalle tehtyjä sähköautoja, esim Polestar 2, BMW i4 jne. Puhtaasti sähköautopohjalevylle tehdyissä on vähän saatu sitä piiloon, kuten Teslat, Taycan jne. Eipä tuo minua haittaa kummassakaan esimerkissä suuntaan tai toiseen, ja oikeastaan muotoilijat ovat saaneet ne ihan hyvin häivyteltyä erivärisillä korin osilla, viisteillä tms.
Kaikissa normaalikorkuisissa skateboard-malleissa on korkeusongelma, eli mm kaikissa tesloissa. Y:n ja X:n pelastaa crossoverien korkeus, joten ongelma poistuu.
Polessa ei ole akkua takajalkatilan lattiassa, akku on H:n muotoinen. Sama taycanissa. Siksi takana istuma-asento ei ole niin huono kuin skateboard-sähköautoissa tai niissä polttiskonversioissa, joissa ei ole kunnolla hyödynnetty keskitunnelia ja akkua on takajalkatilan lattian alla.
 
Poikkeuksen tähän auton yleiseen istuvuuteen käyttäjälleen tekee sitten tuo suuri keskikonsoli, jossa hukataan käyttökelpoista säilytystilaa paremmin suunniteltuihin autoihin nähden (tuo konsolitila kuluu mm. akkuihin suoraan konsolin alapuolella). Edellisessä autossani (Kia e-Niro) ei ollut ongelmaa sen roinamäärän kanssa, mitä autoon yleensä kertyy ajan kanssa. Nyt Polestarissa on tiettyä ahtautta tuon keskikonsolin suhteen, jossa on rajoitetusti tilaa "ns. tarpeellisille" tavaroille. Samoin autoon täytyy ikään kuin "ahtautua" omalle paikalleen (=sovitella itsensä istuimelle), eikä tähän voi vain "kävellä helposti sisään" samoin kuin niihin suosittuihin (korkeampiin) SUV-malleihin. Tässä kaikessa näkyy auton suunnittelun ikä ja perimä polttomoottoriautoilusta.

Sitä tarpeellista roinaa meillä jokaisella kertyy autoon toki eri tavalla. Itse en ole vielä kertaakaan kaivannut kabiiniin lisää roinan säilömislokeroita :) En kyllä myöskään osaa allekirjoittaa autoon ahtautumista, minusta autoon on todella helppo asettautua ja poistuminenkin onnistuu aivan normaalisti. Enkä varmasti ole sieltä notkeimmasta päästä, selkä leikattu moneen kertaan enkä honkiakaan kolistele 178 senttisenä. Edellinen auto oli ID.3 ja kyllä, olihan se sisältä avara, lattia tasainen mutta toisaalta tuo Polestarin kuskin "poterossa" on oikein mukava olla, enkä kaipaa yhtään sitä volkkarin avaruutta. Volkkarissa tuntui monesti siltä, että penkiltä tippuisi ilman turvavöitä jos vasemmalle kääntyi vähänkään vauhdikkaammin.

Uskallan väittää, että jos saman näköinen (lue hyvän näköinen) auto olisi tehty alusta alkaen sähköautoksi tasaisella lattialla ja hervottomilla roinalokeroilla, olisi auto joko reilusti korkeampi. Tai jos ei olisi, se ei olisi ergonomialtaan yhtä hyvä. En siis välttämättä pidä huonona polttomoottorimallin muokkausta sähköautoksi. Akusto on itse asiassa aika fiksusti sijoitettu sekä takapenkkiläisten, että etumatkustajien hanurien alle ja näin saatu riittävän korkea ja ryhdikäs istuma-asento. Edessähän lattia tekeekin mutkan, laskeutuu polkimille ja lisää näin istuinkorkeutta.

1685640926156.png

1685640952094.png
 
En siis välttämättä pidä huonona polttomoottorimallin muokkausta sähköautoksi. Akusto on itse asiassa aika fiksusti sijoitettu sekä takapenkkiläisten, että etumatkustajien hanurien alle ja näin saatu riittävän korkea ja ryhdikäs istuma-asento. Edessähän lattia tekeekin mutkan, laskeutuu polkimille ja lisää näin istuinkorkeutta.
Tässä on se asian pihvi. Skateboard on aika paska juttu. Se on kompromissi sille, että tehdään halvalla. P2:n/Taycanin tapa on kalliimpi ja parempi. Sähköautoilussa fanitetaan halpuutusta aika käsittämättömän paljon.
 
En kyllä myöskään osaa allekirjoittaa autoon ahtautumista, minusta autoon on todella helppo asettautua ja poistuminenkin onnistuu aivan normaalisti. Enkä varmasti ole sieltä notkeimmasta päästä, selkä leikattu moneen kertaan enkä honkiakaan kolistele 178 senttisenä. Edellinen auto oli ID.3 ja kyllä, olihan se sisältä avara, lattia tasainen mutta toisaalta tuo Polestarin kuskin "poterossa" on oikein mukava olla, enkä kaipaa yhtään sitä volkkarin avaruutta. Volkkarissa tuntui monesti siltä, että penkiltä tippuisi ilman turvavöitä jos vasemmalle kääntyi vähänkään vauhdikkaammin.

Tähän pitää vielä kertoa, että tykkään itse pitää kuljettajan istuimen mahdollisimman korkealla, millä on vaikutusta myös tähän autoon tuloyhtälöön. Polestarin ovi/ikkunakorkeus tulee istuinta korkealla pitäville enemmän rajoittavaksi tekijäksi ja Polen "korkealle" penkille pitää siksi hiukan pujottautua. Mutta eihän tuon Polen istuinta edes saa oikeasti kovinkaan korkealle, sillä päätilaa jää aina kumminkin hyvin käyttööni. Vaimoni huomautti ensimmäisellä auton kokeilukerrallaan siitä, että istuinasento pitää laittaa matalammaksi jotta hänen hiuksensa eivät pyyhkisi auton kattokaarta istuimelle asettautuessa. (Onneksi Polestarissa on kaksi avainta ja käyttjäprofiilin valinta vaihtuu lennosta riippuen avaimesta, jolla auton lukitus avataan ensiksi :))
Luulen siksi, että istuintaan matalalla pitävät ovat tyytyväisimmät Polestar-käyttäjät ja eniten kommentteja "auton ahtaudesta" tulee meiltä korkean jakkaran ystäviltä.

Tässä mielessä harkitsin vakavasti myös Volvo XC40 Rechargen hankkimista ennen Polestaria, koska tässä istuma-asento olisi kuin perinteisemmän SUV-mallin autossa. Pole kulkee kumminkin pienemmällä energialla matka-ajossa, joten auton parempi taloudellisuus meni nyt käyttömukavuuden edelle. Itse olen 183 cm pitkä, hiukan normaalipainon ylittävä liikunnallinen kuusikymppinen, joka tykkää työmatkapyöräilystä, mutta myös olla tuolla Polestarin "poterossa" matka-ajossa, kun sinne saakka pääsee. ☺️
 
Minun käsittääkseni Polestarihan on myynyt hyvin enkä yhtään ihmettele. Joo onhan se nykyhinnoilla melko kallis, mutta elämä on. Tuolla prossan alennuksella halutaan vaan noista viimeisistä -23 varastoautoista eroon. Veikkaan että muilta valmistajilta vastaavat alennukset on vielä tulossa, nämä "nettikauppiaat" vaan reagoi nopeammin. Autokauppa ei varmasti näillä koroilla vedä, kun paikallinen Pirkka-autokin on jo ajanut Audeja tuohon tien varteen näytille. :D Seuraavaksi sitten ehkä viilaavat niitä korkojaan...