Täällä nyt 38tkm ajettu Polestar 2, vm 2021 Long Range Dual Motor, Pilot, Plus ja tuuletetut nahat.
Ensimmäinen sähköauto minulla ja tosi tyytyväinen olen ollut. Vikoina ollut tähän mennessä yksi TCAM reset, jonka tein itse, muuten pelannut normaalisti. Yksi määräaikaishuolto tehty (ilmainen) ja pitää yrittää ehtiä ajamaan huoltoväli vielä tänä vuonna niin saisi toisenkin huollon ilmaiseksi
Äppi toiminut hyvin, verkkoyhteydet pelaa autossa jne. Eli näistä perinteisistä vioista/marinoista saanut olla aika lailla rauhassa. Pikalataus toiminut myöskin moitteetta kelissä kuin kelissä, ja laturit muutenkin, eli sähköautoilu ollut tältäkin osin hyvin jouhevaa. Yhdessä vaiheessa ärsytti kun Google ei lisännyt tiettyjä latureita mapsiin, joten esilämmitys ei toimi jos et voi navigoida siihen, mutta nekin ilmaantui lopulta kun spämmättiin googlea "lisää paikka" -ilmoituksilla mapsin kautta. Tässä kun oppinut reissussa lataamaan "oikein" tai ainakin niin että on käyrän tehokkaimmalla alueella, niin minuuttihintaisilla latureilla/sovelluksilla saanut nauttia suht halvasta sähköstäkin. Eli aloittaa latauksen jossain 5-20% SoC ja lopettaa 50-60% SoC välillä. Tämä ainakin toimii omilla matkoilla, tai reitillä mitä välillä tulee ajettua eli pk-seudulta Kuopion seudulle. Matkalla hyvin latureita ja lähtenyt vähän keleistä riippuen 70-100% akulla ja lataillut mennessä Mikkeli-Varkaus välillä pääasiassa Rechargen latureista. Hyvät nopeudet, aina tilaa ja halpa. Tullessa yleensä Heinolan kieppeillä. Yhdellä 15-20min stopilla selviää (saa rangea 150-220km lisää) ja muutenkin virkistävä tauko. Ennen ajoin polttiksella yhteen putkeen ja olihan se väsy/turta olo perillä usein. Samalla reitillä toinen ehdoton plus on ollut pixelivalot. Jos ajelet Pilot Litella, niin you're missing out, big time
Muista varusteista... nahat on hyvät ja pysyneet hyvässä kunnossa. Olen kertaalleen ne hoitanut (pesu ja hoitoaine). Rei'itettyinä ne ei hiosta oikeastaan koskaan, vaikkei pidä tuuletusta päällä. Muutenhan autossa on ajettavuus mukava ja menee syvässäkin lumessa. Kaikkiaan mainio talviautonakin!
Mitä haluaisin toisin tai parannettavaa? Sisämelua saisi olla vähemmän ja pari paneelia sirisee joskus talvirenkailla karkealla asfaltilla. Varusteista HUD ois kiva lisä, sellainen EQ-Mersujen tyylinen ois hyvä. Ehkä stereot (H&K) voisi olla vähän paremmat, mutta vähän asetuksia rukkaamalla sain suht ok äänet. Varmaan menisi käsi kädessä hiljaisemman auton kanssa äänenlaatukin? On aika heppoiset ne takakajarit kontissa (näkee hyvin kun raottaa sisälistoja TCAM:ia kaivaessa esiin).
Tietty kulutus voisi olla aina pienempi, mutta ainakin omalla olen ajanut työmatkaa (25km, motaria n. 20km, loput kaupunkia) kesällä 14-16kWh/100km kulutuksella, jolloin laskennallinen range on n. 500km. Olisinko ajanut yhdellä latauksella joskus testimielessä reilut 400km työmatkaa, tuli huvikseen koeponnistettua ajamalla vaan niin monta työpäivää putkeen ilman välilatausta tai muuta ajoa ja katsoa paljonko akullisella pääsee. Mutta keskikulutus kaikille ajoille lienee jossain 20-22kWh/100km välillä. Yhden pidemmän reissun ajoin huonoimmassa mahdollisessa talvikelissä 25kWh/100km kulutuksella ja siinäkin ajoin lopussa moottoritietä 115kmh reilun sata kilsaa. Talvella varsinkin range hämääntyy jos ajaa paljon lyhyttä ajoa ja auto jäähtyy ulkona pakkasilla. Akun ja kajuutan lämmitys nappaa silloin paljon mikä ei minusta näy kokonaisuudessaan kulutusmittarissa, enkä usko, että on kokonaan häviötäkään kylmässä kelissä, kun seuraa paljonko ajaa latauksella vs näytön kulutus, niin eroa tulee. Eli saattaa näyttää talvella vaikka keskikulutus 22kWh/100km kyseisen akullisen ajaksi, jolla pääsisi laskennallisesti 340km, mutta ajetut kilsat vs akusta lähteneet prosentit kun laskee niin range 100%->0% onkin 250km. Mutta tämä ehkä enemmän sähköautojuttu ylipäänsä, ei niinkään mallikohtainen ongelma. Sen takia kulutusvertailut eri autoilla on vähän huonoja, pitäisi tarkemmin jonkun TM:n tutkia tyyliin akkuihin 100%, seisotetaan yön yli pakkasessa, siitä ilman esilämmityksiä ajamalla tyhjäksi, lopuksi vertaillaan ajetut kilsat, mitä näyttää auto kulutukseksi jne. Mulla muutenkin talvikulutus ei ole niin paha kun auto on kotona ja töissä lämpimässä tallissa. Silti esilämmityksen tuoman edun kyllä huomaa kulutuksessa, eli siitä näkee, että aika kivasti akun lämmitys haukkaa virtaa, vaikka lähteekin 20-asteisesta tallista, toisaalta laturin kulutuksesta mitattuna esilämmitys ei paljoa vie, lataus jo pysähtynyt 90%:iin, ja katsoo paljonko menee sähköä kun ajastettu esilämmitys lähtee käyntiin. Vähän kahden vaiheilla tässä aina välillä on ollut ajatukset että viekö se paljon vai ei... Ajaessa lämmittämällä tuntuu että nielee virtaa paljon, laturissa näyttäisi menevän vähän
Faceliftin myötä sekalaisia ajatuksia:
- takaveto parempi kuin etuveto, tai ainakin olisi mulle mieleisempi. Sori jos ostit pikkuakkuisen etuvedon, en usko että on kovin haluttu käytettynä?
- isompi akku aina jees ja erityisesti paremmat lataustehot. Varsinkin omaan matka-ajoon tuo pieni lisä rangea (30-40km) istuisi sopivasti ja nopeammalla latauksella säästäisi aikaa ja rahaa.
- nelivedon pieni lisäteho ei minusta tule tuntumaan käytännön ajossa. Minusta performancenkin lisätehot näkyy vasta kun on kaasu pohjassa tietyllä nopeudella ja/tai auto antaa 100% tehoa. Tuli tätä tutkittua ja testattua kun oli/on mahis ostaa tehopäivitys. Välillä tuntuu, että vaikka mittariston palkki näyttää täyttä tehoa, niin käytännössä näin ei ehkä ole, joskus lämpimällä akulla (esim pikalaturin jälkeen) auto tuntuu vähän virkeämmältä kiihtymään. Varauksella ei niinkään tunnu olevan väliä kunhan nyt ei alle 20% ole.
- nelivedon takapainoisuus (takana tehokkaampi moottori) ja etumoottorin pois jättö on varmasti arkiajoon hyvä kun pienenee kulutus, mutta vetopitoa on tarvittaessa. Jännä nähdä onko tässä kuitenkaan mitään viivettä kun etupää alkaa vetämään, eli luistaako ensin perä ja miten paljon. Sinällään sähkömoottorin viive on olematon, mutta paljonko on koodattu luistoa/aikaa siihen että etunen tulee mukaan. Nyt ainakin oma auto sutii jäällä ensin takaa sen sekunnin pienen osa (perä nitkahtaa hieman).
- hinnat on noussut taas. Toki joitain varusteita saa nyt "ilmaisella". Uusi samoilla spekseillä kuin oma auto on nyt reilut 76 tonnia kun näitä sai silloin alkuvaiheessa 65-66 tonnilla. Lisäksi jos/kun joutuu rahoittamaan autoa niin korkojen myötä todellinen kustannus kasvaa yhä.
- Nahkojen väriksi saisi olla joku muukin tarjolla. Samoin ulkoväreissä saisi olla enemmän vaihtoehtoja.
- uusi maski on hienompi minusta, jotenkin sulavampi yleisilme tulee siitä, ainakin hopealla/vaalealla värillä.
Huimasti on Polestarit lisääntyneet ainakin pk-seudulla, päivittäin näkee jo useita. Firman parkkihallissakin jo reilu puolen tusinaa näkyy. Viime keväänä vielä oli tosi harvassa että näki muita tien päällä.
Edit. Takuusta vielä, eli omassa on 2v takuu jo ummessa, ja joulukuussa tuli mailia Polestarilta, että jatkotakuun voisi ostaa. Kysyin asiasta nyt Polestarilta ja sanottiin että Suomeen ei jatkotakuuostoa tulekaan eikä takuuta jatketa kolmannelle vuodelle. Vähän ristissä tässäkin ketjussa ja facessa olleiden kommenttien kanssa, että joillekin on annettu kolmas takuuvuosi ilmaisella... Huollonhan voi vielä saada ilmaisella kolmantena vuotena, eli ei kannata sitä tähän sekoittaa.