Tässä nyt jonkin verran googlea käyttäneenä tuollaista "kemiallista stressipistettä" ei oikeastaan mikään muu lähde kuin tämä videon bloggari tunne. Tästä tulee pikkuisen sellainen fiilis nyt tällä omalla "
I did my own research"-menettelyllä, että en menetä yöuniani asiasta tosiaan.
BMS:n pitäisi huolehtia tuosta että yksittäisiä kennoja ei ladata yli, mutta se millä käyttäjä tuohon voi vaikuttaa on käyttää sitä 80% tai 90% latausrajaa ja sitten ajaa akkua tuossa jossain välissä, koska sekin lisää käytettävien syklien määrää ja vähentää akun rasitusta lämmön ja jännitteen muodostumisen osalta.
Pitkäaikaissäilytyksestä Polestar itse sanoo suoraan näin:
https://www.polestar.com/global/news/ev-management-must-know-hacks/
Tämä puhuu mielestäni täysin yhtä tuon ylle kiroitetun ~3,92v/cell varaustason kanssa.
Normaalista käytöstä Polestar sanoo näin:
Tämä taas menee tuohon yllä kirjattuun "
Alle 4,1v/cell" varaustason käytön kanssa.
Tässä mielessä Polestarin omat ohjeet on linjassa siis sen kanssa mitä yleisesti lähteet kirjoittaa litiumioniakkujen käyttäytymisestä ja minä ainakin jaksan uskoa niihin. Näillä eväin eteenpäin ainakin täällä.