https://yliteippaus.fi/

Polestar 2

Vielä tuohon Polestarin keulaan. Olisivat Polestarista keulasta tehneet tämän näköisen kuin tässä EX Volvossa, seuraavat Volvot muuttuvat maskittomaan keulaan niin nyt olisi ollut Polestarillakin hyvä sauma uudistua keulastaan.

Itse jotenkin tykkään enemmän tuosta Volvon keulasta kuin nyt Polestarin tulevasta, varsinkin nyt se Performance tarra pompsahtaa ihan jälkiasennetulta.
 

Liitteet

  • 04F95A2D-FD2A-4A9C-A017-68E58B4A77E3.jpeg
    04F95A2D-FD2A-4A9C-A017-68E58B4A77E3.jpeg
    148,9 KB · Katsottu: 46
Täällä nyt 38tkm ajettu Polestar 2, vm 2021 Long Range Dual Motor, Pilot, Plus ja tuuletetut nahat.

Ensimmäinen sähköauto minulla ja tosi tyytyväinen olen ollut. Vikoina ollut tähän mennessä yksi TCAM reset, jonka tein itse, muuten pelannut normaalisti. Yksi määräaikaishuolto tehty (ilmainen) ja pitää yrittää ehtiä ajamaan huoltoväli vielä tänä vuonna niin saisi toisenkin huollon ilmaiseksi :p Äppi toiminut hyvin, verkkoyhteydet pelaa autossa jne. Eli näistä perinteisistä vioista/marinoista saanut olla aika lailla rauhassa. Pikalataus toiminut myöskin moitteetta kelissä kuin kelissä, ja laturit muutenkin, eli sähköautoilu ollut tältäkin osin hyvin jouhevaa. Yhdessä vaiheessa ärsytti kun Google ei lisännyt tiettyjä latureita mapsiin, joten esilämmitys ei toimi jos et voi navigoida siihen, mutta nekin ilmaantui lopulta kun spämmättiin googlea "lisää paikka" -ilmoituksilla mapsin kautta. Tässä kun oppinut reissussa lataamaan "oikein" tai ainakin niin että on käyrän tehokkaimmalla alueella, niin minuuttihintaisilla latureilla/sovelluksilla saanut nauttia suht halvasta sähköstäkin. Eli aloittaa latauksen jossain 5-20% SoC ja lopettaa 50-60% SoC välillä. Tämä ainakin toimii omilla matkoilla, tai reitillä mitä välillä tulee ajettua eli pk-seudulta Kuopion seudulle. Matkalla hyvin latureita ja lähtenyt vähän keleistä riippuen 70-100% akulla ja lataillut mennessä Mikkeli-Varkaus välillä pääasiassa Rechargen latureista. Hyvät nopeudet, aina tilaa ja halpa. Tullessa yleensä Heinolan kieppeillä. Yhdellä 15-20min stopilla selviää (saa rangea 150-220km lisää) ja muutenkin virkistävä tauko. Ennen ajoin polttiksella yhteen putkeen ja olihan se väsy/turta olo perillä usein. Samalla reitillä toinen ehdoton plus on ollut pixelivalot. Jos ajelet Pilot Litella, niin you're missing out, big time ;) Muista varusteista... nahat on hyvät ja pysyneet hyvässä kunnossa. Olen kertaalleen ne hoitanut (pesu ja hoitoaine). Rei'itettyinä ne ei hiosta oikeastaan koskaan, vaikkei pidä tuuletusta päällä. Muutenhan autossa on ajettavuus mukava ja menee syvässäkin lumessa. Kaikkiaan mainio talviautonakin!

Mitä haluaisin toisin tai parannettavaa? Sisämelua saisi olla vähemmän ja pari paneelia sirisee joskus talvirenkailla karkealla asfaltilla. Varusteista HUD ois kiva lisä, sellainen EQ-Mersujen tyylinen ois hyvä. Ehkä stereot (H&K) voisi olla vähän paremmat, mutta vähän asetuksia rukkaamalla sain suht ok äänet. Varmaan menisi käsi kädessä hiljaisemman auton kanssa äänenlaatukin? On aika heppoiset ne takakajarit kontissa (näkee hyvin kun raottaa sisälistoja TCAM:ia kaivaessa esiin).

Tietty kulutus voisi olla aina pienempi, mutta ainakin omalla olen ajanut työmatkaa (25km, motaria n. 20km, loput kaupunkia) kesällä 14-16kWh/100km kulutuksella, jolloin laskennallinen range on n. 500km. Olisinko ajanut yhdellä latauksella joskus testimielessä reilut 400km työmatkaa, tuli huvikseen koeponnistettua ajamalla vaan niin monta työpäivää putkeen ilman välilatausta tai muuta ajoa ja katsoa paljonko akullisella pääsee. Mutta keskikulutus kaikille ajoille lienee jossain 20-22kWh/100km välillä. Yhden pidemmän reissun ajoin huonoimmassa mahdollisessa talvikelissä 25kWh/100km kulutuksella ja siinäkin ajoin lopussa moottoritietä 115kmh reilun sata kilsaa. Talvella varsinkin range hämääntyy jos ajaa paljon lyhyttä ajoa ja auto jäähtyy ulkona pakkasilla. Akun ja kajuutan lämmitys nappaa silloin paljon mikä ei minusta näy kokonaisuudessaan kulutusmittarissa, enkä usko, että on kokonaan häviötäkään kylmässä kelissä, kun seuraa paljonko ajaa latauksella vs näytön kulutus, niin eroa tulee. Eli saattaa näyttää talvella vaikka keskikulutus 22kWh/100km kyseisen akullisen ajaksi, jolla pääsisi laskennallisesti 340km, mutta ajetut kilsat vs akusta lähteneet prosentit kun laskee niin range 100%->0% onkin 250km. Mutta tämä ehkä enemmän sähköautojuttu ylipäänsä, ei niinkään mallikohtainen ongelma. Sen takia kulutusvertailut eri autoilla on vähän huonoja, pitäisi tarkemmin jonkun TM:n tutkia tyyliin akkuihin 100%, seisotetaan yön yli pakkasessa, siitä ilman esilämmityksiä ajamalla tyhjäksi, lopuksi vertaillaan ajetut kilsat, mitä näyttää auto kulutukseksi jne. Mulla muutenkin talvikulutus ei ole niin paha kun auto on kotona ja töissä lämpimässä tallissa. Silti esilämmityksen tuoman edun kyllä huomaa kulutuksessa, eli siitä näkee, että aika kivasti akun lämmitys haukkaa virtaa, vaikka lähteekin 20-asteisesta tallista, toisaalta laturin kulutuksesta mitattuna esilämmitys ei paljoa vie, lataus jo pysähtynyt 90%:iin, ja katsoo paljonko menee sähköä kun ajastettu esilämmitys lähtee käyntiin. Vähän kahden vaiheilla tässä aina välillä on ollut ajatukset että viekö se paljon vai ei... Ajaessa lämmittämällä tuntuu että nielee virtaa paljon, laturissa näyttäisi menevän vähän :D

Faceliftin myötä sekalaisia ajatuksia:
- takaveto parempi kuin etuveto, tai ainakin olisi mulle mieleisempi. Sori jos ostit pikkuakkuisen etuvedon, en usko että on kovin haluttu käytettynä?
- isompi akku aina jees ja erityisesti paremmat lataustehot. Varsinkin omaan matka-ajoon tuo pieni lisä rangea (30-40km) istuisi sopivasti ja nopeammalla latauksella säästäisi aikaa ja rahaa.
- nelivedon pieni lisäteho ei minusta tule tuntumaan käytännön ajossa. Minusta performancenkin lisätehot näkyy vasta kun on kaasu pohjassa tietyllä nopeudella ja/tai auto antaa 100% tehoa. Tuli tätä tutkittua ja testattua kun oli/on mahis ostaa tehopäivitys. Välillä tuntuu, että vaikka mittariston palkki näyttää täyttä tehoa, niin käytännössä näin ei ehkä ole, joskus lämpimällä akulla (esim pikalaturin jälkeen) auto tuntuu vähän virkeämmältä kiihtymään. Varauksella ei niinkään tunnu olevan väliä kunhan nyt ei alle 20% ole.
- nelivedon takapainoisuus (takana tehokkaampi moottori) ja etumoottorin pois jättö on varmasti arkiajoon hyvä kun pienenee kulutus, mutta vetopitoa on tarvittaessa. Jännä nähdä onko tässä kuitenkaan mitään viivettä kun etupää alkaa vetämään, eli luistaako ensin perä ja miten paljon. Sinällään sähkömoottorin viive on olematon, mutta paljonko on koodattu luistoa/aikaa siihen että etunen tulee mukaan. Nyt ainakin oma auto sutii jäällä ensin takaa sen sekunnin pienen osa (perä nitkahtaa hieman).
- hinnat on noussut taas. Toki joitain varusteita saa nyt "ilmaisella". Uusi samoilla spekseillä kuin oma auto on nyt reilut 76 tonnia kun näitä sai silloin alkuvaiheessa 65-66 tonnilla. Lisäksi jos/kun joutuu rahoittamaan autoa niin korkojen myötä todellinen kustannus kasvaa yhä.
- Nahkojen väriksi saisi olla joku muukin tarjolla. Samoin ulkoväreissä saisi olla enemmän vaihtoehtoja.
- uusi maski on hienompi minusta, jotenkin sulavampi yleisilme tulee siitä, ainakin hopealla/vaalealla värillä.

Huimasti on Polestarit lisääntyneet ainakin pk-seudulla, päivittäin näkee jo useita. Firman parkkihallissakin jo reilu puolen tusinaa näkyy. Viime keväänä vielä oli tosi harvassa että näki muita tien päällä.

Edit. Takuusta vielä, eli omassa on 2v takuu jo ummessa, ja joulukuussa tuli mailia Polestarilta, että jatkotakuun voisi ostaa. Kysyin asiasta nyt Polestarilta ja sanottiin että Suomeen ei jatkotakuuostoa tulekaan eikä takuuta jatketa kolmannelle vuodelle. Vähän ristissä tässäkin ketjussa ja facessa olleiden kommenttien kanssa, että joillekin on annettu kolmas takuuvuosi ilmaisella... Huollonhan voi vielä saada ilmaisella kolmantena vuotena, eli ei kannata sitä tähän sekoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Akun ja kajuutan lämmitys nappaa silloin paljon mikä ei minusta näy kokonaisuudessaan kulutusmittarissa, enkä usko, että on kokonaan häviötäkään kylmässä kelissä, kun seuraa paljonko ajaa latauksella vs näytön kulutus, niin eroa tulee. Eli saattaa näyttää talvella vaikka keskikulutus 22kWh/100km kyseisen akullisen ajaksi, jolla pääsisi laskennallisesti 340km, mutta ajetut kilsat vs akusta lähteneet prosentit kun laskee niin range 100%->0% onkin 250km. Mutta tämä ehkä enemmän sähköautojuttu ylipäänsä, ei niinkään mallikohtainen ongelma.

Olen itse tehnyt ihan vastaavan havainnon juuri tuosta mainitsemasi näytetyn kulutuksen ja akusta kadonneen varauksen epäsuhteesta omalla autolla ja useammalla koeajoautolla. Oma tulkintani on, että kun kylmällä akun sisäinen resistanssi kasvaa ja siten purkuhäviö on suuri, ei auto tuota kykene tunnistamaan vaan laskee kulutukseen (sinänsä oikein) sen sähkön mikä kuluu auton liikuttamiseen, lämmittämiseen ja muihin oheistoimintoihin. Toimintamatkan (ja kokonaiskulutuksen) kannalta tuo vain johtaa harhaan kun autolla ei pääse niin pitkälle kuin kulutuksen perusteella voisi olettaa.
 
Mikähän akkutoimittaja on nykyisessä Polestarissa?

Uudistunut Polestar 2 tarjoaa mm. uudet moottorit ja takavedon yksimoottorisiin versioihin. Nopeampi lataus ja pidempi toimintamatka – nyt jopa 635 km (WLTP).​

Long range -malleissa on nyt CATLin 82 kWh:n akut, joissa on 27 moduulia. Standard range -malleissa on edelleen 69 kWh:n akku 24 moduulilla, ja sen toimittaa nyt LG Chem.
Uudistetut akut hyötyvät uudelleensuunnitellusta akun irtikytkentäyksiköstä, uudistetuista kytkentäkiskoista ja paremmasta kennokemiasta, mitkä mahdollistavat nopeamman latauksen jopa 205 kW:lla Long range -malleissa ja 135 kW:lla Standard range -malleissa.

Kaikki versiot hyötyvät toimintamatkaan liittyvistä parannuksista suurempien ja parempien akkujen ja tehokkaampien moottorien optimoidun voimantuoton ansiosta. Etummaisen moottorin irtikytkentätoiminto Long range Dual motor -mallissa maksimoi tehokkaasti toimintamatkaa, joka on nyt jopa 592 km (WLTP)[1]. Parannusta on tullut peräti 105 kilometriä.

Standard range Single motor -mallin toimintamatka on nyt jopa 518 km (WLTP)[1], mikä tarkoittaa 40 kilometrin kasvua. Long range Single motor -malli voi saavuttaa jopa 635 kilometrin toimintamatkan (WLTP)[1], joka on 84 km aikaisempaa pidempi.


 
Faceliftin myötä sekalaisia ajatuksia:
- takaveto parempi kuin etuveto, tai ainakin olisi mulle mieleisempi. Sori jos ostit pikkuakkuisen etuvedon, en usko että on kovin haluttu käytettynä?
Tähän tartun sen verran että Suomessa on kyllä suuri koulukunta niitä, joiden mielestä takavedolla ei tee mitään talvella. Eli ei varmasti tipu etuvedon hinta suhteessa yhtään takavetoa enempää uskallaan väittää. Sähköautoissa vaikuttaa eniten varmasti jäljellä oleva akkutakuu, mitä vanhempi niin sitä vaikeampi myydä.
 
Tähän tartun sen verran että Suomessa on kyllä suuri koulukunta niitä, joiden mielestä takavedolla ei tee mitään talvella.

Tartun tähän sen verran että oli ERITTÄIN mielenkiintoista jos vaikka TM tekisi talviparivertailun Polestar 2 etuveto vs. takaveto.

Näkisi erot.

Uusimmassa talvitestissä toki kuusi sähkistä on, 3 x etuveto ja 3 x takaveto, joten sekin jotain tulee kertomaan. Mutta sama auto eri vetotavoilla olisi superkiinnostava.
 
Tähän tartun sen verran että Suomessa on kyllä suuri koulukunta niitä, joiden mielestä takavedolla ei tee mitään talvella. Eli ei varmasti tipu etuvedon hinta suhteessa yhtään takavetoa enempää uskallaan väittää. Sähköautoissa vaikuttaa eniten varmasti jäljellä oleva akkutakuu, mitä vanhempi niin sitä vaikeampi myydä.
Näin minäkin ajattelin aiemmin, että etuveto pitää olla... Mutta väärin meni.
Etuveto XC40 on surkea talvikelillä etenemään ja sama täytyy olla Polella.

Lisääntynyt rage, latausteho ja tuo vetotavan muutos saa kyllä etuvedon olemaan entistä sukupolvea niin vahvasti, että ei voi olla vaikuttamatta haluttavuuteen.
kaikki ei tosin edes tiedä mistä päästä auto vetää...
 
Näin minäkin ajattelin aiemmin, että etuveto pitää olla... Mutta väärin meni.
Etuvedon suosio ja maine lienee peruja viime vuosituhannelta. Nyt näissä sähkäreissä on kaikissa painoa ja avustavat järjestelmätkin jo niin hyviä, että etuvedon edut eivät ole enää niin ilmeisiä.

Mutta olihan se aikanaan kuplavolkkarilla aina seikkailu lähteä ohittamaan jos kaistojen välissä oli sohjoa. Tosin kuplan 43 hp "tehoilla" seikkailu oli taattu, vaikka olisi ollut kesä, myötätuuli ja alamäki. Ja kuka muistaa, kun Ladaan pakattiin perähutlaariin sorasäkki lisäämään painoa talveksi?
 
Samat toimittajat mutta toisin päin, CATL pikkuakkuisissa ja LG isoissa.
Ei ole tainnut olla Polestarilla vastaavia ongelmia LG:n akkujen kanssa mitä Porschella, GM:llä ja Hyundailla on ollut? Onkohan käytössä erilainen akkutyyppi/design vai mikä kun ei näytä olevan isompia ongelmia?
 
Olen itse tehnyt ihan vastaavan havainnon juuri tuosta mainitsemasi näytetyn kulutuksen ja akusta kadonneen varauksen epäsuhteesta omalla autolla ja useammalla koeajoautolla. Oma tulkintani on, että kun kylmällä akun sisäinen resistanssi kasvaa ja siten purkuhäviö on suuri, ei auto tuota kykene tunnistamaan vaan laskee kulutukseen (sinänsä oikein) sen sähkön mikä kuluu auton liikuttamiseen, lämmittämiseen ja muihin oheistoimintoihin. Toimintamatkan (ja kokonaiskulutuksen) kannalta tuo vain johtaa harhaan kun autolla ei pääse niin pitkälle kuin kulutuksen perusteella voisi olettaa.
Hyvä pointti. Hieman tähän liittyen, Polestar mainitsi FB:ssa, että viimeisimmässä päivityksessä on rukattu sitä kuinka auto laskee ja näyttää SoC tasoa, eli ilmeisesti kylmällä saattaa heitellä enemmänkin mikä voi hankaloittaa jos itse laskeskelee/arvioi rangea.

In a previous software update, we implemented a new dimension on how the energy of the battery is calculated. The SOC will now take into consideration current circumstances, such as cold weather, when calculating the energy of the battery. It can be normal behaviour to see some fluctuation in the SOC, as it tries to give you the most accurate calculation given several factors. If you feel it's not working as intended though, please do reach out to us at Polestar support.
 
Sähkisten painojakautuma on erilainen kuin polttiksissa, eli puuttuu mosa etuakselin päältä. Siksi takaveto on mielestäni parempi sähkiksessä vrt. polttis.
 
Mun tässä kuussa rekisteröidystä etuvedosta tuli kerralla keräilykappale - lyhyt kantama ja tehoton etuveto. Olihan tämä toki selkeästi edullisempi ja sai kaupan päälle talvirenkaat, hankintatuen ja halvan koron. Digital key ja sähkötoiminen takaluukku myös näkyy siirtyneen uudessa plus-pakettiin.

Ensin hieman harmitti kun näin nopeasti tuli facelift, mutta nyt hinnat ja kuvat nähtyään ei enää. Tuo maski on kyllä totaalinen turn-off, latausnopeus itselleni suht irrelevantti. Akkukapasiteetti sama, joskin moottori tehokkaampi/takaveto + ainakin WLTP-huijauslukema pienempi - tiedä sitten mikä todellinen kulutusero on. Tosin näyttää, että tuota SRSM saa toimitukseen vasta joulu23-tammi24.

Laskeskelin karkeasti, etttä uudella hinnalla omaa MY23 SMSR + Pilot Lite "vastaava" faceliftattu lähes vastaava (SMSR + Pilot) tulisi laina-ajalla lähes ~15k€ kalliimmaksi kiitos nousseiden hintojen, hankintatuen ja erityisesti rahoituskoron myötä. Uudessa tietysti Pixel-valot mutta ei taas esim. digital keytä eikä jalalla takaluukun avausta. Ihme säätöä Polestarilta laittaa ne tuohon Plussaan, takaluukun sensorin komponenttin maksaa varmaan 2 markkaa ja digital key on pelkkä softajuttu.

Itsellä alla Hakkapeliitta 10 EV nastat ja etenemisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia Etelä-Suomen talvessa vajaavetoisena etuvetona, toiseksi autoksi jäänyt V90 samoilla (joskin yhden kauhden ajetuiilla HKPL 10) renkailla paljon hankalampi päästä risteyksistä liikkeelle.

Ainut valituksen aihe autosta on tuo erittäin rajoittunut appi / Android Automotive -softan vaihteleva toiminta, ajettavuus huippuluokkaa. Nuo kun saavat fiksattua niin ei voi muuta kuin olla tyytyväinen.
 
Ei ole tainnut olla Polestarilla vastaavia ongelmia LG:n akkujen kanssa mitä Porschella, GM:llä ja Hyundailla on ollut? Onkohan käytössä erilainen akkutyyppi/design vai mikä kun ei näytä olevan isompia ongelmia?
Onko sitten Volvon XC ja C40 malleissa täysin samat akut kuin Polestarissa?
 
Oma '21 LRDM +Pilot +Plus +20" kesärenkaat +19" talvirenkaat +värilisä kustansi yhteensä ~62k€

Nyt samalla rahalla saa varustelemattoman LRDM eli jos lisätään samat hilppeet niin tulee +12400€ eli ollaan jo ~75k€:ssa, joka on jo liikaa tuosta autosta.

Ja mitä tulee itse autoon, niin moottorimuutos on hyvä, mutta tuo maski on ihan :sick:
 
En muista aiemmin nähneeni näin montaa Polestaria nopean toimituksen autoina kuin nyt olisi saatavilla.

Nyt saisi vielä vanhaa vanhaan hintaan.
 

Liitteet

  • AB785EB0-0AA7-436B-9504-58C976D0EE7B.png
    AB785EB0-0AA7-436B-9504-58C976D0EE7B.png
    186,9 KB · Katsottu: 59
Pikatoimitusautoissa osassa on vetokoukkuvalmius ja osassa ei. Onko kenellekään selvinnyt, miten se "arvotaan" tuotannossa, kun tilausvaiheessa valmiutta ei voinut ruksia. Kyselin oman autoni osalta aspasta tätä, ja jonkin aikaa kesti selvittää, että valmiutta ei minun autossani ole.
 
Pikatoimitusautoissa osassa on vetokoukkuvalmius ja osassa ei. Onko kenellekään selvinnyt, miten se "arvotaan" tuotannossa, kun tilausvaiheessa valmiutta ei voinut ruksia. Kyselin oman autoni osalta aspasta tätä, ja jonkin aikaa kesti selvittää, että valmiutta ei minun autossani ole.

Tämä nyt ei suoraan vastaa tuohon kysymykseen, mutta kysyin tuesta saako autoon koukun vaikka ei ole valmiutta, niin koukun saa kyllä asennettua:
"Kaikkiin Polestar 2 autoihin on mahdollista saada vetokoukku jälkiasennettuna. Polestar 2 autossa jossa ei ole vetokoukku valmiutta, kokonaisvetokyky on 100kg vähempi eli 1400kg."
 
Tätä myös aikoinaan kysyin aspalta ja sieltä sai sellaisen vastauksen että autossani kun on tuo vetokoukkuvalmius niin se tarkoittaa johdotusta, rele ja itse koukku pitää asentaa.