https://yliteippaus.fi/

Polestar 2

Nykyinen nelikkokin on performance - softan kanssa takavetopainotteinen. Liukkaalla kelillä työntää selvästi enemmän takaa. Pitää käydä kokeilemassa uusi mallikin kun tulee ajettavaksi.

Takavetoon verrattuna vaatii tietty vähän ronskimpaa kaasun käyttöä.
 
On siinä hintakin noussut samalla aika tavalla. Ainahan ne autot paranee vuosimallien myötä.

Tämä nykyinen nelikko on myös selkeästi takavetopainotteinen, kitkoilla sen tuntee selkeästi jäisellä tiellä liikennevaloista lähtiessä. Papereiden mukaanhan etu- ja takamoottori ovat samantehoiset mutta se painotus on jo tässä nykyisessä siis takana.

Yllättävän vähän lisää rangea 5 kW isompi akku ja se että etuveto ”menee vapaalle”. Mikäli Evdatabaseen on uskomista.
En epäile yhtään, että parantuu uuden vuosimallin myötä, mutta täytyy kyllä todeta että on tämä nykyinen nelikko aivan mahtava ajettava. Etenkin lumella ja liukkaalla pysyy kuin rukkanen kädessä kovemmassakin vauhdissa perän sopivasti yliohjaamana.

Vielä, kun olisi ns. off road -moodi, joka antaisi kaikkien pyörien sutia kiinnijäämistilanteessakin, niin helpottaisi auton takaisin tielle saamista ): (kertoo nimim. "kokemusasiantuntija")
 
On siinä hintakin noussut samalla aika tavalla. Ainahan ne autot paranee vuosimallien myötä.

Tämä nykyinen nelikko on myös selkeästi takavetopainotteinen, kitkoilla sen tuntee selkeästi jäisellä tiellä liikennevaloista lähtiessä. Papereiden mukaanhan etu- ja takamoottori ovat samantehoiset mutta se painotus on jo tässä nykyisessä siis takana.

Yllättävän vähän lisää rangea 5 kW isompi akku ja se että etuveto ”menee vapaalle”. Mikäli Evdatabaseen on uskomista.

Ok, uskon tuon takapainottuiseeden nykyisellä mallillakin (saan liukkaalla jäällä tuon CVT subarunikin perän sivulle), vedin oman kommettini lehdistöstä ja muista tiedotteista etsimään syytä miksi nykyinen AWD saattaa jäädä kauppaan.

Tuo kulutusero on mielenkiintoisin asia, tosin liitteessä on vain uudempi malli? Onko vanhemman samat luvut jossain vertailtavaksi? Olen ollut käsityksessä että Polessa matkaa on rajoittanut nykyinen moottori teknologia avustavalla akselilla, mutta jos sekin on väärä oletus niin ei sitten mitään.
 
Vielä, kun olisi ns. off road -moodi, joka antaisi kaikkien pyörien sutia kiinnijäämistilanteessakin, niin helpottaisi auton takaisin tielle saamista ): (kertoo nimim. "kokemusasiantuntija")
Ei ole tullut kokeiltua miten auto käyttäytyy tuollaisissa kiinnipitotilanteissa.
 
Tuo kulutusero on mielenkiintoisin asia, tosin liitteessä on vain uudempi malli? Onko vanhemman samat luvut jossain vertailtavaksi?
Tässä ylempänä nykyisen mallin todelliset ranget ja alla uuden.

Mielenkiintoista olisi tietää miten EVdatabase on tuon uuden mallin rangen saanut selville, ehkä vaan laskemalla, tuskin vielä testattu.
 

Liitteet

  • 77D9637E-4ACA-426F-BA17-42A5DCB283A4.jpeg
    77D9637E-4ACA-426F-BA17-42A5DCB283A4.jpeg
    106,9 KB · Katsottu: 73
Kannattaa SoC:n prosenttilaskuissa nyt huomioida, että prosenttilukema on OTA 2.4:n jälkeen "dynaaminen" perustuen sen hetkisiin olosuhteisiin jos/kun lähtee ajamaan. Eli voi laturin päässä näyttää isompaa %-lukemaa koska akku lämmin, kabiini ehkä lämmin jne. Sitten taas kylmässä jos seisottaa niin näyttää vähemmän. Olen huomannut tämän pari kertaa kun prosenttilukema on kasvanut 1-2 pykälää kun auto ajettu lämpimään talliin kylmästä eikä siis ole ladattu sen jälkeen.

Uudestaan tämä Polestarin kommentti asiasta:

In a previous software update, we implemented a new dimension on how the energy of the battery is calculated. The SOC will now take into consideration current circumstances, such as cold weather, when calculating the energy of the battery. It can be normal behaviour to see some fluctuation in the SOC, as it tries to give you the most accurate calculation given several factors. If you feel it's not working as intended though, please do reach out to us at Polestar support.
 
Kannattaa SoC:n prosenttilaskuissa nyt huomioida, että prosenttilukema on OTA 2.4:n jälkeen "dynaaminen" perustuen sen hetkisiin olosuhteisiin jos/kun lähtee ajamaan. Eli voi laturin päässä näyttää isompaa %-lukemaa koska akku lämmin, kabiini ehkä lämmin jne. Sitten taas kylmässä jos seisottaa niin näyttää vähemmän. Olen huomannut tämän pari kertaa kun prosenttilukema on kasvanut 1-2 pykälää kun auto ajettu lämpimään talliin kylmästä eikä siis ole ladattu sen jälkeen.
Tai kuten kävi työkaverille, olivat tulleet reissusta eli heti pysähdyksen jälkeen lämmin C40 näytti että akussa 8% ja ajattelivat että pääsee aamulla töihin kevyesti. Aamulla pakkasessa olikin näyttänyt 2%, joten oli joutunut myöntymään ja laittamaan auton hetkeksi latautumaan ennen työmatkaa.
 
Facebookista erään aktiivi Polestar käyttäjän kertomus EV Challengeen osallistumisesta.

EV Challenge Winter Edition 2022 - taloudellisuusajoa lumi-infernossa

Minun Polestarini kulutus 19,9 kWh/100 km, mikä on vain 1,5% enemmän kuin Polestarin WLTP 19,6 kWh/100 km. Tähän voi olla talvikelissä todella tyytyväinen, koska auton ilmastointikin oli ns. normaali, eli lämmitys päällä vaikkakin vain +17 C pyynnillä ja eco-asetuksella. Mutta siis sellainen, millä voi oikeasti ajaa pitkää matkaa jäätymättä.

Kilpailun virallisissa tuloksissa 19,9 kWh/100 km kulutukseeni lisättiin 16% sakkoa. Se nosti vertailukulutuksen 23,08 kWh/100 km:iin, mikä on 117,78% WLTP-kulutuksesta. Tulos oikeutti kilpailun 13. sijaan.

Polestarien pienimmän kulutuksen saavutti odotetusti tiimi, joka piti lämmityksen pois päältä koko matkan ajan (ja selvisi silti ilman pilkkihaalareita!) Heidän autonsa kulutus oli 19,3 kWh/100 km. Kilpailun tuloksissa he sijoittuivat 6. sijalle; 5% sakolla kisatulos oli 103,39%.

Toiseksi pienin Polestarien kulutus oli 19,7 kWh/100 km. Tiimi piti viimeisen jakson lämmityksen pois päältä, mutta se ei pelkästään selitä eroa, vaan olivat yksinkertaisesti minua parempia ajamaan lumisilla mutkateillä, sillä heillä oli jo tauolla hieman pienempi kulutus kuin minulla. Tiimi sai kuitenkin 18% sakkoja, minkä seurauksena he sijoittuivat kilpailun tuloksissa 15. sijalle tuloksella 119,61%.

Polestarien jumbosijalle jäi Moottorin käyttötestiauto 21,6 kWh/100 km kulutuksella. En löytänyt Moottorin tiimiä enää kisan jälkeen, joten en päässyt harmillisesti kyselemään heidän taktiikastaan. Moottorin artikkelin kilpailusta voitte lukea täältä. Ainakin he pitivät ilmastointia kovemmalla kuin muut. Sakkoja he nappasivat 22%, mikä pudotti heidät 19. sijalle tuloksella 134,45%.

Kaikki Polestarit olivat nelivetoisia ja varustettu 19” kitkarenkailla, joten tuloksia voi oikeasti vertailla keskenään.

 

Liitteet

  • EF1CE0E2-4169-48F1-AD71-E608856C31B8.jpeg
    EF1CE0E2-4169-48F1-AD71-E608856C31B8.jpeg
    54 KB · Katsottu: 79
  • EBA22F7A-20E2-4E22-AE26-F5A101CC40EF.jpeg
    EBA22F7A-20E2-4E22-AE26-F5A101CC40EF.jpeg
    68,1 KB · Katsottu: 65
Viimeksi muokattu:
auton ilmastointikin oli ns. normaali, eli lämmitys päällä vaikkakin vain +17 C pyynnillä ja eco-asetuksella. Mutta siis sellainen, millä voi oikeasti ajaa pitkää matkaa jäätymättä.
Testi- tai kilpailumielessä tietty voihan tuolla ajaa noinkin, mutta ei kyllä varmasti ole mitään miellyttävää matkantekoa noilla asetuksilla. Hieno väri kyllä tuossa kuvan pollessa. 👍
 
Testi- tai kilpailumielessä tietty voihan tuolla ajaa noinkin, mutta ei kyllä varmasti ole mitään miellyttävää matkantekoa noilla asetuksilla.
Tässä eilisen tosielämän ”testikulutus”, lämpötila 21:llä ja AUTO asennolla. 5 pysähdystä matkalla kaikkiaan jolloin auto kerkesi myös hiukan jäähtymään. Lähtiessä auto oli 100 prosentissa (latauksesta 6 tuntia joten akkukin oli jäähtynyt, esilämmitetty sisätiloja vartin ajan) joten todellinen range -6 - -9 asteen pakkaskelissä muutamien pysähdysten taktiikalla olisi 315 km.
 

Liitteet

  • 528897DD-6920-4230-AC40-CB2F029F120C.jpeg
    528897DD-6920-4230-AC40-CB2F029F120C.jpeg
    234,7 KB · Katsottu: 45
Onkos stadiumlaiset raaskineet pesettää pollejaan harjapesussa? Ohjekirjassa taisi olla että muutama kuukausi pitäisi odotella maalin kovettumista ennen automaattipesua, mutta onhan tuo jo mennyt, nelisen kuukautta sitten auto nousi laivaan. Peilit eivät taida taittua jos auton sisältä lukitsee, mutta ovat sen verran pienet ettei varmaan aiheuta ongelmia? Volvoista olen lukenut että latausluukku olisi joillain auennut pesussa, onko tästä kokemuksia?

Tähän saakka olen pessyt auton ti-pesussa, mutta laiskottaa ja käyttöesineitähän nämä. No pitää miettiä vielä asiaa, hienohan tuo tasainen virheetön maalipinta kyllä on.
 
Onkos stadiumlaiset raaskineet pesettää pollejaan harjapesussa? Ohjekirjassa taisi olla että muutama kuukausi pitäisi odotella maalin kovettumista ennen automaattipesua, mutta onhan tuo jo mennyt, nelisen kuukautta sitten auto nousi laivaan. Peilit eivät taida taittua jos auton sisältä lukitsee, mutta ovat sen verran pienet ettei varmaan aiheuta ongelmia? Volvoista olen lukenut että latausluukku olisi joillain auennut pesussa, onko tästä kokemuksia?

Tähän saakka olen pessyt auton ti-pesussa, mutta laiskottaa ja käyttöesineitähän nämä. No pitää miettiä vielä asiaa, hienohan tuo tasainen virheetön maalipinta kyllä on.
Peilithän taittuvat kun painat samanaikaisesti L ja R niistä peiliohjausnapeista.
 
Minä olen toistaiseksi pessyt vain harjattomassa, mutta vien tämän harjalliseenkin pikapuoliin. Aikanaan "ylihuolehdin" autojeni maalipinnoista ja otin uutena jonkinlaisen maalipinnan kestokäsittelynkin. Olen todennut sen turhaksi omilla kriteereilläni. Kolmekin vuotta säännöllisesti harjakoneessa pesetetyn liisarin maalipinnasta saa vielä hyvän myllytyksellä + vahauksella (ainakin Bemariin tämä on pätenyt :) ). Polestarin maalipinta vaikuttaa aika hyvältä, ei ole appelsiinipintaa.
 
Näyttää Polestareja tulevan jatkuvasti tarjolle nopeaan toimitukseen. Teslan hintasota toimii.
Siltä näyttää, jopa SRSM-malleja.

Koska tykkään tästä autosta korimallina kaikista markkinoiden sähköautoista eniten ja uuden SRSM:n hinta nousee noin 4200€, niin alkaa miettimään, josko vaihtaisi taas autoa. Kiinnostaa SRSM pilot litellä. Muutama kysymys:

- Toimiiko CarPlay ongelmitta? Onko kukaan kokeillut wired to wireless boksia?
- Onko ei-lämmitettävistä pesunesteen suuttimista jotain ongelmaa? Lämmityshän näille on plus-paketissa
- Kyrsiikö ratin lämmityksen puute? Tämäkin on plus-paketissa. Eli toimiiko etälämmitys luotettavasti apista. Aikanaan e-Golfissa mitigoin puutteen näin ja ihan kohtalaisesti toimi.

Rengasmelu pitäisi vielä koeajolla tutkia, onko showstopper. Ikävän leveät ja sporttiset renkaat perusversioksi.

Kun nopean toimituksen autojen saapumisaika on 2kk luokkaa, niin saako vaihtoautolle tuolle ajalle minkäänlaista ostohintaa kumppaneilta?
 
Kävin tämän taskuraketin koeajamassa tällä viikolla, kun satuin olemaan esittelytilan läheisyydessä. Sähköautojen koeajo on tietyllä tavalla aika tylsää, kun kaikkien ajaminen on samalla tavalla helppoa ja vaivatonta. Yhden polkimen ajo sujui totutusti, pidin ryöminnän pois päältä. Mukautuva jarrutusenergian talteenotto olisi hyvä lisä. Eli auto rullaisi, jos edessä ei olisi ketään, ja jarruttaisi sähkömoottorilla, kun edessä olisi hitaampi.

Etuvetoinen malli, kokonaan mustalla sisustuksella. Alla Michelin-kitkarenkaat. Luonnollisesti hiljainen taajanopeuksilla kun pysytteli pois kulumisurista. Uran pohjalla renkaista kuului tuttu rohina. Sitten motarille, ihan hyvin kiihtyi, eikä etuvetoiselle tyypillistä ohjauksen vetelyä esiintynyt.

Ergonomia oli kunnossa muuten, mutta vasemmalle kädelle ei saanut kunnollista tukea. Kyynärnojasyvennys ovessa oli liian lyhyt ja ikkunalinja liian korkealla. Leveä keskikonsoli painoi oikeaa jalkaa.

Moottoritiellä alkoi sisällä kuulumaan tasaisen huminan lisäksi sellainen jostain tuttu flap flap ääni. Pian muistin mistä ääni on tuttu. 90-luvun alussa ei autossani ollut vielä ilmastointia, niin kesähelteellä yritin viilentää sisätiloja ajamalla takaovien ikkunat vähän raollaan. Vähän samanlainen ääni. Kokeilin oven namiskoilla, että ikkunat olivat kiinni. Olikos näissä jotain sopeutuksen tarvetta, että ikkunat menee kunnolla kiinni?

Kuljettajan puolen B-pilarista kuului nitinä, joka loppui kun turvavyön yläpuolella olevaan muovia painoi kädellä.

Auto oli kylmässä ulkona, lämpötila nollassa. En tiedä mikä Eco-asetus oli päällä, mutta auto ei juuri lämmennyt sisätiloiltaan tunnin koeajon aikana. Nostin lämpötilaa, mutta annoin puhaltimen olla auto-asennossa, mutta puhallusta ei vaan oikein tullut. Ohjauspyörässä ei ollut lämmitystä.

Hieno auto. Ei ihme, että on suosittu.
 
Niissähän on myös iso parannus tulossa, kun tulee takaveto painotteiksi ja etumoottori eri tyyppiseksi. Itse en ottaisi missään nimessä nykyistä nelikkoa kun parempi on juuri tulossa.
Vastakkaisiakin väitteitä tuon nelivedon paremmuudesta esim. talvella on kuulunut. Liittyy jotenkin tuohon moottorin tyyppiin ja miten veto on päällä. Itse en ole riittävästi perehtynyt, että osaisin sanoa että miksi.
 
Itse haluan etuvedon mielummin. Nelivedossa taloudellisuus paranee, kun toinen moottori ei vaadi virtaa koko ajan, vaan rullaa. Mielestäni valinta on vain tehty väärinpäin, eli etumoottorin tulisi olla aina päällä ja takaveto sitten, kun pedaalia painetaan.
Takaveto on kesällä potentiaalisesti kivempi ja parempi kääntymään, jos ohjaus on uudistettu. Tietääkseni kääntöympyrä ei ole oleellisesti muuttunut.
Talvella etuveto on parempi kuin takaveto, koska regen on eturenkailla. Ajo on vakaampaa, eikä "hauskaa", siten, että perä vikuroi.
 
Vastakkaisiakin väitteitä tuon nelivedon paremmuudesta esim. talvella on kuulunut. Liittyy jotenkin tuohon moottorin tyyppiin ja miten veto on päällä. Itse en ole riittävästi perehtynyt, että osaisin sanoa että miksi.
Luultavasti tarkoitat sitä, että tuohon uuteen induktiomoottoriin ei tarvitse syöttää sähköä kun nelivetoa ei tarvitse, ja auto lienee silloin takavetopainotteinen. Saattaa hyvinkin vaikuttaa ajotuntumaan, en ole ajanut kumpaakaan. Ehkä pitäisi, jos auto siitä vikuroi kuten @tmr97 sanoo. Oletusarvoisesti minulle tärkeää on lisä range, ja että se neliveto kuitenkin löytyy tarvittaessa. Lisäksi olen sen verran vanha, että takaveto ei ole kirosana vaan plussaa.
 
Takaveto on tosi jees, jos kääntöympyrä on vanhojen takaveto-Volvojen tai ID-sarjan tyyliin pieni. Se on niin iso hyöty, että voittaa jopa tuon liukkaan kelin vikuroinnin.
 
Joku viisaampi Facessa oli testaillut ja säätänyt näin. Omaan korvaan kuulostaa paremmalle kuin tehtaan jäljiltä.
 

Liitteet

  • AFA720AB-227D-4364-A51A-7FCAD7F7E2A6.jpeg
    AFA720AB-227D-4364-A51A-7FCAD7F7E2A6.jpeg
    46,3 KB · Katsottu: 82
Peilithän taittuvat kun painat samanaikaisesti L ja R niistä peiliohjausnapeista.

Tuo Polestarin peilien taittuminen on kyllä lähinnä vitsi, auton leveys muuttuu ehkä 3 milliä kun nuo kääntyy. :) Edellisessä Volvossa pidin (kesäisin) tota peilien kääntöä päällä mutta Polestarissa ei kyllä tunnu sen arvoiselta.

Mitä tulee pesemiseen niin olen nyt pessyt käsin kun kai noita uusia maalipintoja pitäisi huolia mutta kunhan vähän tulee ikää (mitä noille nykyään suositellaan? 6kk?) niin vien kyllä automaattipesuun. Käyttötavaraa ja itselle autonpesu on lähinnä pakkopullaa eikä terapeuttista puuhastelua.