https://tummennuskalvot.fi/

Polestar 2

Lähinnä en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi ajaa urissa?

Miksi muuten kaikki hankkii näihin sähkäreihin aina vanteet marmorilta? Noi OEM-verkonpainot maksaa jo sellaisia rahoja, joilla saisi ihan oikeitakin vanteita merkkivalnistajilta? Eiköhän kantavuusasiatkin ole jo laajalti otettu huomioon?

Edit: jos vanne/rengaspainot alkaa lähestyä 30kg, luulisi tällä laihdutuskuurilla saatavan myös positiivisia vaikutuksia itse ajotuntumaan.

Ite olen aina ostanut toiset renkaat marmorilta kun talvirengaskamppiksista saa usein hyvän alennuksen. Viimeksi ei saanut niin ostin halvimman setin merkkirenkailla itse (jotkut dezentin vanteet) ja säästin toista tonnia. Toki rangessa tämä sitten näkyy, kun vanteet ei todellakaan ole sähköautoon optimoitu vaan ilmanvastusta on reippaasti ja varmaaan noi Nokian SUV nastatkin omaa jonkinlaisen vierinvastuksen. Kulutus 100 km/h vauhdissa putosi jostain 28 kWh/100 km -> 22 kWh/100 km pelkällä renkaanvaihdolla.
 
Miten kauan teillä kestänyt valmistumisesta toimitukseen? 6.2. tuli sposti, auto valmis. Arvioitu toimitus hyppäsi juuri kesäkuulle. Ehdin jo käsirahankin maksaa. Syyskuussa tilattu karvalakki. Maaliskuussa piti alunperin tulla.
 
Miten kauan teillä kestänyt valmistumisesta toimitukseen? 6.2. tuli sposti, auto valmis. Arvioitu toimitus hyppäsi juuri kesäkuulle. Ehdin jo käsirahankin maksaa. Syyskuussa tilattu karvalakki. Maaliskuussa piti alunperin tulla.
Valmistumisesta en osaa sanoa, mutta oma auton luovutus oli päivälleen kaksi kuukautta auton mentyä laivaan lähtösatamassa.
 
Laivaan lastattu-viestiä ei ole tullut. Valmistunut tehtaalta-viestissä oli kyllä laivan kuva. Aspan mukaan luovutus voisi olla touko-kesäkuun vaihteessa. Mikähän siinä kestää… laittavat ehkä kalliimmat autot laivaan ensin ja karvalakki, jos tilaa jää..? Käytettyjen hinnat ehtii mukavasti tippua sellaiselle tasolle, että kohta saavat taas uuden auton ”heti toimitusvalmiisiin”.
 
Eipä ne mitään juuri voittaisi laittamalla karvalakkeja viimeisenä laivaan. Itsellä meni valmistumisviestistä 3 viikkoa laivaan lastaukseen ja tuosta vajaat 3kk luovutukseen.

Hermuldin auton täytyy olla jo laivassa, jos touko-kesäkuun vaihteeseen lupailevat toimitusta.
 
Tänään käyty kokeilemassa Polestar kakkonen.
Omaan makuun ajoltaan hyvin samanlainen, kuin oli id.3.
Ei siis mitään kauhean ärsyttävää, mutta ei toisaalta mitään jihuu elämyksiäkään tarjonnut.
Hyvät sisätilat paitsi edessä keskikonsoli vie tuhottomasti tilaa. Ei hiljaisin, mutta en nyt meluisaksikaan haukkuisi.
Vaimo ei innostunut yhtään ja itsekin näkisin id.3:sen halvempana ja houkuttelevana, kun on samaa kokoluokkaa sisätiloiltaan ja ajoltaan.
Ioniq 5 pysyy siis vielä tilauksessa.

Lisäyksenä, niin Herttoniemen liiketila oli kyllä hieno ja palvelu hyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään käyty kokeilemassa Polestar kakkonen.
Omaan makuun ajoltaan hyvin samanlainen, kuin oli id.3.
Ei siis mitään kauhean ärsyttävää, mutta ei toisaalta mitään jihuu elämyksiäkään tarjonnut.
Hyvät sisätilat paitsi edessä keskikonsoli vie tuhottomasti tilaa. Ei hiljaisin, mutta en nyt meluisaksikaan haukkuisi.
Vaimo ei innostunut yhtään ja itsekin näkisin id.3:sen halvempana ja houkuttelevana, kun on samaa kokoluokkaa sisätiloiltaan ja ajoltaan.
Ioniq 5 pysyy siis vielä tilauksessa.

Lisäyksenä, niin Herttoniemen liiketila oli kyllä hieno ja palvelu hyvää.

Mulla oli ID.3 reilun vuoden ennen Polestar 2:sta. Ajoltaan minusta taas hyvinkin erilaiset autot. Ohjaustuntuma on volkkarissa parempi ja yllättäen ehkä ergonomiakin napsun verran parempi. Alustan toimivuus Polestarissa on taas aivan eri tasolla. ID:3 on yllättävänkin jämäkän tuntuinen ns. arkiajossa ja joku voisi kutsua sitä jopa pintakovaksi mutta se antautuu aivan totaalisesti jos haluaa vähänkään vauhdikkaammin mennä mutkan läpi. ID.3:n kabiinin avaruus verrattuna Polestarin 'poteroon' on kyllä iso ero autojen välillä mutta itse tykkään tuosta tiiviistä kuljettajan paikasta. Volkkarin jakkara tuntui välillä siltä, että tässä ei varmasti ilman turvavyötä pysyisi paikallaan - tätä ongelmaa ei Polestarissa ole. Reilun vuoden ja vähän reilun 20 tkm jälkeen ID.3 rämisi, nitisi ja natisi niin paljon, ettei niitä ääniä enää edes oikein pystynyt kuskin paikalta paikantamaan mistä mikäkin natina kuului. Polestarissa ei 1,5 vuoden ja reilun 30 tkm jälkeen ole vielä ensimmäistäkään ylimääräistä ärsyttävää ääntä. Mitä taas tulee yleiseen auton käytettävyyteen, niin siinä ID.3 jää minusta todella pitkälle takamatkalle. Myös yleinen laatuvaikutelma on Polestarissa aivan eri tasolla.

Oma ID.3 oli 1st Max, eli noin 50 k€ hintainen auto. Nelivetoisesta Polestarista maksoin n. 13 k€ enemmän ja hintaero oli minusta aivan naurettavan pieni verrattuna siihen, miten paljon enemmän ajamisen iloa Polestar on tarjonnut. Toki 200 kW ID.3:sta enemmän tehoa ja neliveto vaikuttaa myös paljon tässä arviossa. Ja ettei kenelläkään volkkarikuskilla mene herneitä nenään, niin tämä on luonnollisesti täysin subjektiivinen ja henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva vertailu :)
 
Reilun vuoden ja vähän reilun 20 tkm jälkeen ID.3 rämisi, nitisi ja natisi niin paljon, ettei niitä ääniä enää edes oikein pystynyt kuskin paikalta paikantamaan mistä mikäkin natina kuului. Polestarissa ei 1,5 vuoden ja reilun 30 tkm jälkeen ole vielä ensimmäistäkään ylimääräistä ärsyttävää ääntä. Mitä taas tulee yleiseen auton käytettävyyteen, niin siinä ID.3 jää minusta todella pitkälle takamatkalle. Myös yleinen laatuvaikutelma on Polestarissa aivan eri tasolla.

Oma ID.3 oli 1st Max, eli noin 50 k€ hintainen auto.
Meillä on loppuvuodesta -21 rekattu nyt noin 15tkm ajettu ID.3. Ei rämise tai nitise vielä. Polestar tuli koeajettua lopputalvesta.
Muuten yhdyn aika lailla kommentteihin, sillä erolla, että ID on todella näppärä auto arjessa toimivien tilojen ja pienen kääntösäteen ansioista. ID:n muu kuin tilojen käytettävyys on huono, polen siedettävämpi, mutta ei esim UX300e tasolla.
 
Edellinen autoni oli Hyundai Kona ja se oli kyllä ajoltaan ja tuntumaltaan enemmän ID.3.sen kaltainen. Nyt tämä Polestar 2 on lähes vastakohta. Hiukan kyllä ihmettelen että miten ID.3:sta ja P2:sta voi ajoltaan sanoa samanoloisiksi, ajoasennoltaankin niin erilaiset. 🧐
 
Edellinen autoni oli Hyundai Kona ja se oli kyllä ajoltaan ja tuntumaltaan enemmän ID.3.sen kaltainen. Nyt tämä Polestar 2 on lähes vastakohta. Hiukan kyllä ihmettelen että miten ID.3:sta ja P2:sta voi ajoltaan sanoa samanoloisiksi, ajoasennoltaankin niin erilaiset. 🧐
NorthStar puki kaikki mun kokemukset näistä autoista hyvin sanoiksi. Onhan ne täysin eriautot toki.
Jäi mainitsematta, että Polestarin käyttöliittymä oli hyvä, mutta en autossa sille anna mahdottomasti painoarvoa. Ajaessa katsotaan tietä.

Yleisesti ottaen kun nyt kolme tämmöistä 150kw ja 2000kg möhkälettä ajanut, niin jarru, alusta ja -ohjaustuntumassa on kaikissa konserneissa samankaltaisuutta.
Aika määräävä tekijä on ollut erikoinen jarru. Hieman keinotekoisen tuntuinen ohjaus.
Ja kolmantena auton painon tuoma vaikutus. Ei mikään ole tuntunut erityisen kevyeltä ajaa vaikka sähkömoottori vastaakin kaasuun välittömästi.

Mutta ei siitä enempää. Hyvää vappua ja mä katselen päädytäänkö meidän perheessä mihin 😊
 
Itsellä kaksi syytä, miksi SRSM putosi pois. Talvivarusteiden (ratinlämmitys) paketointi samaan ylellisyysvarusteiden kanssa ja Googlen kettuilu iPhone-käyttäjille - se lopultakin saatu CarPlay softa vaatii kaapelin. Nytkin löytyy polen listoilta SMSR + pilot + talvirenkaat 49900€, joka on kyllä hyvin kilpailukykyinen hinta.
 
Googlen kettuilu iPhone-käyttäjille - se lopultakin saatu CarPlay softa vaatii kaapelin.
Itse en ymmärrä mikä niin suuri into tuossa CarPlayssä on että sen pitäisi toimia langattomasti. Olen kokeillut sitä yhden ainoan kerran tämän, lähes 5 kk aikana.

Ehkä jos käyttäisin autoa enemmän ammatillisessa mielessä niin tuo CarPlay voisi olla tarpeellisempi, viestien lähetys sanelemalla, olisiko se sitten se syy miksi tuota käyttäisin, en tiedä.
 
Kyllä Carplay vuosien käytön jälkeen oli yksi syy päätyä Polestariin ja miinusmerkki Teslalle, omasta mielestä. Minä nyt vaan pidän sen käyttämisestä. En edes ole liittänyt puhelinta BT:llä autoon. Voin käyttää mitä navia haluan, google maps ymmärtää suomea, voin vastata ajaessa viestiin puheella, Apple Music toimii ja myös lossless äänellä. Mutta jokainen priorisoi omat juttunsa. En pidä johdon kiinnitämistä mitenkään ongelmana, kun olen sen tehnyt aina. Minulla on matala L-liitinadapteri usb-c:ssä ja 25cm piuha.
 
Ostin vaimolle MK8 Golffin, jossa langaton CarPlay. Siinä sitä tulee käytettyä, kun yhdistyy automaattisesti. Polestarissa sen sijaan olen käyttänyt CarPlaytä hyvin vähän. Lyhyillä matkoilla piuhan kanssa ei jaksa pelata. Ottocastiakaan ei taida saada piiloon esim. tabletin taakse. Isolla pystynäytöllä CarPlayn UI on mielestäni vanhahtava ja ruma verrattuna Polestarin omaan. Äänenlaadussa en ole havainnut eroa Carplayn ja BT:n välillä. Apple Music -sovellus Android Autolle olisi kiva, koska en käytä Spotifyä.
 
Carplayn saa langattomaksi erillisellä boksilla. Sille olisi hyvä olla sopiva paikka. Polessa androidin kanssa käyttää android-boksia on vaan jotenkin hassu ajatus, mutta toiminee silti.
UX:ssä minulla on boksi, eri puhelimien valinta ei vaan ole integroitujen tasolla. UX:ssä ongelmaa mitigoi se, että kaksi USB-liitintä toimii CarPlayn kanssa, toisessa boksi ja toisessa johto. Kuskille langaton, matkustaja voi käyttää johtoa.
 

Polestar kohtasi verkkokaupan ongelmat Suomessa – pahimmillaan joka toinen asiakas perui tilauksen​


Sähköautojen kauppa kävi vielä viime kesänä hurjana, mutta alkoi hiipua syksyä ja talvea kohti, kun sähkön hinta nousi, korot nousivat ja inflaatio kiihtyi.

Pahimmillaan tämä näkyi niin, että esimerkiksi Polestar -sähköautojen tilauksia peruttiin kymmenlukuinen määrä per kuukausi tammi-helmikuussa.

Vuonna 2022 Polestarin virallisen verkkokaupan kautta myytyjä autoja rekisteröitiin 894 autoa. Kun mukaan lasketaan vuonna 2021 rekisteröidyt autot ja tänä vuonna rekisteröidyt autot, Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 1 500 virallisen maahantuontikanavan kautta myytyä Polestaria. Tämän lisäksi rekisteriin on päätynyt noin 300 muuta kautta maahantuotua autoa.



 
näin minäkin luulen.
en oikein voi kuvitella, että Polestarin tilannut vaihtaa Tesla Y malliin.
sen verran on eri autot ja muotoilu, että ei itsellä ainakaan nuo kaksi olisi vaihtoehtoja.
Makuasioita, itsekin pidän pollea hienompana mitä Y, mutta ei minulle mikään onglema olisi Y:llä ajaa. Range, latausnopeus, tehot jne. niin kyllähän Tesla tarjoaa rahalle vastinetta.
 
Epäilen että jokunen on kääntänyt takkinsa siinä vaiheessa kun Tesla pudotti hintojaan. Ei siinä auton korimalli paljoa paina kun säästää yli kymppitonnin rahaa. Varsinkin jos on eka sähköauto kyseessä.
Jutun mukaan tilaukset pääsääntöisesti olivat hankintatukeen oikeuttavia. Ei ole vaihdettu Teslaan, vaan peruttu. Tuki ja aiempien tilausten alhainen korkotaso tarkoittaa alempaa kk-maksua, kuin hinnat alkaen Teslan nyt.
Enkä näkisi tuollaisessa vaihdossa mitään ideaa, jos raha onkin tiukemmalla, niin sitten jotain paljon edullisempaa tilalle tai jatkaa vanhalla.
 
Makuasioita, itsekin pidän pollea hienompana mitä Y, mutta ei minulle mikään onglema olisi Y:llä ajaa. Range, latausnopeus, tehot jne. niin kyllähän Tesla tarjoaa rahalle vastinetta.

Samaa mieltä mutta hienous on tietysti kunkin katsojan silmässä ja ihan puhtaasti makuasia. Ja kyllähän Teslat paperilla pesee lähes kaikki kilpailijat ja moni tuntuu tämän takia Teslan myös ostavan. Itse taas en ostaisi Teslaa oikeastaan millään hinnalla :)