https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Polestar 2

Siis testivoittajassa pelataan varman päälle. Muut vaihtoehdot on sekä uhkia että mahdollisuuksia.

Onko sulla omakohtaista kokemusta kiinan kesäkumeista? Sailun on vähän raskas 12,3kg tuossa 225/55-18” koossa. Contin Ecocontact6 olisi10kg nurkilla mutta soratiellä tullut niin paljon puhkeamisia että skippaan.

Ei ole kokemuksia kiinakumeista. Normikuluttajana on aika mahdoton useita renkaita testata ja eihän siinä olisi mitään järkeäkään, kun oikeat ammattilaiset tekee sen mun puolesta. Rengasvalinta on kuitenkin ehkä tärkein/ainoa turvallisuuteen vaikuttava hankinta, jonka auton käyttäjä voi tehdä.

Onko sulla kokemuksia, mikä tuon pyörän painon optimoinnin vaikutus on? Toki jousittamattomalla massalla on isokin vaikutus mutta lähinnä kai se vaikuttaa suorituskykyyn. Kulutukseen sen vaikutus on minimaalinen.
 
Onko sulla kokemuksia, mikä tuon pyörän painon optimoinnin vaikutus on?
Ei sillä normiajossa liene merkitystä mutta onhan nämä 30kg lähentelevät massat huimia imo. Mietin jopa alle 8kg vanteiden etsimistä maailmalta mutta ne alkaa olla 2-4k€ nurkilla, suorasovitteisia en löytänyt ja saattaahan ne olla myös yöntimojen tarkkailulistalla…
 
Ei sillä normiajossa liene merkitystä mutta onhan nämä 30kg lähentelevät massat huimia imo. Mietin jopa alle 8kg vanteiden etsimistä maailmalta mutta ne alkaa olla 2-4k€ nurkilla, suorasovitteisia en löytänyt ja saattaahan ne olla myös yöntimojen tarkkailulistalla…

Ihmettelen lähinnä sitä, että miksi ihmeessä? Jos ja kun, tuolla painolla ei tosiaan ole normiajossa mitään merkitystä. Ei varsinkaan, jos haetaan yhden tai kahden kilon menetystä siinä jousittamattomassa massassa.
 
Katselin että 20kg kokonaismassa olisi ”helposti&halvalla” saavutettavissa. Itse näen mielellään vähän vaivaa jotta saan alle kevyempää vaikka sillä ei käytännössä ole suurta merkitystä. Mielikuvajuttu. Suurin motivaatio poiketa valmistajan valinnoista on rengasmelu. Tuo alhaisempi kokonaismassa on mieluinen sivutuote.
 
Silloin kun olen ladannut autoni akun 100 prosenttiin, niin olen ottanut kuvakaappauksen niistä mitä auto näyttää dynaamiseksi rangeksi. Kesärengaskausien aikana noita kuvakaappauksia on 43 kappaletta ja rangeksi auto on näyttänyt keskimäärin 473 km, talvirengaskausien osalta kuvakaappauksia on 19 kappaletta ja rangeksi auto ilmoittanut tuolloin keskimäärin 343 km, WLTP:n ollessa 481 km.

Omilla ajoillani siis tuo WLTP on saavutettavissa kesällä, talvikaudella sitten 70 prosenttisesti.

IMG_4329.jpeg
 
Silloin kun olen ladannut autoni akun 100 prosenttiin, niin olen ottanut kuvakaappauksen niistä mitä auto näyttää dynaamiseksi rangeksi. Kesärengaskausien aikana noita kuvakaappauksia on 43 kappaletta ja rangeksi auto on näyttänyt keskimäärin 473 km, talvirengaskausien osalta kuvakaappauksia on 19 kappaletta ja rangeksi auto ilmoittanut tuolloin keskimäärin 343 km, WLTP:n ollessa 481 km.

Etkös sä käytä Journey Logia? Sieltähän näkisi oikeankin kulutuksen noilta päiviltä — toki harmillisesti vanhemmassa datassa niin ettei näe paljonko akusta on todellisuudessa häipynyt.
 
En nyt muista missä vaiheessa tuo Journey Log päivittyi jonka myötä ne vanhemmat datat hävisi sieltä. En tosin ole sitä juurikaan käyttänyt kun tulee nuo kotilataukset aina otettua latausaseman mittarista. Eilen suoraan ajosta lämpimään akkuun meni 6 - 80 prosenttiin 58.2 kWh.
 
Silloin kun olen ladannut autoni akun 100 prosenttiin, niin olen ottanut kuvakaappauksen niistä mitä auto näyttää dynaamiseksi rangeksi. Kesärengaskausien aikana noita kuvakaappauksia on 43 kappaletta ja rangeksi auto on näyttänyt keskimäärin 473 km, talvirengaskausien osalta kuvakaappauksia on 19 kappaletta ja rangeksi auto ilmoittanut tuolloin keskimäärin 343 km, WLTP:n ollessa 481 km.

Omilla ajoillani siis tuo WLTP on saavutettavissa kesällä, talvikaudella sitten 70 prosenttisesti.

katso liitettä 122611

En edes muista mikä oli oman auton WLTP-mittaustulos mutta paljon vähemmän kuitenkin kuin sinulla (20" rengastuksella/pumputon). Enkä kyllä muista milloin olisin viimeksi täyteen ladannut mutta eikös tuon arvion voi aika hyvin laskea millä varauksella tahansa? Viikonlopun vähänkulutuksisten kruisailuiden jälkeen auto näyttäisi arvioivan toimintamatkaksi 449 km ((310/69)x100).

1744604726182.png
 
En edes muista mikä oli oman auton WLTP-mittaustulos mutta paljon vähemmän kuitenkin kuin sinulla (20" rengastuksella/pumputon). Enkä kyllä muista milloin olisin viimeksi täyteen ladannut mutta eikös tuon arvion voi aika hyvin laskea millä varauksella tahansa?

Ainakin auto itse laskee sen lineaarisesti eli kyllä voi. Olen katsonut että jos näyttää 90% 360 km ja lataa sataan, siinä lukee sitten tasan 400 km.

Enemmän epäilisin itse sitä kertooko tuo mitään hyödyllistä numerona, se kun katsoo ”taaksepäin”. Edellinen ajo ei kerro mitään tulevasta, joten vain täysin vakiolla ajoprofiililla tuo voi jotain kertoa.

1744605646844.png
 
Itse en muista mitä tuo autoni näytti uutena rangeksi, mutta tuossa maaliskuussa latasin 100%, niin range-arviot oli vakio 370km ja dynaaminen 320km.

Autolla rullattu ~55tkm ja yli 90% latausmääristä hidaslatauksilla. Kesällä mielenkiinnosta vois käyttää autoa AVILOO-testissä, niin näkisi hieman dataa.
 
Täällä range 100% 360km. Akku SOH 90%. Eli ollut uutena ehkäpä 400km. En ole ikinä ymmärtänyt mitä auton oston jälkeen teen tuolla tiedolla. Dynaaminen pitää kyllä hyvin matka-ajossa kutinsa, saako sen ratin taakse?
 
Koeajolenkki oli yllättävä... Kun syksyllä vaihdon kitkat alle niin melutaso pieneni huomattavasti. Ja nyt kitkat pois ja melutaso pysyi ennallaan. Hyvä näin.

REWillä ja UMIK-1llä mitattuna n. 1 dB(A) lisääntyi melutaso 80 ja 100 km/h vauhdeissa vaihdettaessa 20" Nokian R3 kitkoista Goodyear Eagle F1iin lisävaimennetussa autossa. Jarrulevyn keskiö oli aika ruostunut, joten vaihtohommassa joutui käyttämään kättä pidempää ja kohtuu räikeää väkivaltaa voimasanoja säästelemättä.
 
Täällä range 100% 360km. Akku SOH 90%. Eli ollut uutena ehkäpä 400km. En ole ikinä ymmärtänyt mitä auton oston jälkeen teen tuolla tiedolla.

Silloin kun auto oli uusi (tai oli tuon latauksen aikaan jo 7000 km mittarissa), siihen aikaan ei ollut kuin se vakio - tila rangelle. Se näytti tuolloin 400 km, nyt kun mittarissa on 90000 km, vakio - tila näyttää 370 km.

IMG_0822.jpeg

Jos auton sielunelämä ei kiinnosta niin totta, sillä tiedolla ei tee mitään. Mutta jos kiinnostaa, sen avulla voi hiukan selvittää oman autonsa akun kuntoa, toki kun näyttää vain 10 km tarkkuudella niin vähän sinnepäin.
 
Joo, minä siis olen tässä aprikoinut että nuo talvikumet saisi lähteä vaihtoon. Ne on tuossa nyt 20" orkkisalujen päällä. Nuillakin joku arvo lie olisi JOS nuo saisi myytyä. 19" voisi olla mieluisampi koko etenkin talveksi ja kesäksi jäisi vielä tuo toinen 20" orkkissetti jota nyt tänäänkin hinkkailin puhtaaksi tallissa. Asia siis on ollut jonkin verran mielenpäällä...

JOS nuista omista aluista pääsisi sopivaan tarpeeseen eroon, niin minä ostaisin talveksi 20" vanteistuksen tilalle 19" vanteistuksen koska sinne talvirenkaatkin ovat edukkaammat kuin vakiokoossa. Mutta tuossa tosiaan pitäisi saada senverta nuista orkkisaluista rahaa että paljoa ei persnetolle jäisi tämä harrastus.

Mutta... ostappa tuosta vanteet ja tinkaa vähän lisää että saat kumit niille päälle. :)
Kiitos tarjouksesta. Katsellaan nyt mitä tuo myyjä ensin vastaa, kun tarjouksessa lupaa kesärenkaat vanteilla autoon. Jospa nyt siellä saisi suoraan 20". Itselle ei ole niinkään väliä onko ne 19" vai 20", kunhan vain mahtuvat kunnolla autoon.
 
Kesällä mielenkiinnosta vois käyttää autoa AVILOO-testissä, niin näkisi hieman dataa.

Tälle peukku pystyyn! Väsäsin tuonne Sähköautot kansioon uuden keskustelunkin näiden mittimistä varten
Itse haluaisin oppia autolle sellaiset lataustavat, joilla saadaan auton akku pysymään hyvässä kunnossa ja SoH-lukemat Aviloo- käyrän yläkolmanneksessa, kun nyt se oli alakolmanneksessa. :unsure:

Meillä tulee ajoa vain 10 tkm vuoteen, joten auton lataukset ovat melko harvassa ja auto seisoo pihalla ajamatta melko pitkiä aikoja.
Silloin kun latasin , latasin aina max. 90 %:iin (kun tiesin ettei pidempää ajoa ollut tulossa). Mietin nyt, että olisiko pitänyt rajoittaa lataustasoksi 80 % tai jopa alempi, kun auton käyttö tulisi olemaan lähinnä pyörimistä kaupungissa ja lyhyttä työmatka-ajoa? Tyypillisesti tultiin reissusta jollain mökkireissulta 15 % varauksella ja ladattiin seuraavana yönä auto 11 kW kotilaturista 90 %:iin. Sitten auto saattoi jäädä seisomaan pihalle viikoksi ilman ajoa, mistä 90 % varattu akku ei tainnut tykätä.
Oma Polestar sai siis testissä Aviloo scoren 93 (SoH oli 91,68 %).

Olisi hyvä jos saataisiin jonkinlainen suomalainen kokemustietokanta noista Aviloo testeistä, kun niitä on tehty autoihin. Samaan yhteyteen lyhyt kertomus auton käyttötavoista ja sen vaikutus omiin Aviloo tuloksiin, niin tällaisen käyttötiedon lisääminen olisi hyväksi kaikille. ;)

SoH_jakautuma_Aviloon_sivuilta_pieni.jpg
 
Saako Polleen mitään kännykkä-äppiä sovellus kaupasta, mikä lukisi OBD:n kautta akun energiasisällön, jännitteet ja lämpötilan, niin kuin useissa muissa merkeissä?
 
....Silloin kun latasin , latasin aina max. 90 %:iin (kun tiesin ettei pidempää ajoa ollut tulossa). Mietin nyt, että olisiko pitänyt rajoittaa lataustasoksi 80 % tai jopa alempi, kun auton käyttö tulisi olemaan lähinnä pyörimistä kaupungissa ja lyhyttä työmatka-ajoa?
Näin kansakoulupohjalta maalaisjärkeä käyttäen ja mediaa seuranneena tullut siihen tulokseen ettei koskaan kannattaisi ladata yli 80%.
En muista Polestarin sanamuotoa siitä max90% latauksesta mutta mielestäni se on harhaanjohtava ja itse käsitän sen niin ettei koskaan ladattaisi yli 90%.
Se viimeinen 10% on suoranaista väkivaltaa akun kemialle.

Joskus aikoinaan kun lion akkuja tuli markkinoille, niin pidempiaikainen säilytys suositeltiin tekemään noin 60%varauksessa. Toki niistä ajoista on tapahtunut paljon muutoksia kemioissa.
 
Näin kansakoulupohjalta maalaisjärkeä käyttäen ja mediaa seuranneena tullut siihen tulokseen ettei koskaan kannattaisi ladata yli 80%.
En muista Polestarin sanamuotoa siitä max90% latauksesta mutta mielestäni se on harhaanjohtava ja itse käsitän sen niin ettei koskaan ladattaisi yli 90%.
Se viimeinen 10% on suoranaista väkivaltaa akun kemialle.
Sillä ei loppujen lopuksi ole kauheasti väliä, lataako sen auton normaalissa käytössä 80% vai 100% tasolle. Asia millä oikeasti alkaa olla väliä, on että säilyttääkö sitä autoa pitkään tuolla 100% lataustasolla. Se säilytys hyvin korkealla tai matalalla jännitteellä (=lataustasolla) on se mikä alkaa syömään akun kuntoa. Lisäksi akussa on kuitenkin varalla kapasiteettia, esim. oman auton akku on 78 kWh ja siitä on käytössä 75 kWh. 3 kWh on siis akussa uutena varalla ja sitä aletaan käyttämään sitä mukaa, kun akun kunto laskee.

PS. Auton akkua saa "väärinkäyttää" aika pitkään tuolla 100% lataustasolla ennen kuin akusta on 80% kapasiteetista jäljellä. Toisin sanoen, akun "väärinkäyttäjä" päätyy esim. vasta 10 vuoden päästä tuolle sinun määrittelemällesi "turvalliselle" tasolle ja on ehtinyt siinä välissä nauttia 10 vuotta paremmasta auton rangesta.

Itse lataan auton akkua valmistajan suositusten mukaisesti, eli normaalissa käytössä maksimissaan 90% saakka. Ennen pidempää reissua lataan auton akun 100%, jos sillä saa hyötyä matkan varrella (esim. ei tarvitse pysähtyä sen ansiosta lataamaan). En lataa auton akkua normaalisti täyteen joka päivä, eli auto ei seiso tuossa 90% latausasteessa jatkuvasti pihassa.
 
Asia millä oikeasti alkaa olla väliä, on että säilyttääkö sitä autoa pitkään tuolla 100% lataustasolla. Se säilytys hyvin korkealla tai matalalla jännitteellä (=lataustasolla) on se mikä alkaa syömään akun kuntoa.

Tässä voi olla se viisastenkivi hyvään akun kestoon. Omassa tapauksessa luulen, että säilytys myös 90% tasolla on pahasta ts. on parempi liikkua vaikka 30...70% välissä, kun tietää ettei autoa tarvita muuhun kuin lyhytkestoiseen ajamiseen. Tätä järkeilyä en ole aiemmin tehnyt, vaan ladannut huoletta auton tuonne Polestarin suositeltuun 90 %:iin.
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1