https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polestar 2

Laitoin Polestarin kattotelineet katolle ja ne vähän ujeltaa 😒 Pitää koittaa säätää niitä. Suksiboksi Thule Motion XT Alpine sopii hyvin.
 

Liitteet

  • boxi.jpg
    boxi.jpg
    363,1 KB · Katsottu: 120
Juhani ! Jos taakkatelineen aisan alapinnassa on rako keskellä, teippaa ne umpeen, sillä saattaa ujellus loppua !
Kiitos vinkistä. Minusta Polestarin telineiden ainoa ura kulkee kiskojen yläpuolella ja niihin laitettiin kumiset listat peitoksi.

Nuo telineet oli helppo kiinnittää, mutta ujelluksen huomasin heti kun aamulla ensi kertaa hyppäsin rattiin ja nopeus nousi yli seitsemäänkymppiin. Boksi laitettiin liikkeessä. Se istuu kivasti telineisiin nähden keskellä ja silti peräkontti aukeaa hyvin.

Mutta tuolle telineiden vinkunalle pitää tehdä jotain ja kuulostella lisää.
 
Kiva nähdä kuva, koska itselläni on sama juuri Thule Alpine XT odottamassa. Kyseinen boksi ei vinkunut ainakaan Thulen XC60-yhteensopivilla telineillä, humisi kovaa vaan.
 
Missä menee pieleen tässä laskelmassani? Eli auto oli yön latauksessa ja lähtö tasan 90 % akulla ja auto ei seisonut missään vaiheessa yli neljää tuntia joten tuo kulutusmittaus ei nollaantunut. Ajo sisälsi moottoritie/valtatie/kaupunkiajoa alkaen päivän parin asteen pakkasesta päättyen alkuillan -7 asteen lukemaan.

Kulutus 22,3kwh/100km ja ajettu 100,9km eli kulutus kokonaisuudessaan 100,9/100*22,3 = 22,50 kwh.
Kokonaiskulutus jaettuna akun kapasiteetilla 69kwh eli 22,5/69*100 eli kulutus akun kapasiteetista 32,61 yksikköä?
90 % -32,6 % on 57,4, pyöristettynä 57 % joka pitäisi olla jäljellä mutta auto näyttää että 54 % akkua jäljellä?
 

Liitteet

  • Polestar kulutusta.png
    Polestar kulutusta.png
    518,1 KB · Katsottu: 26
^^ Onko tuossa missään välissä (lähdössä tai etappien välissä) esilämmitetty autoa? Jos sellaista puuttuisi ajotietokoneen kulutuksesta?

Muutenhan tuossa laskutoimitukset olis samalla tavalla kuin itsekin laskisin.

Latasitko nyt takaisin 90% ja saitko selville paljonko meni latauksessa?
 
Voisko muuten olla, että aisat on väärinpäin (raot ylhäällä ), yleensä ne on etäisyyssäätöä varten ja siksi alhaalla ulkonäkösyistä, sorry, en ole nähnyt Polen telineitä, mutta omia kokemuksia muutamasta autosta ja säätövara, avoin rako aina ollut alhaalla (silti teippauksella umpeen)
 
Mahdollisesti ensimmäisessä lähdössä oli esilämmitys kun auto oli johdon päässä, muuten ei ollut.
edit: autoa en ole vielä ladannut, enkä kyllä näekään paljonko sinne menisi
 
Mahdollisesti ensimmäisessä lähdössä oli esilämmitys kun auto oli johdon päässä, muuten ei ollut.
edit: autoa en ole vielä ladannut, enkä kyllä näekään paljonko sinne menisi
Ok.
Seinästä jos se saa esilämmityksessä noin 7kw niin silloin akku ei vähene, muuten sieltä lähtee siivu pois. Jos vaikka 8A sukossa 1,8kw vs esilämmitys 7kw = -5,2kw.
Tuolloin lähtiessä akku ei olisi enää 90% vaan vajaana x%.

Pitääpäs koettaa huomenna katsoa miten c40:nen käyttäytyy vastaavalla laskutoimituksella sinulla...
 
Ei ainakaan oma autoni ilmoita esilämmityksiä ajotietokoneessa kuten esim. Kona teki.
Volvon aiempi softa (pitäisi tarkistaa nykyisen toiminta) lisäsi kaupassa käynnin aikaisen esilämmityksen kulutuksen keskikulutukseen. Esim kaupan pihaan ajettu kulutus 25kwh, esilämmitys päälle ja palaat autolle mittarissa on 27kwh/100km.
 
Esim kaupan pihaan ajettu kulutus 25kwh, esilämmitys päälle ja palaat autolle mittarissa on 27kwh/100km.
Tuolla tavalla en olekaan tullut kokeilleeksi, pitäisi joku kerta kokeilla.

Jos laittoi Volvossa ensin esilämmityksen, lähtiessä taisi olla 0 kWh/100km?

Kona näytti silloin heti ties mitä kulutuksia, riippuen tietty kuinka kauan esilämmitti.
 
Tuolla tavalla en olekaan tullut kokeilleeksi, pitäisi joku kerta kokeilla.

Jos laittoi Volvossa ensin esilämmityksen, lähtiessä taisi olla 0 kWh/100km?

Kona näytti silloin heti ties mitä kulutuksia, riippuen tietty kuinka kauan esilämmitti.
Sehän tuossa ajotietokoneessa on että esilämmityksen jälkeen autoon mentäessä näkyy nolla koska ei ole yhtään metriä ajettu. X kwh x 0km = 0kwh.
Tai oikeastaan päin vastoin ääretön kulutus pitäisi olla, kaiketi.
 
Ok.
Seinästä jos se saa esilämmityksessä noin 7kw niin silloin akku ei vähene, muuten sieltä lähtee siivu pois. Jos vaikka 8A sukossa 1,8kw vs esilämmitys 7kw = -5,2kw.
Tuolloin lähtiessä akku ei olisi enää 90% vaan vajaana x%.

Pitääpäs koettaa huomenna katsoa miten c40:nen käyttäytyy vastaavalla laskutoimituksella sinulla...

Tarkoitatko siis, että esilämmitys käyttäisi virtaa 7kW teholla jolloin esim. täyden 30 minuutin esilämmityksen aikana kuluisi 3,5kWh vai että 30min aikana imaisee 7kWh verran energiaa? Äkkiseltään kuulostaa kovalta, mutta toisaalta kyllähän polttisautoakin lohkolämppäri+sisätilakombolla saa hehkuttaa 2 tuntia kovalla teholla, että saa lasit auki pakkasilla. Mutta nyt kun asiaa miettii niin tuohon on oikeastaan aika paljon akusta, olettaen että akku ladataan 90% jolloin kapasiteetti on 62kWh niin esilämmitys veisi tuossa 3,5kWh skenaariossa yli 5% ladatusta kapasiteetista ennen kuin metriääkään on ajettu mikäli auto ei ole roikan päässä.

Mulla oli tänään esim. työpäivän ajan kiinni 11kW 3-vaihe AC-laturissa ja lähtiessä noin vartin esilämmitys (parkkihallin lämpötila -4c autoon istuessa) ja latausaseman kulutusmittari näytti että silloin auto otti tolpasta 1,2kW teholla virtaa (auto oli vielä poikkeuksellisesti ladattu 100% kun lähdin pidemmälle ajolle) ja 100% oli kyllä jäljellä auton mukaan.

Meniköhän yksiköt oikein... :D
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko siis, että esilämmitys käyttäisi virtaa 7kW teholla jolloin esim. täyden 30 minuutin esilämmityksen aikana kuluisi 3,5kWh vai että 30min aikana imaisee 7kWh verran energiaa?

Jossain TM:n talvitestissä oli taulukoon kerätty lämppärien tehoja esille ja monilla merkeillä oli 5-12 kW esilämmitystehot. Osa lämmitystehostahan käytetään osalla automerkeistä ajoakun esilämmitykseen, joten ei kaikki teho mene aina kabiiniin. Polen osalta en tiedä miten esilämmitystehot jakautuu.
 
Sepä se, mikä lie siihen että tällä saa vetää 1500 kg ja toisella 1400 kg.

Tähän ei muuta selitystä voi olla kuin, se että autosta on 2 eri varianttia Trafilla. Selvinnee, että katsoo Trafin tiedoista suurimman sallitun vetopainon omalta kohdalta.

Omassa autossa, ei tilattua koukkua, eikä koukkua muutenkaan mutta en voi mistään tietää onko "vetokoukkuvalmius" eli johdotus vedetty näyttää näin:

Perävaunumassa jarruin (kg)
1500
Perävaunumassa jarruitta (kg)
750
 
Tarkoitatko siis, että esilämmitys käyttäisi virtaa 7kW teholla jolloin esim. täyden 30 minuutin esilämmityksen aikana kuluisi 3,5kWh
Volvo ottaa seinästä esilämmityksen alussa jopa 7,2kw joka alkaa siitä laskemaan ajan kuluessa.
En ole koskaan esilämmittänyt 30minuuttia niin en tiedä paljonko olisi mennyt mutta 10minuutin aikana keskiteho oli jossain 6kw paikkeilla.
(Tuolloin auto oli ladattu yönaikana eli akusto oli jo jollain tavalla lämmin. )
 
Tuolla tavalla en olekaan tullut kokeilleeksi, pitäisi joku kerta kokeilla.

Jos laittoi Volvossa ensin esilämmityksen, lähtiessä taisi olla 0 kWh/100km?

Kona näytti silloin heti ties mitä kulutuksia, riippuen tietty kuinka kauan esilämmitti.
Testasin juuri volvon ajotietokoneen ja esilämmityksen.

Siirsin auton katoksesta pihalle ja peruuttelin eestaas noin 50metriä.
Auto parkkiin ja esilämmitys apistä päälle.
Parin minuutin päästä autoon ja ajotietokoneessa oli kulutus 297kwh/100km.
Eli ainakin volvon ajotietokone laskee esilämmityksen edelleen lukemaan mukaan.
 
Tänään tipahti motarilla kevyessä lumiräntäsateessa vakkari pois päältä, ajan sillä keskimmäisellä regenerointiasetuksella niin kyllähän kohtuu kovaa yllättäen hidasti ja tietenkin väläytti jarruvaloja taakse. No noita taitaa sattua vähän joka merkillä kun tutka muurautuu umpeen.