https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Polestar 2

Onko suosituksia hyvin istuville ja hyvän näköiselle etuistuimien taakse asennettaville potkusuojuksille? Itsella takapenkit on aika järkyttävän näköisiä välillä ja mielellään niitä suojaisi jotenkin, mutta iso osa yleissuojista on aika järkyn näköisiä.
 
On mullakin auto ollut muutaman päivän parkissa 90 prosentin varauksella toissatalvena, mutta pääosin autolla ajan joka päivä. Silloin kun lataan 100 prosenttiin, auto on valmiina yleensä vain sen puoli tuntia kun esilämmitän sen jälkeen. Täyteen latauksia on takana jo yli 100 kappaletta, n. 18 prosenttia kaikista latauksista ja sitten pikalatauksia myös yli 110 kertaa joten mielenkiinnolla odotan kesää mitä Aviloo Premium testi näyttää akun kunnoksi.

Mielestäni olen kyllä autoa ladannut akkuakin ajatellen, pikalataukset käytännössä aina vain 80 prosenttiin asti ja koskaan en ole vienyt autoa pikalataukseen kylmänä jota joku akkumies piti turmiollisena akulle.
 
Onko suosituksia hyvin istuville ja hyvän näköiselle etuistuimien taakse asennettaville potkusuojuksille? Itsella takapenkit on aika järkyttävän näköisiä välillä ja mielellään niitä suojaisi jotenkin, mutta iso osa yleissuojista on aika järkyn näköisiä.

Vasektomia ei näy päällepäin, mutta se pitäisi muistaa hoitaa etukäteen 😉😉😉
 
Omassa tapauksessa luulen, että säilytys myös 90% tasolla on pahasta ts. on parempi liikkua vaikka 30...70% välissä, kun tietää ettei autoa tarvita muuhun kuin lyhytkestoiseen ajamiseen.
Tämän videolla esitetyn heiton jälkeen itsellä tuo 70 % on ollut jotenkin vastenmielinen varaustaso. Todenperäisyys lienee vielä selvittämättä:

 
Video ei niinkään kiinnosta, mutta mikähän se heitto on?

Tuo video on linkitetty niin, että se alkaa juuri tuosta heitosta liittyen akkuun ja sen 70% varaukseen. Mutta tässä nyt vielä nuo muutamat lauseet suomennettuna.

Yksi mielenkiintoinen asia XC40:n, C40:n ja Polestar 2:n akuissa on se, että niiden kemiallinen rasituspiste? (stress point) on 70 %:ssa. Joten jos omistat jonkin noista ajoneuvoista, älä jätä niitä 70 % varaustilaan, koska se on itse asiassa akulle pahempi kuin 100 %. Tämän kertoi minulle yksi Volvon akkuinsinööreistä.
 
No jopas on erikoista että 70 on vahingollisempaa kuin 100 prosenttia. Mihinhän tuo perustuu?
Ei mihinkään, puutaheinää tuo on.


It's as wrong as it gets. Most YouTubers have no clue and do not even bother to Google. It's infurating.

Actual data shows that charging to 75%, combined with not to high depth of discharge, is one of the best ways to treat the battery:

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries
Degradation experiments show that e.g. 75 to 65 % is pretty much one of the most gentle charge behaviors.

Nämäkin ovat aika hyviä "basics"-videoita Li-ion -pattereille:


--> Lämpö ja korkea jännite se sitä pitkän juoksun vaurioitumista aiheuttaa. Paras olis latailla siinä keskivaraustasoilla pienempiä määriä kuin isoja pompseja.
 
Tässä nyt jonkin verran googlea käyttäneenä tuollaista "kemiallista stressipistettä" ei oikeastaan mikään muu lähde kuin tämä videon bloggari tunne. Tästä tulee pikkuisen sellainen fiilis nyt tällä omalla "I did my own research"-menettelyllä, että en menetä yöuniani asiasta tosiaan.

To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a SoC of about 80 percent.
Lithium-ion suffers from stress when exposed to heat, so does keeping a cell at a high charge voltage. A battery dwelling above 30°C (86°F) is considered elevated temperature and for most Li-ion a voltage above 4.10V/cell is deemed as high voltage.
In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses
Charge Level* (V/cell)Discharge CyclesAvailable Stored Energy **
[4.30][150–250][110–115%]
4.25200–350105–110%
4.20300–500100%
4.13400–70090%
4.06600–1,00081%
4.00850–1,50073%
3.921,200–2,00065%
3.852,400–4,00060%
BMS:n pitäisi huolehtia tuosta että yksittäisiä kennoja ei ladata yli, mutta se millä käyttäjä tuohon voi vaikuttaa on käyttää sitä 80% tai 90% latausrajaa ja sitten ajaa akkua tuossa jossain välissä, koska sekin lisää käytettävien syklien määrää ja vähentää akun rasitusta lämmön ja jännitteen muodostumisen osalta.

Pitkäaikaissäilytyksestä Polestar itse sanoo suoraan näin: https://www.polestar.com/global/news/ev-management-must-know-hacks/
2. Check the state of charge: Your battery’s state of charge is critical for long-term storage. Aim for a battery charge level of about 50-60%. This level helps prevent the battery from depleting or overcharging while it’s parked. Avoid leaving it fully charged for extended periods, as that can accelerate battery degradation. Just above half charge is the Goldilocks zone and is just right.
Tämä puhuu mielestäni täysin yhtä tuon ylle kiroitetun ~3,92v/cell varaustason kanssa.

Normaalista käytöstä Polestar sanoo näin:
2. Keep the state of charge between 20-80% for daily use: This range is optimal for battery health. If you’re planning a long trip, it’s fine to charge up to 100%, but as we already mentioned, don’t leave it there for long periods.
Tämä taas menee tuohon yllä kirjattuun "Alle 4,1v/cell" varaustason käytön kanssa.

Tässä mielessä Polestarin omat ohjeet on linjassa siis sen kanssa mitä yleisesti lähteet kirjoittaa litiumioniakkujen käyttäytymisestä ja minä ainakin jaksan uskoa niihin. Näillä eväin eteenpäin ainakin täällä. :)
 
Tässä nyt jonkin verran googlea käyttäneenä tuollaista "kemiallista stressipistettä" ei oikeastaan mikään muu lähde kuin tämä videon bloggari tunne. Tästä tulee pikkuisen sellainen fiilis nyt tällä omalla "I did my own research"-menettelyllä, että en menetä yöuniani asiasta tosiaan.





BMS:n pitäisi huolehtia tuosta että yksittäisiä kennoja ei ladata yli, mutta se millä käyttäjä tuohon voi vaikuttaa on käyttää sitä 80% tai 90% latausrajaa ja sitten ajaa akkua tuossa jossain välissä, koska sekin lisää käytettävien syklien määrää ja vähentää akun rasitusta lämmön ja jännitteen muodostumisen osalta.

Pitkäaikaissäilytyksestä Polestar itse sanoo suoraan näin: https://www.polestar.com/global/news/ev-management-must-know-hacks/

Tämä puhuu mielestäni täysin yhtä tuon ylle kiroitetun ~3,92v/cell varaustason kanssa.

Normaalista käytöstä Polestar sanoo näin:

Tämä taas menee tuohon yllä kirjattuun "Alle 4,1v/cell" varaustason käytön kanssa.

Tässä mielessä Polestarin omat ohjeet on linjassa siis sen kanssa mitä yleisesti lähteet kirjoittaa litiumioniakkujen käyttäytymisestä ja minä ainakin jaksan uskoa niihin. Näillä eväin eteenpäin ainakin täällä. :)

Onhan tuo 70 prossan stressipiste ihan maalaisjärjelläkin ajatellen aika älyttömän kuuloinen juttu :)
 
Eli Polestarin oma neuvo siinä näytöllä on vähän harhaanjohtava, pitäisi olla 80 eikä 90 kuten on nyt.
 
Eli Polestarin oma neuvo siinä näytöllä on vähän harhaanjohtava, pitäisi olla 80 eikä 90 kuten on nyt.
On siinä sekin että puhuuko tuo Polen nettisivu AKUN vai auton näyttämän prosenttimäärän numeroa. Se akun 80% voi olla hyvinkin auton näyttämä 90% kapasiteetti. Mutta sitä eroapa me ei tiedetä mitä softakoodari on sinne keksinyt puskureiksi.

Onhan tuo 70 prossan stressipiste ihan maalaisjärjelläkin ajatellen aika älyttömän kuuloinen juttu :)
No niin on... Eikä sitä tue kyllä tasan mikään, mutta ompahan saanut klikkejä ja kuhinaa tuokin hemmo aikaan.
 
On on, sama patteri Volvon kanssa. NMC Li-ion. Polestar sanoo, että osalle näistä metalleista on jäljitettävä ketju:


Tuossa ekassa Engineering explained-videolla on tuo akun rakenne ja toiminta selitetty yllä, alemmassa on sitten nimenomaa NMC-akun heikkenemisestä puhuttu.
 
Koko talven manannut mielessäni ja ehkä vähän ääneenkin performancen alustaa kivireeksi.
Nyt roudan helpottaessa, ilmojen lämmettyä kesäkumeilla ajaminen on muuttunut ihan hauskaksi 🥳
 
Koko talven manannut mielessäni ja ehkä vähän ääneenkin performancen alustaa kivireeksi.
Nyt roudan helpottaessa, ilmojen lämmettyä kesäkumeilla ajaminen on muuttunut ihan hauskaksi 🥳
Onkos sulla millä asetuksilla iskarit säädetty? Perus 8 eteen ja taakse?

Nimimerkillä samanmoinen kivireki pian tulossa ja ajattelin laittaa comfort asetuksille samantien (18 eteen ja 20 taakse).
 
Onkos sulla millä asetuksilla iskarit säädetty? Perus 8 eteen ja taakse?

Nimimerkillä samanmoinen kivireki pian tulossa ja ajattelin laittaa comfort asetuksille samantien (18 eteen ja 20 taakse).
Comfortti 18/20 käytössä... Tullessa oli perus8 ja jonkin verran siitä pehmeni.
Rengasjumpassa piti löysätä vielä lisää, mutta unohtui.
 
Ennen normialustan pehmennystä (2024?) ja 20" renkailla on non-perffikin kyllä aika kivireki - mutta just passeli kivireki :)
En muista missä noista oli juttua ja saatan myös muistaa väärin mutta sellainen mielikuva jäänyt, että performancen pehmeälle säädetyt iskarit antavat reilusti löysemmät kyydit kuin vakioalusta.
 
Varmaankin P:stä voi tehdä vakion järkevämpään hintaan?

Tietysti voi, ellei sitten välttämättä halua säilyttää orkkisosia. Ja eihän kaikki neljä iskaria kerralla antaudu. Mutta samalle akselille kyllä vaihtaisin molemmille puolille.
Tuskinpa paljon häviää vaikka Heicon setti ja saisi samalla korkeuttakin justeerattua. Tämä pyöri alkuaikoina ostoskorissa monta kertaa mutta jäi hankkimatta.

 

https://on.renkaatvaihtoon.fi/t/t?a=574463820&as=1920463831&t=2&tk=1